Gå til innhold

Hvordan få motivasjon til å vaske, ordne og sortere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg skulle så gjerne vært en som elsker å vaske, styre og ordne! Mangler motivasjon til dette nå!

Vi bor i en kjellerleilighet der det fort blir dratt inn sand osv fra sko, hund og det som er! Har også en hund som røyter mye.. Kjellerleiligheten er relativt liten og jeg føler hundehår, støv osv har liten plass å "fordele" seg på.. har ikke god oppbevaringsplass på kjøkken, så ting blir fort stappet inn i skapene.. 

Føler det blir så fort rotete/skittent på så liten plass at jeg mister motivasjon til å gjøre noe utenom det mest nødvendig!

Vi skal begynne å bygge hus nå i høst, og jeg tenker hele tiden at når vi flytter inn dit - da skal jeg bli tidenes mest effektive dame! Bare det å ha det større og ha mer plass tror jeg hjelper veldig mye på!

Slik det er nå så går robotstøvsugeren en gang daglig (nødvendig pga. hundehår..) jeg støvsuger manuelt og vasker gulvet en gang i uka. Da tørker jeg også støv. Badet blir vasket et par ganger i uka. Samme med sengetøy, byttes en gang i uka ca. Rydder/vasker kjøkkenbenkene/bord etter bruk. Men utenom dette gjør jeg egentlig lite. Det å vaske i kjøkkenskaper, sortere i sminken/klærne, gå grundig gjennom skuffer og skap, vaske lister, vinduskarmer, dører etc.. blir gjort litt for sjelden..

Har en mann som jobber offshore 2 uker på og 2 uker av. Jeg jobber 100%.. når jeg er ferdig på jobb går resten av dagen til å gå tur med hunden, slappe av osv.. skulle ønske jeg hadde motivasjon til å gjøre litt mer husarbeid! Men som sagt føler jeg at det blir så fort skittent/rotete igjen at jeg liksom ikke orker..

Anonymkode: 05475...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaske i kjøkkenskaper og lignende er jo ikke oppgaver som trenger å gjøres så ofte da. Det er vel bare å bestemme seg en dag en føler for det. Vi alle har vel dager vi er late og andre dager vi er mer energiske. Men ellers så kan jeg bare foreslå at du setter av en dag i uken til diverse gjøremål. Jeg hadde torsdagen som en slik husvask dag. Dette fordi at jeg syntes det var så godt å komme hjem til helg om fredagen og kunne slappe av i et rent hjem. 

Anonymkode: 3f745...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du er flink jeg. Mye flinkere enn meg. Hvis du vil ha inspirasjon søk cleaning motivation på youtube. Mange amerikanske vlogere som er veldig flinke. Får meg alltid til å sette i gang med husarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du gjør mye.

Jeg synes faktisk det er lettere å holde et lite hjem ryddig, enn et hjem med stor plass. Stor plass betyr ofte mer plass til rot, mer lagringsplass og da mer ting og tang.

En motivasjon kan være at etter du har tatt og ryddet og vasket i et skap, så ser du hvor fint det ble, + at det tar ikke lang tid med ett skap/skuff. Så tar du ett en annen dag osv. Kanskje du har noe du ikke trenger heller, eller noe du aldri bruker. Kvitt deg med det. Kjøp ikke nye ting uten at du er sikker på det kommer til nytte, og kvitt deg da samtidig med en annen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...