Jump to content
Anglofil

Endringer på Rampelyset

Recommended Posts

Anglofil

Parallelt med brukernes misnøye med moderering av Rampelyset, har moderatorteamet også vært misfornøyd med dagens løsning.

Egmont har derfor etter oppfordring fra dagens moderatorteam besluttet å styrke forumets moderatorressurser. Rampelyset vil få egne, uavhengige, betalte moderatorer. De eksterne moderatorene jobber for det svenske firmaet Interaktiv Säkerhet. De opptrer som en samlet bruker @Forum-Moderator.

Rampelyset blir en egen kategori på forumet, med ulike rom. Organiseringen av denne kategorien blir; Ris, ros og tilbakemeldinger, Bloggere, Kjendiser og andre personer i offentligheten og Sosiale media i samfunnet.

Det siste tekniske blir ferdigstilt i løpet av dagen. Det vil bli en overgangsperiode hvor vi, forumets moderatorteam, hjelper Rampelysmoderatorene. Fra 1. juli vil Rampelyset være selvstendig med tanke på moderering.

Vi er svært takknemlige for at vi endelig kan presentere denne løsningen for dere.

Dette frigjør også mye ressurser, slik at vi kan være mer tilstede i resten av forumet. Ellers vil ikke dette ha noen annen påvirkning på andre deler av forumet enn Rampelyset.

Med ønske om en riktig god sommer fra alle oss!

På vegne av moderatorteamet, 

Anglofil (teamleder)

Edited by Anglofil
Er visst vanskelig å huske på at man har byttet brukernavn. :)

Fortsetter under...

Mrs Robinson

🙌🙌🙌🙌🙌

lillesky

👏🏻 Flott @Anglofil & co!

CecilieX

Liker dette! 

Har dog er spørsmål @Anglofil. I hvilken grad vil det være lov å eksemplifisere som utgangspunkt for generelle betraktninger rundt temaene i de kategoriene der man ikke debatterer enkeltinfluencere? 

Edited by CecilieX

Wagner

Kjempe flott tiltak! Dette høres ut som en fantastisk løsning som er vinn-vinn for både brukere og moderatorer :) 👍

Anglofil
1 time siden, CecilieX skrev:

Liker dette! 

Har dog er spørsmål @Anglofil. I hvilken grad vil det være lov å eksemplifisere som utgangspunkt for generelle betraktninger rundt temaene i de kategoriene der man ikke debatterer enkeltinfluencere? 

Hei

Det er flott å høre. :) 

Det nye teamet forholder seg til allerede eksisterende regler på forumet, og modererer utifra disse.

Utover dette må nok veien bli litt til mens man går, og det er det nye moderatorteamet som vil måtte kunne gi et svar på akkurat dette. Vi regner dette som deres bord nå (de allerede godt i gang), og derfor blir det riktige å rette spørsmålet til dem. :blomst: 

Anglofil (teamleder)

Edited by Anglofil

Annonse

CecilieX
Akkurat nå, Anglofil skrev:

Hei

Det er flott å høre. :) 

Det nye teamet forholder seg til allerede eksisterende regler på forumet, og modererer utifra disse.

Utover dette må nok veien bli litt til mens man går, og det er det nye moderatorteamet som vil måtte kunne gi et svar på akkurat dette. Siden vi regner dette som deres bord nå (de allerede godt i gang), og derfor blir det riktige å rette spørsmålet til dem. :blomst: 

Anglofil (teamleder)

Ok. Betyr det at jeg bør rette spørsmålet til ris og ros på Rampelys?

Anglofil
Akkurat nå, CecilieX skrev:

Ok. Betyr det at jeg bør rette spørsmålet til ris og ros på Rampelys?

Riktig. :)

Anglofil (teamleder)

Skrottefar

Disse eksterne moderatorene, er de svenske, siden de jobber i et svensk firma?

Jeg tenkte bare at det kunne by på problemer om så er tilfelle siden norske ord og uttrykk og sjargonger kanskje kan tolkes, eller forstås, annerledes for en svenske kontra en norsk moderator.

Anglofil
4 minutter siden, Skrottefar skrev:

Jeg tenkte bare at det kunne by på problemer om så er tilfelle siden norske ord og uttrykk og sjargonger kanskje kan tolkes, eller forstås, annerledes for en svenske kontra en norsk moderator.

Hei

Dette spørsmålet må nesten de svare på selv. Hvis du spør dem i deres eget ris og ros, vil de kunne gi deg et svar. 

Når det er sagt, har vi tidligere hatt en svensk moderator uten at det har skapt problemer, så vidt jeg husker. :) 

Anglofil (teamleder)

SoWhat?

Ante meg at det ville bli en endring ja. Skrev det for en tid tilbake. Veldig bra! 

Guest no. 72

På mange måter bra, men også litt merkelig? 

Har dere outsourcet hele delen til et annet firma? Så det vi gjør i den delen har ikke noe med resten av KG å gjøre?  Vil de modere likt som resten av forumet? Og hvordan sikrer dere en likebehandling av modereringen når dere outsourcer en del av forumet? Hvordan blir det med advarsler og  lagring av innlegg? 

Mange spørsmål, og syns vel strengt talt dette var en veldig merkelig løsning. Plutselig har vi to forum? 

Aricia

Overskriften på alle de tre nye forumsrommene, og beskrivelsen av alle, er fortsatt denne:

Sitat

Rampelyset

Diskusjoner rundt bloggere og andre kjendiser. Vi oppfordrer sterkt til å diskutere sak og ikke person. Du er juridisk ansvarlig for det du publiserer. Hjelp oss ved å rapportere dersom du ser regelbrudd.

Derfor er det jo fullstendig ulogisk at rommet "Sosiale medier i samfunnet" plasseres her. Så lenge det står under denne hovedoverskriften, forblir det strukturelle problemet uendret. Skulle en reell endring skje, måtte dette underforumet samlokaliseres med feks Aktuelle saker, Data eller liknende.

Når det gjelder underforumene Bloggere og Kjendiser (eller hva det var) blir det akkurat like logisk umulig som før å diskutere "sak og ikke person". Hvis dere (eller Egmont, da, evt noen moderatorer hos en underleverandør i Sverige) vil at det ikke skal diskuteres person på KG, så bør dere (eller Egmont/ansatte hos tilfeldig underleverandør av moderatortjenester i Sverige) ikke lage egne forumsrom for diskusjon av bloggere og kjendiser der alle diskusjonstema samles i tråder som bærer den aktuelle bloggerens eller kjendisens folkeregistrerte navn. Det innbyr liksom ikke til å "ikke diskutere person", og framstår i kombinasjon med beskrivelsen av forumsrommet som en selvmotsigelse og ren ansvarsfraskrivelse.

Men ja, endringen fører jo til at moderatorene slipper jobben med moderering av Rampelysbrukere som tar rapporteringsoppgaven på alvor. Sånn sett fungerer den jo sikker fint for akkurat den biten. 

Edited by Aricia

Annonse

Anglofil
9 timer siden, no. 72 skrev:

På mange måter bra, men også litt merkelig? 

Har dere outsourcet hele delen til et annet firma? Så det vi gjør i den delen har ikke noe med resten av KG å gjøre?  Vil de modere likt som resten av forumet? Og hvordan sikrer dere en likebehandling av modereringen når dere outsourcer en del av forumet? Hvordan blir det med advarsler og  lagring av innlegg? 

Mange spørsmål, og syns vel strengt talt dette var en veldig merkelig løsning. Plutselig har vi to forum? 

Hei

Det er riktig at det et eksternt firma som nå har overtatt kategorien Rampelyset med tilhørende underkategorier. Det er de som nå styrer denne kategorien, og de modererer uavhengig av oss (altså opprinnelig moderatorteam). Det vil si at de følger de samme reglene, men hvordan de ønsker å utføre disse oppgavene er opp til dem. 

Spørsmål om hvordan de utfører sine oppgaver må derfor rettes til nytt moderatorteam. Et nytt ris og ros er opprettet for dem, og jeg anbefaler å stille de spørsmål man måtte ha rundt dette der.

Anglofil (teamleder) 

Forumansvarlig
11 timer siden, Skrottefar skrev:

Firmaet har moderert, og modererer fremdles, for en rekke norske kommentarfelt, blant annet for Aftenposten, Bergens Tidende og VG, så de er godt kjent med norsk språk, norske uttrykk og slike ting. Så det tror jeg ikke kommer til å bli et problem! :)

Forumansvarlig

Guest no. 72
2 timer siden, Anglofil skrev:

Hei

Det er riktig at det et eksternt firma som nå har overtatt kategorien Rampelyset med tilhørende underkategorier. Det er de som nå styrer denne kategorien, og de modererer uavhengig av oss (altså opprinnelig moderatorteam). Det vil si at de følger de samme reglene, men hvordan de ønsker å utføre disse oppgavene er opp til dem. 

Spørsmål om hvordan de utfører sine oppgaver må derfor rettes til nytt moderatorteam. Et nytt ris og ros er opprettet for dem, og jeg anbefaler å stille de spørsmål man måtte ha rundt dette der.

Anglofil (teamleder) 

Jeg forstår ikke helt det du skriver. Hvis de skal følge samme reglene, så vil vel det si at modereringen også blir lik? Hvordan kan det modereres annerledes enn hva som er reglene?

Betyr det at de også selv bestemmer hva som lagres av informasjon om oss brukere? Og hvordan blir det da med innsyn i hva som er lagret på oss brukere?  

Anglofil
23 minutter siden, no. 72 skrev:

Jeg forstår ikke helt det du skriver. Hvis de skal følge samme reglene, så vil vel det si at modereringen også blir lik? Hvordan kan det modereres annerledes enn hva som er reglene?

Betyr det at de også selv bestemmer hva som lagres av informasjon om oss brukere? Og hvordan blir det da med innsyn i hva som er lagret på oss brukere?  

Hei

Ja, de forholder seg til de samme reglene, men tolkning og evaluering av reglene blir opp til dem. I enkelte tilfeller er det ikke svart-hvitt, noen innlegg må evalueres og drøftes om man mener det faller under x regel. Det er opp til de selv å evaluere.

De får en innkjøringsperiode sammen med oss hvor de ser hvordan vi jobber, men det er nytt moderatorteam som modererer og tar de avgjørelser de mener er riktige.

Nytt moderatorteam vurderer brukere og sanksjoner på Rampelyset selvstendig, uavhengig av moderering ellers på forumet. Moderatorteamet som dere kjenner fortsetter med brukeroppfølging på resten av forumet.

Innsyn forandres ikke, og skal rettes til GDPR-avdelingen. Forumansvarlig vil fortsette å være ansvarlig for både Rampelyset og det øvrige forumet.

Anglofil (teamleder)

Edie

@Aricia Takk for at du gjorde oss oppmerksom på beskrivelsen av kategorien. Den er nå endret. Det var litt klipp og lim i forbindelse med å lage nye rom.

Rommet "Sosiale medier i samfunnet" er opprettet etter ønske fra brukerne. Plasseringen blir under kategorien Rampelyset av praktiske årsaker, da det er Interaktiv Säkerhet som har ansvaret for modereringen av det rommet. Rommet er allikevel tenkt som beskrevet: Diskusjoner rundt sosiale mediers rolle i samfunnet, som f.eks. eksponering av barn, markedsføring og merking av reklame.

Edie, adm.

Aricia
3 minutter siden, Edie skrev:

@Aricia Takk for at du gjorde oss oppmerksom på beskrivelsen av kategorien. Den er nå endret. Det var litt klipp og lim i forbindelse med å lage nye rom.

Rommet "Sosiale medier i samfunnet" er opprettet etter ønske fra brukerne. Plasseringen blir under kategorien Rampelyset av praktiske årsaker, da det er Interaktiv Säkerhet som har ansvaret for modereringen av det rommet. Rommet er allikevel tenkt som beskrevet: Diskusjoner rundt sosiale mediers rolle i samfunnet, som f.eks. eksponering av barn, markedsføring og merking av reklame.

Edie, adm.

Takk for det, og takk for svar og endring, selv om jeg står ved at også navnet "Rampelyset" i seg selv gir helt feil signaler ift et rom for kritisk søkelys på sosiale mediers funksjon i samfunnet.

Flere enn meg har lenge påpekt at Rampelyset utviklet seg til å bli et svært sprikende rom med diskusjoner av veldig ulik art. Den nye strukturen tar bedre hensyn til dette. Rampelyset slik det var åpnet også for muligheten for å diskreditere enhver saklig diskusjon som foregikk der ved at alle som postet i underforumet har blitt holdt kollektivt ansvarlige for alt som ble postet der, ut fra den gjengse oppfatningen av at "det laveste alltid er det sanneste", og at alle prinsipielle diskusjoner ikke kunne betraktes som annet enn vikarierende motiver som skjulte noe mer nedrig.

Jeg mener det er et viktig ekstramoment at denne diskrediteringen typisk også har vært kjønnet: Vi som diskuterer på Rampelyset er blir kalt for "sladrekjerringer" og "kvinner som er kvinner verst", også offentlig av to av landets mest kjente bloggere. Det er et poeng at KG som Norges største kvinneforum står opp mot en slik stereotyp hersketeknikk mot den kritiske og viktige mediedebatten som faktisk foregår her. I løpet av årene jeg har deltatt på Rampelyset har jeg feks sett at de riksdekkende redaksjonelle mediene også har tatt tak i debatten rundt kvinnelige influencere, feks når det gjelder kroppspress og eksponering av barn på en mye mer seriøs måte enn man gjorde i starten. Jeg velger å tro at mediedebatten på KG faktisk har betydd noe i sammenhengen - seriøse aktører kan nå også "ta i" denne tematikken uten å bli forsøkt latterliggjort.

Hvorvidt delingen og det nye SoMe-rommet vil fungere etter hensikten gjenstår å se, det vil kreve litt "sosialisering" både av brukere og (nye) moderatorer,  men jeg setter pris på at innspillet er blitt hørt. 

Aricia

Jeg vil bare legge noe til.

Den "resterende" delen av gamle Rampelyset heter fremdeles "Bloggere". Som jeg skrev i mitt forrige innlegg burde tittelen vært "Blogger". For den forskjellen signaliserer ulike ting. En blogg er et medium, tekst og bilde, annonsekanal, iscenesettelse av en karakter, alt med et kommersielt siktemål. En blogger er både iscenesatt hovedkarakter i bloggen, og den som står for iscenesettelsen, dvs den virkelige personen bak, som driver businessen. Alle tre, altså mediet, den fiktive karakteren i mediet, og personen som setter alt i scene, bærer (svært ofte) bloggerens folkeregistrerte navn.

Når dere kaller rommet "Bloggere", signaliserer dere dermed det motsatte av det neste setning ber om, nemlig å diskutere sak og ikke person. Navnet på rommet ber oss om å diskutere den virkelige personen bak bloggen, evt om å late som om den iscenesatte hovedkarakteren er identisk med personen bak. Skillet her er altså mer komplekst enn for kjendiser generelt, dvs folk i offentligheten som er kjent for noe annet enn å bare iscenesette seg selv. Måten Rampelyset er presentert og strukturert på bidrar til å viske ut disse viktige nyansene. Resultatet akkurat nå i tråden om CBE.no er nettopp persondebatt, nå også av barn (som ikke ryddes mer, tydeligvis), pluss nettopp den avsporende brukerdebatten jeg skrev om i forrige innlegg. Hvis dere vil ha noe annet må dere ta andre grep.

Edited by Aricia