Gå til innhold

Hva kan huseier gjøre i forhold til leieboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skjønt at leieboere står veldig sterkt mtp muligheten til å si de opp fra leieforhold.

I dette tilfellet er huseier en pensjonist på 75 år, leieboer er ca 70 år.

Leieboer er skikkelig ufin mot huseier, og huseier tør bl.a ikke å skru opp husleien av redsel for leieboer. Leieboer sier så mye stygge ting til huseier, både verbalt, men også i form av sms, så huseier synes det er veldig utrivelig og være i sitt eget hjem. Her leies det ut leilighet i samme bolig som huseier bor i. Jeg har sett endel av de sms som leieboer har sendt til utleier, og er sjokkert over at noen kan oppføre seg sånn mot andre. Ufinhetene har ingenting med leieforholdene og gjøre, men går mer på personlig skitkasting. 

Kan huseier gjøre noe i dette tilfellet? Å komme til en enighet med leieboer sånn at de kan leve greit i hver sin bolig, virker uaktuelt da leieboer ikke er samarbeidsvillig, altså ikke villig til å være vennligere innstilt. Huseier har spurt leieboer hvorfor h*n oppfører seg sånn, og om h*n har gjort eller sagt noe galt. Leieboer har ingen svar på dette. 

Anonymkode: ed3c3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det to adskilte enheter eller bor de i sammen i en leilighet og deler på plassen?.

Anonymkode: 38a35...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det to adskilte enheter eller bor de i sammen i en leilighet og deler på plassen?.

Anonymkode: 38a35...f81

Det er to adskilte enheter. 

Glemte å skrive i HI at dette går på helsen løs for huseier, det å stadig motta stygge mld og generelt dårlig stemning mellom huseier og leieboer. H*n har fra før hjerteproblemer, og måtte trappe opp noe medisiner grunnet forholdene i huset. 

Er selvsagt klar over at alle saker har minst to sider, men jeg forholder meg nå til kommunikasjonen mellom dem som jeg har sett på sms. 

Anonymkode: ed3c3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stort som kan gjøres bortsett fra å blokkere nummeret til vedkommende, men når begge har passert 70 så burde jo i det minste en av dem være fornuftig så fremt til at det ikke er senilitet eller annen sykdom inn i bildet.

Hvis det finnes en mulighet for å snakke med pårørende hos begge parter så kan det være en mulig løsning, uansett så er det vanskelig. Det er som barn som ikke kan leke sammen i samme sandkasse, forskjellen er at de ikke kan behandles som barn.

Anonymkode: 38a35...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at mobberene får fordeler av å oppføre seg som en dritt?

Ta grep, kast skithode ut og se deg aldri tilbake!

Anonymkode: ff787...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke stort som kan gjøres bortsett fra å blokkere nummeret til vedkommende, men når begge har passert 70 så burde jo i det minste en av dem være fornuftig så fremt til at det ikke er senilitet eller annen sykdom inn i bildet.

Hvis det finnes en mulighet for å snakke med pårørende hos begge parter så kan det være en mulig løsning, uansett så er det vanskelig. Det er som barn som ikke kan leke sammen i samme sandkasse, forskjellen er at de ikke kan behandles som barn.

Anonymkode: 38a35...f81

Det hjelper jo ikke at den ene er fornuftig når den andre bare lager kvalme.

Huseier sier at leieboer kun sitter inne i egen leilighet med gardinene trukket for og har veldig lite nettverk. Huseier har tatt med leieboer til sine venner noen ganger, men vennene vil ikke at leieboer skal være med lenger da h*n hele tiden er så sint. 

Huseier har tenkt at kanskje leieboer er deprimert og har vurdert og kontakte pårørende, de bor på en annen kant av landet, og informere dem, så kanskje de kan hjelpe leieboer. 

Anonymkode: ed3c3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn at mobberene får fordeler av å oppføre seg som en dritt?

Ta grep, kast skithode ut og se deg aldri tilbake!

Anonymkode: ff787...48b

Leieboere er så beskyttet at det ikke bare er å kaste de ut. Selv om leieboer sørger for at både h*n og huseier har det skikkelig utrivelig i sine hjem. Jeg tenker også at en person som oppfører seg sånn mot huseier, også vil nekte og flytte om h*n får oppsigelse av leieforholdet. 

Jeg leier selv, og kunne aldri tenke meg og oppføre meg sånn mot de jeg leier av. 

Ts

Anonymkode: ed3c3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70år og trakassere husverten på 75år?😯 Trudde dem var ferdig med slikt når dem hadde komment opp i sine eldre dager. At mobbing, trakkasering etc, ikke har noe bestemt alder for seg synes jo her. 

Det eneste som kan gjøres er og blokkere nr som det blir nevnt. Så si opp vedkommende slik at husverten kan få inn nye folk som faktisk kan oppfører seg som folk flest. Ellers så har jeg ingen råd. Fordi jeg ble helt målløs ang alderen som blir nevnt🙈

Anonymkode: 10db5...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

70år og trakassere husverten på 75år?😯 Trudde dem var ferdig med slikt når dem hadde komment opp i sine eldre dager. At mobbing, trakkasering etc, ikke har noe bestemt alder for seg synes jo her. 

Det eneste som kan gjøres er og blokkere nr som det blir nevnt. Så si opp vedkommende slik at husverten kan få inn nye folk som faktisk kan oppfører seg som folk flest. Ellers så har jeg ingen råd. Fordi jeg ble helt målløs ang alderen som blir nevnt🙈

Anonymkode: 10db5...9e9

Vi rundt er like oppgitt og skjønner ikke at det er mulig og holde på sånn. Når man har nådd en viss alder så bør man nyte livet og kose seg det man kan så lenge man har helse til det. 

Anonymkode: ed3c3...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ille at leieboer er så sint at huseier er redd for h*n og ikke lenger føler seg vel i eget hjem. 

Har huseier lov til å si opp leieforholdet siden det er som det er, og leieboer er bidragsyter til det dårlige forholdet? 

De er selvsagt begge ansvarlige her, men leieboer er virkelig ingen enkel person. 

Anonymkode: ed3c3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som bør gjøres er nok å anmelde leietaker for trakassering. Med en anmeldelse som utgangspunkt kan det kanskje være mulig å avslutte leiekontrakten. Her trenger dere nok litt veiledning av en advokat. 

Anonymkode: 5d163...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det første som bør gjøres er nok å anmelde leietaker for trakassering. Med en anmeldelse som utgangspunkt kan det kanskje være mulig å avslutte leiekontrakten. Her trenger dere nok litt veiledning av en advokat. 

Anonymkode: 5d163...14f

Takk, skal nevne dette.

Anonymkode: ed3c3...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...