Gå til innhold

Hvordan er det å være i et forhold med en med ME?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke ME selv, og jeg er ikke forelsket i noen med ME, men jeg lurer av nysgjerrighet. Hvordan er det å være i et forhold og være samboer med en med ME? Hvordan er det å få barn med ME? Blir det ikke forverret av å få et barn ? 

Anonymkode: b5140...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i  forhold med noen med ME. 

Vi hadde allerede fått 3 barn da han ble syk. Han var veldig syk noen år men nå er han heldigvis bedre og kan jobb å ca 50 % 

Det har vært veldig fortvilende og slitsomt til tider. 

Men jeg elsker ham og vi får dertil å funke. 

Anonymkode: 0a017...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er veldig rolig.

Anonymkode: 9434a...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i  forhold med noen med ME. 

Vi hadde allerede fått 3 barn da han ble syk. Han var veldig syk noen år men nå er han heldigvis bedre og kan jobb å ca 50 % 

Det har vært veldig fortvilende og slitsomt til tider. 

Men jeg elsker ham og vi får dertil å funke. 

Anonymkode: 0a017...9a0

Så ME kan bli bedre? Men den vil alltid være der? Var de 3 barna og all jobben med de en utløser for ME-en tror du ? 

Anonymkode: b5140...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ME kan bli bedre? Men den vil alltid være der? Var de 3 barna og all jobben med de en utløser for ME-en tror du ? 

Anonymkode: b5140...984

Vi vet ikke årsaken. Jeg tror ikke det har noe med barna å gjøre, det må være noe annet.. 

Men når han først er syk har han behov for å skjerme seg i perioder og ta hensyn til sykdommen

Det handler egentlig ner om å legge opp dagene slik at det fungerer best mulig og en ikke trigger symptomer/ overstrekker seg energimessig. 

Han fungerer i alle fall mye bedre nå en de 2 første årene han var syk, men det varierer nokfra person til person. 

Anonymkode: 0a017...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke årsaken. Jeg tror ikke det har noe med barna å gjøre, det må være noe annet.. 

Men når han først er syk har han behov for å skjerme seg i perioder og ta hensyn til sykdommen

Det handler egentlig ner om å legge opp dagene slik at det fungerer best mulig og en ikke trigger symptomer/ overstrekker seg energimessig. 

Han fungerer i alle fall mye bedre nå en de 2 første årene han var syk, men det varierer nokfra person til person. 

Anonymkode: 0a017...9a0

Hadde du valgt å få barn med han om han ble syk før dere fikk barna ? Eller hadde forholdet tatt slutt? 

Anonymkode: b5140...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Estera
10 hours ago, AnonymBruker said:

Så ME kan bli bedre? Men den vil alltid være der? Var de 3 barna og all jobben med de en utløser for ME-en tror du ? 

Anonymkode: b5140...984

ME-diagnosen kan også bli gitt når man ikke finner årsak til utmattelsen og diverse andre symptomer, men jeg vil understreke at det ikke er lett å få diagnosen - som noen ser ut til å tro.

En venninne av meg hadde stressrelatert utmattelse og klarte ikke engang ta oppvasken sin og sånn hadde hun det i mange år før hun ble trodd og henvist til en spesialist. Frem til da ble hun bare sett på som psykisk syk, noe som var veldig belastende for henne, siden hun hadde slitt psykisk hele livet og visste selv at dette var noe helt annet.

Da hun kom til spesialisten fikk hun ME-diagnosen så godt som umiddelbart og hadde da vært syk 6 år!  

Etter oppfølging fra lege med videreutdanning i funksjonell medisin - noen år senere - fant de derimot ut at det var binyrene hennes som var utslitt - grunnet traumer gjennom et helt liv - og hun er derfor helt frisk i dag etter å virkelig ha jobbet for det i fire år. 

Det jeg mener å si er at det hender noen får ME-diagnosen uten egentlig å ha den, og gjennom hard jobb med lege, spesialister og kanskje også en psykolog kan stresset legge seg og kroppen kan bli helt eller delvis frisk igjen. 

Jeg synes derfor det er synd å se den "halshuggingen" som foregår mellom de som faktisk har ME (som forskningen enda ikke har funnet en kur mot) og de som har diverse stressrelaterte symptomer og kan bli helt eller delvis friske.

De har ofte kurs - eller anbefaler kurs de har gått på - og kjører nesten ME-syke i senk, fordi de jo så gjerne vil tro at de også kan bli friske ved å følge samme oppskrift. Men, har man virkelig ME, blir man ikke frisk. Ikke enda i hvert fall.

Derimot finnes det en del forskjellige grader av sykdommen, som med all sykdom, så for å svare på spørsmålet ditt - noen ME-syke kan fint ha barn og med en god partner kan de også få det til å gå rundt som en beskriver over her, andre er så syke at de er sengeliggende, men de vil du mest sannsynlig uansett ikke treffe på, slik at et forhold kan utvikle seg i første stund.

De fleste ME-syke er uvanlig snille mennesker da, det er i hvert fall min erfaring, så om ikke annet får du deg en kjæreste som virkelig bryr seg om deg.

 

Endret av Estera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du valgt å få barn med han om han ble syk før dere fikk barna ? Eller hadde forholdet tatt slutt? 

Anonymkode: b5140...984

Det er et vanskelig spørsmål. Vanskelig å vite hvordan man hadde tenkt tilbake i tid om ting var annerledes. 

Vi hadde nok ikke fått 3 i alle fall. Om han hadde vært så syk på det tidspunktet som han har vært senere hadde det nok ikke vært aktuelt å tenke på å få barn. 

Og det har jo vært slitsomt, jeg har måttet tatt mye både når det gjelder familieøkonomi og alt som ellers skal gjøres. 

Det er jo en veldig tøff periode vi får hatt, og har enda 

Men det er jo ham jeg vil ha. Jeg visste det fra dag én. At det er oss to. 

Anonymkode: 0a017...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...