Gå til innhold

Mannen min er for perfekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Han høres overhode ikke perfekt ut. Det virker mer som om han lider av ocd, en dårlig selvfølelse som må kompenseres med perfekte brettekanter.

Anonymkode: e3451...a8d

Jeg tror han har veldig velutviklet "executive functioning", dvs det motsatte av adhd. Eksekutive funksjoner:

Konsentrasjonsevne

Kontroll på følelser og oppførsel

Disiplin

Evne til igangsettelse og fullførelse

Planlegging, prioritering

Organisering

Time management

Målrettethet

Evne til å skifte fokus ved behov

Evne til å overveie muligheter og ta kloke valg

Evne til indre monolog, dvs kognitiv prosessering

Arbeidsminne (ha en samtale eller tekst i minnet for eksempel) 

Å være veldig god på dette kan være en velsignelse og en forbannelse. Du er typisk flink i det meste, og tar nesten utelukkende riktige avgjørelser. Du ser og at andre ikke gjør det, og kan bli stressa av det.

Nei han er ikke perfekt, sannsynligvis misliker han at han ikke har kontroll. Av den enkle grunn at han er bedre egnet til det meste og gjør ting objektivt sett på en bedre måte. Men han må lære seg at det ikke går an å holde på slik, og at det ikke har noe å si om uviktige ting blir gjort på en teit måte.

Anonymkode: 5f0e2...83b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror han har veldig velutviklet "executive functioning", dvs det motsatte av adhd. Eksekutive funksjoner:

Konsentrasjonsevne

Kontroll på følelser og oppførsel

Disiplin

Evne til igangsettelse og fullførelse

Planlegging, prioritering

Organisering

Time management

Målrettethet

Evne til å skifte fokus ved behov

Evne til å overveie muligheter og ta kloke valg

Evne til indre monolog, dvs kognitiv prosessering

Arbeidsminne (ha en samtale eller tekst i minnet for eksempel) 

Å være veldig god på dette kan være en velsignelse og en forbannelse. Du er typisk flink i det meste, og tar nesten utelukkende riktige avgjørelser. Du ser og at andre ikke gjør det, og kan bli stressa av det.

Nei han er ikke perfekt, sannsynligvis misliker han at han ikke har kontroll. Av den enkle grunn at han er bedre egnet til det meste og gjør ting objektivt sett på en bedre måte. Men han må lære seg at det ikke går an å holde på slik, og at det ikke har noe å si om uviktige ting blir gjort på en teit måte.

Anonymkode: 5f0e2...83b

Tusen takk for svar😊Kan stemme dette. Vi utfyller hverandre ganske bra der, for jeg er kreativ, oppfinnsom, musikalsk og leser en del som gjør at jeg lærer mye om ulike ting som han kan få glede av at jeg kan feks om ernæring og helse.  

Jeg finner alltid på kreative ider om ferie og hva ulike ting vi kan gjøre og sånn. Så tar han seg av bestillingen, og alt det som skal gjøres for at ferien blir som jeg sa.

Hm.. Bra svar du ga meg :) Han er virkelig god på disse tingene. Men kan bli såret når han kontroller ting jeg har gjort, og leter etter feil... Men men... 

 

Anonymkode: 0436b...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig plass til deg i forholdet? Han definerer jo fryktelig mye, og du får høye skuldre. Høres voldsomt slitsomt ut å være så styrt av hans behov. 

Sorry, men det skurrer litt. Hvor lenge har dere vært sammen?

Anonymkode: da473...193

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det. Men da skal han gå rundt beina mine og kommentere alt jeg gjør og hva jeg ikke må gjøre. Jeg klarer ikke kose meg med oppgaver når jeg kjenner i hele rommet at det spenner seg. Jeg har gitt litt opp og lar han få gjøre alle tingene, så får jeg slappe av og nyte alt han gjør.

Men det er jo kansje det som plager meg, at jeg må trippe på tær og ikke gjøre ting.

Jeg har blitt veldig såret mange ganger jeg har jobbet til svetten har rent, men så står han der og er livredd for at han ikke har kontroll. Jeg hadde skuret hele huset også hadde jeg flyttet litt på pynt. Det eneste jeg fikk høre var at jeg ikke trengte å flytte på pynt selv om jeg rengjør huset. Det sårer...

Anonymkode: 0436b...7f2

Det kan tenkes at gubben din har godt av å lese denne tråden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig plass til deg i forholdet? Han definerer jo fryktelig mye, og du får høye skuldre. Høres voldsomt slitsomt ut å være så styrt av hans behov. 

Sorry, men det skurrer litt. Hvor lenge har dere vært sammen?

Anonymkode: da473...193

Dette ble kansje rotete:

Vi har vært sammen i 5 år. Det har vært mye drama pga dette, og jeg har fått litt fysiske problemer pga hevede skuldre og pustung med brystkassen. Men vi har også snakket masse om dette. Jeg har sagt ifra flere ganger og hatt samtaler om dette sammen.

Han har blitt mye bedre nå.  Jeg gjør husarbeid når han er borte og jeg lager mat alene på kjøkkenet. Da slipper jeg at han står i veien med kontroll instinktet sitt.

Jeg har følt mye press tidligere at han tok så mye plass med å være så perfekt, men jeg har nå sluttet å bry meg så mye lenger. Men jeg har forsatt en klump inni meg av og til hvis jeg ikke har vasket huset, selv om jeg har gjort alt mulig annet viktig. Så føler jeg at han er sikkert ikke fornøyd.  Jeg venter på en negativ komentar. 

Men han har sluttet å si negative komentarer, sier det sjeldent. Men etter mange år med han så har jeg utviklet den følelsen/stemmen hans inni meg som sier at jeg ikke gjorde feks husarbeidet bra nåkk, eller at jeg ikke fortjener å slappe av i dag for jeg må gjøre noe fornuftig. Jeg får dårlig samvittighet av å bare slappe av nesten. Ikke alltid, men det er liksom en liten klomp inni meg av og til pga han. Han har hakket på meg i mange år. Jeg har blitt veldig mye bedre i ting, det er bra, men jeg vil at han skal være fornøyd og ikke se etter feil. Selv om han bare mener godt med slik han er. 

TS

Anonymkode: 0436b...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar😊Kan stemme dette. Vi utfyller hverandre ganske bra der, for jeg er kreativ, oppfinnsom, musikalsk og leser en del som gjør at jeg lærer mye om ulike ting som han kan få glede av at jeg kan feks om ernæring og helse.  

Jeg finner alltid på kreative ider om ferie og hva ulike ting vi kan gjøre og sånn. Så tar han seg av bestillingen, og alt det som skal gjøres for at ferien blir som jeg sa.

Hm.. Bra svar du ga meg :) Han er virkelig god på disse tingene. Men kan bli såret når han kontroller ting jeg har gjort, og leter etter feil... Men men... 

Anonymkode: 0436b...7f2

Jeg (mann) er akkurat som mannen din, og er gift med ei som er helt motsatt. Det er nok en del menn som er slik, veldig høyt utviklede eksekutive funksjoner. 

Jeg har aldri tatt et ufornuftig valg, er alltid presis, har alltid full kontroll på alt. Veldig flink i det jeg gjør, og tjener veldig bra. Jeg og misliker å ikke ha kontroll (f.eks. sitte på i bilen), blir sprø av rot og uorden.

Det er langt fra bare positivt. Kona sier hun føler jeg ikke trenger henne, aldri trenger hjelp til noe. Hennes rot i huset er også en vanlig konflikt. Og at hun er forsinka til alt. Jeg har håndtert noen veldig alvorlige kriser, hun synes jeg ikke håndterer på noen annen måte enn å løse praktiske problemer og sørge for at hjulene går rundt. Og det er helt korrekt, jeg evner ikke å håndtere "emosjonelle utfordringer". Derfor trenger jeg egentlig henne mer enn hun aner.

Jeg tror dere bør starte med at du forstår han, og at han forstår seg selv. Han kan lese om eksekutive funksjoner, og han evner garantert å innse at kontrollbehovet for fillesaker er negativt. Og han evner og å forstå at han trenger deg, men ikke for å løse praktiske problemer, der er nok han best. Husk at når han valgte å bli mannen din så var der antakeligvis veldig veloverveid. Han vet nok godt hvor bra du er for han 🙂

Anonymkode: 5f0e2...83b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (mann) er akkurat som mannen din, og er gift med ei som er helt motsatt. Det er nok en del menn som er slik, veldig høyt utviklede eksekutive funksjoner. 

Jeg har aldri tatt et ufornuftig valg, er alltid presis, har alltid full kontroll på alt. Veldig flink i det jeg gjør, og tjener veldig bra. Jeg og misliker å ikke ha kontroll (f.eks. sitte på i bilen), blir sprø av rot og uorden.

Det er langt fra bare positivt. Kona sier hun føler jeg ikke trenger henne, aldri trenger hjelp til noe. Hennes rot i huset er også en vanlig konflikt. Og at hun er forsinka til alt. Jeg har håndtert noen veldig alvorlige kriser, hun synes jeg ikke håndterer på noen annen måte enn å løse praktiske problemer og sørge for at hjulene går rundt. Og det er helt korrekt, jeg evner ikke å håndtere "emosjonelle utfordringer". Derfor trenger jeg egentlig henne mer enn hun aner.

Jeg tror dere bør starte med at du forstår han, og at han forstår seg selv. Han kan lese om eksekutive funksjoner, og han evner garantert å innse at kontrollbehovet for fillesaker er negativt. Og han evner og å forstå at han trenger deg, men ikke for å løse praktiske problemer, der er nok han best. Husk at når han valgte å bli mannen din så var der antakeligvis veldig veloverveid. Han vet nok godt hvor bra du er for han 🙂

Anonymkode: 5f0e2...83b

Tusen takk for bra svar! Dette hjalp meg veldig å forstå denne situasjonen bedre. 

Jeg ser at han trenger meg på mange andre måter en praktiske ting som du sier. Han elsker å klemme og kose. Jeg gjør mye annet for han feks klipper håret,pleier huden hans,og planlegger middager som er bra for oss. Siden jeg vet mye om kosthold,kropp,helse og ernæring. 

Han er veldig opptatt av at jeg kler meg fint når vi skal ha selskap. At jeg skal kle meg ordentlig, ikke noe krøll på kjolen og ikke en minste flekk.

Men når jeg gjør noe praktisk i huset, eller rydder i bilen, blir jeg såret når han skal komentere noe som mangler. Da kan han heller si det som er bra. 

Feks så har jeg ryddet masse hele uken, så var det 2 dager jeg var veldig opptatt og ikke hadde tid. Da tok han oppvasken og var litt sint i fjeset. Da gikk jeg ut av kjøkkenet og han var glad når han kom inn igjen til meg. Vet at han må være ifred når han har det blikket i fjeset.

Men jeg ble jo litt såret inni meg når jeg har vært så flink å rydde på kjøkkenet, men så var det bare 2 dager det hopet seg opp. Jeg forstår hvis det hadde vært sånn lenge. Men han må tåle litt rot. Jeg sa ingenting, men jeg får en dårlig følelse inni meg og tenker at det ikke er vits å rydde så mye når han aldri blir fornøyd. 

Blir du heller aldri fornøyd når konen din har ryddet? Må jeg rydde konstant for å holde humøret hans oppe?

Anonymkode: 0436b...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, artigmedsex skrev:

Nettopp. Derfor de tar livet av seg. Bare å google perfeksjonisme og selvmord. En av de vanligste årsakene blant unge mennesker. Han trenger muligens hjelp.

vær forsiktig med det du sier. Hadde faktisk en kompis som hadde så mye forventninger til seg selv pluss ett dårlig selvbilde. Han tok livet av seg. Så det er vondt å lese det du skriver.

Min mann er glad i livet sitt, og jeg er en av den største gleden i hans liv. Han sier at han syns det er lettere å jobbe masse når han vet at det er for en mening og det er meg. At jeg er der for han. Har han sagt.

Jeg sørger for at han får ro og pleie, slik at han takler alt han gjør bedre, og vi gir masse kjærlighet og nærhet til hverandre. Alltid klem og kos hver dag.

Men han har en evne som er sjeldent, jeg hadde blitt syk om jeg måtte gjøre alt perfekt hele tiden. Men alle er forkjellig. Jeg har mine fordeler også, det har vi alle på hver sin måte i livet 😊🌼🍀

Anonymkode: 0436b...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir du heller aldri fornøyd når konen din har ryddet? Må jeg rydde konstant for å holde humøret hans oppe?

Jeg er nok ikke så ekstrem som han høres ut, basert på det du har skrevet. Det jeg misliker mest er når folk roter og ikke rydder opp etter seg. Blir irritert av å putte andres kopper i oppvaskmaskina for eksempel. Jeg gjør og det meste av husarbeid, det er jeg heller ikke fornøyd med. 

Jeg har måttet bøye meg ganske mye for å forbli gift, har rett og slett måttet akseptere rot. Har og barn da, men forstår at barn roter. Jeg kunne ønske at hun tilpasset seg litt mer meg. for å være ærlig, og rota mindre. Men har egentlig gitt opp det. 

Hvis det er slik du fremstiller det har du tilpasset deg han mer enn motsatt. Så det er kanskje på tide for han å jobbe med seg selv. Det må nok starte med at han blir bevisst på hva som er for mye for deg, og at han må tilpasse seg deg og. 

Anonymkode: 5f0e2...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Det er faen med gale og være grei/normal også. Håper han finner en som fortjener han! Skam deg for å sette spørsmål med at han er grei og oppegående. Gå heller i deg sjøl for at du skrev dette. Noen er bare ikke lykkelig hvis det ikke er problemer.. hjelpemeg. Skjerp deg! Tulling altså.

Anonymkode: 7b67a...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok ikke så ekstrem som han høres ut, basert på det du har skrevet. Det jeg misliker mest er når folk roter og ikke rydder opp etter seg. Blir irritert av å putte andres kopper i oppvaskmaskina for eksempel. Jeg gjør og det meste av husarbeid, det er jeg heller ikke fornøyd med. 

Jeg har måttet bøye meg ganske mye for å forbli gift, har rett og slett måttet akseptere rot. Har og barn da, men forstår at barn roter. Jeg kunne ønske at hun tilpasset seg litt mer meg. for å være ærlig, og rota mindre. Men har egentlig gitt opp det. 

Hvis det er slik du fremstiller det har du tilpasset deg han mer enn motsatt. Så det er kanskje på tide for han å jobbe med seg selv. Det må nok starte med at han blir bevisst på hva som er for mye for deg, og at han må tilpasse seg deg og. 

Anonymkode: 5f0e2...83b

Du skriver mye riktig og bra. 

Vi er veldig åpen og snakker om alt sammen. Jeg har hatt mange samtaler med han om dette. Og han sier han skal jobbe med seg selv, og bli flinkere til å si fine ting. Jeg har forandret meg veldig mye, og har aldri hatt så mye orden og ryddig på ting som jeg har i dag i forhold til før. Jeg har jobbet hardt for å få det til å bli en vane og det har jeg klart.  Han vet dette og er stolt av meg. 

Han har også jobbet mye for å ikke hakke på meg og for å vise takknemlighet for det jeg gjør. Han har fornedret seg veldig også.

Men han kan glippe noen ganger under stress. Hvis vi skal ha ett stort selskap feks. Da vil jeg egentlig kjøre langt vekk. For da er han helt stresset og jeg blir sliten av andre som stresser. Men vi har snakket om å gjøre ting klart tidligere slik at vi ikke har dårlig tid. Finne løsninger hele tiden.

Det som plager meg nå er at jeg er ubevvist redd for å få komentarer fra han hvis jeg skal rydde eller gjøre noe. Selv om han ikke har sagt noe og bare vært smilende og blid.

Det har liksom festet seg en stemme i hode mitt som sier at jeg ikke har gjort det bra nåkk.. Jeg føler han tenker negativt men at han ikke sier noe. Jeg kan misstolke kroppsspråket hans. Dette er fordi jeg har blitt så såret den perioden jeg prøvde å bli bedre og han forsatte å hakke på meg.

Feks den gangen jeg hadde skuret hele huset og var helt utmmattet og første  komentar fra han når han kommer hjem var at jeg ikke trengte å flytte på pynt fordi jeg skulle rydde. Jeg trodde han skulle bli kjempe glad med en gang for å se så fint det ble. Han sa etterpå at det var bra jeg ryddet. Men han skulle reagert kun positivt i situasjonen med en gang.

Dette har han sluttet med nå, etter mye samtaler sammen. Begge er blitt bedre. Litt glipp av og til men totalt bra.

Men kroppen min er ofte  i forsvarmodus og venter på å høre noe negativt fra han. For jeg er redd for å bli sårer igjen av å høre mine feil når jeg har gjort mitt aller beste. Jeg er skuffet over meg selv hvis han har jobbet mye og jeg ikke har ryddet på kjøkkenet hjemme. Jeg skammer meg da.

Så nå skal jeg prøve å finne en løsning på dette, slik at jeg ikke får den dumme følelsen og at jeg må stole på at han ikke skal komentere unødvendige komentarer mer.  Ver ikke hvordan, nen skal nokk klare å finne en løsning på det også.

Men jeg lurer på en ting til.

Hvorfor er det så gale med litt rot?

Hva føler du når det er rotete, og er det ikke verre ting å bekymre seg over enn litt rot?  

Elsker du konen din selv om hun ikke rydder etter seg, eller føler du av og til at du vil gå fra henne? 

Mister du følelser for henne hvis hun roter mye?

Tusen takk for svar 😊🍀Ble mye mas nå , men greit å høre litt hvordan dere tenker. Du virker veldig lik som min mann.

 

 

Anonymkode: 0436b...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva føler du når det er rotete, og er det ikke verre ting å bekymre seg over enn litt rot?  

Elsker du konen din selv om hun ikke rydder etter seg, eller føler du av og til at du vil gå fra henne? 

Vet ikke helt hvorfor jeg ikke klarer rot, blir bare stressa og misfornøyd av det uten å vite hvorfor.

Elsker kona, men har en del konflikter om rot og husarbeid. Men hun roter veldig, de fleste ville nok reagert om de bodde med henne. Ikke sikkert du er så ille. 

Anonymkode: 5f0e2...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det. Men da skal han gå rundt beina mine og kommentere alt jeg gjør og hva jeg ikke må gjøre. Jeg klarer ikke kose meg med oppgaver når jeg kjenner i hele rommet at det spenner seg. Jeg har gitt litt opp og lar han få gjøre alle tingene, så får jeg slappe av og nyte alt han gjør.

Men det er jo kansje det som plager meg, at jeg må trippe på tær og ikke gjøre ting.

Jeg har blitt veldig såret mange ganger jeg har jobbet til svetten har rent, men så står han der og er livredd for at han ikke har kontroll. Jeg hadde skuret hele huset også hadde jeg flyttet litt på pynt. Det eneste jeg fikk høre var at jeg ikke trengte å flytte på pynt selv om jeg rengjør huset. Det sårer...

Anonymkode: 0436b...7f2

Han høres ikke perfekt ut i det hele tatt. Han virker veldig kontrollerende. 

Anonymkode: effb0...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde skuret hele huset også hadde jeg flyttet litt på pynt. Det eneste jeg fikk høre var at jeg ikke trengte å flytte på pynt selv om jeg rengjør huset.

Anonymkode: 0436b...7f2

Såpass... Tipper han er skaphomse.

Anonymkode: a5737...faa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt slik jeg og... Må ha kontroll, gjøre det på min måte fordi det blir feil hvis ikke, og slipper ikke samboeren til... Men det var helt til han sa stopp. Nå fordeler vi oppgavene, og ja, hvis det er noe jeg ikke er fornøyd med så må jeg bare holde kjeft. Fordi det er rent, fint, bra det han har gjort, bare ikke alltid på min måte... Jeg blir også geleidet ut av kjøkkenet når han lager mat. Får heller oppgaven med å dekke på bordet.

I begynnelsen var det litt rart og vondt, å gi slipp, men nå, hallo så deilig. Vi har det ikke nødvendigvis så veldig ryddig, men å gi slipp på noen oppgaver er fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble kansje rotete:

Vi har vært sammen i 5 år. Det har vært mye drama pga dette, og jeg har fått litt fysiske problemer pga hevede skuldre og pustung med brystkassen. Men vi har også snakket masse om dette. Jeg har sagt ifra flere ganger og hatt samtaler om dette sammen.

Han har blitt mye bedre nå.  Jeg gjør husarbeid når han er borte og jeg lager mat alene på kjøkkenet. Da slipper jeg at han står i veien med kontroll instinktet sitt.

Jeg har følt mye press tidligere at han tok så mye plass med å være så perfekt, men jeg har nå sluttet å bry meg så mye lenger. Men jeg har forsatt en klump inni meg av og til hvis jeg ikke har vasket huset, selv om jeg har gjort alt mulig annet viktig. Så føler jeg at han er sikkert ikke fornøyd.  Jeg venter på en negativ komentar. 

Men han har sluttet å si negative komentarer, sier det sjeldent. Men etter mange år med han så har jeg utviklet den følelsen/stemmen hans inni meg som sier at jeg ikke gjorde feks husarbeidet bra nåkk, eller at jeg ikke fortjener å slappe av i dag for jeg må gjøre noe fornuftig. Jeg får dårlig samvittighet av å bare slappe av nesten. Ikke alltid, men det er liksom en liten klomp inni meg av og til pga han. Han har hakket på meg i mange år. Jeg har blitt veldig mye bedre i ting, det er bra, men jeg vil at han skal være fornøyd og ikke se etter feil. Selv om han bare mener godt med slik han er. 

TS

Anonymkode: 0436b...7f2

Det høres særdeles likt ut som min eks. 

Jeg fikk nok av å gå med høye skuldre og vente på en kommentar på hva jeg ikke hadde gjort skikkelig. Der var jeg som hadde hovedansvaret for henting/levering av barn, middagslaging.. Og da går ikke alt 100% etter planen. Det er hektisk. Av og til glemmer man en ting, eller hører ikke tlf når han ringer etc (ting som irriterte han) 

Det var utmattende, rett og slett. Og jeg var til slutt så fortvila at jeg lette etter noe å ta han på (usunt mønster..) 

Hos min eks var det lite vilje til endring. 

Så da gikk jeg. 

Nå når han har ansvaret for to barn alene annenhver uke, har jeg sett at han også glemmer ting.. Og vi er såpass gode venner at nå ler vi av det, sammen..  

Tror han fikk en eyeopener når jeg gikk. Han tok aldri på alvor det jeg sa til han om hvor ødeleggende det var å leve på denne måte. 

Håper i mitt stille sinn at vi kan bli sammen igjen en dag, for han har mange fine sider. 

Anonymkode: 6de52...c6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det. Men da skal han gå rundt beina mine og kommentere alt jeg gjør og hva jeg ikke må gjøre. Jeg klarer ikke kose meg med oppgaver når jeg kjenner i hele rommet at det spenner seg. Jeg har gitt litt opp og lar han få gjøre alle tingene, så får jeg slappe av og nyte alt han gjør.

Men det er jo kansje det som plager meg, at jeg må trippe på tær og ikke gjøre ting.

Jeg har blitt veldig såret mange ganger jeg har jobbet til svetten har rent, men så står han der og er livredd for at han ikke har kontroll. Jeg hadde skuret hele huset også hadde jeg flyttet litt på pynt. Det eneste jeg fikk høre var at jeg ikke trengte å flytte på pynt selv om jeg rengjør huset. Det sårer...

Anonymkode: 0436b...7f2

Og her syns jeg det tipper over i kontrollfreak..

Jeg har også en mann som gjør "alle de riktige tingene", og jeg er utrolig heldig som har han! Men han freaker ikke ut om en kjele blir stående etter maten, jeg må mer enn gjerne hjelpe til, han vil gjerne fordele oppgavene oss i mellom til selskaper, og han kan fint ta seg en fest å "miste kontrollen" litt. Han er kjærlig og omsorgsfull, men langt i fra en kontrollfreak, han bare syns det blir feil at jeg skal stå med alt av husarbeid når vi er to om å rote. 

Din høres ut som om han mister seg selv fullstendig, om du i det hele tatt flytter på noe. Er han kontrollerende på andre punkt i livet? Ikke en god følelse å få kritikk når en prøver å gjøre noe.. 

Anonymkode: 3b452...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble kansje rotete:

Vi har vært sammen i 5 år. Det har vært mye drama pga dette, og jeg har fått litt fysiske problemer pga hevede skuldre og pustung med brystkassen. Men vi har også snakket masse om dette. Jeg har sagt ifra flere ganger og hatt samtaler om dette sammen.

Han har blitt mye bedre nå.  Jeg gjør husarbeid når han er borte og jeg lager mat alene på kjøkkenet. Da slipper jeg at han står i veien med kontroll instinktet sitt.

Jeg har følt mye press tidligere at han tok så mye plass med å være så perfekt, men jeg har nå sluttet å bry meg så mye lenger. Men jeg har forsatt en klump inni meg av og til hvis jeg ikke har vasket huset, selv om jeg har gjort alt mulig annet viktig. Så føler jeg at han er sikkert ikke fornøyd.  Jeg venter på en negativ komentar. 

Men han har sluttet å si negative komentarer, sier det sjeldent. Men etter mange år med han så har jeg utviklet den følelsen/stemmen hans inni meg som sier at jeg ikke gjorde feks husarbeidet bra nåkk, eller at jeg ikke fortjener å slappe av i dag for jeg må gjøre noe fornuftig. Jeg får dårlig samvittighet av å bare slappe av nesten. Ikke alltid, men det er liksom en liten klomp inni meg av og til pga han. Han har hakket på meg i mange år. Jeg har blitt veldig mye bedre i ting, det er bra, men jeg vil at han skal være fornøyd og ikke se etter feil. Selv om han bare mener godt med slik han er. 

TS

Anonymkode: 0436b...7f2

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Det er faen med gale og være grei/normal også. Håper han finner en som fortjener han! Skam deg for å sette spørsmål med at han er grei og oppegående. Gå heller i deg sjøl for at du skrev dette. Noen er bare ikke lykkelig hvis det ikke er problemer.. hjelpemeg. Skjerp deg! Tulling altså.

Anonymkode: 7b67a...0bf

Ja, her står frontene... Og denne anonyme tullingen her kan du glatt overse, TS.

TS: Har du noen gang vurdert å gjøre det slutt? Dette er en mann med mange glimrende kvaliteter, men jeg er ikke så sikker på at han er en glimrende mann for deg. Det finnes i det hele tatt mange glimrende menn som man ikke kan være i et forhold med.

Når man lever sammen tenker jeg faktisk at det er én ting som står aller, aller øverst på lista. Over alle gode egenskaper og alle rasjonelle grunner for å være sammen med noen: Klarer man å skape et hjem sammen der begge trives? Et hjem skal være fristedet her i verden. Det kan være stress og mas på jobb, men så kan man komme hjem og puste med magen, hvile seg og hente krefter. Det er selvsagt jobb i et hjem. Tannkremen i vasken må vaskes vekk, søpla må man gå ut med, klær vaskes, og oppvaskbenken ser ut til å fylle seg opp på rekordtid, og disse tingene må man gjøre noe med. Men totalt sett: Det skal være fristedet ditt.

Men det er det jo ikke for noen av dere. Han blir stressa hvis ikke alt ser perfekt ut. Og du går rundt med høye skuldre og føler du ikke er bra nok og har dårlig samvittighet når du slapper av. Det er jo virkelig ikke bra.

Jeg tenker alvorlig talt at dere er for forskjellige til å være en god match.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke si det... Han kan bare bli sånn hvis jeg gjør noe store forandringer. Han er alltid glad for å se meg og sier fine ting.  Men det er bare at han kan være litt hakkete. Det har blitt bedre, for vi har snakket om det.  Men det plager meg seff litt. For det gir meg en følelse av at han er perfekt og ikke jeg.

Anonymkode: 0436b...7f2

Uff. Litt sånn perfekt men med skrekk. Du må bare snakke med han hvis det plager deg sånn. 

Samtidig. Ja, så er han kontrollfreak og trives med å gjøre ting på sin måte. Skjønner du føler deg overkjørt når han hakker. Men gjør det noe sånn egentlig at han får ha dette? 

Gjør det noe at han lager maten? Hva er egentlig viktig for deg å gjøre? En ting er hvis du elsker å lage mat. Men hvis det ikke er så viktig så kanskje han kan få gjøre det? Ja så får han all skryten men de fleste oppegående vet hvor mye arbeid det er å ha et pent vasket hus. Det blir ikke kommentert men man bare vet det. 

Du er like flink som han. Flinke piker blir tilslutt veldig slitne. Bedre med balanse og vin 😄. Kan du heller gjøre noe med barna mens han styrer? 

Hva er egentlig viktig for deg? Ikke vits i å røre i gryta hvis den putrer fint der den står 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det. Men da skal han gå rundt beina mine og kommentere alt jeg gjør og hva jeg ikke må gjøre. Jeg klarer ikke kose meg med oppgaver når jeg kjenner i hele rommet at det spenner seg. Jeg har gitt litt opp og lar han få gjøre alle tingene, så får jeg slappe av og nyte alt han gjør.

Men det er jo kansje det som plager meg, at jeg må trippe på tær og ikke gjøre ting.

Jeg har blitt veldig såret mange ganger jeg har jobbet til svetten har rent, men så står han der og er livredd for at han ikke har kontroll. Jeg hadde skuret hele huset også hadde jeg flyttet litt på pynt. Det eneste jeg fikk høre var at jeg ikke trengte å flytte på pynt selv om jeg rengjør huset. Det sårer...

Anonymkode: 0436b...7f2

Da må du være bestemt å sette ned foten. Si ting som "vi bor sammen og jeg får også lov å gjøre ting på MIN måte"

"Jeg må også få lov til å gjøre noe uten at du tripper rundt meg og kommenterer hver bidige ting. Gå og sett og slapp av istedet" 

Vær ærlig. Vær bestemt. Hev hodet. Ikke vær dørmatte og ha hodet bøyd.

Anonymkode: 965eb...f84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...