Gå til innhold

Hvilket hus ville dere valgt? To etasjer, eller alt på ett plan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge med Älvsbyhus, og prøver å bestemme oss for hvilket hus vi vil ha. 

Familien består av oss voksne, en tenåring, en i barnehagen og en baby. Kommer muligens en til :) Ønsker å ha et gjesterom. Ikke se så mye på kjøkkenløsningen, vi vil ikke ha kjøkken fra Älvsbyhus, skal bestille fra Ikea. 

Hus med to etasjer: (Andre etasje er uinnredet og må bygges av oss selv, hadde blitt to store soverom i hver ende + bad.) 

edvard_2d_r_m_soveromterrassedor_paa_sovrum_1600x900.thumb.png.58f14388416c0b1e730340a78b7922d7.png

 

Hus på ett plan: 

regina-n-vinkel3_r_1600x900.thumb.png.6c494af1f4d1c9a5acf883ebf3a46718.png

 

Pluss og minus ved det første huset: 

+ Større kjøkken 
+ Mer lukket stue
+ Føles som mer avstand til barna når de har venner på besøk (?)
+ Ungene slipper å gå gjennom oppholdsrommene for å komme til soverom/loftstue når de blir større og har besøk etc. 
+ Separat gjestetoalett, i tillegg til to bad (etter at andre etasje er innredet)
+ Store soverom på alle, spesielt de to i overetasjen
+ Stuen kan gjøres større når vi ikke trenger tre soverom i første etasje lenger
+ Kan også velge tre eller fire mindre soverom i andre etasje

- Trapp
- Mindre stue
- Mindre skjermet soveromsavdeling (barnerom feks. midt i gangen, problematisk om vi voksne har besøk på kveldstid)
- Må gjøre jobb selv med å innrede andre etasje, dvs det tar tid etter innflytting før man er ferdig

 

Pluss og minus ved det andre huset: 

+ Mer åpent mellom kjøkken og stue (kan også være minus)
+ Ingen trapp
+ Skjermet soveromsavdeling
+ Kan ha dør direkte til foreldrebadet
+ To bad i samme etasje, dvs kan lett velge et med dusj og et med badekar
+ Lett å stenge av barneavdelingen når ungene er voksne og har flyttet ut
+ Flott skjermet uteplass inne i vinkelen 
+ Alt leveres fiks ferdig 

- Mye gangareal
- Ungene må gå gjennom oppholdsrom for å komme til sine rom
- Forferdelig små soverom til barna
- Mangler gjestetoalett
- Stuen kan ikke gjøres større når vi ikke trenger så mange soverom lenger
- Gangen åpnes rett inn i stua, her ville jeg stengt av med vegg og dør, dvs da kommer det plutselig litt ekstraarbeid

 

Hva ville dere valgt? Noe jeg ikke har tenkt på her?

Anonymkode: 853ae...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt to etasjer, altså den øverste løsningen.

I den nederste løsningen synes jeg soverommene var altfor tett plassert. Jeg foretrekker at det er luft/avstand mellom soverommene. Hvis ungene har besøk i allrommet, så vil det forstyrre alle som sover.

Anonymkode: 55a8b...4ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt to etasjer, altså den øverste løsningen.

I den nederste løsningen synes jeg soverommene var altfor tett plassert. Jeg foretrekker at det er luft/avstand mellom soverommene. Hvis ungene har besøk i allrommet, så vil det forstyrre alle som sover.

Anonymkode: 55a8b...4ad

Takk for svar! Min erfaring er også at allrom/loftstue sjeldent brukes så lenge de har store nok soverom. Da foretrekker de privatliv fremfor nysgjerrige søsken. Det er jo umulig på det nederste huset, med altfor små soverom. På det andre kan det bli to soverom på 4*4 meter i hver ende. Da har de plass til både seng og en liten sofa med bord på hvert sitt rom. 

Anonymkode: 853ae...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor dere velger å ha vaskerommet der? Langt unna alle soverommene (hvor klærne skal være?). Og man må gå inn og ut av kjøkkenet med rene og urene klær..? 

Anonymkode: bea1f...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Min erfaring er også at allrom/loftstue sjeldent brukes så lenge de har store nok soverom. Da foretrekker de privatliv fremfor nysgjerrige søsken. Det er jo umulig på det nederste huset, med altfor små soverom. På det andre kan det bli to soverom på 4*4 meter i hver ende. Da har de plass til både seng og en liten sofa med bord på hvert sitt rom. 

Anonymkode: 853ae...147

Vi skal bygge om en bolig og selv gå for små soverom, men med feks tre soverom tett i en ende, og tre i en annen etasje, og med en større kjellerstue. Vi ønsker at ungene har en egen base som de ønsker å bruke både som små og som tenåringer. Min egen erfaring fra da jeg selv var barn/ungdom, er at vi var hjemme hos den som hadde en stue der hele vennegjengen fikk plass i sofaen, uten å være i veien for foreldre.

Anonymkode: 55a8b...4ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett hus over 2 etg med loftstue. Loftstua har omtrent aldri blitt brukt hverken av barna eller voksne. Soverommene har vært foretrukket fra barna var små.

Jeg vil ha hus med alt på en flate hvis jeg skulle bygd hus igjen. Helst sånn som ditt alternativ med terrasse inne i en krok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor dere velger å ha vaskerommet der? Langt unna alle soverommene (hvor klærne skal være?). Og man må gå inn og ut av kjøkkenet med rene og urene klær..? 

Anonymkode: bea1f...b33

Det er ikke noe man kan endre dessverre. Man får nesten ikke flyttet om på rom i disse husene (kun sette inn vegg for ekstra soverom etc), da det er ferdiglagde moduler som kjøres på lastebil. Men man slipper byggelån, siden man først betaler under leveranse (og da tar det 7-8 uker til det er innflyttningsklart), bare der er det jo spart fort 100.000. Og det er mye billigere enn andre husleverandører, så vi har ikke råd til å velge noen andre. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi skal bygge om en bolig og selv gå for små soverom, men med feks tre soverom tett i en ende, og tre i en annen etasje, og med en større kjellerstue. Vi ønsker at ungene har en egen base som de ønsker å bruke både som små og som tenåringer. Min egen erfaring fra da jeg selv var barn/ungdom, er at vi var hjemme hos den som hadde en stue der hele vennegjengen fikk plass i sofaen, uten å være i veien for foreldre.

Anonymkode: 55a8b...4ad

Det hørtes smart ut! Nå har jeg barn med litt aldersforskjell, så da blir jo situasjonen litt annerledes. Tenåringen kan ikke ha besøk og spille musikk rett i nærheten av rommene til de minste. 

Anonymkode: 853ae...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Jeg har ett hus over 2 etg med loftstue. Loftstua har omtrent aldri blitt brukt hverken av barna eller voksne. Soverommene har vært foretrukket fra barna var små.

Jeg vil ha hus med alt på en flate hvis jeg skulle bygd hus igjen. Helst sånn som ditt alternativ med terrasse inne i en krok.

Men nettopp fordi soverommene blir foretrukket (som jeg også har erfaring med), så blir de vel for små med det nederste huset? Tror de er ca 220*320cm eller noe, såvidt seng, en kommode, nattbord og pult så er det fullt der. 

Anonymkode: 853ae...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine hadde ganske små rom til å begynne med, men de satt i senga og hadde det riktig så fint.

Etterhvert fikk de større rom, men de brukte  senga like mye som før. På mange hus med 2 etasjer så går mye av rommet bort i skråtak og Gud som jeg hater det nå idag.

Ett hus med alt på ett plan er greit å tenke på hvis det skulle skje feks en ulykke og noen trenger tilrettelegging. Jeg var en periode avhengig av krykker og hadde soverom i 2 etg, ikke enkelt der og da. Bare ett tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små soverom som i det huset med alt på en flate skulle ikke ha vært lov! Jeg hadde et slikt da jeg vokste opp og det var alltid et salig rot fordi det rett og slett ikke var plass nok. Har siden hatt ett i en leilighet jeg hadde og selv om det kun var møblert med en gjesteseng og en pult var det frustrerende fordi det bl.a. ikke var plass til å snu seg når man skulle gjøre rent. I huset vi har nå er det også ett soverom av denne størrelsen og det har rett og slett blitt gjort om til klesskap for det er strengt tatt det eneste de er brukbare til! 

Med andre ord ville jeg ha styrt unna huset med alt på en flate, selv om det absolutt er å foretrekke, hvis dette er alternativene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har over to etasjer, og ville nok ha valgt det igjen. Men det er underetasje da. To stuer og soverom til de eldste i underetasjen, Det var tidligere to utleiedeler der, som gjorde om slik at ungdommen fikk eget. Så slipper vi å ha en haug med ungdom som tar hele stua i hovedetasjen.

Anonymkode: a4e19...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal bygge med Älvsbyhus, og prøver å bestemme oss for hvilket hus vi vil ha. 

Familien består av oss voksne, en tenåring, en i barnehagen og en baby. Kommer muligens en til :) Ønsker å ha et gjesterom. Ikke se så mye på kjøkkenløsningen, vi vil ikke ha kjøkken fra Älvsbyhus, skal bestille fra Ikea. 

Hus med to etasjer: (Andre etasje er uinnredet og må bygges av oss selv, hadde blitt to store soverom i hver ende + bad.) 

edvard_2d_r_m_soveromterrassedor_paa_sovrum_1600x900.thumb.png.58f14388416c0b1e730340a78b7922d7.png

 

Hus på ett plan: 

regina-n-vinkel3_r_1600x900.thumb.png.6c494af1f4d1c9a5acf883ebf3a46718.png

 

Pluss og minus ved det første huset: 

+ Større kjøkken 
+ Mer lukket stue
+ Føles som mer avstand til barna når de har venner på besøk (?)
+ Ungene slipper å gå gjennom oppholdsrommene for å komme til soverom/loftstue når de blir større og har besøk etc. 
+ Separat gjestetoalett, i tillegg til to bad (etter at andre etasje er innredet)
+ Store soverom på alle, spesielt de to i overetasjen
+ Stuen kan gjøres større når vi ikke trenger tre soverom i første etasje lenger
+ Kan også velge tre eller fire mindre soverom i andre etasje

- Trapp
- Mindre stue
- Mindre skjermet soveromsavdeling (barnerom feks. midt i gangen, problematisk om vi voksne har besøk på kveldstid)
- Må gjøre jobb selv med å innrede andre etasje, dvs det tar tid etter innflytting før man er ferdig

 

Pluss og minus ved det andre huset: 

+ Mer åpent mellom kjøkken og stue (kan også være minus)
+ Ingen trapp
+ Skjermet soveromsavdeling
+ Kan ha dør direkte til foreldrebadet
+ To bad i samme etasje, dvs kan lett velge et med dusj og et med badekar
+ Lett å stenge av barneavdelingen når ungene er voksne og har flyttet ut
+ Flott skjermet uteplass inne i vinkelen 
+ Alt leveres fiks ferdig 

- Mye gangareal
- Ungene må gå gjennom oppholdsrom for å komme til sine rom
- Forferdelig små soverom til barna
- Mangler gjestetoalett
- Stuen kan ikke gjøres større når vi ikke trenger så mange soverom lenger
- Gangen åpnes rett inn i stua, her ville jeg stengt av med vegg og dør, dvs da kommer det plutselig litt ekstraarbeid

 

Hva ville dere valgt? Noe jeg ikke har tenkt på her?

Anonymkode: 853ae...147

Har nettopp flyttet ut av et Alvsbyhus. Super fornøyd i mange år. Men vil bare minne på at deleveggene ikke har isolasjon. Det vil si at det er utrolig lytt mellom soverommene. Eneste som er negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Har nettopp flyttet ut av et Alvsbyhus. Super fornøyd i mange år. Men vil bare minne på at deleveggene ikke har isolasjon. Det vil si at det er utrolig lytt mellom soverommene. Eneste som er negativt. 

Det vet jeg dessverre 😕 Tenker at etterhvert åpner man og isolerer selv, er jo egentlig en enkel jobb. Men hadde du to etasjer? Har hørt at etasjeskilleren er veldig godt isolert? 

Anonymkode: 853ae...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg dessverre 😕 Tenker at etterhvert åpner man og isolerer selv, er jo egentlig en enkel jobb. Men hadde du to etasjer? Har hørt at etasjeskilleren er veldig godt isolert? 

Anonymkode: 853ae...147

Jeg hadde to etasjer. Etasjeskille er isolert så det er ingen fare. Hadde nesten samme planløsning som på bildet ditt. Eneste jeg ble lei var deleveggene som var lytte. Og ble lei åpen løsning til slutt, men meg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde det ikke vært en bod i huset, ser bare et walk-in.. 

Jeg likte ikke planløsningene på noen av dem, særlig vaskerommet "i stua", og badene ovenfor hverandre. Soverommene var veldig små. 

Ellers er jeg egentlig veldig glad i hus på ett plan. 

Anonymkode: abad4...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er det ene huset dere skal bygge og bo i inntil dere en dag dør, så ville jeg tenkt sterkt på å ha alt på en flate. 

Anonymkode: 377b0...e34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er det ene huset dere skal bygge og bo i inntil dere en dag dør, så ville jeg tenkt sterkt på å ha alt på en flate. 

Anonymkode: 377b0...e34

Begge løsningene har alt på en flate, så slik sett er begge veldig greie med tanke på alderdommen. At det er ekstra soverom i en annen etasje spiller ikke så stor rolle, for de blir antagelig mest brukt av voksne barn med familie, og voksne barn kan vaske og slikt selv når de kommer/drar.

 

 

Jeg ville valgt to etasjer. Et viktig argument for det er at da blir det tre toalett i huset, noe som er veldig praktisk om det skal bo seks mennesker i huset 

Med to etasjer vil huset også ta mindre av tomta, så dere får større hage. Uteplassen kan dere skjerme ved å sette opp en levegg, og så får dere i tillegg plass til tumleareal, fotballbane, syrinlysthus eller hva dere føler behov for.

Med alt på et plan må alle som skal til de innerste soverommene eller til allrommet måtte passere alle de andre soverommene, og det kan være uheldig når det er så lydt i veggene. Det er heller ikke så bra å ha et allrom utenfor soverom når det er lytt, da vil allrommet i praksis ikke kunne brukes når noen skal sove på de rommene.

Jeg synes også det mangler bod/skap på tegningene. Spesielt i huset med alt på et plan vil det være vanskelig når det heller ikke er så stor plass til skap på soverommene. 

Anonymkode: 05f12...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...