Gå til innhold

Nike bruker "overvektige utstillingsdukker". Hva synes dere om det?


Gnå

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke at "motsvaret" til undervektige modeller skal være modeller med fedme. Hva med å heller fronte et sunt mellomsjikt, en normal slank kropp? 

Enig med den over. Som forbruker så går det ikke an å se hvordan klærne vil sitte på en "normal" kropp når modellen eller utstillingsdukken er så stor. Jeg unngår slike nettbutikker, og ville unngått dette merket. 

Anonymkode: 7fc9a...685

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at "motsvaret" til undervektige modeller skal være modeller med fedme. Hva med å heller fronte et sunt mellomsjikt, en normal slank kropp? 

Enig med den over. Som forbruker så går det ikke an å se hvordan klærne vil sitte på en "normal" kropp når modellen eller utstillingsdukken er så stor. Jeg unngår slike nettbutikker, og ville unngått dette merket. 

Anonymkode: 7fc9a...685

Men en sunn kropp kan også være stor! Selv om man har noen kilo for mye så kan man likevel være sunn og frisk! Det er ikke alltid at man kan noe for de kiloene, en i størrelse 46 kan være like sunn og frisk som en i størrelse 36! Det er ikke alltid sånn at stor størrelse umiddelbart betyr usunn! Vi er alle forskjellige!

Anonymkode: 196d6...f8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at "motsvaret" til undervektige modeller skal være modeller med fedme. Hva med å heller fronte et sunt mellomsjikt, en normal slank kropp? 

Enig med den over. Som forbruker så går det ikke an å se hvordan klærne vil sitte på en "normal" kropp når modellen eller utstillingsdukken er så stor. Jeg unngår slike nettbutikker, og ville unngått dette merket. 

Anonymkode: 7fc9a...685

Nettopp fordi de mangler representasjon og de så definitivt er i målgruppen. Overvektige trenger jo å trene de også, like mye som de normalvektige og de litt lubne. Så hvorfor skal ikke klær tilpasset overvektige vises på en passende kropp? At du vil unngå et merke som ønsker å favne og inkludere flere sier noe om de priviligertes grådighet....

Endret av Sansol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bra. Overvekt bør ikke være noe forbilde. Er jo et uttalt sammfunnsproblem. 

Anonymkode: 6af01...74f

Pleier du å se opp til utstillingsdukker og ha dem som ideal for din egen kropp og helse?

 

2 timer siden, OPIgirl skrev:

Dukken er ikke bare overvektig. Hadde dette vært ett menneske, hadde det blitt klassifisert som fedme. Det er stor forskjell på overvekt og fedme. Hvorfor kan de ikke ha en normalvektig utstillingsdukke. Jeg mener Nike sender ut feil signaler med denne bælfeite utstillingsdukke. Nike skal fremme sunnhet. Dette er det ikke. Så får de som reagerer med #krenket bare gjøre det. 

Nike skal fremme treningsglede og det gjør de i aller høyeste grad ved å tilby klær til også store kropper. Ved å bruke en dukke med overvektig kropp sender de ut helt riktige signaler: at overvektige også finner fine treningsklær her som passer deres kropp og kan motivere dem til å komme seg ut eller på treningssenter for å trene. Jeg regner med du selv synes fine og behagelige treningsklær er med på å booste treningslysten din? Det samme gjelder faktisk overvektige mennesker også, og da er det fint å kunne se hvordan klærne ser ut på en stor kropp som ligner deres egen.
Om du reagerer med å bli støtt eller #krenket over å se en "bælfeit" dukkekropp i butikken så får det bare være. Jeg heier på alle som vil føle seg vel i fine klær mens de trener, både sånne sylslanke treningsfantaster som deg og sånne overvektige nybegynnere (eller viderekomne mosjonister) som har samme kroppsfasong som denne dukken. Nike har tydeligvis samme oppfatning av at treningsglede bør være for alle, uansett hvilken størrelse de har, og det applauderer jeg!

Hva mener du egentlig overvektige skal gjøre? Sette seg i skammekroken og spise grønnkål til de er slanke nok til å passe inn i treningsklær og tilfredsstille dine krav til passende kroppsfasong for trening?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, hind skrev:

Å vise at kropper kommer  i alle fasonger er bra, og å vise at det finnes treningsklær som store damer får på seg er også bra, men jeg må ærlig innrømme at det ikke gir meg lyst til å kjøpe dette tøyet selv om det kanskje også finnes i mindre størrelser. Store kropper selger ikke like bra til meg, for å si det sånn. 

Mens jeg for min del unngår klær jeg ser utstilt i små størrelser, fordi jeg ser at jeg er for lav og rund til at det er vits å håpe engang. 😛(Ja, jeg skal ned i vekt, men klær må jeg nå en gang ha så lenge jeg ikke er naturist 🙈

Anonymkode: 13cce...73b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at "motsvaret" til undervektige modeller skal være modeller med fedme. Hva med å heller fronte et sunt mellomsjikt, en normal slank kropp? 

Enig med den over. Som forbruker så går det ikke an å se hvordan klærne vil sitte på en "normal" kropp når modellen eller utstillingsdukken er så stor. Jeg unngår slike nettbutikker, og ville unngått dette merket. 

Anonymkode: 7fc9a...685

Men de har jo gjerne både store og slanke dukker?

Nike sier ingenting om hva som er sunt vs usunt, de selger treningsklær. Dukkene er bare kleshengere, ikke forbilder for en spesiell livsstil. Overvektige bør jo så absolutt være aktive og trene, og Nike ønsker å tilby kvalitetsklær i store størrelser for å legge til rette for det. Da er det jo helt riktig å vise klærne på både vanlige og store dukker. Det beste hadde vært å hatt dukker i alle størrelser, også det du kaller "et sunt mellomsjikt", men det lar seg nok vanskelig gjøre. Det er i det minste en god start å ha noen smale dukker og noen store dukker. Kanskje kommer flere forskjellige størrelser senere.

At du unngår merket er jo helt fair. Det er ditt valg. Nike kan ikke gjøre alle til lags, men jeg synes faktisk de strekker seg ganske langt for å gjøre veldig mange til lags ved å tilby flere størrelser i klærne og også dukker som viser hvordan klærne sitter på store kropper.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette også er en genial forretningsidé av Nike. Har stusset over at ikke flere butikker eller merker ikke sikter seg inn mot overvektige som jo er veldig mange og som jo utgjør en haug med potensielle kunder. 

Anonymkode: d6683...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, hind skrev:

Å vise at kropper kommer  i alle fasonger er bra, og å vise at det finnes treningsklær som store damer får på seg er også bra, men jeg må ærlig innrømme at det ikke gir meg lyst til å kjøpe dette tøyet selv om det kanskje også finnes i mindre størrelser. Store kropper selger ikke like bra til meg, for å si det sånn. 

Nei, men da er jo ikke du i målgruppen for akkurat dette treningstøyet! Det er ikke det som selger best til meg heller, siden jeg har en helt annen fasong og det er vanskelig å se for seg hvordan dette treningstøyet vil sitte på min kropp selv i riktig størrelse. 

MEN det er jo plenty av utstillingsdukker som er smalere som vi smale kan bli inspirert av! Synes det er topp at det er noe for alle, og at utstillingsdukkene kan vær. «Plus Size» treningstøy appellerer vel ikke så voldsomt til de som er veldig slanke - og motsatt. I linken i HI er det jo en slank utstillingsdukke noen meter bak. Det er ingen som sier «nå skal alle utstillingsdukkene være store», men variasjon gjør at en mye større gruppe kan finne noe som passer for seg! 

Anonymkode: dd73e...f89

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott initiativ fra Nike! 👍 Men hvorfor skal vi som er naturlig høye og slanke alltid bli karakterisert som strikkepinner, usunne og uten former når man diskuterer kropp? Jeg er like mye "ekte kvinne" som en som er tjue kilo tyngre... 

Anonymkode: 570a7...6e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men en sunn kropp kan også være stor! Selv om man har noen kilo for mye så kan man likevel være sunn og frisk! Det er ikke alltid at man kan noe for de kiloene, en i størrelse 46 kan være like sunn og frisk som en i størrelse 36! Det er ikke alltid sånn at stor størrelse umiddelbart betyr usunn! Vi er alle forskjellige!

Anonymkode: 196d6...f8d

Det er rett og slett bare ikke sant. Er du 46 i størrelse, så er du ikke sunn. Enkelt og greit. 

Anonymkode: e4d9c...eac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 3 av 4 nordmenn over 40 er mer eller mindre slappfeite, er jo dette en genial markedsføringsidé. Målgruppen er på alle måter enorm.

Anonymkode: 49c05...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dukkene godt kan variere i strørrelse. Vise at alle er ulik og at alle kropper kan bruke de klærne som er i butikkene. Jeg tenker at de reklamerer for klærne, ikke fedme. Kanskje det er en motivasjon for overvektige å se hvordan klærne sitter på en modell som er likere de. Og kanskje flere tørr å gå på nike for å kjøpe treningsklær fordi fokuset ikke bare er på tynne og godt trente. Det må da være bra at overvektige kjøper treningsklær, det viser jo bare at de har et ønske om en bedre livsstil. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er flott. Men stusser også over at de ikke kan ha dukker som representerer gjennomsnittet? 

Enten veldig slank eller veldig stor? Skulle gjerne likt å se klær utstilt på dukker i str 38/40 / M. 

Anonymkode: 2a745...2b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.6.2019 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Det er supert! For sånne tynne, spinkle utstillingsfigurer som ofte brukes, sånn type XS/S/34, er heller ikke det perfekte! Flere kan ikke noe for at de har noen kilo for mye, det kan være genetiske årsaker, det kan være sykdom eller senskader av sykdom, det kan være medisiner osv. osv.! Og uansett hva som er årsaken til størrelsen så burde alle som vil ha mulighet til å bruke treningstøy!

Anonymkode: 196d6...f8d

Hva gir deg rett til p kalle folk tynne og spinkle? Er det greit jeg kaller deg feit og fæl?

Hvorfor er det akseptert å mobbe folk som passer på kroppen sin mens man skal hylle griser som vrir seg i sjokoladesausen?

Anonymkode: 2fc1f...6f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gir deg rett til p kalle folk tynne og spinkle? Er det greit jeg kaller deg feit og fæl?

Hvorfor er det akseptert å mobbe folk som passer på kroppen sin mens man skal hylle griser som vrir seg i sjokoladesausen?

Anonymkode: 2fc1f...6f0

For å si det sånn, så var din kommentar milevis verre enn den du siterer. 

Hvorfot være krass mot andre, når du er minst like fæl selv? 

Anonymkode: b6a3e...517

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.6.2019 den 16.24, Gnå skrev:

Kom over denne saken: https://www.kk.no/mote/overvektige-utstillingsdukker-selger-kvinner-et-farlig-liv/71184340

Hva synes dere? Heia Nike, eller har kritikerne et poeng?

De kan jo bruke Sylvia Listhaug der hun røyker mens hun drikker pepsi i neste reklame. Tror til og med hun hadde på seg treningsdress. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Ikke bra. Overvekt bør ikke være noe forbilde. Er jo et uttalt sammfunnsproblem. 

Anonymkode: 6af01...74f

Og hvor mange er det egentlig som har en utstillingsdukke som forbilde ? 🤔

 

Jeg syntes det er flott! 😊👍

Anonymkode: 5274c...5cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sølvdryss skrev:

Jeg synes dukkene godt kan variere i strørrelse. Vise at alle er ulik og at alle kropper kan bruke de klærne som er i butikkene. Jeg tenker at de reklamerer for klærne, ikke fedme. Kanskje det er en motivasjon for overvektige å se hvordan klærne sitter på en modell som er likere de. Og kanskje flere tørr å gå på nike for å kjøpe treningsklær fordi fokuset ikke bare er på tynne og godt trente. Det må da være bra at overvektige kjøper treningsklær, det viser jo bare at de har et ønske om en bedre livsstil. 

Hvis de vil ha en bedre livsstil, ville de ikke blitt mer motivert av å se hvor bra de kan se ut med litt innsats?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Hvis de vil ha en bedre livsstil, ville de ikke blitt mer motivert av å se hvor bra de kan se ut med litt innsats?

Et det å se ut som en stiv, død person motiverende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...