Gå til innhold

Nike bruker "overvektige utstillingsdukker". Hva synes dere om det?


Gnå

Anbefalte innlegg

Gjest Parkeringsvakt

Er klesdukker forbilder? Kan ikke si jeg tenker noe over hvilken størrelse de er. Hadde jeg vært tjukk hadde jeg kanskje lagt merke til det, men jeg hadde nok ikke tenkt at det var forbilder eller at det hadde noe å si for hva jeg følte om min egen vekt fordiom. Hva reklamer og dukker sier og er påvirker ikke hva jeg mener om vekt og kropp

Om det påvirker mennesker, så mener jeg at kilden til at det påvirker er viktigere å ta tak i. Hvorfor lar mennesker seg påvirke av dukker? Hvordan kan vi påvirke det problemet og skape mentalt sunne mennesker som stoler på egen vurderingsevne? Som klarer å innse at ja, det er problematisk å være feit, på samme tid som de tåler å være feit uten å hate seg selv. For man kan enten leve med å være feit og vite det er dårlig men ikke hate seg selv eller føle for å gni det inn at det er ok. Eller man kan vite at det er dårlig å være feit og tenke langsiktig der man forsøker eller ønsker gå ned i vekt over lengre tid. 

Man må ikke hate seg selv fordi man ikke har drømmekroppen. På samme tid trenger man ikke lyve til seg selv om at sunt kosthold og trening ikke er viktig eller. Det går an å innse at man ikke lever optimalt eller bra, uten at det skal skape masse kjipe følelser. Man kan se på det som noe som kan bli bedre over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ostespermum

Etter at flere nettbutikker begynte å benytte seg av større modeller, merker jeg helt klart at jeg synes det er vanskeligere å handle klær siden det fort kan se ut som om de ikke passer til meg. Dette var noe jeg var helt blind for tidligere, siden alle modeller og utstillingsdukker i bunn og grunn var tilnærmet lik meg i kroppsbygning. Det er ikke dermed sagt at det er noe jeg synes de skal slutte med. Jeg blir ikke akkurat provosert av en overvektig utstillingsdukke, og jeg tror heller ikke den kommer til å bidra nevneverdig til å normalisere sykelig overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint syns jeg. De forholder seg til virkeligheten som den er og all honnør for det. :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
25 minutter siden, Ostespermum said:

Etter at flere nettbutikker begynte å benytte seg av større modeller, merker jeg helt klart at jeg synes det er vanskeligere å handle klær siden det fort kan se ut som om de ikke passer til meg. Dette var noe jeg var helt blind for tidligere, siden alle modeller og utstillingsdukker i bunn og grunn var tilnærmet lik meg i kroppsbygning. Det er ikke dermed sagt at det er noe jeg synes de skal slutte med. Jeg blir ikke akkurat provosert av en overvektig utstillingsdukke, og jeg tror heller ikke den kommer til å bidra nevneverdig til å normalisere sykelig overvekt. 

Det er mange klær som passer overvektige bedre enn slanke, og vice versa. Noen ganger prøver man et klesplagg og merker at det er ment for de med høyere vekt, det er ment for å være flatterende på overvektige og passer dårlig til en selv. 

Om dette er noe du merket etter å ha sett dukkene, ok, men da sier det nok mer om hvordan du vurderer og "forstår" klær, enn noe om dukkene i seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bra. Overvekt bør ikke være noe forbilde. Er jo et uttalt sammfunnsproblem. 

Anonymkode: 6af01...74f

Er utstillingsdukker forbilder? Når skjedde det??

Anonymkode: 0f0a0...cd2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ostespermum
35 minutter siden, Parkeringsvakt said:

Det er mange klær som passer overvektige bedre enn slanke, og vice versa. Noen ganger prøver man et klesplagg og merker at det er ment for de med høyere vekt, det er ment for å være flatterende på overvektige og passer dårlig til en selv. 

Om dette er noe du merket etter å ha sett dukkene, ok, men da sier det nok mer om hvordan du vurderer og "forstår" klær, enn noe om dukkene i seg selv

Selvsagt passer ulike kroppstyper uliker klær, men det er på ingen måte poenget mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bra. Overvekt bør ikke være noe forbilde. Er jo et uttalt sammfunnsproblem. 

Anonymkode: 6af01...74f

Jeg tenker helt motsatt! Nike promoterer ikke overvekt som noe positivt, men oppfordrer også overvektige til å ha en aktiv livsstil. Treningsklær er jo for alle, så hvorfor bare utstille klær for én type kropp? Tommel opp til Nike! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke overvektige utstillingsdukker til treningsklær oppfordrer jo ikke til å bli overvektig, men det kan kanskje inspirere folk som allerede er overvektige til å trene. Føler mer at dette viser at trening er for alle, enn å inspirere til å legge på seg. 

Synes det er bra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukken er ikke bare overvektig. Hadde dette vært ett menneske, hadde det blitt klassifisert som fedme. Det er stor forskjell på overvekt og fedme. Hvorfor kan de ikke ha en normalvektig utstillingsdukke. Jeg mener Nike sender ut feil signaler med denne bælfeite utstillingsdukke. Nike skal fremme sunnhet. Dette er det ikke. Så får de som reagerer med #krenket bare gjøre det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg var yngre så trodde jeg at jeg var for tjukk til å gå på treningssenter og i treningstights så jeg turte ikke.

Ingenting er jo bedre enn å involvere alle størrelser i treningsklær, for noen kan det sikkert sette ned terskelen 😊

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, OPIgirl skrev:

Dukken er ikke bare overvektig. Hadde dette vært ett menneske, hadde det blitt klassifisert som fedme. Det er stor forskjell på overvekt og fedme. Hvorfor kan de ikke ha en normalvektig utstillingsdukke. Jeg mener Nike sender ut feil signaler med denne bælfeite utstillingsdukke. Nike skal fremme sunnhet. Dette er det ikke. Så får de som reagerer med #krenket bare gjøre det. 

Bælfeit? Dukken har hverken hengemage eller valker som er det jeg forbinder med fedme ihvertfall. 

Anonymkode: 26846...93e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, OPIgirl said:

Dukken er ikke bare overvektig. Hadde dette vært ett menneske, hadde det blitt klassifisert som fedme. Det er stor forskjell på overvekt og fedme. Hvorfor kan de ikke ha en normalvektig utstillingsdukke. Jeg mener Nike sender ut feil signaler med denne bælfeite utstillingsdukke. Nike skal fremme sunnhet. Dette er det ikke. Så får de som reagerer med #krenket bare gjøre det. 

Tror du det er noen som ser den store utstillingsdukken og tenker "Jeg skal spise så mye mat at jeg blir like stor som dukken?"  Dukken er der jo for at de som er like store som dukken skal se at det finnes treningsklær som ser flott ut på deres kropper.  Det er vel bare flott at overvektige blir inspirert til å trene. 

Ja, de kunne sikkert også hatt normalvektige dukker, men det gjør deg jo ikke galt i å ha overvektige dukker. 

Synes for øvrig ingenting om å kalle en dukke for bælfeit.

Anonymkode: ce464...3ee

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt topp! Det er ikke bare tynne folk med markerte muskler som trener.

Anonymkode: 1f8cd...7b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, OPIgirl skrev:

Dukken er ikke bare overvektig. Hadde dette vært ett menneske, hadde det blitt klassifisert som fedme. Det er stor forskjell på overvekt og fedme. Hvorfor kan de ikke ha en normalvektig utstillingsdukke. Jeg mener Nike sender ut feil signaler med denne bælfeite utstillingsdukke. Nike skal fremme sunnhet. Dette er det ikke. Så får de som reagerer med #krenket bare gjøre det. 

Stor forskjell synes jeg.

20190617_195052.jpg

566293_stock-photo-overweight-woman-body-in-underwear.jpg

Anonymkode: 26846...93e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sansol
1 time siden, OPIgirl skrev:

Dukken er ikke bare overvektig. Hadde dette vært ett menneske, hadde det blitt klassifisert som fedme. Det er stor forskjell på overvekt og fedme. Hvorfor kan de ikke ha en normalvektig utstillingsdukke. Jeg mener Nike sender ut feil signaler med denne bælfeite utstillingsdukke. Nike skal fremme sunnhet. Dette er det ikke. Så får de som reagerer med #krenket bare gjøre det. 

Hvilke signaler spesifikt mener du det sender ut? Skal overvektige gjemme seg bort og trene i det skjulte til de er ferdig slanket og presenterbare for verden eller? Hvorfor er det så provoserende å se en overvektig kropp? Skal bare idealformen få synes i det offentlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad foe at de endelig har slike dukker, jeg. 

For 3 år siden var jeg feit, 167 og 117 kg. Jeg burde jo virkelig ha funnet noen treningsklær som var store nok til meg. Men det fant jeg ikke... jeg ønsker meg en god treningsbh dor å holde brystene på plass, en t skjorte for å transportere bort litt sv svetten og at det ikke syntes så godt, samt en skikkelig tights. Jeg fant ingen av delene som passet, alt var alltid minst 1/2 nummer for lite...

 

Så det at Nike har tatt tak i den problematikken syntes jeg er kjempe bra! Endelig kan vi store finne klær som sitter bra for å oppmuntre til en aktiv livsstil!

Anonymkode: bb4e1...b10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OPIgirl skrev:

Dukken er ikke bare overvektig. Hadde dette vært ett menneske, hadde det blitt klassifisert som fedme. Det er stor forskjell på overvekt og fedme. Hvorfor kan de ikke ha en normalvektig utstillingsdukke. Jeg mener Nike sender ut feil signaler med denne bælfeite utstillingsdukke. Nike skal fremme sunnhet. Dette er det ikke. Så får de som reagerer med #krenket bare gjøre det. 

Jeg tror du har virkelig ikke skjønt hva dette handler om! 

Anonymkode: 3c952...b9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vise at kropper kommer  i alle fasonger er bra, og å vise at det finnes treningsklær som store damer får på seg er også bra, men jeg må ærlig innrømme at det ikke gir meg lyst til å kjøpe dette tøyet selv om det kanskje også finnes i mindre størrelser. Store kropper selger ikke like bra til meg, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...