Gå til innhold

Svenske SJ skal drifte jernbanen i Midt- og Nord-Norge


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Ikke rett. Slik skal det bare ikke være. Vi kan ikke starte med det samme som har foregått i USA i alt for mange år. Vi skal ikke outsource driften av Norge, til utlandet. Dette er hva globaliseringen gjør. Toget og jernbane skal og burde drives av et norsk selskap, ikke av et utenlandsk et.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Druid skrev:

Gitt at togsettene som skal gå på strekningen er de samme, så ser jeg ingen forbedring på denne biten. 

 

Nei, du har vel rett. Synd at vi som ønsker å reise på miljøvennlig kollektivt måte må ta til takke med noe som er så dårlig. Når den nye storflyplassen i Mo i Rana står ferdig, er det nok de færreste som gidder å sitte i timesvis i en nedslitt og ubekvem togvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Jernbanedirektoratet har kunngjort tildeling av kontrakt for trafikkpakke for jernbanen i nord.

https://e24.no/naeringsliv/jernbanen/vy-taper-nok-en-gang-svenske-sj-vinner-kampen-om-aa-kjoere-tog-i-midt-og-nord-norge/24642345

Om jeg ikke husker helt feil så var det vel et britisk selskap som skal kjøre Sørlandsbanen og Jærbanen. Så det ser ut som det bare er på Østlandet VY kommer til å drive på. Eller hvem vet kanskje de taper der også og ikke får kjøre noe sted.

Hva tenker du er det bra at jernbanene i Norge blir lagt ut på anbud eller er du i mot at de blir lagt ut på anbud?

Jernanen på anbud svekker NSB (Vy). Det blir som å holde varmen ved å pisse i buksa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AlkoMann skrev:

Frp hevder de sparer milliarder på dette. Kanskje de har rett ?

Hvis vi sparer akkurat de samme millliardene som vi skulle tatt ut i overskudd så er det jo bare teit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Roci skrev:

Nei, du har vel rett. Synd at vi som ønsker å reise på miljøvennlig kollektivt måte må ta til takke med noe som er så dårlig. Når den nye storflyplassen i Mo i Rana står ferdig, er det nok de færreste som gidder å sitte i timesvis i en nedslitt og ubekvem togvogn.

Det som er positivt, er at Norske Tog får en helt annen og mye mer offensiv posisjon nå enn før, så det er faktisk håp om å få nytt togmateriell, selv på de gamle diesel linjene. Han som er sjef der har vært flere ganger i pressen og presentert behovene og pekt på hvem som er ansvarlig.

Det er heller ikke monopol på togene, det er bare det at de må være utstyrt for norsk bane, og SJ HAR jo tilgang til utstyr som har gått i Norge i mange år. Jeg vet ikke hvordan dette passer sammen, hvordan kostnadsbildet er eller kvalitetene på SJ sine tog, men det skader ikke å være forsiktig optimist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi analyserer dypere så ser vi at den egentlige årsaken til at svenskene skal drifte våre jernbaner helt enkelt er at de er bedre enn oss. Til og med fotball-landslagene driftes av svensker. 

Kanskje vi bør gå i oss selv og tenke igjennom om vi lærer de riktige tingene i utdanningssystemet?  Hvorfor skal svenskene være bedre enn oss? Hva kan vi gjøre for å ta innpå?  Den Norske smørebussen er forresten veldig bra, kanskje smørebussen kan gå inn i VY og tilføre konkurransekraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Roci skrev:

Nei, du har vel rett. Synd at vi som ønsker å reise på miljøvennlig kollektivt måte må ta til takke med noe som er så dårlig. Når den nye storflyplassen i Mo i Rana står ferdig, er det nok de færreste som gidder å sitte i timesvis i en nedslitt og ubekvem togvogn.

Jeg er enig med TrekStar og jeg mener at vi må gjøre ting sjøl, ikke bare leie inn utlendinger til alt. Hjemme hos meg så slår jeg selv spikeren i veggen for å henge opp et bilde. Jeg henter ikke inn en snekker fra Polen. Når hele tida utlendinger leies inn både her og der så blir vi late pingler ute av stand til å klare noe som helst, og det innebærer vår nasjons store nedtur og vi er ferd med å bli underlagt utenlandsk administrasjon (EU). Militært er vi allerede en tropp i US Army (Ja, jeg sa tropp, ikke hær, ikke bataljon, ikke regiment, ikke kompani, men tropp.)

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg er enig med TrekStar og jeg mener at vi må gjøre ting sjøl, ikke bare leie inn utlendinger til alt. Hjemme hos meg så slår jeg selv spikeren i veggen for å henge opp et bilde. Jeg henter ikke inn en snekker fra Polen. Når hele tida utlendinger leies inn både her og der så blir vi late pingler ute av stand til å klare noe som helst, og det innebærer vår nasjons store nedtur og vi er ferd med å bli underlagt utenlandsk administrasjon (EU). Militært er vi allerede en tropp i US Army (Ja, jeg sa tropp, ikke hær, ikke bataljon, ikke regiment, ikke kompani, men tropp.)

Men det du sier her, er vel ikke relevant til min siste betraktning? Den var jo bare et hjertesukk over dårlige vogner på Nordlandsbanen......jeg liker nemlig å reise med tog i utgangspunktet, men ikke når jeg må sitte i 6,5 timer i en trang togvogn på et sete som kjennes ut som en hard trebenk og der seteryggen ikke kan reguleres. Flytoget i Oslo (som tar drøye 20 minutter) er rene luksustoget til sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Roci skrev:

Men det du sier her, er vel ikke relevant til min siste betraktning? Den var jo bare et hjertesukk over dårlige vogner på Nordlandsbanen......jeg liker nemlig å reise med tog i utgangspunktet, men ikke når jeg må sitte i 6,5 timer i en trang togvogn på et sete som kjennes ut som en hard trebenk og der seteryggen ikke kan reguleres. Flytoget i Oslo (som tar drøye 20 minutter) er rene luksustoget til sammenlikning.

Kanskje ikke relevant til din siste betraktning, rett bortsett fra at disse tankene slo over meg akkurat da.

Er nok mer relevant til hele problemstillingen.

Hva skjer med å bygge landet?  Er det ikke lønnsomt? Er det ikke lønnsomt å gjøre konkret og godt arbeid? Er det mer status å være konsulent enn arbeider? Skal vi alle bli konsulenter, omorganisere og flytte papirer? Togene får ikke bedre benker uten at noen fysisk er i stand til å snekre slike.  Hele skoleverket er stappfullt av papirer. Vi blir gode med papirer (og elektroniske dokumenter), noe som sikkert er bra for å implementere EU-regler, men blir det bedre jernbane av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen reell konkurranse? Det gjelder å vinne anbudsrunden, så er det monopol tilstander for passasjerene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...