Gå til innhold

Blir ikke tatt på alvor av psykologen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd misbruk og omsorgsvikt, i barndommen, noe som preger meg i voksen alder, jeg klarer ikke stole på noen, føler at andre ler av meg og ser rart på meg, klarer ikke følge de sosiale spillereglen som er forventet, har snakket med legen om dette og han har sendt henvendelse til psykolog, men får ikke plass, legen min har purret på flere ganger...hva må til for å få en samtale med psykolog ? Er jeg ikke syk nok, eller hva er det ?

Anonymkode: d2734...185

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte kan det ha med lang ventetid og dårlig kapasitet hos psykologen dessverre ://

Evt spør legen om det er en annen psykolog i området du kan henvises til?

oppsøk privatpraktiserende psykolog?

fortsett å samarbeid med legen

 

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brusmisbruker skrev:

Ofte kan det ha med lang ventetid og dårlig kapasitet hos psykologen dessverre ://

Evt spør legen om det er en annen psykolog i området du kan henvises til?

oppsøk privatpraktiserende psykolog?

fortsett å samarbeid med legen

 

Håper det ordner seg!

Legen har sendt til flere psykologer, jeg har tenkt tanken om psykiater, kanskje det er letter ?

Anonymkode: d2734...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapasiteten hos psykologene virker til å være sprengte og man må omtrent være en fare for seg selv eller omgivelsene for å komme 'hurtig' inn. Her hvor jeg bor, får man kun tilbud om samtale med sosionom...

Har du anledning til å gå privat?

 

Anonymkode: 855f2...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor prøver legen din å henvise deg? Og hva står det i avslaget? 

En privat psykolog skal det være mulig å få plass hos, men det er ofte ekstrem lang ventetid.. dps har lett for å avvise om henvisningen ikke er sterk nok, da det er lang ventetid. 

Ved første henvisning hos dps, kom jeg inn med en gang. Ved andre henvisning fikk jeg avslag, da min angst ikke var sterk nok. 

Ble da henvist til privat psykolog. 

Anonymkode: 33673...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor prøver legen din å henvise deg? Og hva står det i avslaget? 

En privat psykolog skal det være mulig å få plass hos, men det er ofte ekstrem lang ventetid.. dps har lett for å avvise om henvisningen ikke er sterk nok, da det er lang ventetid. 

Ved første henvisning hos dps, kom jeg inn med en gang. Ved andre henvisning fikk jeg avslag, da min angst ikke var sterk nok. 

Ble da henvist til privat psykolog. 

Anonymkode: 33673...302

DPS, står egentlig at det ikke er akutt/alvorlig nok til å få en samtale. 

Anonymkode: d2734...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har du prøvd å skrive et brev selv hvor du beskriver vanskene dine? 

Ja, tok med eget brev som legen sendte som vedlegg.

Anonymkode: d2734...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tok med eget brev som legen sendte som vedlegg.

Anonymkode: d2734...185

Skrev du hva som hadde skjedd og om hvordan det påvirker deg idag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Skrev du hva som hadde skjedd og om hvordan det påvirker deg idag? 

Ja.

Anonymkode: d2734...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd misbruk og omsorgsvikt, i barndommen, noe som preger meg i voksen alder, jeg klarer ikke stole på noen, føler at andre ler av meg og ser rart på meg, klarer ikke følge de sosiale spillereglen som er forventet, har snakket med legen om dette og han har sendt henvendelse til psykolog, men får ikke plass, legen min har purret på flere ganger...hva må til for å få en samtale med psykolog ? Er jeg ikke syk nok, eller hva er det ?

Anonymkode: d2734...185

Det spørs jo HVOR dårlig du faktisk er. Når du sier at du ikke stoler på noen, betyr dette at du er venneløs og kun sitter hjemme alene hver eneste dag og ikke tørr å gå ut døra eller har du flere venner og kjæreste? Isåfall så har du det jo ikke så ille som mange andre har det. Psykiatrien må prioritere de psykeste som har dårligst fungerende liv.

Anonymkode: 1a9d8...a9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: d2734...185

  • Hva ønsker du hjelp for?
  • Hva er bakgrunnen for problemene dine?
  • Hvordan kommer problemene til uttrykk og hvilke konsekvenser får de?
  • Hva har du av terapierfaring og hvilket utbytte har du hatt av tidligere behandling?
  • Hva ønsker du å oppnå gjennom et behandlingsopphold på DPS? 

 

Nå vet jeg ikke helt hva du skrev i brevet, men da jeg skulle søke til innleggelse så måtte jeg besvare disse spørsmålene. Kan dette fungere som en mal for deg om du ikke fikk med alt i brevet du skrev?

Har du lest henvisningen fra legen? Sett hva han eller hun la vekt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo HVOR dårlig du faktisk er. Når du sier at du ikke stoler på noen, betyr dette at du er venneløs og kun sitter hjemme alene hver eneste dag og ikke tørr å gå ut døra eller har du flere venner og kjæreste? Isåfall så har du det jo ikke så ille som mange andre har det. Psykiatrien må prioritere de psykeste som har dårligst fungerende liv.

Anonymkode: 1a9d8...a9a

Sier du at man ikke kan ha det ille selvom man har venner og kjæreste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Sier du at man ikke kan ha det ille selvom man har venner og kjæreste? 

Jeg sier at da er det andre som har det verre, og at da må psykiatrien prioritere disse som da har det verst. 

 

Anonymkode: 1a9d8...a9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo HVOR dårlig du faktisk er. Når du sier at du ikke stoler på noen, betyr dette at du er venneløs og kun sitter hjemme alene hver eneste dag og ikke tørr å gå ut døra eller har du flere venner og kjæreste? Isåfall så har du det jo ikke så ille som mange andre har det. Psykiatrien må prioritere de psykeste som har dårligst fungerende liv.

Anonymkode: 1a9d8...a9a

Jeg har ingen venner, jeg er helt alene.

Anonymkode: d2734...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiater var mye mer nyttig syntes jeg. Men meg om det. 

Anonymkode: 1c13d...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trist at det skal være så dårlig stilt i psykiatrien. Hva kan gjøres for å få flere til å søke psykiatrisk utdanning? 

Anonymkode: 1c13d...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier at da er det andre som har det verre, og at da må psykiatrien prioritere disse som da har det verst. 

 

Anonymkode: 1a9d8...a9a

Folk kan ha kjæreste, men være sammen med en psykopat som mishandler. 

Folk kan ha barn, men barn med utfordringer og kroniske sykdommer og diagnoser. 

Folk kan ha familie som misbruker en seksuelt eller er voldelige. 

Folk kan ha venner som har dårlig påvirkning. 

Folk kan ha manglende evner til å opprettholde gode forbindelser til andre mennesker- selv om menneskene rundt er gode. 

 

Dette var bare noen tilfeldige eksempler. Alt i alt, å ha relasjoner vil IKKE nødvendigvis si at relasjonene er gode/uten store påkjenninger-  eller at man selv fungerer godt i en relasjon, at man klarer å sette grenser for seg selv, at man klarer å behandle andre bra og at man klarer å regulere seg nok i møte med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes prioriteringsveiledere for psykisk helsevern (dps) og henvisningen din vurderes opp mot kriteriene for helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Det er dessverre ikke slik at alle med psykiske vansker får hjelp i spesialisthelsetjenesten i dag.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne

Anonymkode: 89e74...35a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Folk kan ha kjæreste, men være sammen med en psykopat som mishandler. 

Folk kan ha barn, men barn med utfordringer og kroniske sykdommer og diagnoser. 

Folk kan ha familie som misbruker en seksuelt eller er voldelige. 

Folk kan ha venner som har dårlig påvirkning. 

Folk kan ha manglende evner til å opprettholde gode forbindelser til andre mennesker- selv om menneskene rundt er gode. 

 

Dette var bare noen tilfeldige eksempler. Alt i alt, å ha relasjoner vil IKKE nødvendigvis si at relasjonene er gode/uten store påkjenninger-  eller at man selv fungerer godt i en relasjon, at man klarer å sette grenser for seg selv, at man klarer å behandle andre bra og at man klarer å regulere seg nok i møte med andre. 

Det betyr likevel ikke at TS sine vansker er alvorlige nok til å tilfredsstille kriteriene for helsehjelp i spesielaisthlesetjenesten.

Anonymkode: 89e74...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...