Gå til innhold

– Krenkende å vise ører på passfoto


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Siden 2014 har det vært påbudt å ha synlige ører på passbildene i norske pass. Et angrep på religionsfriheten, mener flere høringsinstanser.
https://www.tv2.no/nyheter/10673214/

Så er dette krenkende, eller er det bare et nytt eksempel på at vi vi lever i en verden hvor man blir krenket for alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir nok en lovendring på dette. Nok et eksempel på at det sniker seg inn overalt. Og vi står og ser på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørene skal være synlige siden de kan fungere som identitetsmarkør

enkelt og greit

Så ift til internasjonale rettningslinjer/avtaler for norske pass kommer ikke dette til å bli endret

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brusmisbruker skrev:

Ørene skal være synlige siden de kan fungere som identitetsmarkør

enkelt og greit

Så ift til internasjonale rettningslinjer/avtaler for norske pass kommer ikke dette til å bli endret

Mulig du må google dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gamle Smukka said:

Mulig du må google dette.

Ombudet konkluderte som følger:

«Kravet i passforskriften § 4 sjette ledd, om at begge ørene må være synlige på passfotografi ved bruk av religiøse hodeplagg, er ikke i strid med diskrimineringsloven om etnisitet § 6.»

  • Saksnummer: 17/623
  • Lovgrunnlag: diskrimineringsloven om etnisitet § 6 
  • Dato for uttalelse: 8. desember 2017
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/religion/17623-krav-om-synlige-orer-pa-passbildet-ikke-diskriminering-pa-grunn-av-religion/

Krav om synlige ører på passbildet ikke diskriminering på grunn av religion(...)

Innlegget er ryddet for brudd på Kvinneguidens regler om opphavsrett.

 

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brusmisbruker skrev:

Ombudet konkluderte som følger:

«Kravet i passforskriften § 4 sjette ledd, om at begge ørene må være synlige på passfotografi ved bruk av religiøse hodeplagg, er ikke i strid med diskrimineringsloven om etnisitet § 6.»

  • Saksnummer: 17/623
  • Lovgrunnlag: diskrimineringsloven om etnisitet § 6 
  • Dato for uttalelse: 8. desember 2017

Jeg ba deg vel google de internasjonale retningslinjene du mente var sidestilt med de norske...

Det kommer til å bli forandret, sann mine ord. I Sverige er det lov allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gamle Smukka said:

Jeg ba deg vel google de internasjonale retningslinjene du mente var sidestilt med de norske...

Det kommer til å bli forandret, sann mine ord. I Sverige er det lov allerede.

Det er felles retningslinjer for passbilder i Schengen, noen land har gjort unntak, men alle disse har ikke de samme rekkeviddene og fordelene som norske pass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brusmisbruker skrev:

Det er felles retningslinjer for passbilder i Schengen, noen land har gjort unntak, men alle disse har ikke de samme rekkeviddene og fordelene som norske pass

Poenget er at vi gir etter og at det kommer til å bli vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gamle Smukka said:

Poenget er at vi gir etter og at det kommer til å bli vedtatt.

Tviler sterkt, så lenge det har med sikkerhet og identifikasjon, men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på Kvinneguidens regler om opphavsrett.

Sitat

Nyhetssaker/artikler, 2-3 setninger med link til kilde.

Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror

De internasjonale retningslinjene er vel Den europeiske menneskerettskonvensjon og de er jo sidestilt med de norske siden de er en del av det norske lovverket. 

Der står det for øvrig:

Art 9.Tanke-, samvittighets- og religionsfrihet,

1. Enhver har rett til tankefrihet, samvittighetsfrihet og religionsfrihet; denne rett omfatter frihet til å skifte sin religion eller overbevisning, og frihet til enten alene eller sammen med andre og såvel offentlig som privat å gi uttrykk for sin religion eller overbevisning, ved tilbedelse, undervisning, praksis og etterlevelse.

2. Frihet til å gi uttrykk for sin religion eller overbevisning skal bare bli undergitt slike begrensninger som er foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den offentlige trygghet, for å beskytte den offentlige orden, helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.

Andre avsnitt gir staten mulighet til å begrense religionsfriheten om det er nødvendig å beskytte "offentlig trygghet".  Når det kommer til å sikre nasjonal sikkerhet så har myndighetene generelt vide rammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, WhiteSwan skrev:

Skjønner ikke hvordan det kan være krenkende 😂

Da har du ikke sett hvor grisesexy ører jeg har. Det burde vært minst 18-årsgrense for å se på de. Minst. 88-årsgrense er nok tryggere.

Men så var det med religiøse hodeplagg. Jeg mener at vi må kreve at dersom man bruker Niqab på passblider så må det klippes hull i denne for å blotte ørene.

En annen sak er at dersom folk ikke vil ta lovlige passbilder så trenger de heller ikke å få Norsk pass. Pass fører bare med seg flyturer og forurensing.

 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så bryr jeg meg lite om ørene mine syns eller ikke. (Er en ikke-etnisk nordmann). Men syns allikevel at det er rart at verdens mest paranoide land, USA, har ingen krav om ørene skal syns. Full frontal bilde med nøytral ansiktsuttrykk er noen av kravene, men ingenting om ører. 🤷‍♀️ Just saying.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan man ikke vise ørene i forbindelse med pass, reise og sikkerhet, da kan man egentlig bare bli hjemme..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 10.10, Aragorn ll Elessar skrev:

Siden 2014 har det vært påbudt å ha synlige ører på passbildene i norske pass. Et angrep på religionsfriheten, mener flere høringsinstanser.
https://www.tv2.no/nyheter/10673214/

Så er dette krenkende, eller er det bare et nytt eksempel på at vi vi lever i en verden hvor man blir krenket for alt.

Vi lever i krenkingens tidsalder, og det skal så lite til for å bli krenket. Av og til føler jeg meg krenket over at noen blir krenket over tulleting, men jeg har heldigvis ei basballkølle jeg kan bruke til å dundre løs på en stor punching bag i kjelleren. :balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 17.6.2019 den 10.10, Aragorn ll Elessar skrev:

Siden 2014 har det vært påbudt å ha synlige ører på passbildene i norske pass. Et angrep på religionsfriheten, mener flere høringsinstanser.
https://www.tv2.no/nyheter/10673214/

Så er dette krenkende, eller er det bare et nytt eksempel på at vi vi lever i en verden hvor man blir krenket for alt.

For noe vås. 

Noen vil ikke ha synlige ører, andre vil ikke ha synlig hår. Selv vil jeg ikke ha bilde i det hele tatt siden jeg ikke liker bilder av meg selv. Utrolig hvor mye religion blir brukt som unnskyldning for alt fra uhøflighet, håndhilsing, deltagelse i samfunnet, svømmetimer, følge lover&regler og alt man ikke ha LYST til. Og denne gangen så var det ører...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er at etter 9-11, må jeg sjekke inn baggasje, neglesakser, pinsetter, tannkrem, sjampo og annet styggedom må jeg punge ut hundrelapper for å få med meg. Jeg må møte opp ekstra tidlig, det er problematisk å følge noen til gaten. Ikke særlig kult for unger som reiser alene, eller unge voksne om det blir lang ventetid.

Det er kø, og jeg må vase av meg belter, sko, la veska mi stå for seg selv, mens jeg blir swabbet for sprengstoff. Mens ungene surmuler og er tørste fordi vi måtte helle ut drikken deres, og jeg er opptatt med å bli kroppsvisitert 😡

Og noen føler krenket fordi de må vise ører på et bilde nesten ingen skal se.... 

Vil jo påstå at den krenkelse, det er å måtte vise ører på passfoto, er helt minimal i forhold til alle disse andre, vi som reisende blir utsatt for....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...