Jump to content
AnonymBruker

Er du kresen når det gjelde valg av bøker du leser?

Recommended Posts

AnonymBruker

Koser du deg med litteratur som ikke er spesielt bra men underholdnende?

Anonymkode: ea693...04c

Fortsetter under...

Aragorn ll Elessar
Posted (edited)

Nei

Men det betyr ikke at jeg leser hva som helst. 

Edited by Aragorn ll Elessar

AnonymBruker

Ja, nå er jeg det. Før var jeg altetende/-lesende, nå gidder jeg bare lese gode bøker. Særlig språket må være godt, derfor utgår en del ellers spennende krim, det er bare så irriterende hvis formuleringene eller oversettelsen er dårlig. Leser nesten bare norske bøker for tiden, og ikke krim lengre.

Anonymkode: 6a227...167

AnonymBruker

Svært kresen, ja. Jeg leser aldri "underholdningslitteratur", men det er bare av den enkle grunn at jeg ikke lar meg underholde av slikt. Jeg leser (og ser på) det som gir meg noe personlig, enkelt og greit. 

Anonymkode: ba919...4ac

Ullvott

Både nei og ja:
Jeg er kresen på den måten at jeg leser ting jeg liker, og ikke det jeg ikke liker.

Det kan være både høyverdig og underholdningslitteratur: fenger det meg leser jeg videre. Kjeder boken meg, eller irriterer jeg meg over dårlig språk eller dårlig fortelling, gidder jeg ikke lese den ut. 

Anonymus Notarius

Ja. Ikke på den måten at jeg bare leser "godkjent" litteratur, leser gjerne underholdningslitteratur, men er kresen på den måten at det faktisk må være underholdende, og språket må være godt. En del underholdningslitteratur har dårlig språk, det gidder jeg ikke å lese. Men så lenge språket er greit og handlingen er spennende, har jeg ingenting imot underholdningslitteratur. 

Med finkulturell litteratur så hjelper det ikke hvor flott språket er når handlinga er gørr kjedelig, så det går begge veier.

Annonse

Hedersbrukeren

Ikke kresen nok :)

For mange dårlige bøker der ute, noen forlag burde skamme seg :)

^^Belle^^

Ja, det vil jeg si. Jeg er langt fra noen boksnobb som kun må ha Nobelprisvinnende litteratur, men det må være godt skrevet. Er ting godt skrevet og har noe i historien som fenger, så liker jeg boken. Det finnes på det jevne (selvsagt) en del mer bedre skrevet litteratur blant ''eliten'' enn det gjør i ''kiosken'', men jeg har lest innmari godt skrevet kiosklitteratur også. 

Så lenge det fenger og språket er der, bryr jeg meg ikke hvem som har skrevet det og hvor det kan passe inn. Jeg avbryter støtt og stadig bøker som ikke gir meg noe. Livet er for kort til å lese kjipe bøker.

_popcorn_

For meg er underholdningsverdien i boken viktig, og noe som er med på å gjøre den bra. 
Så er boken underholdende, så er den bra for meg. 

FrøkenMånestråle

Leser det meste jeg.😊

AnonymBruker
På 17.6.2019 den 16.46, Hedersbrukeren skrev:

Ikke kresen nok :)

For mange dårlige bøker der ute, noen forlag burde skamme seg :)

Du vet ikke helt hva den gule rundingen du putter inn etter setningene dine er, kanskje? Hint: Det er ikke punktum.

AnonymBruker

Jeg har brent meg på dårlige bøker før og det var så seigpinende å lese at jeg er helt skremt bort fra det. Har latt merke til at bøkene som får 5 og 6 fra anmelderene er bøker også jeg liker og jeg leser nå kun dem. 

Anonymkode: 9fbe5...057

Hedersbrukeren
På 19.6.2019 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke helt hva den gule rundingen du putter inn etter setningene dine er, kanskje? Hint: Det er ikke punktum.

Interessant bidrag til debatten :)

Du trodde kanskje ethvert innlegg her inne skal rettes og få karakter av en norsklærer? :)

Annonse