Gå til innhold

Er du kresen når det gjelde valg av bøker du leser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Koser du deg med litteratur som ikke er spesielt bra men underholdnende?

Anonymkode: ea693...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei

 

Men det betyr ikke at jeg leser hva som helst. 

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er jeg det. Før var jeg altetende/-lesende, nå gidder jeg bare lese gode bøker. Særlig språket må være godt, derfor utgår en del ellers spennende krim, det er bare så irriterende hvis formuleringene eller oversettelsen er dårlig. Leser nesten bare norske bøker for tiden, og ikke krim lengre.

Anonymkode: 6a227...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært kresen, ja. Jeg leser aldri "underholdningslitteratur", men det er bare av den enkle grunn at jeg ikke lar meg underholde av slikt. Jeg leser (og ser på) det som gir meg noe personlig, enkelt og greit. 

Anonymkode: ba919...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nei og ja:
Jeg er kresen på den måten at jeg leser ting jeg liker, og ikke det jeg ikke liker.

Det kan være både høyverdig og underholdningslitteratur: fenger det meg leser jeg videre. Kjeder boken meg, eller irriterer jeg meg over dårlig språk eller dårlig fortelling, gidder jeg ikke lese den ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ikke på den måten at jeg bare leser "godkjent" litteratur, leser gjerne underholdningslitteratur, men er kresen på den måten at det faktisk må være underholdende, og språket må være godt. En del underholdningslitteratur har dårlig språk, det gidder jeg ikke å lese. Men så lenge språket er greit og handlingen er spennende, har jeg ingenting imot underholdningslitteratur. 

Med finkulturell litteratur så hjelper det ikke hvor flott språket er når handlinga er gørr kjedelig, så det går begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kresen nok :)

For mange dårlige bøker der ute, noen forlag burde skamme seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg si. Jeg er langt fra noen boksnobb som kun må ha Nobelprisvinnende litteratur, men det må være godt skrevet. Er ting godt skrevet og har noe i historien som fenger, så liker jeg boken. Det finnes på det jevne (selvsagt) en del mer bedre skrevet litteratur blant ''eliten'' enn det gjør i ''kiosken'', men jeg har lest innmari godt skrevet kiosklitteratur også. 

Så lenge det fenger og språket er der, bryr jeg meg ikke hvem som har skrevet det og hvor det kan passe inn. Jeg avbryter støtt og stadig bøker som ikke gir meg noe. Livet er for kort til å lese kjipe bøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er underholdningsverdien i boken viktig, og noe som er med på å gjøre den bra. 
Så er boken underholdende, så er den bra for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 16.46, Hedersbrukeren skrev:

Ikke kresen nok :)

For mange dårlige bøker der ute, noen forlag burde skamme seg :)

Du vet ikke helt hva den gule rundingen du putter inn etter setningene dine er, kanskje? Hint: Det er ikke punktum.

Anonymkode: ba919...4ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg på dårlige bøker før og det var så seigpinende å lese at jeg er helt skremt bort fra det. Har latt merke til at bøkene som får 5 og 6 fra anmelderene er bøker også jeg liker og jeg leser nå kun dem. 

Anonymkode: 9fbe5...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke helt hva den gule rundingen du putter inn etter setningene dine er, kanskje? Hint: Det er ikke punktum.

Anonymkode: ba919...4ac

Interessant bidrag til debatten :)

Du trodde kanskje ethvert innlegg her inne skal rettes og få karakter av en norsklærer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...