Gå til innhold

Vasking av nye babyklær før bruk


mwl

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg aner ikke med baby for å være helt ærlig, men jeg vasker aldri mine egne klær før bruk når de er nye. Min søster derimot har alltid gjort det, både til seg selv, barn og mann😅 Venninner av meg med barn gjør det som de selv føler, noen har aldri gjort det og noen gjør det selv om barna er store! Så jeg tenker at det kanskje er litt opp til hver enkelt🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8f2e1...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn 4 mnd iallefall. Huden til baby er skjør, og bør slippe kjemikalier og støv fra produksjonen.

Anonymkode: 31bd6...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vssker selv mine egne klær før bruk, hater lukta av kjemikalier på klær.... 

Anonymkode: 99b5a...9d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sagt i flere forbrukertester at flekker ikke setter seg så godt på klær som vaskes før bruk.

Og det er alltids kjemikalier (fargestoff) igjen fra produksjonen når plagget er helt nytt.

Klær som kommer i direkte kontakt med hud har jeg vasket til barnet har startet på skolen, men så har jeg ett barn som var plaget med atopisk eksem. Så har vel vært ekstra påpasselig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid nye klær før bruk. De stinker død og fordervelse, er fulle av kjemikalier og for ikke å snakke om støv og dritt som har samlet seg hele veien fra produksjon, transport, lagring og i butikk.

Anonymkode: 5e936...047

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også erfart at 40 graders vask ikke er nok for å få vasket ut kjemikaliene fra bomullsklær. Jeg måtte vaske på 60 grader for å få vekk lukten av kjemikaliene.

Anonymkode: 69945...cab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB Man kan ikke stole på lukt heller, fordi noen kjemikalier som tøy er behandlet med forårsaker ikke  lukt i klærne. Og noen produsenter tilsetter ekstra kjemikalier  oppå de andre kjemikaliene for å kamuflere kjemikalielukten :( Så vask det meste på 60 grader er mitt råd.

Anonymkode: 69945...cab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mt3 skrev:

Det er sagt i flere forbrukertester at flekker ikke setter seg så godt på klær som vaskes før bruk.

Og det er alltids kjemikalier (fargestoff) igjen fra produksjonen når plagget er helt nytt.

Klær som kommer i direkte kontakt med hud har jeg vasket til barnet har startet på skolen, men så har jeg ett barn som var plaget med atopisk eksem. Så har vel vært ekstra påpasselig. 

Ja. Og i tillegg er det meste av tøyet behandlet med helseskadelige kjemikalier for å få tøyet til å se glatt og pent ut.

Anonymkode: 69945...cab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mwl skrev:

Når slutter man å vaske nye klær o.l før bruk hos baby? Baby er 4 mnd

 

Jeg sluttet aldri med å vaske tøy før bruk til barna og til resten av familien.

Anonymkode: 69945...cab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vasker på 60 grader hvordan går det når det meste bare kan vaskes på 40?

Jeg vasker alt nytt her som på vaskeanvisningen, men hender jeg bare setter på hurtigprogram med litt vaskemiddel. Skal innrømme at jeg ofte lar være å vaske yttertøy også, som jakker med fuskepels og klær som må impregneres etter vask.

Anonymkode: 6d8e0...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle klær (bortsett fra ytterklær som ikke er i kontakt med hud) bør vaskes før bruk. 

Broren min fikk en gang skikkelig elveblest av et nytt sengetøy, og han var ikke en gang liten. Selv da det var vasket et par ganger fikk han elveblest av å ligge i det. Først da han prøvde igjen etter mange titalls vask gikk det bra.

Derfor: vask alle nye klær til baby og småbarn, gjerne flere ganger.

Anonymkode: 406b6...abc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask alt nytt til alle i huset, med mindre det er krise (typ, blitt våt og ikke hadde skifteklær og måtte kjøpe nye)

Anonymkode: 87c51...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som vasker på 60 grader hvordan går det når det meste bare kan vaskes på 40?

Jeg vasker alt nytt her som på vaskeanvisningen, men hender jeg bare setter på hurtigprogram med litt vaskemiddel. Skal innrømme at jeg ofte lar være å vaske yttertøy også, som jakker med fuskepels og klær som må impregneres etter vask.

Anonymkode: 6d8e0...0c7

Bomull kan vaskes på 60 grader uten problemer. Bare unngå tørketrommel, den er drepen på klær... 

Anonymkode: 99b5a...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nye klær skal alltid vaskes før bruk!! I allefall til barn! Ikke så vanskelig å få til heller, så forstår ikke de som ikke gidder..

Anonymkode: 8dbb8...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, mwl skrev:

Når slutter man å vaske nye klær o.l før bruk hos baby? Baby er 4 mnd

 

Slutter vi aldri med. Selv voksentøyet blir vasket før bruk. 

Menger av stoffer og skitt i klærne fra produksjon, transport osv som huden og ktoppen ikke har godt av å utsettes for. 

Anonymkode: ee7a2...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse skjeggkretider så er risting og rask vasking etter at nye ting har kommet i hus alfa og omega. Og ut i søpla med embalasjen.

Anonymkode: ee7a2...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...