Gå til innhold

Noen som gikk opp over 20 kg i svangerskapet og har fått flat mage igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for akkurat ett år siden og magen er fortsatt ikke så flat som den var før fødsel. Den er ikke kjempestor, men stor nok til at jeg føler meg ukomfortabel ved å gå i tettsittende klær og du ser at det er en bul der.

Kan fortsatt ikke se underlivet mitt når jeg dusjer fordi magen er i veien, og frykter jeg la på meg så mye i svangerskapet at jeg har «ødelagt» kroppen min. 

La på meg 23 kg, var i utgangspunktet undervektig. Veier i dag 56 kg og er 168 cm høy. Har mistet 18 av kiloene jeg la på meg. 

Noen som har lagt på seg tilsvarende og fått kroppen sin «tilbake» igjen? Hvor lang tok det? Og ikke minst: er det normalt å bruke over ett år på å bli kvitt gravidmagen eller er alt håp borte?

Vil også legge til at jeg trener regelmessig og spiser sunt. Har dog ikke gjort det sammenhengende etter fødselen.

Har ikke delte magemuskler. Det har jeg sjekket.

Anonymkode: 879b1...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg la ikke på meg 20+ kilo i svangerskapet, men jeg veide omtrent det samme som deg i utgangspunktet. Er 166 og veier mellom 56 og 62 kilo, varierer i løpet av året på grunn av trening/sesonger. Når jeg veier 56 har jeg helt flat mage. Veier jeg 5 kilo mer så har jeg definitivt ikke flat mage. Så jeg vil tro at det er de siste 5 kiloene du ikke har gått ned som sitter på magen?😊 Det er ikke sikkert du kan satse på å ha helt flat mage for alltid. Min kropp er laget slik at jeg ikke klarer å holde på den flate magen til enhver tid, og det er selv om jeg trener svært mye. 

Anonymkode: a93ac...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var smålubben før jeg ble gravid, og la på meg 25 kilo. Etter graviditeten startet jeg å trene, og gikk ned over de 25 kiloene. Ble tynn/veldig slank og veltrent. Men magen ble ikke flat, jeg var veldig tynn altså. Fant ut at det var løs hud som gjorde det. Det plaget meg en del, så jeg tok faktisk en liten bukplastikk og fjernet den overflødige huden.

 

Anonymkode: e2a4f...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte for akkurat ett år siden og magen er fortsatt ikke så flat som den var før fødsel. Den er ikke kjempestor, men stor nok til at jeg føler meg ukomfortabel ved å gå i tettsittende klær og du ser at det er en bul der.

Kan fortsatt ikke se underlivet mitt når jeg dusjer fordi magen er i veien, og frykter jeg la på meg så mye i svangerskapet at jeg har «ødelagt» kroppen min. 

La på meg 23 kg, var i utgangspunktet undervektig. Veier i dag 56 kg og er 168 cm høy. Har mistet 18 av kiloene jeg la på meg. 

Noen som har lagt på seg tilsvarende og fått kroppen sin «tilbake» igjen? Hvor lang tok det? Og ikke minst: er det normalt å bruke over ett år på å bli kvitt gravidmagen eller er alt håp borte?

Vil også legge til at jeg trener regelmessig og spiser sunt. Har dog ikke gjort det sammenhengende etter fødselen.

Har ikke delte magemuskler. Det har jeg sjekket.

Anonymkode: 879b1...0cc

Jeg la også på meg rundt 23 kg. Like høy som deg, var over gjennomsnittet godt trent, hadde en god del muskler og veide mellom 58-60 før graviditeten. Det tok ca. 1,5 år før min mage var helt flat igjen, selv om vekta var nede på normalen. Husk at selv om du har gått ned de kiloene du hadde lagt på deg, så har du helt sikkert mistet endel muskelmasse gjennom graviditeten, og det er magemusklene som "holder magen flat". Jeg tenker at om du gir deg selv litt mer tid, litt mer trening, så skal du se at magen trekker seg sammen og blir flat igjen. Det kan også være hud, som noen over meg her har nevnt - men da vil jeg bare få si at jeg fikk både strekkmerker og det som så ut til å bli masse overflødig hud, men den trakk seg helt fint sammen etter 1,5 år ca. Eneste måten å se at huden var løs på var om jeg "skøyv sammen" huden, om du skjønner. Da ble den litt skrukkete. 

2 år etter fødsel stilte jeg i bikinifitness sammen med mange yngre deltagere - og det var ingen synlige kroppslige bevis (sett bort fra ansikt, liksom) på at jeg var 3-6 år eldre, hadde vært gravid, 23 kg tyngre eller egentlig var en sliten småbarnsmor. Så håpet er på ingen måte ute! For selv om bikinifitnessform ikke er/eller bør være et mål i seg selv, så er det et bevis på at man kan faktisk få tilbake kroppen + litt til selv om man har vært gravid og lagt på seg.

Anonymkode: 09701...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la ikke på meg 20+ kilo i svangerskapet, men jeg veide omtrent det samme som deg i utgangspunktet. Er 166 og veier mellom 56 og 62 kilo, varierer i løpet av året på grunn av trening/sesonger. Når jeg veier 56 har jeg helt flat mage. Veier jeg 5 kilo mer så har jeg definitivt ikke flat mage. Så jeg vil tro at det er de siste 5 kiloene du ikke har gått ned som sitter på magen?😊 Det er ikke sikkert du kan satse på å ha helt flat mage for alltid. Min kropp er laget slik at jeg ikke klarer å holde på den flate magen til enhver tid, og det er selv om jeg trener svært mye. 

Anonymkode: a93ac...f4d

Har tenkt tanken selv, men vet ikke om det er sunt for meg å gå ned mer da jeg er redd for å bli for tynn igjen andre steder.. Slet nemlig med ekstrem undervekt i mange år og går jeg ned 5 kg til er jeg på grensa til undervektig igjen - noe som ikke er ønskelig. Har jo allerede en BMI på bare litt over 20. Under 20 er vel ikke anbefalt, så vet ikke..

TS

Anonymkode: 879b1...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var smålubben før jeg ble gravid, og la på meg 25 kilo. Etter graviditeten startet jeg å trene, og gikk ned over de 25 kiloene. Ble tynn/veldig slank og veltrent. Men magen ble ikke flat, jeg var veldig tynn altså. Fant ut at det var løs hud som gjorde det. Det plaget meg en del, så jeg tok faktisk en liten bukplastikk og fjernet den overflødige huden.

 

Anonymkode: e2a4f...0c2

Hvordan vet man om det er fett eller løs hud? :) Er det noen måte å finne ut det på? 

TS

Anonymkode: 879b1...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om det er fett eller løs hud? :) Er det noen måte å finne ut det på? 

TS

Anonymkode: 879b1...0cc

Spørre legen, sikkert. 

Anonymkode: d7d6b...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la også på meg rundt 23 kg. Like høy som deg, var over gjennomsnittet godt trent, hadde en god del muskler og veide mellom 58-60 før graviditeten. Det tok ca. 1,5 år før min mage var helt flat igjen, selv om vekta var nede på normalen. Husk at selv om du har gått ned de kiloene du hadde lagt på deg, så har du helt sikkert mistet endel muskelmasse gjennom graviditeten, og det er magemusklene som "holder magen flat". Jeg tenker at om du gir deg selv litt mer tid, litt mer trening, så skal du se at magen trekker seg sammen og blir flat igjen. Det kan også være hud, som noen over meg her har nevnt - men da vil jeg bare få si at jeg fikk både strekkmerker og det som så ut til å bli masse overflødig hud, men den trakk seg helt fint sammen etter 1,5 år ca. Eneste måten å se at huden var løs på var om jeg "skøyv sammen" huden, om du skjønner. Da ble den litt skrukkete. 

2 år etter fødsel stilte jeg i bikinifitness sammen med mange yngre deltagere - og det var ingen synlige kroppslige bevis (sett bort fra ansikt, liksom) på at jeg var 3-6 år eldre, hadde vært gravid, 23 kg tyngre eller egentlig var en sliten småbarnsmor. Så håpet er på ingen måte ute! For selv om bikinifitnessform ikke er/eller bør være et mål i seg selv, så er det et bevis på at man kan faktisk få tilbake kroppen + litt til selv om man har vært gravid og lagt på seg.

Anonymkode: 09701...6aa

Tusen takk for utfyllende svar! :) Jeg hadde ikke så mye muskler til å begynne med, så vet ikke om det er det 🙊 Men trener for tiden mage, og prøver å ha fokus på de dype magemusklene. 

Vel, magen blir jo litt skrukkete (spesielt på midten, går liksom en strek loddrett, om det gir mening) når jeg skyver sammen huden slik du beskriver, men vet ikke om dette betyr at alt er løs hud. Er ikke skrukkete i det hele tatt når jeg ikke gjør noe. Kun litt rundt navlen om jeg presser inn magen.

Men takk for at du gir håp! Kanskje trenger kroppen min bare litt mer tid enn ett år, slik som din. :)

Ts

Anonymkode: 879b1...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. La på meg 35 kg og fikk flat mage,.

Anonymkode: 71a0c...7eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja. La på meg 35 kg og fikk flat mage,.

Anonymkode: 71a0c...7eb

Tok det lang tid? Gjorde du noe spesielt for det?

TS

Anonymkode: 879b1...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp 30kg i første sv.skap, 32kg i andre. Fikk min normale kropp og flate mage tilbake!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg blei gravid med fyrste la eg på meg 25kg. Då var eg berre 17 år gamal, og hadde heilt flat mage, nesten ingen pupper og ingen hofter. Ifylgje BMI var eg undervektig. Eg gjorde ingenting etter at eg fekk barnet enn å amme og spise sunt og variert (som eg alltid har gjort) og magen blei flat sikkert under 6 månader seinare (er nokon år sidan dette no, så hugsar ikkje eksakt..)

No har eg fått tre barn, og eg er fortsatt slank. Einaste som har forandra seg er at graviditetane har gitt meg litt rynkete mage og strekkmerker. Men med tanke på at eg hadde heilt stram hud og var såpass slank, er vel ikkje det akkurat til å unngå. Synes kroppen min ser flott ut, og magen har blitt flat berre månader etter fødsel alle gongane. Men dette er jo veldig individuelt, dette er berre mi erfaring. Nokon må kanskje trene magen litt for å stramme den inn igjen, og kanskje eg berre har hatt enormt med flaks. Er gravid med nummer 4 no og spent på korleis magen er etter denne graviditeten 😄

Endret av Stiv Heks
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...