Jump to content
AnonymBruker

Hva skjer når du blir tvangsinnlagt?

Recommended Posts

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner godt igjen den. Jeg har familie og venner som rett og slett ikke lar meg være alene når jeg er så langt nede. Jeg er ikke noe til selskap akkurat. Lyssky og lydsky. At de gidder er et under. Men fryktelig takknemlig og! 

Anonymkode: 72c01...b51

Du er heldig. Jeg blir bare ignorert og sett på som lat og vanskelig. 

Anonymkode: 1fe87...d7f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man får et kne i rygge og bendt hendene bakover og når man er inne  skjer det ikke noe som helst. og det er problemet.

Anonymkode: 2570a...df0

aiba

Ambulanse har kjørt meg til sykehuset

AnonymBruker
På 16.6.2019 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke ønsker å bli innlagt så får du unngå å selvskade deg/komme med selvmordstrusler = problem solved.

Anonymkode: 44998...554

BullshitLahti

Anonymkode: ccfac...a93

AnonymBruker

Hei, jeg har ikke lest alle innleggene over her. Ved en tvangsinnleggelse er det som regel personen selv som har oppsøkt helsevesenet. I graverende tilfeller så kan andre ha meldt fra.

Dersom man blir innlagt på en tvangsparagraf § 3,2, så blir det vurdert av en psykiater , samme døgn. Reglene er strammet kraftig inn, det skal ganske mye inn før tvang blir brukt, dessverre og heldigvis. Jeg er sjeleglad jeg ikke er psykiater.

Anonymkode: f4723...33c

AnonymBruker

Inn igjen på temaet. Tvangsinnleggelse. 

Andre gang jeg ble innlagt så var det tvang, hadde et forsøk på selvmord som ikke gikk. Lå på somatisk avd på sykehuset i noen dager. Ble forbredt på at da var jeg på tvang og måtte over på psykiatrisk. Ble hentet av to på psyk og kjørt dit når jeg ble skrevet ut av sykehuset. Hadde noen døgn med konstant tilsyn. Det hadde jeg og første gang selv om det var frivillig. Men selvmordsfaren var jo tilstede. Personalet var stort sett hyggelige og greie å være med. 

Anonymkode: 72c01...b51

Annonse

AnonymBruker
Posted (edited)

Svar til slettet innhold er fjernet. Mynona, mod.

Men må være fælt å bli tvangsinnlagt, så møter du bare på sure og frekke folk i helsevesenet. Slike mennesker finnes og de burde bytte jobb. Det blir litt sånn "sorry for at jeg er her" i en slik situasjon er det veldig viktig de er rolige, tålmodig og omsorgsfull. Man er jo i en sårbar og vond situasjon. Da er det ikke ok at de i helsevesenet er sure og lei. Du føler deg bare i veien da.

Anonymkode: 66a37...d3b

Edited by Mynona

Guest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må være fælt å bli tvangsinnlagt, så møter du bare på sure og frekke folk i helsevesenet. Slike mennesker finnes og de burde bytte jobb. Det blir litt sånn "sorry for at jeg er her" i en slik situasjon er det veldig viktig de er rolige, tålmodig og omsorgsfull. Man er jo i en sårbar og vond situasjon. Da er det ikke ok at de i helsevesenet er sure og lei. Du føler deg bare i veien da.

Ja, må være forferdelig å bli dårlig møtt når man er syk og sårbar. Jeg er innlagt nå (ikke tvang), men her er heldigvis de ansatte utrolig flinke. De har kunnskaper, empati og utviser trygghet. Det er viktig for alle mennesker som er i møte med helsepersonell.

AnonymBruker
13 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ja, må være forferdelig å bli dårlig møtt når man er syk og sårbar. Jeg er innlagt nå (ikke tvang), men her er heldigvis de ansatte utrolig flinke. De har kunnskaper, empati og utviser trygghet. Det er viktig for alle mennesker som er i møte med helsepersonell.

Så bra da 🙂 Når de er snille og dyktige, så gjør det hele oppholdet så mye bedre.. ikke minst lettere, enn hvis de kun er lei jobben sin og sure. Håper du blir bedre 💖

Guest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så bra da 🙂 Når de er snille og dyktige, så gjør det hele oppholdet så mye bedre.. ikke minst lettere, enn hvis de kun er lei jobben sin og sure. Håper du blir bedre 💖

Ja, absolutt. 😊 Takk

aiba

Jeg fikk medisiner som økte vekten min kraftig 

ble beltelagt flere ganger

et helvete

AnonymBruker
54 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Kan jeg spørre hvor lenge du har vært, og skal være innlagt? Er det pga traumebehandling? Har du blitt møtt like bra under de andre innleggelsene dine?

Anonymkode: 861a4...0bf

Sirah

Kan jeg få spørre om hva som er forskjellen på å bli lagt inn frivillig og på tvang? Sånn bortsett fra det helt åpenbare....

Annonse

Guest Kjærlighetsbarn98
Posted (edited)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor lenge du har vært, og skal være innlagt? Er det pga traumebehandling? Har du blitt møtt like bra under de andre innleggelsene dine?

Anonymkode: 861a4...0bf

Du må gjerne sende meg PM 😊 

Edited by Kjærlighetsbarn98

Mynona

Tråden er ryddet for brukerdebatt, personangrep, krenkelser og avsporinger. 

Mynona, mod.

AnonymBruker

Jeg var veldig langt nede for tre uker siden i hadde et mislykket selvmordsforsøk. Jeg ble sendt i ambulansen til sykehuset og lå på intensiven i ett døgn. Omtanken og respekten jeg fikk på sykehuset var avgjørende for at jeg faktisk ville leve etter dette. De var så gode mot meg, tok seg tid til å prate å få meg til å føle meg bedre. En av sykepleierne begynte tilogmed å gråte pga det jeg fortalte henne, jeg ble så rørt av alle sammen at jeg kjøpte blomster til de å skrev et fint kort noen dager etterpå. 😭❤️ Sånne mennesker er gull verdt. 

Dagen etter forsøket kom det en spesialist av noe å ville prate med meg, da fikk jeg beskjed om at de ville sende meg på psykiatrisk for ei vurdering. Noe jeg IKKE ville.... Da sa de at hvis jeg ikke dro frivillig måtte de dessverre sende meg med tvang, ikke for å være slemme men fordi de fryktet at jeg kom til å prøve igjen og det rett og slett er prosedyre etter noe så alvorlig har skjedd. Klart det er noe i topplokket som ikke stemmer når noen prøver å ta sitt eget liv liksom, så skjønner den.

isåfall, ble kjørt dit i ambulanse. Møtte 2 hyggelige damer og tok en prat inne på et rom. De ville ha meg der over natta minst, men jeg snakka meg ut av det. Rett og slett faket et smil. Oppførte meg normalt. Ble sendt hjem. 

Anonymkode: 74fb3...426

AnonymBruker

Lurer på en ting.. hvis noen kommer for å hente deg og døra er låst. Du vil ikke åpne. Hva gjør de så da? Ringer politiet og de må bryte seg inn hos deg?

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting.. hvis noen kommer for å hente deg og døra er låst. Du vil ikke åpne. Hva gjør de så da? Ringer politiet og de må bryte seg inn hos deg?

ringer låsesmed og får de til å låse opp om du nekter.

Anonymkode: eeaac...3b1