Gå til innhold

Hva skjer når du blir tvangsinnlagt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Sunday, June 16, 2019 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Jeg ble frivillig med da politiet kom hjem til meg, men de fra politiet var nok usikre på prosedyre, fikk håndjern på. Jeg lot de sette de på, og gjorde ikke noe motstand på det. Men var uansett makt de brukte siden de tok på jern. Hadde ikke noe valg, måtte inn til vurdering. Var bare politiet som kom. Ble fraktet til legevakt som så det som nødvendig med innleggelse, ble så fraktet til psykiatrisk sykehus hvor jeg da fikk beskjed om at hvis jeg ikke lot meg frivillig legges inn så ble det med tvang. Gjorde det "frivillig". Følte uansett det var tvang, så ville ikke gjøre det verre for meg selv. 

Anonymkode: 72c01...b51

Høres ikke særlig "frivillig" ut da. 

Folk har vel NULL valg uansett, altså 100 % tvang...                  

 

Anonymkode: 55244...eda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke særlig "frivillig" ut da. 

Folk har vel NULL valg uansett, altså 100 % tvang...                  

 

Anonymkode: 55244...eda

Jeg har fått valget om frivillig tvang eller vanlig tvang flere ganger. Idet jeg skrev under var jeg underlagt de samme rammene som ved tvangsparagraf. Jeg har inntrykk av at det kun er for å slippe alt det formelle papirarbeidet at man får tilbud om frivillig tvang først. Som er en egen paragraf, også er det vanlig frivillig innleggelse under der igjen hvor man kan skrive seg ut når man vil. Ved frivillig tvang skriver man fra seg egen frihet for tre uker av gangen. Så jeg har aldri følt det har vært frivillig, men jeg har gjort det for å slippe å gå gjennom prosessen med å bli vurdert av flere leger slik man må ved vanlig tvangsparagraf. 

Anonymkode: 13067...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ikke særlig "frivillig" ut da. 

Folk har vel NULL valg uansett, altså 100 % tvang...                  

 

Anonymkode: 55244...eda

Nå skrev jo vedkommende like etterpå at hen hadde skrevet til en venn at hen hadde selvmordstanker/planer så jeg tror nok at vedkommende i dette tilfellet ønsket å bli innlagt for ellers så hadde hen jo ikke fortalt det til noen. 

At du sier folk har null valg det stemmer ikke for man har alltid mulighet til å ta selvmord dersom det er det en ønsker, men da kan man ikke si det til noe først og regne med at de ikke ringer etter hjelp..

Anonymkode: 44998...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke særlig "frivillig" ut da. 

Folk har vel NULL valg uansett, altså 100 % tvang...                  

 

Anonymkode: 55244...eda

Jeg gjorde ikke motstand, og fikk valg. Tvang eller frivillig. Viste at jeg gjorde det vanskelig for meg selv om jeg ikke gjorde det frivillig. Ble innlagt på tvang senere. 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jo vedkommende like etterpå at hen hadde skrevet til en venn at hen hadde selvmordstanker/planer så jeg tror nok at vedkommende i dette tilfellet ønsket å bli innlagt for ellers så hadde hen jo ikke fortalt det til noen. 

At du sier folk har null valg det stemmer ikke for man har alltid mulighet til å ta selvmord dersom det er det en ønsker, men da kan man ikke si det til noe først og regne med at de ikke ringer etter hjelp..

Anonymkode: 44998...554

Stemmer ikke, den personen var hos meg, og jeg hadde selvmordstanker og ønske om å få slippe å leve, men ikke et direkte ønske om å begå et selvmord. Hadde på det tidspunktet ikke ønske om innleggelse. 

Anonymkode: 72c01...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde ikke motstand, og fikk valg. Tvang eller frivillig. Viste at jeg gjorde det vanskelig for meg selv om jeg ikke gjorde det frivillig. Ble innlagt på tvang senere. 

 

Stemmer ikke, den personen var hos meg, og jeg hadde selvmordstanker og ønske om å få slippe å leve, men ikke et direkte ønske om å begå et selvmord. Hadde på det tidspunktet ikke ønske om innleggelse. 

Anonymkode: 72c01...b51

Veldig rart at legevakten så det så alvorlig at politiet måtte komme å hente deg på frivillig tvang da når et av kriteirene for tvangsinnleggelse er at man skal være til fare for seg selv eller andre. Men hvorfor fortalte du vedkommende om disse tankene du hadde om du ikke ønsket innleggelse egentlig? 

Anonymkode: 44998...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig rart at legevakten så det så alvorlig at politiet måtte komme å hente deg på frivillig tvang da når et av kriteirene for tvangsinnleggelse er at man skal være til fare for seg selv eller andre. Men hvorfor fortalte du vedkommende om disse tankene du hadde om du ikke ønsket innleggelse egentlig? 

Anonymkode: 44998...554

Hadde behov for å prate om det. Men vedkommende ble veldig redd. Og jeg var veldig langt nede, og fungerte veldig dårlig. Tror folk hadde litt mistanke, så når jeg faktisk sa det så fikk vedkommende panikk. 

Anonymkode: 72c01...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde behov for å prate om det. Men vedkommende ble veldig redd. Og jeg var veldig langt nede, og fungerte veldig dårlig. Tror folk hadde litt mistanke, så når jeg faktisk sa det så fikk vedkommende panikk. 

Anonymkode: 72c01...b51

Ja men det er bra du klarte å ha venner på besøk da til tross for at du var så langt nede og dårlig som du sier. Når jeg er deprimert og nærmest psykotisk klarer ikke jeg annet enn å ligge i senga isolert og livredd.

Anonymkode: 44998...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det er bra du klarte å ha venner på besøk da til tross for at du var så langt nede og dårlig som du sier. Når jeg er deprimert og nærmest psykotisk klarer ikke jeg annet enn å ligge i senga isolert og livredd.

Anonymkode: 44998...554

Kjenner godt igjen den. Jeg har familie og venner som rett og slett ikke lar meg være alene når jeg er så langt nede. Jeg er ikke noe til selskap akkurat. Lyssky og lydsky. At de gidder er et under. Men fryktelig takknemlig og! 

Anonymkode: 72c01...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjenner godt igjen den. Jeg har familie og venner som rett og slett ikke lar meg være alene når jeg er så langt nede. Jeg er ikke noe til selskap akkurat. Lyssky og lydsky. At de gidder er et under. Men fryktelig takknemlig og! 

Anonymkode: 72c01...b51

Jeg har aldri selv hatt noen venner siden jeg er veldig psykisk syk og har vært det siden jeg var lite barn så jeg er misunnelig på de som er så velfungerende at de klarer å få seg venner og opprettholde vennskap. Jeg skjønner jo at du ikke kan være så veldig psyk siden du har venner å henge med, men det føles allikevel veldig trist.

Anonymkode: 44998...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri selv hatt noen venner siden jeg er veldig psykisk syk og har vært det siden jeg var lite barn så jeg er misunnelig på de som er så velfungerende at de klarer å få seg venner og opprettholde vennskap. Jeg skjønner jo at du ikke kan være så veldig psyk siden du har venner å henge med, men det føles allikevel veldig trist.

Anonymkode: 44998...554

Man kan være svært psyk selv om man har venner. Hvor mange venner man har er ikke en indikator på hvor syk/frisk man er. 

Anonymkode: 861a4...0bf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri selv hatt noen venner siden jeg er veldig psykisk syk og har vært det siden jeg var lite barn så jeg er misunnelig på de som er så velfungerende at de klarer å få seg venner og opprettholde vennskap. Jeg skjønner jo at du ikke kan være så veldig psyk siden du har venner å henge med, men det føles allikevel veldig trist.

Anonymkode: 44998...554

Du må forstå at selv om din situasjon er slik, så er ikke alle andres slik. Man kan være psykisk syk og fortsatt ha gode venner. Man kan ha fått venner før man blir syk. Du virker veldig dømmende. 

Anonymkode: 72c01...b51

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 23.36, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hvis man skal legges inn på tvang, og frivillig følger med politi som kommer og henter, blir man likevel tatt med makt? 

Jeg er ikke TS forresten

Hvis du følger med frivillig så trenger de naturligvis ikke å bruke makt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål. Hva skjer med dine forpliktelser når du er tvangsinnlagt, som jobb, studier, regninger og kjæledyr?

Anonymkode: 6f296...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan være svært psyk selv om man har venner. Hvor mange venner man har er ikke en indikator på hvor syk/frisk man er. 

Anonymkode: 861a4...0bf

Jeg har vel ikke sagt at man ikke kan være psyk om man har venner slutt å legg ord i munnen på meg, jeg sa at man ikke kan være så VELDIG psykisk syk om man har venner. Bare det at man har venner i seg selv sier noe om ens psyke, nettopp det at man faktisk klarer å ha venner.

Anonymkode: 44998...554

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel ikke sagt at man ikke kan være psyk om man har venner slutt å legg ord i munnen på meg, jeg sa at man ikke kan være så VELDIG psykisk syk om man har venner. Bare det at man har venner i seg selv sier noe om ens psyke, nettopp det at man faktisk klarer å ha venner.

Anonymkode: 44998...554

Jeg skrev ikke at du skrev at man ikke kunne være psyk om man hadde venner, men du skrev jo at man ikke kunne være veldig psyk (her brukte jeg ordet svært) om man hadde venner. 

Anonymkode: 861a4...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål. Hva skjer med dine forpliktelser når du er tvangsinnlagt, som jobb, studier, regninger og kjæledyr?

Anonymkode: 6f296...d1f

Uavhengig om du blir innlagt med tvang eller frivillig så skjer det samme: du blir sykmeldt fra jobb og studier om det er behov for det. Husdyrene må du få venner eller familie til å ta seg av, eller du må kontakte Falk (tror jeg de heter) eller få satt dyra på dyrepensjonat eller lignende. Regninger må du fremdeles betale, men om du er langvarig innlagt og trenger hjelp til å holde orden på økonomi eller utsette regninger, har de fleste avdelinger sosionom tilgjengelig.

Anonymkode: 1b11b...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere er noen flotte folk alle sammen ❤ Dere er råsterk som lever med og klarer å håndtere slike usynlige fæle plager. Stå på, jeg heier på dere. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie1985

Desverre er folk fortsatt litt primitive som bruker makt når de ikke får viljen sin, like greit å være høflig og sånt og følge med for de bruker bare makt uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det da jeg forsøkte å ta selvmord. Ble "avbrutt" i selvmordsforsøket av politiet, fikk vente med de og klappe hundene deres mens vi ventet på ambulanse, ble kjørt med ambulanse til legevakten, ventet der, hadde ikke lyst å bli tvangsinnlagt så stakk av fra legevakten, en i min omkrets så meg og varslet politiet om hvor jeg var, ble hentet av politiet igjen, var på legevakten med politivakter en evighet, en av mine pårørende hadde med tingene mine (jeg fikk ikke engang lov å se hva hen hadde tatt med/om alt var der), ble så kjørt med ambulanse til en sånn akuttavdeling, ventet der en stund, hadde samtale med en psykolog og en vernepleier, fikk rom, ventet en evighet på å få de tingene jeg fikk lov å ha på rommet (og når de først kom manglet jo 3/5 ting jeg hadde spurt om), det ble masse styr med mine faste medisiner og de som jobbet der var dritsure, lå våken i sengen og prøvde å holde meg fra å forsøke å ta livet mitt igjen på rommet i løpet av natten (det var faktisk fullt mulig der jeg var, merkelig nok), fikk samtale med psykiater på morgenen, ble sent hjem i taxi og dett var dett.

Jeg må innrømme at det overrasket meg at jeg fikk dra rett hjem bare 5-6 timer etter jeg kom dit, at de var så jævla sure der (i mitt hode ville jeg kanskje vært litt ekstra snill mot noen som nettopp hadde forsøkt å ta livet sitt med god grunn) og jeg føler at de må være svært lite intelligente om de gikk på det tøvet jeg serverte for å få dra hjem. 

De var forresten så sure at jeg ikke turte å spørre om hverken tannbørsten min eller om å få lade mobilen eller noe som helst. Fikk egentlig bare mer lyst å ta livet av meg mens jeg var der.. 😛 

Anonymkode: ff018...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble det da jeg forsøkte å ta selvmord. Ble "avbrutt" i selvmordsforsøket av politiet, fikk vente med de og klappe hundene deres mens vi ventet på ambulanse, ble kjørt med ambulanse til legevakten, ventet der, hadde ikke lyst å bli tvangsinnlagt så stakk av fra legevakten, en i min omkrets så meg og varslet politiet om hvor jeg var, ble hentet av politiet igjen, var på legevakten med politivakter en evighet, en av mine pårørende hadde med tingene mine (jeg fikk ikke engang lov å se hva hen hadde tatt med/om alt var der), ble så kjørt med ambulanse til en sånn akuttavdeling, ventet der en stund, hadde samtale med en psykolog og en vernepleier, fikk rom, ventet en evighet på å få de tingene jeg fikk lov å ha på rommet (og når de først kom manglet jo 3/5 ting jeg hadde spurt om), det ble masse styr med mine faste medisiner og de som jobbet der var dritsure, lå våken i sengen og prøvde å holde meg fra å forsøke å ta livet mitt igjen på rommet i løpet av natten (det var faktisk fullt mulig der jeg var, merkelig nok), fikk samtale med psykiater på morgenen, ble sent hjem i taxi og dett var dett.

Jeg må innrømme at det overrasket meg at jeg fikk dra rett hjem bare 5-6 timer etter jeg kom dit, at de var så jævla sure der (i mitt hode ville jeg kanskje vært litt ekstra snill mot noen som nettopp hadde forsøkt å ta livet sitt med god grunn) og jeg føler at de må være svært lite intelligente om de gikk på det tøvet jeg serverte for å få dra hjem. 

De var forresten så sure at jeg ikke turte å spørre om hverken tannbørsten min eller om å få lade mobilen eller noe som helst. Fikk egentlig bare mer lyst å ta livet av meg mens jeg var der.. 😛 

Anonymkode: ff018...3d0

Høres voldsomt ut som Sandviken, har en enkelt samme opplevelse. Ellers har jeg blitt tvangsinnlagt fra medisinsk til psyk etter selvmordsforsøk. 

Jeg pleier å gjøre lite motstand, da jeg vet hvor det bærer etter en gang blitt håndjernene fast i en båre. Blitt alt i fra det, til psykambulanse eller fremme i politibil. Som oftes møtt med respekt og viten i at de ikke ønsker noe vondt.

Anonymkode: e5981...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...