Gå til innhold

Hva skjer når du blir tvangsinnlagt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet, så lurer jeg på hva som skjer når du blir tvangsinnlagt? Om du ikke møter opp, så kommer det noen å henter deg? Hva gjør de om du nekter å bli med? Tvinger deg ut med makt? Hvis du går på NAV, så tar de fra deg pengene om du ikke møter opp?

Takk på forhånd 

Anonymkode: 66a37...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja om du blir innlagt på tvang kommer det folk fra ambulanse og henter deg, og politiet pleier å være i bakgrunnen i tilfelle du skulle motsette deg det sånn at de kan gripe inn. Jeg anbefaler deg å legges inn frivillig.

Anonymkode: 0d7c0...299

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav har aldri hatt noe med om jeg har blitt innlagt eller ikke. Kan ikke tenke med de kan ta vekk pengene. 

Uansett. Jeg har for det meste blitt fraktet til politiet til legevakten og videre til sykehuset. Når jeg har gjort motstand har de vært fire stykker som har tatt meg med makt. Når det var en litt mer planlagt tvangsinnleggelse så visste jeg at de kom og hentet meg dagen etterpå. Da to fra kommunen. Jeg visste at hvis jeg da stakk av eller nektet ville politiet bli involvert. Akkurat da var jeg så sliten at det orket jeg ikke. De hadde nok funnet meg til slutt uansett. 

Anonymkode: 13067...364

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok hentet av enten psykiatriambulanse (alt ettersom hvor du er) og/eller politi ja, om du er vurdert slik at du er til fare for deg selv eller andre. Eventuelt får et søk på deg hos politiet. 

 

Pengene mister du ikke. 

 

 

Anonymkode: 24559...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, så lurer jeg på hva som skjer når du blir tvangsinnlagt? Om du ikke møter opp, så kommer det noen å henter deg? Hva gjør de om du nekter å bli med? Tvinger deg ut med makt? Hvis du går på NAV, så tar de fra deg pengene om du ikke møter opp?

Takk på forhånd 

Anonymkode: 66a37...d3b

Dersom du ikke ønsker å bli innlagt så får du unngå å selvskade deg/komme med selvmordstrusler = problem solved.

Anonymkode: 44998...554

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innlagt på «frivillig» paragraf, og varnær ved å bli innlagt på tvang for en stund tilbake. «Noen» hadde meldt bekymring og politiet kom på døra. HELDIGVIS og takk var det fornuftige, tålmodige og flinke politifolk som tok seg tid til en god prat med meg!! Deres plan var nok å få meg med til lege for vurdering sv innleggelse. MEN en av mine pårørende var også tilstede så alt gikk veldig rolig og fint for seg. I dialog over telefon med fastlege og AMK ble det bestemt at jeg ble fulgt opp av lege samme dag/ dagen etter. Dette da fastlege kjenner min problematikk veldig godt og har kun vurdert tvang ved et tidligere tilfelle, men med bruk av god relasjonsbygging og - kompetanse har vi sammen kommet frem til kortsiktige planer som både lege, pårørende og jeg har vært trygge nok til å forholde oss til - for å unngå innleggelse (både frivillig og tvang). Jeg ønsker aldri innleggelser, men kan i perioder være veldig dårlig, men har vært samtykkekompetent ved vurderinger av lege. Jeg har også en mer «kronisk» suicidalitet problematikk. Så de gangene det er «akutt» settes det opp en kortsiktig plan for å «holde meg i live» uten innleggelse. 

Men vurderes det tvangsinnleggelse og du ikke møter eller stikker av fra f.eks legetimen så hentes du av f. eks politi. Så anbefaler at uansett hvor jævlig du har det.. prøv å samarbeide med de som ønsker å hjelpe den delen av deg som er «frisk». Dersom du samarbeider med de, hjelper du først og fremst deg selv både på kort og lang sikt!! Heia deg 😊

Anonymkode: 5b0fa...fc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98

Hvis man skal legges inn på tvang, og frivillig følger med politi som kommer og henter, blir man likevel tatt med makt? 

Jeg er ikke TS forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært innlagt på «frivillig» paragraf, og varnær ved å bli innlagt på tvang for en stund tilbake. «Noen» hadde meldt bekymring og politiet kom på døra. HELDIGVIS og takk var det fornuftige, tålmodige og flinke politifolk som tok seg tid til en god prat med meg!! Deres plan var nok å få meg med til lege for vurdering sv innleggelse. MEN en av mine pårørende var også tilstede så alt gikk veldig rolig og fint for seg. I dialog over telefon med fastlege og AMK ble det bestemt at jeg ble fulgt opp av lege samme dag/ dagen etter. Dette da fastlege kjenner min problematikk veldig godt og har kun vurdert tvang ved et tidligere tilfelle, men med bruk av god relasjonsbygging og - kompetanse har vi sammen kommet frem til kortsiktige planer som både lege, pårørende og jeg har vært trygge nok til å forholde oss til - for å unngå innleggelse (både frivillig og tvang). Jeg ønsker aldri innleggelser, men kan i perioder være veldig dårlig, men har vært samtykkekompetent ved vurderinger av lege. Jeg har også en mer «kronisk» suicidalitet problematikk. Så de gangene det er «akutt» settes det opp en kortsiktig plan for å «holde meg i live» uten innleggelse. 

Men vurderes det tvangsinnleggelse og du ikke møter eller stikker av fra f.eks legetimen så hentes du av f. eks politi. Så anbefaler at uansett hvor jævlig du har det.. prøv å samarbeide med de som ønsker å hjelpe den delen av deg som er «frisk». Dersom du samarbeider med de, hjelper du først og fremst deg selv både på kort og lang sikt!! Heia deg 😊

Anonymkode: 5b0fa...fc5

Hadde du sendt melding til en av vennene dine at du tenkte å ta selvmord som gjorde at, som du sier, "noen" hadde meldt bekymring? Om det ikke gjør noe at jeg spør?

Anonymkode: 44998...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hvis man skal legges inn på tvang, og frivillig følger med politi som kommer og henter, blir man likevel tatt med makt? 

Jeg er ikke TS forresten

Nei, selvfølgelig bruker ikke politiet makt med mindre det er nødvendig. Det blir uansett prøvd med andre instanser først som akutt ambulant team og ambulanse. Politiet blir bare tilkalt dersom du nekter å bli med frivillig. Jeg har blitt hentet av politiet flere ganger da jeg skulle tvangsinnlegges og de gangene jeg var fornuftig nok til å følge med frivillig var de veldig greie og prøvde til og med å småsnakke med meg om hverdagslige ting. 

Jeg har også blitt hentet av politiet med makt. Da festet de hendene mine til hver sin side av en sykehusseng med håndjern slik at de klarte å få trillet meg over til psykiatrisk avdeling. Men da var det helt nødvendig for at jeg ikke skulle skade meg selv eller komme til å skade andre.

 

Anonymkode: 685a9...c80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du sendt melding til en av vennene dine at du tenkte å ta selvmord som gjorde at, som du sier, "noen" hadde meldt bekymring? Om det ikke gjør noe at jeg spør?

Anonymkode: 44998...554

Jeg hadde ikke sendt melding til «noen», men «noen» hadde observert noe ved meg som vekket bekymring hos denne «noen». 

Anonymkode: 5b0fa...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hvis man skal legges inn på tvang, og frivillig følger med politi som kommer og henter, blir man likevel tatt med makt? 

Jeg er ikke TS forresten

Jeg ble frivillig med da politiet kom hjem til meg, men de fra politiet var nok usikre på prosedyre, fikk håndjern på. Jeg lot de sette de på, og gjorde ikke noe motstand på det. Men var uansett makt de brukte siden de tok på jern. Hadde ikke noe valg, måtte inn til vurdering. Var bare politiet som kom. Ble fraktet til legevakt som så det som nødvendig med innleggelse, ble så fraktet til psykiatrisk sykehus hvor jeg da fikk beskjed om at hvis jeg ikke lot meg frivillig legges inn så ble det med tvang. Gjorde det "frivillig". Følte uansett det var tvang, så ville ikke gjøre det verre for meg selv. 

Anonymkode: 72c01...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig bruker ikke politiet makt med mindre det er nødvendig. Det blir uansett prøvd med andre instanser først som akutt ambulant team og ambulanse. Politiet blir bare tilkalt dersom du nekter å bli med frivillig. Jeg har blitt hentet av politiet flere ganger da jeg skulle tvangsinnlegges og de gangene jeg var fornuftig nok til å følge med frivillig var de veldig greie og prøvde til og med å småsnakke med meg om hverdagslige ting. 

Jeg har også blitt hentet av politiet med makt. Da festet de hendene mine til hver sin side av en sykehusseng med håndjern slik at de klarte å få trillet meg over til psykiatrisk avdeling. Men da var det helt nødvendig for at jeg ikke skulle skade meg selv eller komme til å skade andre.

 

Anonymkode: 685a9...c80

Det er godt å høre at det ikke blir brukt makt om man går med frivillig. Virker veldig skremmende å bli holde nede med makt og bundet fast. 

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble frivillig med da politiet kom hjem til meg, men de fra politiet var nok usikre på prosedyre, fikk håndjern på. Jeg lot de sette de på, og gjorde ikke noe motstand på det. Men var uansett makt de brukte siden de tok på jern. Hadde ikke noe valg, måtte inn til vurdering. Var bare politiet som kom. Ble fraktet til legevakt som så det som nødvendig med innleggelse, ble så fraktet til psykiatrisk sykehus hvor jeg da fikk beskjed om at hvis jeg ikke lot meg frivillig legges inn så ble det med tvang. Gjorde det "frivillig". Følte uansett det var tvang, så ville ikke gjøre det verre for meg selv. 

Anonymkode: 72c01...b51

Var ikke det skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ble frivillig med da politiet kom hjem til meg, men de fra politiet var nok usikre på prosedyre, fikk håndjern på. Jeg lot de sette de på, og gjorde ikke noe motstand på det. Men var uansett makt de brukte siden de tok på jern. Hadde ikke noe valg, måtte inn til vurdering. Var bare politiet som kom. Ble fraktet til legevakt som så det som nødvendig med innleggelse, ble så fraktet til psykiatrisk sykehus hvor jeg da fikk beskjed om at hvis jeg ikke lot meg frivillig legges inn så ble det med tvang. Gjorde det "frivillig". Følte uansett det var tvang, så ville ikke gjøre det verre for meg selv. 

Anonymkode: 72c01...b51

Kan jeg spørre hva som var grunnen til at politiet kom hjem til deg sånn plutselig? Høres veldig skummelt ut da om det er noe som skjer bare sånn uten at man vet det..

Anonymkode: 44998...554

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er godt å høre at det ikke blir brukt makt om man går med frivillig. Virker veldig skremmende å bli holde nede med makt og bundet fast. 

 

Var ikke det skummelt?

Jo, men så veldig veldig omtåket og sliten så jeg bare lot de få lov.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva som var grunnen til at politiet kom hjem til deg sånn plutselig? Høres veldig skummelt ut da om det er noe som skjer bare sånn uten at man vet det..

Anonymkode: 44998...554

Jeg viste det, forde jeg hadde fortalt noen at jeg hadde selvmordstanker, vrangforestillinger, og syn/hallusinasjoner som gjorde meg helt uttafor. Vedkommende sa at han ringte legevakt, og det ble rabalder mellom oss. Etter en stund så orker jeg ikke mer. Satt på gulvet og gråt, til det skjedde. 

Anonymkode: 72c01...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, må være fælt å få håndjern på seg og politiet fører deg ut 😕 hadde følt meg som en kriminell. Lurer på hva naboene hadde tenkt. Men man blir jo hentet fordi det er god grunn. Nytter ikke å gjøre motstand

Anonymkode: 66a37...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hvis man skal legges inn på tvang, og frivillig følger med politi som kommer og henter, blir man likevel tatt med makt? 

Jeg er ikke TS forresten

Nei hvis man følger med frivillig så får man gå helt fritt sammen med de som skal følge deg. 

Anonymkode: 13067...364

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hvis man skal legges inn på tvang, og frivillig følger med politi som kommer og henter, blir man likevel tatt med makt? 

Jeg er ikke TS forresten

Nei. De gjør det så vennlig og skånsomt som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble frivillig med da politiet kom hjem til meg, men de fra politiet var nok usikre på prosedyre, fikk håndjern på. Jeg lot de sette de på, og gjorde ikke noe motstand på det. Men var uansett makt de brukte siden de tok på jern. Hadde ikke noe valg, måtte inn til vurdering. Var bare politiet som kom. Ble fraktet til legevakt som så det som nødvendig med innleggelse, ble så fraktet til psykiatrisk sykehus hvor jeg da fikk beskjed om at hvis jeg ikke lot meg frivillig legges inn så ble det med tvang. Gjorde det "frivillig". Følte uansett det var tvang, så ville ikke gjøre det verre for meg selv. 

Anonymkode: 72c01...b51

Da tenker jeg at dette var kanskje for mange år siden?

Jeg håper det var lenge siden. For det skal foregå så rolig som mulig. Dersom pasienten går frivillig, skjer ingenting, det skal alltid skje så vennlig som mulig. Men det er forståelig at de som henter ikke alltid kan være sikker på om pasienten plutselig blir voldelig, så da må de være fore var på det. Men en som blir hentet har kanskje noen pårørende rundt seg som kan gå god for pasienten, eller at fagpersonell kjenner pasienten fra før. 

Det skal foregå så skånsomt som mulig. 

Endret av exictence
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble frivillig med da politiet kom hjem til meg, men de fra politiet var nok usikre på prosedyre, fikk håndjern på. Jeg lot de sette de på, og gjorde ikke noe motstand på det. Men var uansett makt de brukte siden de tok på jern. Hadde ikke noe valg, måtte inn til vurdering. Var bare politiet som kom. Ble fraktet til legevakt som så det som nødvendig med innleggelse, ble så fraktet til psykiatrisk sykehus hvor jeg da fikk beskjed om at hvis jeg ikke lot meg frivillig legges inn så ble det med tvang. Gjorde det "frivillig". Følte uansett det var tvang, så ville ikke gjøre det verre for meg selv. 

Anonymkode: 72c01...b51

Måtte du gå gjennom venterommet på legekontoret med håndjern på slik at alle kan se hva som skjer?

Anonymkode: 08a97...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, exictence skrev:

Da tenker jeg at dette var kanskje for mange år siden?

Jeg håper det var lenge siden. For det skal foregå så rolig som mulig. Dersom pasienten går frivillig, skjer ingenting, det skal alltid skje så vennlig som mulig. Men det er forståelig at de som henter ikke alltid kan være sikker på om pasienten plutselig blir voldelig, så da må de være fore var på det. Men en som blir hentet har kanskje noen pårørende rundt seg som kan gå god for pasienten, eller at fagpersonell kjenner pasienten fra før. 

Det skal foregå så skånsomt som mulig. 

For litt over et år siden. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Måtte du gå gjennom venterommet på legekontoret med håndjern på slik at alle kan se hva som skjer?

Anonymkode: 08a97...682

Fikk gå inn en annen inngang, slapp å sitte blandt folk. 

Anonymkode: 72c01...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...