Gå til innhold

Hva mener du om søndagsåpne butikker?


AnonymBruker

Hva mener du om søndagsåpne butikker?  

126 stemmer

  1. 1. Hva mener du om søndagsåpne butikker?

    • Det er jeg for.
      87
    • Det er jeg imot. Man skal holde hviledagen hellig.
      34
    • Jeg følger ikke så godt med, og vet ikke hva jeg skal mene.
      4


Anbefalte innlegg

15 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Her jeg bor er det en joker som har åpningstid til 24:00 på søndag. Og den søndagsåpne kiwibutikken (minibutikk) er åpen fra 09:00 - 23:00. 

Ja, men da er det jo ikke behov for noe mer. Skal man virkelig åpne alt over hele fjøla hele uka, alle dager, fordi noen har problemer med å planlegge en smule?

Jeg ønsker ikke ytterligere økte priser. 

Anonymkode: 73f64...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da er det jo ikke behov for noe mer. Skal man virkelig åpne alt over hele fjøla hele uka, alle dager, fordi noen har problemer med å planlegge en smule?

Jeg ønsker ikke ytterligere økte priser. 

Anonymkode: 73f64...6e6

Jeg skrev ikke det. Beskrev kun om hvordan butikkene her er åpne. 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Husholdning1 skrev:

Når begynte butikkene med søndagsåpent?  Og når begynte sykehusene med helgestengt?

Helgestengt på sykehusene er det jo i stor grad i dag også. Er du operert på en torsdag (ganske stor operasjon i hodet) så kaster de deg ut på fredag fordi det blir helg. Og i helgen skal belegget være så lavt som det er (u)forsvarlig å ha det.

Søndagsåpne butikker er helt greit. Det er nesten bare i Norge at det aller meste er stengt (unntak for Brustad-buene). 

Anonymkode: e078d...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke snakk om at hele samfunnet skal rulle og gå videre. Så jeg snakker da kun om at matbutikker skal være åpne. Og ja, jeg er tilogmed kristen🙃

Anonymkode: a5ba2...838

Hvorfor skal ikke andre butikker være åpne? Jeg kunne godt tenkte meg å kjøpe ny TV på en søndag.

Anonymkode: 6d6b1...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo forskjell på å redusere så kraftig og unngå akkurat søndagen. Dette er et litt feilaktig argument fordi man tar utgangspunkt i en hypotetisk situasjon.

 

Ikke så mange årene siden butikkene stengte kl 16 på hverdager og kl 13 på lørdager.

Anonymkode: 6d6b1...c2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med den logikken burde butikkene har kortere åpningstid resten av uken, kanskje stengt er par ekstra dager. F.eks. åpen tirsdag og torsdag 10-18, og lørdag 10-13, stengt resten av uken. Da hadde nok prisene kunne settes ned.

Anonymkode: 6d6b1...c2b

Ja, den utvidede åpningstiden som har kommet de siste årene har hatt sin pris, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver søndag når vi er ute og tar en tur kjører vi forbi Søndersrød. Det er en Meny-butikk som er åpen til kl. 18 på søndager.

Fra de åpner til de stenger er den parkeringsplassen nesten konstant proppfull. Også er det Meny i Stavern som også er åpen til kl. 18. Der trippelparkeres det som noen gærninger for at man skal få kommet seg inn på butikken en søndag ettermiddag.
Ser på det med ironi at de verste parkeringene utføres av "turister" med oslo-skilter på bilen.. "Skal bare.."

Man blir ikke akkurat overbevist man ikke behøver søndagsåpne butikker når det er så hinsides mye trafikk i dem på søndagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så mange årene siden butikkene stengte kl 16 på hverdager og kl 13 på lørdager.

Anonymkode: 6d6b1...c2b

Ja, men et "historisk" argument spiller ingen rolle, for dagens åpningstider er allerede priset inn i dagens prisnivå. Jeg mener da at jeg ikke ønsker ytterligere økning i prisen for en ytterligere tilgjengelighet som har svært lite å si. Det hadde langt mer å si at man fikk lov til å holde mer åpent da de tidligere stengte kl. 16 på hverdager og 13 på lørdager, enn å utvide med ennå en dag i et marked som allerede har svært vide åpningstider. Sagt med andre ord: Liberalisering den gangen betydde ganske mye, en ytterligere liberalisering vil bety marginalt. Og da er det ufornuftig bruk av penger (som prisøkning faktisk er). 

Anonymkode: 73f64...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men et "historisk" argument spiller ingen rolle, for dagens åpningstider er allerede priset inn i dagens prisnivå.

Det hadde da vært fint med lavere priser.

Anonymkode: 6d6b1...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Emmelise said:

Man blir ikke akkurat overbevist man ikke behøver søndagsåpne butikker når det er så hinsides mye trafikk i dem på søndagene...

Hvis folk hadde klart å planlegge litt hadde vi ikke trengt det. Men dessverre er det alt for mange imbesiler som ikke klarer det.

Anonymkode: 6d6b1...c2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye folk det er på den søndagsåpne butikken her i byen, så kjør på. Jeg er for. Det er tydeligvis et behov.

Anonymkode: 18be0...e4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 10.47, AnonymBruker skrev:

Ikke så mange årene siden butikkene stengte kl 16 på hverdager og kl 13 på lørdager.

Anonymkode: 6d6b1...c2b

Ikke så mange årene siden vi kun hadde fasttelefon og aldri hadde hørt om internett heller. Ræva argument.

Anonymkode: 18be0...e4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge varene ikke ble dyrere av det, kunne det godt vært åpent hver dag for min del.

Anonymkode: 478bd...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i turist bygd og det er faktisk bra trafikk også på søndager. Mye pga at folk i nabobyen valfarter hit for å handle. Har vært søndagsåpent i mange år her så blitt vant med det. 

Anonymkode: 8c3ec...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Syntes du butikkene selv skulle få bestemme når de vil ha åpent? Eller er brustad.buer et gode i våre dager?

Det er latterlig med disse "Brustadbuene" som er fulle av folk hele søndagen. Tydeligvis er det mange som har behov for å handle da. Det er 2019. Norge må slutte med alle sine særforbud. Det vil alltid være ungdommer som ønsker å tjene gode penger ved å jobbe på en søndag. La private selskaper tilby sine tjenester når de vil.  

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en av de tingene jeg savner mest ved å bo nære grensa, og det er å handle kår jeg har roen til det. Det vil si en av de søndagene jeg ikke jobber. Jobber annen hver helg, det må til for å få 100% stilling.

Anonymkode: cdae5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge varene ikke ble dyrere av det, kunne det godt vært åpent hver dag for min del.

Anonymkode: 478bd...a7e

Men det blir for resultatet, siden butikkene for økte utgifter uten at de selger mere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være opp til den enkelte butikk/ butikkjede hvorvidt de vil ha søndagsåpent.  Det er jo allerede en mengde butikker som har lov, hvorfor ikke alle? På Grünerløkka er det så koselig å tusle rundt på søndager, der har både bruktbutikker og svært mange klesbutikker åpent (aner ikke hva slags dispensasjon de har) :)   Ellers er Plantasjen åpen, mange filialer av Platekompaniet, alle innvandrerdrevne "grønnsaksbutikker" (flere av dem har åpent 365 dager i året). Matbutikker kan i tillegg allerede holde åpent bare de ikke overskrider brustadbu-størrelse.  :rolleyes: For-øvrig-en-helt-i-tåka-regel...

Anonymkode: bfbf4...9d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 21.32, Emma Belikova skrev:

Folk blir så sløve, og klarer ikke å planlegge når man er vandt til at alt er tilgjengelig hele tiden. Jeg vil ikke ha søndagsåpne butikker, og jeg synes også det er helt idiotisk at matbutikkene er oppe til 23. Holder lenge med å holde oppe til 20. 

Jeg synes det er bra. Sent på kvelden er det ikke mange ute og er så deilig  handle i fred og ro

Anonymkode: b705e...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er totalt i mot søndagsåpne butikkar! Akkurat som bransjen sjølv er det. 

Eg vil ha ein " anderledesdag" søndag, der tempoet er lågare og ein kan gjera andre ting enn å bruke pengar. Folk greier å planlegge litt så dei får handla mandag til lørdag 07-23. Hvis dei vil.. Ingen jobber 24/7 uansett. Det er viljen det står på. Om det er litt stress å handle ein ukedag, ja kva så? Du er ikkje aleine om å føle på stress, det er noko dei fleste føler på i kvardagen. Eg kjøper ingen av argumenta som blir brukt FOR søndagsåpent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...