Gå til innhold

15-åringen ble ranet – ingen rundt grep inn


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Det å bli ranet var en skummel opplevelse for 15-åringen fra Oslo. Likevel var det ikke selve ranet som føltes verst. Det verste var at ingen rundt brydde seg hva som skjedde.
https://www.tv2.no/nyheter/10662214/

Det at ingen brydde seg er da ingen overraskelse. Folk bryr seg i bunn å grunn bare om seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Parkeringsvakt

Det er en kjent sak at om man bryter inn i den type situasjoner utsetter man seg selv for livsfare. Det er ikke bare en gang at noen har forsøkt leke helt, og selv blitt knivstukket til døde. Det er anbefalt å ringe politiet, men selv holde seg unna

Selvsagt kan man ønske å være et "bedre" menneske og gripe inn, men jeg tviler på at familie, barn og venner av deg sitter igjen med en god følelse om du blir drept. Eller kanskje du til og med blir skadet (banket) på en måte der du ender opp med kroniske skader der du blir ufør livet ut. Og vi vet alle hvordan uføre blir behandlet, det er nesten verre enn å bli drept i en heltedåd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke turt å gripe inn når det er kniv involvert i hvertfall. Men ringe politiet og filme det kunne jeg ha gjort. 

Tragisk at sånn skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den episoden og gjorde meg noen tanker. Jeg er en fysisk sterk voksen norsk mann.

Gjengen som ranet denne 15 åringen var tenåringer med innvandrerbakgrunn.

Hva om jeg hadde vært tilstede og grepet inn, blitt angrepet og måtte forsvare meg selv. Hva hadde overskriften blitt?

"Norsk mann brukte vold mot minoritets 15åring"?? Med de negative følgende det ville fått. Politiet ville garantert stilt spørsmål om hvorfor jeg ikke løp istedenfor forsvare meg mtp bruk av vold. Var jeg blitt stemplet som en rasist??

Om jeg hadde endt opp på sykehuset med knivskader ville disse fått samfunnsstraff pga lav alder. Jeg kunne blitt drept eller varig skadet.  Jeg kan godt forstå at folk ikke vil bli involvert. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke myndighetene gripe inn? Disse er sikkert "kjenninger av politiet" allerede, hvorfor i alle dager får de lov til å se dagslys? 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Commander skrev:

Hva om jeg hadde vært tilstede og grepet inn, blitt angrepet og måtte forsvare meg selv. Hva hadde overskriften blitt?

"Norsk mann brukte vold mot minoritets 15åring"??

Helt korrekt. Norske menn må rett og slett ta den berøringsangsten politi, rettsvesen, media og alle andre offentlige institusjoner har inntatt overfor innvandrere til etterretning.

Innvandrere har rett til å te seg nøyaktig som de vil. Uansett utfall av volden, vil politi og rettsvesen lete med lupe etter "formildende omstendigheter" for de kriminelle gjengene slik at de kan sendes direkte ut på gata igjen. Å dømme en norsk, hvit mann i saken vil dermed være en lettelse for alle parter, herunder inkludert media.

Dette er ikke "mine innvandrere". Jeg har gjort det jeg kan for at de ikke skulle komme hit. De er her fordi hovedsaklig norske kvinner,har stemt dem inn i landet. De har møtt dem med jubel, beundring og omfavnelse. "Raping, fake refugees - Welcome to Norway!" har de skreket. Høyt og lenge.

Det gikk som det måtte gå. Enhver får redde seg og sitt. Herfra og ut er det krig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt ærlig ikke risikert livet mitt over å blande meg fysisk inn i et knivran. Men ville observeret og gitt vitneforklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kvinner og barn, som ikke er i stand til å forsvare seg selv mot farlige menn, trenger..... Vel det er de gode menn. Store sterke modige menn, med riktige verdier og respekt for sine medmennesker. Det er ingen annen løsning.

Uten de gode menn, som det dog enda er flest av, vil de farlige menn ta makten. Det har vi alle et ansvar å legge til rette for. Vi må ikke la det være normen å ikke hjelpe folk i nød, la det være noen andre sitt ansvar. Da vil @Commander få/ha rett, og det bør vi ikke tillate. Det er nok verken det han selv ønsker, eller det noen av oss andre ønsker. 

Tenk om det var oss selv, eller et av våre barn som ble ranet på det viset? Hadde vi ønsket @Commander steppet inn, eller hadde vi ønsket at han fulgte øvrighetens anbefalinger og ringte politiet? 

Hvorfor har denne normen fått lov å bre om seg? Om at man ikke skal bry seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ville ringt politiet fort som f i hvert fall, muligens ropt at politiet er på vei også. Noe annet hadde bare vært dumt siden jeg er under 160 cm og jente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Det kvinner og barn, som ikke er i stand til å forsvare seg selv mot farlige menn, trenger..... Vel det er de gode menn. Store sterke modige menn, med riktige verdier og respekt for sine medmennesker. Det er ingen annen løsning.

Uten de gode menn, som det dog enda er flest av, vil de farlige menn ta makten. Det har vi alle et ansvar å legge til rette for. Vi må ikke la det være normen å ikke hjelpe folk i nød, la det være noen andre sitt ansvar. Da vil @Commander få/ha rett, og det bør vi ikke tillate. Det er nok verken det han selv ønsker, eller det noen av oss andre ønsker. 

Tenk om det var oss selv, eller et av våre barn som ble ranet på det viset? Hadde vi ønsket @Commander steppet inn, eller hadde vi ønsket at han fulgte øvrighetens anbefalinger og ringte politiet? 

Hvorfor har denne normen fått lov å bre om seg? Om at man ikke skal bry seg?

Nå er det politet som sier man ikke skal gripe inn hvis man blir vitne til ran da. Jeg stoler heller på politiets anbefalinger enn romantiske heltetanker. Det er politets jobb å sørge for at kriminelle ikke får ta over. Klarer de ikke det får vi opprette borgervern, men inntil det skjer er det politiets ansvar å avverge ran.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/b5Q1gd/Politiet---Dette-bor-du-gjore-dersom-du-blir-vitne-til-et-ran

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AmonymBruker said:

Nå er det politet som sier man ikke skal gripe inn hvis man blir vitne til ran da. Jeg stoler heller på politiets anbefalinger enn romantiske heltetanker. Det er politets jobb å sørge for at kriminelle ikke får ta over. Klarer de ikke det får vi opprette borgervern, men inntil det skjer er det politiets ansvar å avverge ran.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/b5Q1gd/Politiet---Dette-bor-du-gjore-dersom-du-blir-vitne-til-et-ran

Jeg vet at det er politiets anbefalinger. Der er allikevel feil at samfunnet vårt trenger slike anbefalinger. Det er feil at de som er i stand til å gripe inn selv, ikke tør gripe inn, fordi de er redd for at samfunnet fordømmer dem, de hadde tross alt gått i mot anbefalingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært rett for at samfunnet skulle fordømme meg. Det kunne jeg levd med.

Jeg har ingen ting å stille opp mot en hel gjeng med kniv. INGEN kan regne med å vinne en sånn kamp, annet enn på film og i fantasien.

Jeg har mer tro på at noen kunne snakket til dem. Kanskje noen miljøarbeidere, lærere og politi vet hvordan man roer ned sånne situasjoner.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller ikke hjulpet til. Mest sannsynlig hadde jeg snudd på helen og gått/løpt i motsatt retning. Jeg risikerer ikke liv og/eller helse for noen andre enn min kone og mine barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg vet at det er politiets anbefalinger. Der er allikevel feil at samfunnet vårt trenger slike anbefalinger. Det er feil at de som er i stand til å gripe inn selv, ikke tør gripe inn, fordi de er redd for at samfunnet fordømmer dem, de hadde tross alt gått i mot anbefalingene.

Er det feil at samfunnet vårt trenger anbefalinger fra en fagetat? En fagetat som baserer sine anbefalinger på erfaringsbasert kunnskap og statistikk? Hvordan i alle dager kan det være feil?

For all del, dette er bare faglige anbefalinger. Om man har lyst til å leke helt, så står man fritt til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde tatt en søppelkasse eller noe annet, og banket dritten ut av disse ungdommene, stukket ut øynene deres med fingrene, slått dem i halsen, bitt dem, og kastet dem på et t-bane spor, så hadde en eller annen dommer sagt at jeg hadde "bedrevet overdreven vold" - akkurat som man i mindretall har evne til å titrere nøyaktig voldsmengde før man får kontroll på en ungdomsgjeng. Så hadde jeg, i et offentlig regulert og eid yrke, vært arbeidsløs resten av livet, blitt deprimert, endt opp på NAV og hatt det jævlig. Bare for å hjelpe en ukjent kar jeg driter i. Makes no sense. Vær likegyldig, eller bli gal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er viktig å huske på at politiets rolle ikke er å beskytte vanlige innbyggere mot kriminelle.

Sosial utestengelse, beskytter samfunnet fra kriminelle.

Når du først er blitt kriminell, så kan du gjøre hva faen du vil, om du aksepterer at du da er inn og ut av fengsel, og at du risikerer å bli drept av andre kriminelle. Så trøsten er at kriminelle uansett gir slipp på mye vi andre kan få.

Politiets rolle er å opprettholde voldsmonopol, ro og orden. Politiet gjør dette, ved at de utgjør en trussel mot sånne som har noe reelt å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AmonymBruker said:

Er det feil at samfunnet vårt trenger anbefalinger fra en fagetat? En fagetat som baserer sine anbefalinger på erfaringsbasert kunnskap og statistikk? Hvordan i alle dager kan det være feil?

For all del, dette er bare faglige anbefalinger. Om man har lyst til å leke helt, så står man fritt til det.

Erstatt det med trist da. Jeg har sikkert ikke evnet å få frem det jeg mener. 

Det lureste er jo å følge rådene fra politiet, men det er en resignasjon i å gi slike råd. Det skulle ikke vært nødvendig. Det skulle i vårt samfunn ikke vært særlig ofte slike situasjoner oppsto. 

Akkurat som at der er lurt å sette opp betong klosser så ingen kan kjøre vogntog inn i folkemengder. Det kan bli krise om det ikke blir gjort. Men man kunne heller ha jobbet for å skape/bevare samfunn hvor det ikke var nødvendig. 

Jeg synest det er trist, det ligger en resignasjon i det å innordne seg en negativ samfunnsutvikling. 

Jeg forstår 15-åringens skuffelse. Vi ser liksom på oss selv som trygge på høylys dag, sammen med andre mennesker. En forventer ikke å kunne bli ranet, på samme måte som man kanskje vurderer det annerledes i en mørk bakgate nattestid.

Spørsmålet er jo hva som skal til for å bli kvitt dette problemet, og så vurdere om det er viktig nok for oss til å yte/ofre det som skal til.

Råd om å vente på polisen, løser ingenting. Det tar i vare egen sikkerhet, men løser ikke grunn problemet. 

Hvordan skaper og bevarer man tillit til hverandre i et samfunn? Det er sikkert kloke hoder som kan si noe om det. Jeg tviler på det er ved slike råd fra øvrigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...