Gå til innhold

Det ringer på døren om natten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i blokk, så føler meg trygg, hadde spurt i dørtelefonen hvem det var. Det kunne vært venner av tenåringen el l.

Hadde jeg bodd alene i skogen hadde jeg ikke åpnet døra, men et vindu i 2 etg og snakket med vedkommende derfra.

En ting er å ikke åpne, men at dere ikke får sove resten av natta, synes jeg høres drøyt ut. Med mindre man vet man har en psyk stalker-eks el l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Jeg bor i blokk, så føler meg trygg, hadde spurt i dørtelefonen hvem det var. Det kunne vært venner av tenåringen el l.

Hadde jeg bodd alene i skogen hadde jeg ikke åpnet døra, men et vindu i 2 etg og snakket med vedkommende derfra.

En ting er å ikke åpne, men at dere ikke får sove resten av natta, synes jeg høres drøyt ut. Med mindre man vet man har en psyk stalker-eks el l.

Jeg bor i kjellerleilighet å vennnene til sønnen min er 8 år så det garantert ingen av de. Mine venner og familien min vet at jeg er husredd så de hadde aldri kommet så sent uten å ha varslet på foran. Er kun en mann jeg kan tenke meg at det kan være men forsatt rart at han ikke ringer eller sender sms når jeg ikke åpnet.

Anonymkode: 78859...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i kjellerleilighet å vennnene til sønnen min er 8 år så det garantert ingen av de. Mine venner og familien min vet at jeg er husredd så de hadde aldri kommet så sent uten å ha varslet på foran. Er kun en mann jeg kan tenke meg at det kan være men forsatt rart at han ikke ringer eller sender sms når jeg ikke åpnet.

Anonymkode: 78859...c5c

Er dette en du har en flørt på gang med? I så fall tenker jeg at det er helt normalt at han ikke sender melding når du ikke åpner. Han har prøvd å ta kontakt sent på kvelden uten respons, og ser vel for seg at du sover. 

Anonymkode: 4b46d...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette skjedde på hytta vår for mange år siden. Var små barn med som sov, og her åpnet vi. Eller, mannen åpnet og madammen med stekepanna klar 😂

Det var noen tullinger som ville på nachspiel for de hadde seyt lys (klokka var over 1 på natta) og sleit litt med å ta nei for et nei, for de ville inn og drikke. Men de gikk nå til slutt. 

Anonymkode: 90d19...911

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet ikke så redd av meg, men jeg åpnet ikke døra når det ringer på uansett. Er det avtalt noe på forhånd er det jo noe annet. Bor i enebolig. Er sær sånn😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har mine mistanker om hvem det kan ha vært men rart at han ikke ringer meg når jeg ikke åpnet da.  Jeg turde ikke en gang å se ut av vinduet så husredd er jeg hehe.. 

Anonymkode: 78859...c5c

Hva skulle ha skjedd om du så ut da? Det er jo ikke farlig å se ut.

Anonymkode: 993cf...a0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle ha skjedd om du så ut da? Det er jo ikke farlig å se ut.

Anonymkode: 993cf...a0e

Da hadde den personen sett meg også;derfor jeg ikke gjorde det.

Anonymkode: 78859...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en du har en flørt på gang med? I så fall tenker jeg at det er helt normalt at han ikke sender melding når du ikke åpner. Han har prøvd å ta kontakt sent på kvelden uten respons, og ser vel for seg at du sover. 

Anonymkode: 4b46d...476

Det er litt mer komplisert enn det. Han har vært rasende sint på meg i ca en måned nå så vi har ikke hatt noe kontakt;men gjetter på at han hadde drukket igår å savnet sex igjen. 

Anonymkode: 78859...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Elefantenirommet skrev:

Jøss, hva er dere så redde for? Dere har vel låst utgangsdøren? 🤔 

Jeg hadde sett i nøkkelhullet evnt ut av vinduet. Hadde ikke åpnet for vilt fremmede midt på natten, men hadde åpnet om det var noen jeg kjente (høyst usannsynlig at noen jeg kjenner kommer uanmeldt midt på natten) eller om det mot formodning var noen i skikkelig nød. 

Men jeg hadde ikke vært redd. Mest sannsynlig er det noen som har ringt på feil, så bare å legge seg igjen. 😊

Hvor gammel utgangsdør har du egentlig? Greit å ikke være redd, men den låsen tror jeg kanskje jeg hadde byttet. Om ikke annet så mtp. forsikringer. 

12 timer siden, Wonka skrev:

Her var det unormalt mange husredde.. er dere redd for alt her i livet også? 

Hadde åpnet ja. Hvorfor ikke?

Jeg finnes ikke husredd og pleier ikke engang låse døra så lenge jeg er oppe, men hadde aldri i livet åpnet for fremmede klokka halv ett på natta. Jeg bor alene på et ganske øde sted, og her er det ingen som har "aktverdig" grunn til å ringe på uanmeldt på den tiden av døgnet. Dette dreier seg om sunn selvoppholdelsesdrift, ikke invalidiserende frykt. To vidt forskjellige ting. 

Når det er sagt hadde jeg kikket ut kjøkkenvinduet for å se hvem det er, og om noen skulle stått der tydelig skadet og med behov for hjelp hadde jeg selvsagt hjulpet til, om ikke annet så ved å ringe 113 for dem om jeg var i tvil om at de hadde rent mel i posen. Men jeg bor såpass avsides at det skal veldig mye til for at noen tilfeldigvis skal befinne seg i en krisesituasjon rett i nærheten og være avhengig av hjelp fra meg. 

Anonymkode: 92591...92c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pokker. Jeg bor i blokk, og hvis noen ringer på dørtelefonen nede på et sånt tidspunkt så er det trolig en nabo som har glemt nøkler. De får greie seg selv, jeg står ikke opp på natten med mindre jeg må på do. Hadde det derimot vært inngangsdøren min så hadde jeg åpnet. Sjekker aldri kikkhullet siden jeg bor høyt oppe i bygningen. Har opplevd flere ganger at noen har ringt på døren nede midt på natten, men jeg snur meg og sover videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sjangs om jeg hadde åpnet uten å visst hvem som stod på døra midt på natt.

 Men jeg hadde prøvd å se ut vinduet. 

En jeg vet av er politi å han sa vi alle skal være glad for at vi ikke aner hvor mange syke folk vi omgir oss med. Da hadde vi mest sannsynlig nesten ikke turt å gå ut døren. Ikke mist sluppet ut barna våre.

Anonymkode: 244fc...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde det er gang. Viste seg å være alkiskjæresten til hun som bor under oss, som hadde krangla med kjerringa og nå hadde fått det for seg at det var helt akseptabelt å ringe på hos naboen midt på natta for å få skyss til et hotell. Jeg ble forbanna over å bli vekket midt på natta når jeg skulle på jobb og sa at han fikk enten ringe taxi eller skvære opp med kjerringa. For det var ikke mitt problem. 

Når det er sagt så sjekker jeg alltid hvem det er først før jeg åpner. Og om det ikke er noen jeg kjenner så åpner jeg vinduet og spør hva det er. Kan være noen som trenger hjelp, men lurt å ikke åpne døra for mennesker uten videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare ignorert det. 

Men og bli redd fordi det ringer på døra sent synes jeg høres litt merkelig ut.

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Anciol skrev:

Hadde stått opp og grepet en langkost og gått for å åpne!

Vaske gulvene altså med det samme, midt på natten? ;) 

Anonymkode: 916ff...8ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vaske gulvene altså med det samme, midt på natten? ;) 

Anonymkode: 916ff...8ca

Lol:) Ja hvorfor ikke søvnen er ødelagt uansett, blir jeg først vekket , så får ikke jeg sove mere den natten! Neida bare kødda, men kunne brukt kosten til å denge evnetuell skurk!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent laget en løsning som identifiserer alle og viser navnet på den som ringer på (f,eks på TV). Uten identifikasjon virker ikke ringeklokka (bruk den ringeklokka du har og ingen montering av noe mer ved døren).
Datatilsynet krevde at ringeklokka du har må merkes med at personen blir identifisert. Dette alene gjør at kriminelle, uønskede selgere, (eller kanskje du ikke vil reise deg fra sofaen om barnas venner  ringer på og de uansett er ute allerede) og en kan velge å ikke lukke opp uten å spørre hvem det er (å spørre kan forøvrig hvilket som helst svar).
Ringeklokka fungerer ikke om turister eller andre ikke norske ringer på foreløpig.

Ihht Kommunehelseloven § 3-3-a er det påbudt med en løsning (ikke nødvendigvis denne ringeklokka men hva som helst) som hindrer vold og overgrep om en samtidig benytter kommunenes helsetjenester (dette gjelder altså "alle" ettersom alle har en kommunalt ansatt fastlege). Men kommunene velger å se bort fra dette lovpålegget og han jeg kjenner tenker å gå til Sverige isteden.
F.eks ble en kvinne drept for noen måneder i Strømmen i Akershus da ex'en ringte på og stakk kniven i henne. Hun hadde voldsalarm men rakk ikke bruke den da mannen ant stakk kniven i henne i det samme hun åpnet døra. Denne dama lukket opp fordi hun ant. ikke viste hvem som stod utenfor. Ei lita jente ble foreldreløs.
Noe liknende skjedde på Oppsal i Oslo ifjor høst da en kvinne ble skutt av ex kjæresten.

Alle dere som er utsatt har altså et rettslig krav på sikkerhet. Dere kan bli tildelt erstatting ihht en Høysterettsdom, også kalt "Stalker dommen" fra 2013.
Utover det vet jeg ikke hvordan dere skal kunne presse kommunene til en løsning.

Anonymkode: 205bb...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på nyhetene at det benyttes enorme ressurser på å fortelle om manglende tiltak mot dårlige grisebønder.
Dette er fint og nødvendig. Ingen dyr fortjener den behandlingen de utsettes for iht dokumentaren.
Jeg følger også med på kostnadene ved veier for å unngå ulykker. Det er snakk om MANGE MILLIARDER, og det er sikkert nødvendig.
I Norge er det idag over 500.000 (over 1/2 million) kvinner som er utsatt for ALVORLIG vold og/eller seksuelle overgrep. Det er like mange som blir alvorlig skadet i trafikkulykker.
Men dette er et kvinneproblem og ikke nødvendig å gjøre noe med. Det forskes riktignok, men når det kommer løsninger på en del av problemene velger politikerne å snu ryggen til og late som de ikke har hørt noe.
Jeg kan ikke beskylde politikerne for å ØNSKE skader og drap av kvinner, men jeg kan uten dårlig samvittighet påstå at kvinners behov for sikkerhet prioriteres lavere enn grisevelferd og trafikkulykker.

Anonymkode: 205bb...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...