Gå til innhold

Troen på at Gud skapte verden, vs. Darwins teori


Gjest livetsgrubel

Anbefalte innlegg

Gjest livetsgrubel

Kom gjerne med argumenter for og imot.

Jeg forstår at mitt forje innlegg ble vel mye tekst.

Vil gjerne at mennesker med mye kunnskap innen begge felt utaler seg, da jeg selv ikke kan nok om temaene.

Hvorfor er det logisk at Gud skapte verden, og hvorfor er det logisk at fisker fikk ben og ønsket å utforske livet på land, for så å utvikle seg til alle verdens arter idag? Jeg vil gjerne ha synspunkter listet opp innen begge retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det å diskutere ?

Evolusjonsteorien av Darwin er fakta. Og skapelseberetningen er ikke.

 

 

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
10 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Hva er det å diskutere ?

Evolusjonsteorien av Darwin er fakta. Og skapelseberetningen er ikke.

 

 

 

Jeg ønsker nok ett mer reflektert svar, og fakta for og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, livetsgrubel skrev:

Jeg ønsker nok ett mer reflektert svar, og fakta for og imot.

Det finnes ingen fakta i mot Evolusjonsteorien.

Du kan finne alle svarene du spør om ved å søke på google.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest livetsgrubel
21 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det finnes ingen fakta i mot Evolusjonsteorien.

Du kan finne alle svarene du spør om ved å søke på google.

Du trenger ikke svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, livetsgrubel said:

Du trenger ikke svare.

Du stiller jo et idiotisk spørsmål. Det er ikke noe nyansert svar å komme med her, da en side er basert på vitenskap og regnes som fakta, mens den andre siden ikke støttes av vitenskap i noen grad. Skapelse er eventyr, evolusjon er fakta. 

Anonymkode: 5cfae...d5f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt overbevist om at vi er skapt. Har null tro på evolusjonsteorien. Det betyr selvfølgelig at jeg har et annet syn på både verden og vitenskapen enn folk flest, men jeg kjenner flere som deler mitt syn.

Anonymkode: ca6c1...fdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen logiske argumenter for skapelsesberetningen. Det er en skapelsesmyte akkurat som alle andre religioner sine skapelsesmyter, det går ikke an å argumentere for det ved hjelp av logikk. 

Evolusjonsteorien, derimot, er en godt dokumentert vitenskapelig teori. 

Det fins jo mange kristne/religiøse som ikke betviler evolusjonsteorien, de bare ser på den som metoden Gud bruker. Hvorfor må det være en motsetning mellom de to tingene? 

Anonymkode: b613f...b6b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det finnes ingen fakta i mot Evolusjonsteorien.

Du kan finne alle svarene du spør om ved å søke på google.

Dette er selvmotsigende.

Evolusjonsteorien er en TEORI. Jeg studerer på universitetsnivå, og forskerne selv innrømmer at det fremdeles er hull og svakheter i denne teorien. Denne tilnærmingen til jordens opprinnelse er bare det vitenskapen per dags dato finner mest sannsynlig. "Fakta" idag, men kanskje ikke om 50 år. 

Evolusjonsteorien er kun et forsøk på å forklare hvordan universet ble til, men svarer ikke på hvorfor og om det er noen større mening bak. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt overbevist om at vi er skapt. Har null tro på evolusjonsteorien. Det betyr selvfølgelig at jeg har et annet syn på både verden og vitenskapen enn folk flest, men jeg kjenner flere som deler mitt syn.

Anonymkode: ca6c1...fdb

Du har ikke et annet syn på vitenskapen, du har rett og slett ikke noe som helst syn på vitenskapen. Du tar feil og det er det. Du kjenner kanskje flere som deler ditt syn, men det har ingenting å si. Det er like feil uansett. Men om du har under 80 IQ, så er det jo ikke veldig mye å gjøre med det... 

Anonymkode: 5cfae...d5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Lillfrid said:

Dette er selvmotsigende.

Evolusjonsteorien er en TEORI. Jeg studerer på universitetsnivå, og forskerne selv innrømmer at det fremdeles er hull og svakheter i denne teorien. Denne tilnærmingen til jordens opprinnelse er bare det vitenskapen per dags dato finner mest sannsynlig. "Fakta" idag, men kanskje ikke om 50 år. 

Evolusjonsteorien er kun et forsøk på å forklare hvordan universet ble til, men svarer ikke på hvorfor og om det er noen større mening bak. 

Hvis du studerer på universitet, så vet du vel at den vitenskapelige definisjonen på teori er mye strengere. Ting kommer seg aldri ut av teoristadiet. Men du tviler vel ikke på teorien om heliosentrisme, at jorda går rundt sola? Du tviler vel ikke på teorien om at levende skapninger er bygd opp av celler? Teorien om tektoniske plater? 

Vis disse hullene i evolusjon da vel. The missing link er motbevist for lenge siden. Det er ingen vesentlige hull. Og det er ingen alternativ som er anerkjent i vitenskapelige kretser. 

Anonymkode: 5cfae...d5f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillfrid skrev:

Dette er selvmotsigende.

Evolusjonsteorien er en TEORI. Jeg studerer på universitetsnivå, og forskerne selv innrømmer at det fremdeles er hull og svakheter i denne teorien. Denne tilnærmingen til jordens opprinnelse er bare det vitenskapen per dags dato finner mest sannsynlig. "Fakta" idag, men kanskje ikke om 50 år. 

Evolusjonsteorien er kun et forsøk på å forklare hvordan universet ble til, men svarer ikke på hvorfor og om det er noen større mening bak. 

Men det er den rådende teorien fordi den forklarer best og mest. Skapelsesberetbingen har ingen tilsvarende argumenter. 

Jeg skjønner godt at en troende person kan finne svarene på det siste der ved å forklare med Gud, altså at Gud har skapt evolusjonsteorien og at det er meningen bak det. Men jeg skjønner ikke de troende som fullstendig avviser evolusjonsteorien til fordel for en bokstavtro kreasjonisme/skapelsesberetning. Det henger jo ikke på greip. 

Anonymkode: b613f...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er den rådende teorien fordi den forklarer best og mest. Skapelsesberetbingen har ingen tilsvarende argumenter. 

Jeg skjønner godt at en troende person kan finne svarene på det siste der ved å forklare med Gud, altså at Gud har skapt evolusjonsteorien og at det er meningen bak det. Men jeg skjønner ikke de troende som fullstendig avviser evolusjonsteorien til fordel for en bokstavtro kreasjonisme/skapelsesberetning. Det henger jo ikke på greip. 

Anonymkode: b613f...b6b

Så du mener man kan tro på en kombinasjon? Jeg er nok litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Lillfrid skrev:

Dette er selvmotsigende.

Evolusjonsteorien er en TEORI. Jeg studerer på universitetsnivå, og forskerne selv innrømmer at det fremdeles er hull og svakheter i denne teorien. Denne tilnærmingen til jordens opprinnelse er bare det vitenskapen per dags dato finner mest sannsynlig. "Fakta" idag, men kanskje ikke om 50 år. 

Evolusjonsteorien er kun et forsøk på å forklare hvordan universet ble til, men svarer ikke på hvorfor og om det er noen større mening bak. 

Akkurat som med «gravitasjonsteorien», men evolusjon er langt bedre forstått enn gravitasjon. 

Sikkert noen religiøse brødhuer som ikke tror på tyngdekraft også.

Anonymkode: 8ca97...859

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye mer komplekst enn som så. Om så er at dette universet/multiverset har en skaper/skapende kraft av noe slag, ville det vært denne kraftens minste kunst å legge inn en sperre om kraften ikke ville at vi skulle vite hva som skjedde.

Å sitte her som noen gressnaut av noen mennesker og tro vi vet hvordan hele greia henger sammen er så latterlig selvgodt og patetisk at jeg har ikke ord.

Sett at det finnes multivers med opptil 14+ dimensjoner. Dette overgår vår fatteevne å forholde oss til, også skal vi liksom påstå at vi "vet hva som skjedde"? Ikke vet vi om de finnes og ikke vet vi hva impact det mulig har hatt på vårt univers.

Vi har ikke den ringeste anelse. Men artig å høre på tullinger som tror de vet alt fordi de har "lest det et sted"😂

Anonymkode: 6c50d...226

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fullstendig tro på at vi er skapt. Selv om det skulle være noe sant i evolusjon (noe som jeg har lite tro på), så ble levende pustende vesener fortsatt skapt, selv om de senere skal ha blitt mennesker. 

De fleste religioner har en form for skapelseberetning i sin religion. Så hvilken skapelseberetning man tror på vil muligens være forskjellig fra religion til religion. 

Til syvende og sist så har jeg tro på at en høyere makt har skapt oss. Når jeg ser rundt og ser alt det fantastiske mennesker har lagd/skapt, og så fantastisk menneskehjerne er, og når jeg ser rundt og ser all det fantastiske rundt oss, så blir jeg sterkere i min sak og min tro. Gud som har skapt en fantastisk verden, har også skapt meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sonush skrev:

Har fullstendig tro på at vi er skapt. Selv om det skulle være noe sant i evolusjon (noe som jeg har lite tro på), så ble levende pustende vesener fortsatt skapt, selv om de senere skal ha blitt mennesker. 

De fleste religioner har en form for skapelseberetning i sin religion. Så hvilken skapelseberetning man tror på vil muligens være forskjellig fra religion til religion. 

Til syvende og sist så har jeg tro på at en høyere makt har skapt oss. Når jeg ser rundt og ser alt det fantastiske mennesker har lagd/skapt, og så fantastisk menneskehjerne er, og når jeg ser rundt og ser all det fantastiske rundt oss, så blir jeg sterkere i min sak og min tro. Gud som har skapt en fantastisk verden, har også skapt meg. 

Dette er ikke en legitim grunn. Det er du som oppfatter det som fantastisk. Det er ikke gitt at det er fantastisk i utgangspunktet. Dette påvirker selvsagt din oppfatning rundt det.

Anonymkode: 6c50d...226

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...