Gå til innhold

normal lønn i bank


Gullfisken1004

Anbefalte innlegg

12 hours ago, Hedersbrukeren said:

Hva mener du med å sile ut de som motiveres mest av penger? Dvs. jeg skjønner hva du mener, men kan vanskelig tenke meg at de ikke ønsker flinke, hardtarbeidende folk som også er opptatte av å tjene penger. At startlønnen er så som så kan også være fordi de ikke vil kaste bort penger på de som det viser seg at ikke takler jobben, hvilket også er grunnen til at de flinkeste stiger mye i lønn ila. kort tid :)

Mener at de ikke ønsker at kandidater skal velge å jobbe hos de pga at de har det høyeste lønnstilbudet. De ønsker heller å ta imot kandidater som motiveres av opplæringsprogrammene og karrieremulighetene på litt lengre sikt. 

Anonymkode: 36d20...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om en samtale med sjefen og legg frem problemstillingen. Ha statistikk klar, og si at du vil ha X antall kr i lønn. Det burde ikke være vanskelig. 

Anonymkode: d9606...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om en samtale med sjefen og legg frem problemstillingen. Ha statistikk klar, og si at du vil ha X antall kr i lønn. Det burde ikke være vanskelig. 

Anonymkode: d9606...118

Gjorde det ifjor. Ble fortalt at avdelingen er tildelt pott med 1.1 % per hode hehe..og at det ville ikke merkes med 100 kr ekstra i måneden. med mindre hun brukte opp alle prosentene på kanskje 2 personer. 

Ble også fortalt at vi ikke har personligbonus siden vi er kontorrotter og da ikke ville få så høy lønn som jobbet med salg. 

 

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde det ifjor. Ble fortalt at avdelingen er tildelt pott med 1.1 % per hode hehe..og at det ville ikke merkes med 100 kr ekstra i måneden. med mindre hun brukte opp alle prosentene på kanskje 2 personer. 

Ble også fortalt at vi ikke har personligbonus siden vi er kontorrotter og da ikke ville få så høy lønn som jobbet med salg. 

 

Anonymkode: 69a5d...005

Det stemmer nok, for å gå utenom potten må man få leder til å legge fram din sak til sin leder, som må gå til sin leder igjen osv. helt til man er oppe i ledergruppen. 

Det er nok ganske enkelt slik at om du vil ha høyere lønn, så må du bytte jobb, enten internt eller eksternt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Hedersbrukeren said:

Det stemmer nok, for å gå utenom potten må man få leder til å legge fram din sak til sin leder, som må gå til sin leder igjen osv. helt til man er oppe i ledergruppen. 

Det er nok ganske enkelt slik at om du vil ha høyere lønn, så må du bytte jobb, enten internt eller eksternt :)

Her har jo faktisk ts fått betydelig endring i sin stilling (blitt fagansvarlig). Dette bør vises på lønnen og det kan hun legge fram som argument for at hun bør få økning utenom de ordinære forhandlingene.

Anonymkode: 36d20...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har jo faktisk ts fått betydelig endring i sin stilling (blitt fagansvarlig). Dette bør vises på lønnen og det kan hun legge fram som argument for at hun bør få økning utenom de ordinære forhandlingene.

Anonymkode: 36d20...bae

Problemet i en så stor organisasjon er at leder ikke kan bestemme dette. Det må da videre til leders leder, og så til leders leder sin leder, og kanskje enda et steg eller to opp, til man kommer til en i konsernledelsen, og da må det være tungtveiende grunner til at et stort lønnspålegg skal godkjennes. Hadde vært lettere akkurat ved endring av stilling, men for sent nå, og nettopp derfor er rådet ny stilling internt eller skaffe seg jobb eksternt, dersom man vil ha betydelig høyere lønn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde det ifjor. Ble fortalt at avdelingen er tildelt pott med 1.1 % per hode hehe..og at det ville ikke merkes med 100 kr ekstra i måneden. med mindre hun brukte opp alle prosentene på kanskje 2 personer. 

Ble også fortalt at vi ikke har personligbonus siden vi er kontorrotter og da ikke ville få så høy lønn som jobbet med salg. 

 

Anonymkode: 69a5d...005

Nå er kanskje ikke du trådstarter - men det er egne forskjellige potter både for vanlig lønnsforhøyelse OG justering av lønn. 

Dette vet jeg fra forsikringsbransjen og finansforbundet.   Husker ikke eksakt potten i år men det var at alle kunne gå opp 1 lønnstrinn - i lønnsforhøyelsepotten. 

Hvis da din avdeling får veldig lite er det en skjevfordeling.  Potten for å utjevne skjevfordelt lønn burde jo ikke fordeles ut på avdelinger - men hvordan det forgår i praksis er jeg usikker på. 

Man skal jo kunne kontakte fagfor. på sin egen arbeidsplass for feks. få sjekket om man tjener mindre enn andre i tilsvarende stilling / tilsvarende bakgrunn.

Anonymkode: efe92...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret som at mange tror at alle økonomer tjener bra, men i bank er det mange som tjener dårlig. Backoffice jobber gir ofte dårlig uttelling.

Selv har jeg etter 10 års erfaring fra bank (og bachelor i økonomi), og har etter noen interne jobbytter kommet meg opp på 550’. Synes fortsatt jeg tjener fryktelig dårlig. Jobber nå som forretningsutvikler med stort arbeidspress, mye ansvar og ingen overtidsbetaling. Bonusen er fast for alle i banken, så den kan jeg i svært liten grad påvirke selv (og målene er såpass høye at vi sjelden oppnår full bonus). 

Hvis du jobber ca med det jeg tror du gjør så tjener du ca det samme, eller faktisk noe mer, som de med tilsvarende stilling i min bank. Helt enig i at det er for lite, men heller litt i retning av at det er et bransjeproblem mer enn kun du som er underbetalt. 

Anonymkode: 01656...c45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forvirret som at mange tror at alle økonomer tjener bra, men i bank er det mange som tjener dårlig. Backoffice jobber gir ofte dårlig uttelling.

Selv har jeg etter 10 års erfaring fra bank (og bachelor i økonomi), og har etter noen interne jobbytter kommet meg opp på 550’. Synes fortsatt jeg tjener fryktelig dårlig. Jobber nå som forretningsutvikler med stort arbeidspress, mye ansvar og ingen overtidsbetaling. Bonusen er fast for alle i banken, så den kan jeg i svært liten grad påvirke selv (og målene er såpass høye at vi sjelden oppnår full bonus). 

Hvis du jobber ca med det jeg tror du gjør så tjener du ca det samme, eller faktisk noe mer, som de med tilsvarende stilling i min bank. Helt enig i at det er for lite, men heller litt i retning av at det er et bransjeproblem mer enn kun du som er underbetalt. 

Anonymkode: 01656...c45

Jeg kan ikke skjønne at banker skal trenge så mange ansatte.

Kunderådgiverne er jo bare selgere, og de er jo ubrukelige. Pensjonsrådigver som vil selge fond som har 7% gebyrer (Sparebank 1 suger). Ellers trengs vel bare utviklere egentlig. Og kanskje advokater.

Skjønner ikke hva økonomer skal gjøre i en bank. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forvirret som at mange tror at alle økonomer tjener bra, men i bank er det mange som tjener dårlig. Backoffice jobber gir ofte dårlig uttelling.

Selv har jeg etter 10 års erfaring fra bank (og bachelor i økonomi), og har etter noen interne jobbytter kommet meg opp på 550’. Synes fortsatt jeg tjener fryktelig dårlig. Jobber nå som forretningsutvikler med stort arbeidspress, mye ansvar og ingen overtidsbetaling. Bonusen er fast for alle i banken, så den kan jeg i svært liten grad påvirke selv (og målene er såpass høye at vi sjelden oppnår full bonus). 

Hvis du jobber ca med det jeg tror du gjør så tjener du ca det samme, eller faktisk noe mer, som de med tilsvarende stilling i min bank. Helt enig i at det er for lite, men heller litt i retning av at det er et bransjeproblem mer enn kun du som er underbetalt. 

Anonymkode: 01656...c45

Ligger 100k under deg. Du som forretningsutvikler har høyere stilling enn meg. Jeg er bare misfornøyd siden jeg ikke har kommet over noen i banken med så lav lønn som meg enda. Bortsett fra nyutdannede kunderådgivere med bachelor.  Det er litt bittert når jeg tok master som selvfølgelig gjorde at fikk mer studiegjeld og mistet 2 år jeg kunne ha tjent penger istedenfor.

Skal jo møte tillitsvalgt for fagforening snart og høre litt mer om det er jeg som ligger lavt ift. stilling eller om det er et bransjeproblem som du sier.

hilsen TS 

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg kan ikke skjønne at banker skal trenge så mange ansatte.

Kunderådgiverne er jo bare selgere, og de er jo ubrukelige. Pensjonsrådigver som vil selge fond som har 7% gebyrer (Sparebank 1 suger). Ellers trengs vel bare utviklere egentlig. Og kanskje advokater.

Skjønner ikke hva økonomer skal gjøre i en bank. 

Utviklere er så dyrt at banker outsourcer. Eksterne konsulenter (IT)er de første som går ved kostnadskutt. IT folka er leid inn i perioder fra india feks.. rådgivere er billigere å ansette... det er faktisk økonomene/rådgiverne som gir spesifikasjoner når ting utvikles eller automatiseres. Er ikke sånn at mr.singh fra india vet noe om prosessene og regelverket til norge. Produktet kjenner han ikke. Underveis må jo noen si ifra om hva som skal lages/endres. Dette kommer fra de folka du kaller ubrukelige. 

Finnes jo også økonomiavdeling i bank. Noen må jo ta fondsavstemning feks..

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er kanskje ikke du trådstarter - men det er egne forskjellige potter både for vanlig lønnsforhøyelse OG justering av lønn. 

Dette vet jeg fra forsikringsbransjen og finansforbundet.   Husker ikke eksakt potten i år men det var at alle kunne gå opp 1 lønnstrinn - i lønnsforhøyelsepotten. 

Hvis da din avdeling får veldig lite er det en skjevfordeling.  Potten for å utjevne skjevfordelt lønn burde jo ikke fordeles ut på avdelinger - men hvordan det forgår i praksis er jeg usikker på. 

Man skal jo kunne kontakte fagfor. på sin egen arbeidsplass for feks. få sjekket om man tjener mindre enn andre i tilsvarende stilling / tilsvarende bakgrunn.

Anonymkode: efe92...83f

Joda jeg er TS:) 

skal møtte fagforening på arb.plass snart. 

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Problemet i en så stor organisasjon er at leder ikke kan bestemme dette. Det må da videre til leders leder, og så til leders leder sin leder, og kanskje enda et steg eller to opp, til man kommer til en i konsernledelsen, og da må det være tungtveiende grunner til at et stort lønnspålegg skal godkjennes. Hadde vært lettere akkurat ved endring av stilling, men for sent nå, og nettopp derfor er rådet ny stilling internt eller skaffe seg jobb eksternt, dersom man vil ha betydelig høyere lønn :)

Virker som om vi jobber i samme bank nesten så kjent som du er med prosessene her. 😛 det må visst langt langt opp. 

Alltid lurt på hva som skjer med lønnen til damene som aldri bytter jobb. Reallønnsøkningen må jo være tilnærmet 0 alle disse årene. 20 år samme stilling. 

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger 100k under deg. Du som forretningsutvikler har høyere stilling enn meg. Jeg er bare misfornøyd siden jeg ikke har kommet over noen i banken med så lav lønn som meg enda. Bortsett fra nyutdannede kunderådgivere med bachelor.  Det er litt bittert når jeg tok master som selvfølgelig gjorde at fikk mer studiegjeld og mistet 2 år jeg kunne ha tjent penger istedenfor.

Skal jo møte tillitsvalgt for fagforening snart og høre litt mer om det er jeg som ligger lavt ift. stilling eller om det er et bransjeproblem som du sier.

hilsen TS 

Anonymkode: 69a5d...005

Jeg skjønner godt at du er misfornøyd, og føler på det samme selv. Hvis det er så at alle rundt deg, også de i tilsvarende stilling, tjener mer så er det jo noe galt. 

Ja til lønnsvekst for alle i bank sier bare jeg. I min vennegjeng er jeg av de som tjener minst, blant bla flere lærere og sykepleiere som tjener mer. Men når de sitter å klager på sin lønn vil de ikke høre fra meg, for «dere i finans skal ikke klage, dere tjener jo så godt»

Får håpe du kommer nærmere en anstendig lønn etter samtale med forbundet. 

Anonymkode: 01656...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 13.27, Gullfisken1004 skrev:

men dere har heldigvis personligbonus :) 

hvilken bank er du i?

Sparebank1. Bonus er fast på 50’ hvert år så lenge man presterer innenfor et visst nivå.. 

Anonymkode: fe696...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på person-/privatmarked i bank. Grunnlønn 560.000, bonus fra ca 60-100.000.

(utover dette ca 30.000 årlig i overtid.)

Anonymkode: 279a2...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på person-/privatmarked i bank. Grunnlønn 560.000, bonus fra ca 60-100.000.

(utover dette ca 30.000 årlig i overtid.)

Anonymkode: 279a2...160

oi det varmye. Hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk dere jobber i bank? Jeg har så lyst på jobb som kunderådgiver, har søkt og søkt, men aldri fått napp 😔 selvom jeg har flere års erfaring i fra salg, og vet at jeg er flink med kunder. Er også ferdig med en bachelor innenfor økonomi nå! Nesten så jeg har lyst til å ringe en bank for å spørre om jeg kan jobbe gratis en dag i uken for å bevise at jeg vil dette.

Anonymkode: 5442c...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gullfisken1004 skrev:

oi det varmye. Hva jobber du med?

 

Finansrådgiver

Anonymkode: 279a2...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man som økonom tjener relativt mye mer innenfor andre områder enn bank/finans. Jeg startet selv opp i bank/finans for mange år siden, fikk forfremmelser og hadde bedre lønn enn fleste andre innenfor det samme, men sørget for å få  erfaring og gikk så videre til andre bedre betalte jobber innenfor økonomi. Tjener nå ca 800 i året + bonus. 

Anonymkode: 981b6...b11

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...