Gå til innhold

normal lønn i bank


Gullfisken1004

Anbefalte innlegg

3 timer siden, punkyB skrev:

Meld deg inn i en fagforening hvis du ikke allerede er det. Sjekk hvordan du ligger an ifht. andre med tilsvarende jobb og bakgrunn - dette får du tilgang til via de.   

Så hører du med de hvordan du skal gå fram - litt avh. av hvor du melder deg inn så har de jo lokale representanter på arbeidsplassen din. 

Du kan ta det opp direkte med sjefen din også - dere har vel jevnlige medarbeidersamtaler ? 

Hvis ikke ikke du når fram så ville jeg søkt jobb andre steder - evnt. bytter du jobb eller bruker et tilbud for å får bedre lønnen der du er - ofte forunderlig hvor villige mange er til å gi lønnsforhøyelse da. Samtidig må du jo også være forberedt på å gå da hvis de ikke matcher et vent. tilbud. 

Er med i finansforbundet.

Tenker å få litt rådgivning av de før jeg starter å søke ny jobb :) 

(noe depressivt at han forrige måtte gå da de ikke kunne matche lønnen. Vedkommende trivdes veldig i avdelingen og det gjør jeg og). Kommer til å savne alle hvis det er det jeg ender med å måtte gjøre....

thx! 

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, punkyB skrev:

Meld deg inn i en fagforening hvis du ikke allerede er det. Sjekk hvordan du ligger an ifht. andre med tilsvarende jobb og bakgrunn - dette får du tilgang til via de.   

Så hører du med de hvordan du skal gå fram - litt avh. av hvor du melder deg inn så har de jo lokale representanter på arbeidsplassen din. 

Du kan ta det opp direkte med sjefen din også - dere har vel jevnlige medarbeidersamtaler ? 

Hvis ikke ikke du når fram så ville jeg søkt jobb andre steder - evnt. bytter du jobb eller bruker et tilbud for å får bedre lønnen der du er - ofte forunderlig hvor villige mange er til å gi lønnsforhøyelse da. Samtidig må du jo også være forberedt på å gå da hvis de ikke matcher et vent. tilbud. 

Dette. Hvis du får en annen jobb og får forhandlet deg til bedre lønn i den, er det en ypperlig mulighet til å få økt lønna i din nåværende jobb, hvis du helst vil bli. 

Ellers skal man være forsiktig med å sammenligne med gjennomsnittslønn (eller medianlønn) for hele Norge, som nevnt over, spesielt når man er ung. Da sammenligner man med folk i helt andre bransjer, og også folk med lang ansiennitet.  Det er mer relevant for deg å sammenligne deg med folk med din bakgrunn, ca like mye arbeidserfaring og i samme type bedrift. Det får du fra en fagforening. Jeg ble overrasket da jeg fant ut hvor mye fagforeningen var i stand til å ta med i beregningene sine, og det var veldig nyttig info å ta med inn i lønnsforhandlingene. Jeg fikk tips om hvordan jeg kunne forhandle også. 

Anonymkode: 09e91...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne som alle andre manpower vikar ikke forhandle lønn. Det dumpet inn et par mailer i innboksen. Fikk aldri noen «samtale». Det skjedde med flere jeg kjenner i dnb spes. i KS.  Ble tilbudt fast da de innså at den eneste igjen som jobbet med oppgavene er vikar og kunne forsvinne.( det var underbemannet...). Men i dag har de ansatt10+. Så du kan tenke deg at min arbeidsmengde over lengre perioder tilsvarte flere ansatte og satt igjen alene kveld etter kveld for å få ting videre i denne prossesen. 

Jeg tror de unge der i dag fra manpower kan gjøre min jobb veldig fint.( med andre ord, alle med tilsvarende bakgrunn greier dette helt fint) Men ikke arbeidere 50+ samme sted. Det krever en del data/excel og markets kompetanse.  Men backoffice jobber er mye rutinearbeid ja. 

Derfor jeg heller ikke sikter så høyt men mener at 50k mer er OK. Jeg var trossalt med på utvikling av både rutiner/prosesser og automatisering av dette produktet. 

Anonymkode: 69a5d...005

Ikke uvanlig om man kommer fra vikarbyrå, dessverre. Man har rett på samtale om lønn hvert år, så det må du be leder om, og må samle opp relevante argumenter, noen som du nevner her. DNB er ellers så stort at det kan være greit å se på interne stillingsutlysninger, og selvsagt benytte anledningen til å forhandle 100k i lønn eller noe sånt dersom man blir tilbudt en annen stilling :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Ikke uvanlig om man kommer fra vikarbyrå, dessverre. Man har rett på samtale om lønn hvert år, så det må du be leder om, og må samle opp relevante argumenter, noen som du nevner her. DNB er ellers så stort at det kan være greit å se på interne stillingsutlysninger, og selvsagt benytte anledningen til å forhandle 100k i lønn eller noe sånt dersom man blir tilbudt en annen stilling :)

Angående det du skriver om interne stillingsutlysninger så er dette er godt tips!

Det er en god del stillinger som lyses ut internt, og du TS har jo fordelen av å jobbe på hovedkontoret. Det gjør det jo enklere å søke på stillinger, omtrent alt som lyses ut befinner seg jo i Bjørvika 😜 

Også ville jeg søkt andre jobber, og brukt et evt jobbtilbud til å presse opp lønnen med ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som kunderådgiver med bachelorgrad (har D i gjennomsnitt). Begynner i jobben til høsten og har startlønn på 475.000.

Anonymkode: 05a1e...63d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bachelor i økad og jobber som kundeansvarlig i bank. Fastlønn på 600 000 og så 100-150 000 i bonus i året avhengig av hvor mye jeg leverer. 

Anonymkode: 9ecdb...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Gray skrev:

Angående det du skriver om interne stillingsutlysninger så er dette er godt tips!

Det er en god del stillinger som lyses ut internt, og du TS har jo fordelen av å jobbe på hovedkontoret. Det gjør det jo enklere å søke på stillinger, omtrent alt som lyses ut befinner seg jo i Bjørvika 😜 

Også ville jeg søkt andre jobber, og brukt et evt jobbtilbud til å presse opp lønnen med ☺️

Ja det stemmer ! :)  heldigvis er jeg jo på hovedkontoret. Tror jeg må få ut fingeren snart. 

Endelig fått bekreftet at jeg er ganske underbetalt. Hjelper litt på viljen hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber som kunderådgiver med bachelorgrad (har D i gjennomsnitt). Begynner i jobben til høsten og har startlønn på 475.000.

Anonymkode: 05a1e...63d

Da har du et bra tilbud hehe. Mange av de jeg kjenner som kunderådgiver i dnb har lønnstrinn 36. 420k etter oppgjøret i år. 

Hvem er din arbeidsgiver? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er autorisert regnskapsfører og har jobbet som det i 11 år. Tjener 670k. 490 er altfor lavt.

Anonymkode: e02ef...489

Hvordan klarer du å tjene så lite? Regnskapsførere fakturerer minimum 700 pr time. I tillegg kommer alt ekstra - skattemelding, årsregnskap, aksjonærregisteroppgaver. 

Jobber du deltid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FrodeF skrev:

Hvordan klarer du å tjene så lite? Regnskapsførere fakturerer minimum 700 pr time. I tillegg kommer alt ekstra - skattemelding, årsregnskap, aksjonærregisteroppgaver. 

Jobber du deltid? 

hei

Jeg er ikke regnskaføreren. Det er min vennine. Hun jobber fulltid. Og jeg tjener jo enda mindre! 

Altså jeg aner ikke.... det er mange rare lønninger blant mine venner.  

Jobbet i en liten svenskbank for noen år siden som vikar og der hadde en god del voksne kvinner 165 ish i timelønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig booket time hos tillitsvalgt i finansforbundet. Blir spennende å høre hva slags råd de har å gi. Er ikke akkurat billig å være medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, FrodeF skrev:

Hvordan klarer du å tjene så lite? Regnskapsførere fakturerer minimum 700 pr time. I tillegg kommer alt ekstra - skattemelding, årsregnskap, aksjonærregisteroppgaver. 

Jobber du deltid? 

Du vet forskjellen på å være ansatt og selvstendig, ikke sant?

Lønnen er helt normal for en ansatt.

Anonymkode: e02ef...489

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2019 at 12:05 AM, Gullfisken1004 said:

Ja, jeg hørte en kollega si det samme. Han hadde høyere startlønn som kunderådgiver langt oppe i nord etter endt bachelor. Han stusset også litt over min situasjon. Vedkommende jobbet i samme avdeling som meg en stund og tjente rundt 250k mer enn meg. Og han var under opplæring av bla. meg. 

Men jeg hører fra venner med sivøk/MRR som startet på 430 i grunnlønn hos pwc etter endt utdanning(2015 kullet).Min bestevennine som er autorisert regnskapsfører tjener ca 490 k men hun har jobbet i 11år..det er det samme en nyutdannet bachelor nettopp ble tilbudt..

Så jeg føler meg direkte confused når det gjelder lønn.... vet ikke hvor jeg skal finne nok info eller hvordan jeg kan forhandle. Det er for store sprik til å se noe mønster. 

Tidligere kollegas lønn er vel ikke noe argument heller...

 

PWC, EY og de der gir vanligvis ganske beskjedne startlønner for å sile ut de som motiveres mest av penger. Men man stiger veldig raskt om man er flink der.

veldig bra du har tatt kontak med fagforeningen, de skal hjelpe deg med slike ting. Jeg fikk hjelp av econa og gikk opp 80.000.

Anonymkode: 36d20...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PWC, EY og de der gir vanligvis ganske beskjedne startlønner for å sile ut de som motiveres mest av penger. Men man stiger veldig raskt om man er flink der.

veldig bra du har tatt kontak med fagforeningen, de skal hjelpe deg med slike ting. Jeg fikk hjelp av econa og gikk opp 80.000.

Anonymkode: 36d20...bae

Hva mener du med å sile ut de som motiveres mest av penger? Dvs. jeg skjønner hva du mener, men kan vanskelig tenke meg at de ikke ønsker flinke, hardtarbeidende folk som også er opptatte av å tjene penger. At startlønnen er så som så kan også være fordi de ikke vil kaste bort penger på de som det viser seg at ikke takler jobben, hvilket også er grunnen til at de flinkeste stiger mye i lønn ila. kort tid :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gullfisken1004 skrev:

Nylig booket time hos tillitsvalgt i finansforbundet. Blir spennende å høre hva slags råd de har å gi. Er ikke akkurat billig å være medlem

Har aldri vært medlem, selv om jeg jobber innen finans. Ser ikke på hvilken måte de skal kunne hjelpe meg. Tipper rådene de kan gi ikke går noe spesielt utenpå de du har fått i denne tråden, men lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad med B snitt og jobber i staten. Tjener 470 000 etter litt over ett år i jobben. 

Anonymkode: aecb1...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad med B snitt og jobber i staten. Tjener 470 000 etter litt over ett år i jobben. 

Anonymkode: aecb1...456

Ja, kjenner flere med ca.samme lønning, karakterer osv. Vil bare se litt på mulighetene som finnes. Det er ikke akkurat happy life i oslo med den lønningen. Og jeg har et problem med 48% skatt...tjener så vidt 20k i måneden. Hadde levd helt fint hvis det var 25 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gullfisken1004 skrev:

Ja, kjenner flere med ca.samme lønning, karakterer osv. Vil bare se litt på mulighetene som finnes. Det er ikke akkurat happy life i oslo med den lønningen. Og jeg har et problem med 48% skatt...tjener så vidt 20k i måneden. Hadde levd helt fint hvis det var 25 ...

Hvordan klarer du å få 48% skatt? Høy formue da? Renteinntekter? Ingen betaler 48% på lønnsinntekt.

Anonymkode: e02ef...489

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i samme bransje og har 480 000 kr i grunnlønn + bonus, ca 510 000 kr i året. Har ingen utdanning. 

Anonymkode: 74dcc...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å få 48% skatt? Høy formue da? Renteinntekter? Ingen betaler 48% på lønnsinntekt.

Anonymkode: e02ef...489

Stemmer, høy formue.Mottok en forskuddsarv i skrekk om at arveskatten kom tilbake en dag og har leieinntekter stående på mitt navn i tillegg. Selvom jeg ikke får pengene til slutt. 

Det skal ikke så mye til å få høy skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...