Gå til innhold

normal lønn i bank


Gullfisken1004

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva alle dere her som jobber med økonomi eller i bank tjener. 

Jeg føler jeg er veldig underbetalt men får ikke tallene helt til å stemme med econa sin lønnskalkulator. Jeg får svært forskjellige svar fra de rundt meg også.  Forrige lønnsforhandling gikk det heller ikke svært bra med

Hva er normal lønnen til en med master i finans/siviløkonom med ca 3,5 års erfaring? 

448 000 anser jeg som veldig lavt

Endret av Gullfisken1004
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det hørtes lavt ut. Tjent samme som helt fersk kunderådgiver ved en sparebank (langt ute i distriktet), med bare årsenhet i bedriftsøkonomi. 

Anonymkode: 92f9a...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det hørtes lavt ut. Tjent samme som helt fersk kunderådgiver ved en sparebank (langt ute i distriktet), med bare årsenhet i bedriftsøkonomi. 

Anonymkode: 92f9a...da5

Ja, jeg hørte en kollega si det samme. Han hadde høyere startlønn som kunderådgiver langt oppe i nord etter endt bachelor. Han stusset også litt over min situasjon. Vedkommende jobbet i samme avdeling som meg en stund og tjente rundt 250k mer enn meg. Og han var under opplæring av bla. meg. 

Men jeg hører fra venner med sivøk/MRR som startet på 430 i grunnlønn hos pwc etter endt utdanning(2015 kullet).Min bestevennine som er autorisert regnskapsfører tjener ca 490 k men hun har jobbet i 11år..det er det samme en nyutdannet bachelor nettopp ble tilbudt..

Så jeg føler meg direkte confused når det gjelder lønn.... vet ikke hvor jeg skal finne nok info eller hvordan jeg kan forhandle. Det er for store sprik til å se noe mønster. 

Tidligere kollegas lønn er vel ikke noe argument heller...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener 500’ som finansrådgiver i Oslo-området. Siv.øk med 3 års erfaring i stillingen. Synes jeg tjener lite... 

Anonymkode: fe696...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som finansrådgiver i DNB, startet for ca ett år siden og tjener 460.000 ca. Jobbet under studiene i en annen bank i en dagligbank-stilling. Har ikke master, kun bachelor som ikke er i en økonomisk retning. Jobber ikke i Oslo/på hovedkontoret, om det er relevant ifht lønn.

Jeg syntes ikke du tjener spesielt bra ut i fra forholdene, TS.. 

Anonymkode: 8ce70...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tjener 500’ som finansrådgiver i Oslo-området. Siv.øk med 3 års erfaring i stillingen. Synes jeg tjener lite... 

Anonymkode: fe696...5a8

men dere har heldigvis personligbonus :) 

hvilken bank er du i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som finansrådgiver i DNB, startet for ca ett år siden og tjener 460.000 ca. Jobbet under studiene i en annen bank i en dagligbank-stilling. Har ikke master, kun bachelor som ikke er i en økonomisk retning. Jobber ikke i Oslo/på hovedkontoret, om det er relevant ifht lønn.

Jeg syntes ikke du tjener spesielt bra ut i fra forholdene, TS.. 

Anonymkode: 8ce70...ef4

Relevant nok for meg :) synes jeg i hvertf bør kunne kreve 480.  Hvis ikke så må jeg nesten bytte jobb snart... 

Dere får vel både personligbonus og konsernbonus ? 

Jeg får ikke personligbonus... jobber i dnb på hovedkontoret.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finansrådgiver i bank  i Oslo. Bachelor (ikke i økonomi) jobbet 4 år. Fadtlønn 530.000. Så ja, syns du ligger lavt.

Anonymkode: df32a...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, æøå* skrev:

Er det ikke bare å ta det man mener man fortjener?

Hvamener du? :) bytte jobb? Forhandle en gang til? Problemet er mer at jeg sliter økonomisk nå...

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finansrådgiver i bank  i Oslo. Bachelor (ikke i økonomi) jobbet 4 år. Fadtlønn 530.000. Så ja, syns du ligger lavt.

Anonymkode: df32a...c6e

Noen råd til forhandling eller hva jeg bør gjøre? :) trenger hjelp altså 

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen råd til forhandling eller hva jeg bør gjøre? :) trenger hjelp altså 

Anonymkode: 69a5d...005

448 000 er latterlig lavt. Folk med bachelor i omtrent hva som helst og med B i snitt starter lett på ca 425 000 - 450 000 fra første dag. 

Gjennomsnittslønna i Norge er et sted mellom 550 000 - 560 000 kr for hele befolkningen i sin helhet, og økonomer skal ha enda høyere enn dette, da de pleier å ligge godt over. Så du er ekstremt langt bak.

Til og med folk som jobber i bistandsbransjen, og det er definitivt ikke er bransje der penger står i fokus, tjener mer enn deg i snitt.

Disse tallene er fra 2015, så da kan du bare tenke deg at de tjener enda mer i 2019.

https://bistandsaktuelt.no/nyheter/2015/statlige-bistandsansatte-best-betalt/

 

 

Anonymkode: d7505...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i en fagforening hvis du ikke allerede er det. Sjekk hvordan du ligger an ifht. andre med tilsvarende jobb og bakgrunn - dette får du tilgang til via de.   

Så hører du med de hvordan du skal gå fram - litt avh. av hvor du melder deg inn så har de jo lokale representanter på arbeidsplassen din. 

Du kan ta det opp direkte med sjefen din også - dere har vel jevnlige medarbeidersamtaler ? 

Hvis ikke ikke du når fram så ville jeg søkt jobb andre steder - evnt. bytter du jobb eller bruker et tilbud for å får bedre lønnen der du er - ofte forunderlig hvor villige mange er til å gi lønnsforhøyelse da. Samtidig må du jo også være forberedt på å gå da hvis de ikke matcher et vent. tilbud. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Gullfisken1004 skrev:

Relevant nok for meg :) synes jeg i hvertf bør kunne kreve 480.  Hvis ikke så må jeg nesten bytte jobb snart... 

Dere får vel både personligbonus og konsernbonus ? 

Jeg får ikke personligbonus... jobber i dnb på hovedkontoret.  

 

Vi får både konsernbonus og teambonus ja. Men teambonusen henger høyt, så den er ikke enkel å få. 

Jeg gjettet på at du jobbet i DNB ut i fra avdelingene du har jobbet/jobber i, og jeg syntes det er veldig spesielt at du har såpas lav lønn. Værtfall med tanke på at du har jobbet der i 3 år, pluss at du har Sivøk tittel.

Kan du forhøre deg med andre på din avdeling hva de tjener? Jeg vet folk generelt er skeptiske til å fortelle hva de tjener, men det er vel verdt et forsøk? 

Jeg er oppriktig overrasket over lønnsnivået ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvamener du? :) bytte jobb? Forhandle en gang til? Problemet er mer at jeg sliter økonomisk nå...

Anonymkode: 69a5d...005

Var en spøk med tanke på tilgangen til penger i en bank..😋 Bare å forsyne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gray skrev:

Vi får både konsernbonus og teambonus ja. Men teambonusen henger høyt, så den er ikke enkel å få. 

Jeg gjettet på at du jobbet i DNB ut i fra avdelingene du har jobbet/jobber i, og jeg syntes det er veldig spesielt at du har såpas lav lønn. Værtfall med tanke på at du har jobbet der i 3 år, pluss at du har Sivøk tittel.

Kan du forhøre deg med andre på din avdeling hva de tjener? Jeg vet folk generelt er skeptiske til å fortelle hva de tjener, men det er vel verdt et forsøk? 

Jeg er oppriktig overrasket over lønnsnivået ditt.

De på min alder har jeg spurt. Han ene som ligger langt over har sluttet. et par andre er fra manpower så de har betydelig lavere. Jeg kan på en måte ikke sammenligne meg med de 45+ og gjengen som har vært i ledende stillinger tidligere. 

Derfor jeg prøvde meg på forum i håp om at noen med tilsvarende jobb/utdanning /alder kunne svare. 

 

Men takk for svarene:p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, Gullfisken1004 skrev:

Ja, jeg hørte en kollega si det samme. Han hadde høyere startlønn som kunderådgiver langt oppe i nord etter endt bachelor. Han stusset også litt over min situasjon. Vedkommende jobbet i samme avdeling som meg en stund og tjente rundt 250k mer enn meg. Og han var under opplæring av bla. meg. 

Men jeg hører fra venner med sivøk/MRR som startet på 430 i grunnlønn hos pwc etter endt utdanning(2015 kullet).Min bestevennine som er autorisert regnskapsfører tjener ca 490 k men hun har jobbet i 11år..det er det samme en nyutdannet bachelor nettopp ble tilbudt..

Så jeg føler meg direkte confused når det gjelder lønn.... vet ikke hvor jeg skal finne nok info eller hvordan jeg kan forhandle. Det er for store sprik til å se noe mønster. 

Tidligere kollegas lønn er vel ikke noe argument heller...

 

Jeg er autorisert regnskapsfører og har jobbet som det i 11 år. Tjener 670k. 490 er altfor lavt.

Anonymkode: e02ef...489

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Gullfisken1004 skrev:

Lurer litt på hva alle dere her som jobber med økonomi eller i bank tjener. 

Jeg føler jeg er veldig underbetalt men får ikke tallene helt til å stemme med econa sin lønnskalkulator. Jeg får svært forskjellige svar fra de rundt meg også.  Forrige lønnsforhandling gikk det heller ikke svært bra med

Hva er normal lønnen til en med master i finans/siviløkonom med ca 3,5 års erfaring? 

448 000 anser jeg som veldig lavt.

jobber backoffice i en storbank innen wealth management og tidligere markets. Har fått mer ansvar og er blitt fagansvarlig innen mitt område. 

Høres lavt ut, men er mange stillinger innen bank som er nokså dårlig betalt. Hva går jobben ut på? Er jobben preget av rutinearbeid stort sett «alle» kunne gjort, eller håver du inn store penger på vegne av banken, som det ville vært vanskelig å greie like bra for en annen som ev. skulle overtatt etter deg? :)

Tok du lønnen du ble tilbudt uten å forhandle? Ble du flyttet fra Markets til WM uten å forhandle om lønn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Høres lavt ut, men er mange stillinger innen bank som er nokså dårlig betalt. Hva går jobben ut på? Er jobben preget av rutinearbeid stort sett «alle» kunne gjort, eller håver du inn store penger på vegne av banken, som det ville vært vanskelig å greie like bra for en annen som ev. skulle overtatt etter deg? :)

Tok du lønnen du ble tilbudt uten å forhandle? Ble du flyttet fra Markets til WM uten å forhandle om lønn? :)

Jeg kunne som alle andre manpower vikar ikke forhandle lønn. Det dumpet inn et par mailer i innboksen. Fikk aldri noen «samtale». Det skjedde med flere jeg kjenner i dnb spes. i KS.  Ble tilbudt fast da de innså at den eneste igjen som jobbet med oppgavene er vikar og kunne forsvinne.( det var underbemannet...). Men i dag har de ansatt10+. Så du kan tenke deg at min arbeidsmengde over lengre perioder tilsvarte flere ansatte og satt igjen alene kveld etter kveld for å få ting videre i denne prossesen. 

Jeg tror de unge der i dag fra manpower kan gjøre min jobb veldig fint.( med andre ord, alle med tilsvarende bakgrunn greier dette helt fint) Men ikke arbeidere 50+ samme sted. Det krever en del data/excel og markets kompetanse.  Men backoffice jobber er mye rutinearbeid ja. 

Derfor jeg heller ikke sikter så høyt men mener at 50k mer er OK. Jeg var trossalt med på utvikling av både rutiner/prosesser og automatisering av dette produktet. 

Anonymkode: 69a5d...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er autorisert regnskapsfører og har jobbet som det i 11 år. Tjener 670k. 490 er altfor lavt.

Anonymkode: e02ef...489

Ja hehe. Hun er klar over det selv og har startet jobbjakten igjen. Jeg føler at innvandrerkvinner ofte er underbetalte og ikke noe benchmark jeg kan bruke. 

Dette forumet her er virkelig nyttig! :) 

Anonymkode: 69a5d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...