Gå til innhold

Tenker kristendommen er god, men jeg er trosforvirret


Gjest livetsgrubel

Anbefalte innlegg

Gjest livetsgrubel
1 minutt siden, megda skrev:

hva mender du med artene? så du videoen jeg linket som hadde et eksempel med "the finch birds"? Det ble jo forklart relativt enkelt der hvordan en art utvikler seg over tid. 

Om du på den andre siden mener - hvordan startet livet først på jorda, så blir det noe helt annet. Det virker som du har mange spørsmål, og om du stiller de riktige spørsmålene så finner du svar om du søker litt på google. Det vil kreve endel overskudd å sette seg inn i dette og jo mer du søker jo mer kompleks vil informasjonen du søker bli. Det er jo litt av det som er moro med å være på utkikk etter svar. Det virker også som du er på et slikt punkt i livet. 

Siden vi diskuterer religion mm. så kaster jeg inn en quote fra buddha som virker å være relevant "when the student is ready the teacher will appear". Tror du finner svarene du søker på google om du vil. 

Setter pris på tiden din , og svarene.

Handler vel litt om dette med tid og overskudd 😉 At jeg spør her for å forenkle det å finne svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, livetsgrubel said:

Jeg har tenkt lite på tro siste årene, men etter å ha møtt disse menneskene har jeg følt at Gud er nær. Dette pga ting jeg opplever i dette miljøet. F eks forbønn før vanskelige ting , som en eksamen jeg skulle ha. Jeg fikk faktisk toppkarakter som første gang. Jeg har hatt en vanskelig konflikt i en relasjon, etter at de har bedt for situasjonen så har ting ordnet seg. Jeg har tatt valg som har gjort det til det bedre.

 

Bønn virker!

 

...men ikke nødvendigvis fordi det finnes noen gud. Det finnes ateister som ber. De ber fordi placeboeffekten fungerer selv om man vet det er placebo. Så kraftig fungerer placebo, så fortsett å be. 

https://friendlyatheist.patheos.com/2013/08/29/the-atheist-who-prays-defends-the-placebo-effect/

Bare ikke erstatt legebesøk med bønn, eller andre nødvendige gjøremål.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, livetsgrubel skrev:

Det er vel ulikt fra kirkesamfunn til kirkesamfunn. Jeg kan ikke se for meg at mine venner har noe imot skjeve..,så dette tenker jeg at jeg ikke kan ta med i betraktningen. Jeg ser heller ikke at det er svar på mine refleksjoner.

For meg er det umulig at kristendommen har noen svar på disse refleksjonene dine om verdens tilblivelse. De har bare en av mange skapelsesmyter, hver religion har en. Jeg ser ingen grunn til at kristendommen sin skapelsesmyte er noe mer riktig enn andre religioner sin bare fordi jeg tilfeldigvis er født i et kristent land. Svarene på det du lurer på finner du i en biologibok 🙂 

Anonymkode: f1689...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, livetsgrubel said:

Setter pris på tiden din , og svarene.

Handler vel litt om dette med tid og overskudd 😉 At jeg spør her for å forenkle det å finne svarene.

joda, men om du får enkle svar vil ikke det endre dine betraktninger i stor grad. Om man er ute etter dype svar vil ikke enkle svar være nok. Derfor vil bindeleddet som setter sammen tankene bli funnet der ekspertene er og det er i de fleste tilfeller ikke på slike forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, livetsgrubel skrev:

Den så veldig fin ut , men hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på dette.

De har den på mitt lokale bibliotek, så du finner den enten på ditt lokale bibliotek også, eller så kan de bestille den på fjernlån fra et annet bibliotek til deg 🙂 

Anonymkode: f1689...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er egentlig en kreftsvulst i ett hedensk land som Norge... 

Anonymkode: a4832...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...