Gå til innhold

Tenker kristendommen er god, men jeg er trosforvirret


Gjest livetsgrubel

Anbefalte innlegg

Gjest livetsgrubel

Jeg er ikke oppvokst i kristent hjem ,men store deler av livet hatt både kristne og ikke kristne venner. De nærmeste av mine venner har nok gjevnt over vært kristne, og kommet fra kristne hjem og oppvekst miljø. Derfor har jeg også vært mye i det kristne miljøet. Jeg har erfaring med bedehus miljø og frikirke miljø, men lite fra stats kirken.

Jeg har hatt noen år i voksen alder hvor jeg ikke har hatt omgang med kristne miljø, har giftet meg og fått familie, og min mann er heller ikke fra kristent hjem overhode. Kun tradisjonstro som dåp, konfirmasjon og bryllup. 

Senere par årene har det plutselig kommer kristne folk inn i livet igjen. Med en ren tilfeldighet har vi gjennom det å ha barn på samme alder kommet i kontakt med ett kristent miljø i vårt nærmiljø. Disse menneskene bor tilfeldig innen samme bydel, og vi er gjennom en av familiene blitt kjent med de andre også på kort tid. Jeg har aldri kjent på samme type tilhørighet i ett nærmiljø som vi nå er , og føler det er en berikelse for oss som familie. De tar virkelig oss og alle andre inn i varmen. Inkluderer til sommerfester , kaffe besøk , turer på kvelden med mer. De stiller alltid opp om jeg vil snakke om noe , og kommer på døra med mat om noen i familien er syk. De bare forstår hva som gleder. Jeg tror oppriktig de gjør det fra hjertet, og ikke pga troen sier de skal. 

Jeg har tenkt lite på tro siste årene, men etter å ha møtt disse menneskene har jeg følt at Gud er nær. Dette pga ting jeg opplever i dette miljøet. F eks forbønn før vanskelige ting , som en eksamen jeg skulle ha. Jeg fikk faktisk toppkarakter som første gang. Jeg har hatt en vanskelig konflikt i en relasjon, etter at de har bedt for situasjonen så har ting ordnet seg. Jeg har tatt valg som har gjort det til det bedre.

Jeg skulle pga disse tingene jeg skriver om som er så positiv så gjerne ønske at jeg trodde fult ut på Gud, og det kristendommen sier om jordens eksistens.

Det er lite snakk om kristendom blandt meg og mine venner, men de svarer om jeg spør. F eks har vi kommet inn på tema rundt medmenneskelige forhold i dette samfunnet, som blir mindre og mindre eksisterende. Det at f eks skjermbruk tar mye av vår tid , at fulltids jobber og materielle goder tar vår tid, og som gjør at vi fokuserer mindre på hverandre , og dermed også på forholdet til Gud og troen. Jeg har lest mye artikler om dette, og merker at etter å ha satt meg inn i dette er jeg oppriktig redd. F eks rundt dommedag. Mange tegn fra Johannes åpenbaring stemmer med vår tid. Vi bruker mindre tid på hverandre , det skjer elendighet og katastrofer i verden. Det står skrevet at man ikke kan kjøpe noe uten noe som er i vår høyer hånd eller pannen , dette forklarer mange med bankkort og senere chip. Dette er skrevet om 2000 år siden, men stemmer med vårt samfunn. Det skremmer meg. Jeg legger meg redd på kvelden ofte, fordi jeg tenker at enden trolig skjer når man minst venter det. Jeg har ikke levd med Gud, min mann lever ikke med Gud, og ler av dette. Hva vil skje med oss , er mine tanker. Jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne tro på dette fult og ut. Det er veldig vanskelig ettersom jeg ikke er oppvokst i ett kristent hjem. Er ikke naturlig for meg å begynne med bønn, høre kristen musikk , lese bibelen. Iallefall ikke når mannen min ler av den kristne tro. Kanskje han faktisk da er litt besatt av det onde ? At det gode ikke vil påvirke han? Det er mange tanker !

Jeg vil gjerne sette meg fult inn i begge "teorier", men det er ett hav av artikler der ute. For meg er det usannsynlig at alt i bibelen stemmer, men det er også usannsynlig at alt liv er skapt fra organismer i havet , og at fiskene plutselig ønsket å sjekke ut livet på land?! 

Og hvor kommer big bang inn i bildet? 

Kan noen hjelpe meg med fakta for og imot på de ulike teoriene? Litt mer kunnskap? 

Forstår at det her kan komme mange sterke meninger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke troende, men har en nær venn som kommer fra en misjonfamilie. jeg synes de har en god tilnærming ved å bruke bibelen som en gammel bok som har mange lignelser for føringer for å være et bedre menneske. Da kommer det ikke i konflikt med vitenskap som big bang og evolusjon.

Du har møtt på en gruppe som viser stor medmennesklighet og det føles like godt og er like viktig om det er i guds, allah eller satans navn. Jeg opplever det samme som deg gjennom crossfit, har en utrolig god gjeng jeg henger med og vi er flinke til å stille opp for hverandre.

Anonymkode: 6e8da...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke troende, men har en nær venn som kommer fra en misjonfamilie. jeg synes de har en god tilnærming ved å bruke bibelen som en gammel bok som har mange lignelser for føringer for å være et bedre menneske. Da kommer det ikke i konflikt med vitenskap som big bang og evolusjon.

Du har møtt på en gruppe som viser stor medmennesklighet og det føles like godt og er like viktig om det er i guds, allah eller satans navn. Jeg opplever det samme som deg gjennom crossfit, har en utrolig god gjeng jeg henger med og vi er flinke til å stille opp for hverandre.

Anonymkode: 6e8da...03c

Så bra du føler dette! Men Satan støtter vel ikke godhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, livetsgrubel skrev:

Noen flere som tenker de har innholdsrike innspill?

Jeg vet ikke jeg. Vokste opp som katolikk. Jeg er ikke der. Jeg tror på en Gud fordi jeg blir veldig urolig om mennesker har all makt. Det fine mange vakre og kloke mennesker, men jeg tror de ser langt mer enn oss. En slags visshet. En ser dem her. En kan møte dem overalt. Alt handler om kjærlighet, toleranse og ikke tro at en er bedre enn andre. Jeg har alltid trodd på Gud. Men har hatt mine diskusjoner med ham. Jeg kan ikke forklare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De medmenneskelige opplevelsene du har opplevd kan du oppleve med mange typer mennesker, fra mange religioner eller folk som er ateister. Selv om du har møtt noen hyggelige kristne, finnes det også mange slemme kristne. Det har ikke noe med religionen å gjøre, men det bestemte miljøet. Både de snille og slemme kristne sier de er som de er på grunn av religionen sin, men det stemmer jo åpenbart ikke. Spør du meg er buddhister de mest positive av religiøse mennesker. Hvorfor skulle kristendommen ha mer rett enn noen andre? Jeg ville vært forsiktig med å fortsette på den veien du har begynt på, når du begynner å lure på om mannen sin er besatt av det onde fordi han ikke synes dette er greit. Jeg tror ikke på noen Satan, det er skremselspropaganda. Husk at kristne artikler kun har ett formål, å forkynne kristendom.   Dette kan veldig fort ødelegge forholdet mellom deg og mannen. Åpne sinnet ditt litt mer, kristendommen har ikke mer rett enn andre religioner. Ta de hyggelige naboene for det de er, hyggelige folk fra et hyggelig miljø, som tilfeldigvis også er kristent. Mange kristne miljø er ikke noe særlig hyggelige. 

Anonymkode: f1689...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest livetsgrubel
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De medmenneskelige opplevelsene du har opplevd kan du oppleve med mange typer mennesker, fra mange religioner eller folk som er ateister. Selv om du har møtt noen hyggelige kristne, finnes det også mange slemme kristne. Det har ikke noe med religionen å gjøre, men det bestemte miljøet. Både de snille og slemme kristne sier de er som de er på grunn av religionen sin, men det stemmer jo åpenbart ikke. Spør du meg er buddhister de mest positive av religiøse mennesker. Hvorfor skulle kristendommen ha mer rett enn noen andre? Jeg ville vært forsiktig med å fortsette på den veien du har begynt på, når du begynner å lure på om mannen sin er besatt av det onde fordi han ikke synes dette er greit. Jeg tror ikke på noen Satan, det er skremselspropaganda. Husk at kristne artikler kun har ett formål, å forkynne kristendom.   Dette kan veldig fort ødelegge forholdet mellom deg og mannen. Åpne sinnet ditt litt mer, kristendommen har ikke mer rett enn andre religioner. Ta de hyggelige naboene for det de er, hyggelige folk fra et hyggelig miljø, som tilfeldigvis også er kristent. Mange kristne miljø er ikke noe særlig hyggelige. 

Anonymkode: f1689...358

Mente nok ikke besatt , men det at man har fri vilje , og kanskje velger feil. At man blir påvirket av samfunnet, til å glemme troen. F eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, livetsgrubel skrev:

Mente nok ikke besatt , men det at man har fri vilje , og kanskje velger feil. At man blir påvirket av samfunnet, til å glemme troen. F eks.

Hvorfor er det feil å bli påvirket av samfunnet? Vi er en del av samfunnet. Jeg synes ikke en tro som krever at man stiller seg på siden av samfunnet er en god tro. Heller ikke mener jeg man bør følge alle trender i samfunnet ukritisk, man bør ha en indre moral og verdier man forholder seg til. Jeg ser bare ikke at kristendommen er en god leverandør av denne moralen og verdiene, da kristne har sviktende moral på områder knyttet til homofili, f.eks. 

Anonymkode: f1689...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det feil å bli påvirket av samfunnet? Vi er en del av samfunnet. Jeg synes ikke en tro som krever at man stiller seg på siden av samfunnet er en god tro. Heller ikke mener jeg man bør følge alle trender i samfunnet ukritisk, man bør ha en indre moral og verdier man forholder seg til. Jeg ser bare ikke at kristendommen er en god leverandør av denne moralen og verdiene, da kristne har sviktende moral på områder knyttet til homofili, f.eks. 

Anonymkode: f1689...358

Det er vel ulikt fra kirkesamfunn til kirkesamfunn. Jeg kan ikke se for meg at mine venner har noe imot skjeve..,så dette tenker jeg at jeg ikke kan ta med i betraktningen. Jeg ser heller ikke at det er svar på mine refleksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Det er mange gode skikker, tanker og tradisjoner i kristendommen som vil ha en positiv innvirkning på et menneskes liv: fellesskapet, å prise Gud eller skaperverket (være takknemlig over å få være til), bønn (meditasjon). Å sette av plass i livet til å fokusere tankene sine mot slike ting er bare sunt. Og man kan peke på mange ting i samfunnsutviklingen som kan ses på som negativt både fra et kristent og et mer pragmatisk ståsted (f.eks. oppløsningen av kjernefamilien). Men derfra og til dommedagsprofetier fra Johannes Åpenbaring er det ganske langt. Alle tror at verden går under hvis den ikke er akkurat sånn som de ser for seg at den skal være.  

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
2 timer siden, xfs367 skrev:

Det er mange gode skikker, tanker og tradisjoner i kristendommen som vil ha en positiv innvirkning på et menneskes liv: fellesskapet, å prise Gud eller skaperverket (være takknemlig over å få være til), bønn (meditasjon). Å sette av plass i livet til å fokusere tankene sine mot slike ting er bare sunt. Og man kan peke på mange ting i samfunnsutviklingen som kan ses på som negativt både fra et kristent og et mer pragmatisk ståsted (f.eks. oppløsningen av kjernefamilien). Men derfra og til dommedagsprofetier fra Johannes Åpenbaring er det ganske langt. Alle tror at verden går under hvis den ikke er akkurat sånn som de ser for seg at den skal være.  

Det er denne type tanker jeg mener. 

Ja jeg er også enig i at det er mye bra med det, men jeg ønsker å gå i grunnen på dette, hva de ulike sidene faktisk mener, og hvorfor noe er mer sannsynlig enn det andre. Så slår jeg meg til ro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, livetsgrubel said:

Jeg har tenkt lite på tro siste årene, men etter å ha møtt disse menneskene har jeg følt at Gud er nær. Dette pga ting jeg opplever i dette miljøet. F eks forbønn før vanskelige ting , som en eksamen jeg skulle ha. Jeg fikk faktisk toppkarakter som første gang. Jeg har hatt en vanskelig konflikt i en relasjon, etter at de har bedt for situasjonen så har ting ordnet seg. Jeg har tatt valg som har gjort det til det bedre.

i forhold til dette. les litt her: https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, livetsgrubel said:

Jeg vil gjerne sette meg fult inn i begge "teorier", men det er ett hav av artikler der ute. For meg er det usannsynlig at alt i bibelen stemmer, men det er også usannsynlig at alt liv er skapt fra organismer i havet , og at fiskene plutselig ønsket å sjekke ut livet på land?! 

Og hvor kommer big bang inn i bildet? 

Kan noen hjelpe meg med fakta for og imot på de ulike teoriene? Litt mer kunnskap? 

Om du vil sette deg inn i begge teorier, så må du finne frem til grunnleggende bøker om evolusjonen som forklarer dette fra grunnen og opp. Det kan også bli forklart kort i en video - 

Download video


Big Bang kan vi så vidt jeg vet ikke bevise fullt ut, men det er ikke det som er det viktigste. Det foukset burde ligge på er at vitenskapen er bygget på fakta fra bunnen og opp om hvordan verden fungerer og om noe i denne teorien (fakta-teorien) viser seg å være feil, så kan vi endre vår oppfatning i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
1 minutt siden, megda skrev:

Jeg forstår poenget, og så også at den engelske handlet om dette, var bare så mye informasjon på den. 

Jeg forstår at du tror på dette ? At de kristne på en måte får ting til å stemme rundt tro og ting som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, livetsgrubel said:

Jeg forstår poenget, og så også at den engelske handlet om dette, var bare så mye informasjon på den. 

Jeg forstår at du tror på dette ? At de kristne på en måte får ting til å stemme rundt tro og ting som skjer.

Det gjelder ikke kristne spesifikt, men mennesker generelt. vi er fra naturens siden veldig lite dyktige på å være rasjonelle skapninger. Om jeg spilte en finale i en fotballturnering og om jeg den dagen bestemte meg for å bruke mine lykketruser, så kunne jeg etter turneringen peke tilbake på valget om å bruke lykketrusene som grunnen bak at jeg scorte vinnermålet i matchen. Det jeg mulig hadde glemt var de gangene jeg brukte lykketrusen og ikke scoret vinnermålet i matchen.  

Det er noe jeg tror på fordi det er mange bevis som underbygger den hypotesen. Du kan jo tenke på det som et placebo. Om du tar en pille du tror vil hjelpe deg, så kan det være at det faktisk hjelper bare du tror at det vil hjelpe. Om det i ettertid viste seg å ikke hjelpe, så var det ikke så farlig å ta den pillen med placebo likevel. nesten en vinn/vinn. 

Endret av megda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
14 minutter siden, megda skrev:

Det gjelder ikke kristne spesifikt, men mennesker generelt. vi er fra naturens siden veldig lite dyktige på å være rasjonelle skapninger. Om jeg spilte en finale i en fotballturnering og om jeg den dagen bestemte meg for å bruke mine lykketruser, så kunne jeg etter turneringen peke tilbake på valget om å bruke lykketrusene som grunnen bak at jeg scorte vinnermålet i matchen. Det jeg mulig hadde glemt var de gangene jeg brukte lykketrusen og ikke scoret vinnermålet i matchen.  

Det er noe jeg tror på fordi det er mange bevis som underbygger den hypotesen. Du kan jo tenke på det som et placebo. Om du tar en pille du tror vil hjelpe deg, så kan det være at det faktisk hjelper bare du tror at det vil hjelpe. Om det i ettertid viste seg å ikke hjelpe, så var det ikke så farlig å ta den pillen med placebo likevel. nesten en vinn/vinn. 

Ja riktig. Det er jo en tanke og tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel

Over til deltajene da. 

Det skapes jo hele tiden nye arter , og arter dør ut. Er det fremdeles Gud som skaper artene? Og hva med andre planeter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, livetsgrubel said:

Over til deltajene da. 

Det skapes jo hele tiden nye arter , og arter dør ut. Er det fremdeles Gud som skaper artene? Og hva med andre planeter ?

hva mender du med artene? så du videoen jeg linket som hadde et eksempel med "the finch birds"? Det ble jo forklart relativt enkelt der hvordan en art utvikler seg over tid. 

Om du på den andre siden mener - hvordan startet livet først på jorda, så blir det noe helt annet. Det virker som du har mange spørsmål, og om du stiller de riktige spørsmålene så finner du svar om du søker litt på google. Det vil kreve endel overskudd å sette seg inn i dette og jo mer du søker jo mer kompleks vil informasjonen du søker bli. Det er jo litt av det som er moro med å være på utkikk etter svar. Det virker også som du er på et slikt punkt i livet. 

Siden vi diskuterer religion mm. så kaster jeg inn en quote fra buddha som virker å være relevant "when the student is ready the teacher will appear". Tror du finner svarene du søker på google om du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...