Gå til innhold

Dere lærere og dere som jobber med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er avslutninger her og der. Er mye snakk om gaver til de som jobber med barn og ungdom.

Har noen spørsmål til dere som er mottakere av slike gaver.

Hva er den fineste avslutningsgaven du har mottatt? 

Finnes det en grense med tanke på verdi, på hva som er lov å ta imot? Og er den eventuelle grensen satt pga etikk og moral, eller finnes det nedskrevne regler for dette?

Har du noengang mottatt en gave, der du følte du måtte høre med sjefen din om det var ok å ta imot? Hva slags gave var det evt snakk om?

Finnes det noe som absolutt ikke er ok å gi?

Hva er verdien på den mest kostbare gaven du har fått? 

Takk for alle svar! 💐

 

Anonymkode: 20153...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste vet at vi ikke får motta gaver av stor pengeverdi, så jeg har heldigvis ikke stått i den situasjonen at jeg må takke nei.

De fineste gavene jeg får er kort fra foreldre der det står hvor mye jeg har betydd for barna deres, det varmer hjertet voldsomt. Jeg har nok kopper og ting, men hvis du vil gi en gave er det veldig fint med noe som kan brukes opp, gjerne mat som sjokolade, vin, krydderoljer, salter, eller lys osv. :)

Anonymkode: a89e1...1e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingen gaver i det hele tatt, og ønsker heller ikke flere ting som tar opp plass i skuffer og skap. Mange gir krus, drikkeflasker osv. Det blir jeg ikke særlig glad for, det er sjeldent min smak og jeg har mer enn nok ting.

Blir mest glad for gaver som kan brukes opp. En fin olivenolje, kinobilletter, sjokolade eller blomster. 

Den fineste gaven jeg har fått var et plommetre. Kostet vel rundt en tusenlapp tenker jeg. Det var en gave fra en hel klasse jeg hadde hatt gjennom 3 år. Syns egentlig summen var for høy, men ble så utrolig glad for det ☺️ Har stor hage og er opptatt av denslags. 

Men det aller hyggeligste pleier å være kortet - OM det er elevene som har skrevet det ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er avslutninger her og der. Er mye snakk om gaver til de som jobber med barn og ungdom.

Har noen spørsmål til dere som er mottakere av slike gaver.

Hva er den fineste avslutningsgaven du har mottatt? 

Finnes det en grense med tanke på verdi, på hva som er lov å ta imot? Og er den eventuelle grensen satt pga etikk og moral, eller finnes det nedskrevne regler for dette?

Har du noengang mottatt en gave, der du følte du måtte høre med sjefen din om det var ok å ta imot? Hva slags gave var det evt snakk om?

Finnes det noe som absolutt ikke er ok å gi?

Hva er verdien på den mest kostbare gaven du har fått? 

Takk for alle svar! 💐

 

Anonymkode: 20153...a68

Det fineste jeg får er personlige kort fra elevene. Så vidt jeg vet er det ikke noen grense på verdi, men de fleste holder seg godt under 200kr. Jeg har aldri opplevd å få noe dyrere. En kollega fikk en gang et gavekort på 1500kr. Da snakket hun med sjefen om hun burde gi det tilbake. Mener å huske at de ble enig om at det kunne brukes til noe jobbrelatert (utedress/regntøy/thermos) 

Jeg ville ikke gitt undertøy E. L. 

Anonymkode: cf0dd...873

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste vet at vi ikke får motta gaver av stor pengeverdi, så jeg har heldigvis ikke stått i den situasjonen at jeg må takke nei.

De fineste gavene jeg får er kort fra foreldre der det står hvor mye jeg har betydd for barna deres, det varmer hjertet voldsomt. Jeg har nok kopper og ting, men hvis du vil gi en gave er det veldig fint med noe som kan brukes opp, gjerne mat som sjokolade, vin, krydderoljer, salter, eller lys osv. :)

Anonymkode: a89e1...1e6

Takk for svar!

Hva skulle til for at du hadde takket nei til en gave? Laveste verdi som likevel er for mye?

Anonymkode: 20153...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Maude skrev:

Jeg forventer ingen gaver i det hele tatt, og ønsker heller ikke flere ting som tar opp plass i skuffer og skap. Mange gir krus, drikkeflasker osv. Det blir jeg ikke særlig glad for, det er sjeldent min smak og jeg har mer enn nok ting.

Blir mest glad for gaver som kan brukes opp. En fin olivenolje, kinobilletter, sjokolade eller blomster. 

Den fineste gaven jeg har fått var et plommetre. Kostet vel rundt en tusenlapp tenker jeg. Det var en gave fra en hel klasse jeg hadde hatt gjennom 3 år. Syns egentlig summen var for høy, men ble så utrolig glad for det ☺️ Har stor hage og er opptatt av denslags. 

Men det aller hyggeligste pleier å være kortet - OM det er elevene som har skrevet det ❤️

Takk for svar! 

Hadde du tatt imot treet dersom det kom fra en enkelt elev? Eller hva er grensen for at du hadde takket nei, eller forhørt deg med sjefen?

Anonymkode: 20153...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fineste jeg får er personlige kort fra elevene. Så vidt jeg vet er det ikke noen grense på verdi, men de fleste holder seg godt under 200kr. Jeg har aldri opplevd å få noe dyrere. En kollega fikk en gang et gavekort på 1500kr. Da snakket hun med sjefen om hun burde gi det tilbake. Mener å huske at de ble enig om at det kunne brukes til noe jobbrelatert (utedress/regntøy/thermos) 

Jeg ville ikke gitt undertøy E. L. 

Anonymkode: cf0dd...873

Takk for svar! Har dere regler for når sjefen bør involveres, eller går det på skjønn?

Anonymkode: 20153...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Har dere regler for når sjefen bør involveres, eller går det på skjønn?

Anonymkode: 20153...a68

Det går på skjønn. 

Anonymkode: cf0dd...873

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går på skjønn. 

Anonymkode: cf0dd...873

Ok! Hvis du hadde fått gavekortet på 1500kr, ville du snakket med sjefen?

Anonymkode: 20153...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok! Hvis du hadde fått gavekortet på 1500kr, ville du snakket med sjefen?

Anonymkode: 20153...a68

Ja. Men nå er vi en liten arbeidsplass, så det er kort vei til sjefen. Vet ikke hva jeg ville gjort på en større skole. Kanskje drøftet det med en kollega først. 

Anonymkode: cf0dd...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men nå er vi en liten arbeidsplass, så det er kort vei til sjefen. Vet ikke hva jeg ville gjort på en større skole. Kanskje drøftet det med en kollega først. 

Anonymkode: cf0dd...873

Ok, skjønner! Prøver bare å danne meg et bilde av hvordan det tenkes om større gaver. Har hørt om ansatte som reagerer på gave uansett verdi, mens andre tar imot større gaver med et smil. Vi tro man tenker at det er forskjell på om gaven er avslutningsgave, eller en gave midt i skolegangen?

Anonymkode: 20153...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som sier gaver som kan brukes opp. Sjokolade, fruktkurv eller lignende er fine gaver. For min del er det egentlig ikke gaven i seg selv jeg blir glad for, men tanken bak. Den gaven jeg har fått som jeg ble mest glad for var en liten ting av absolutt ingen verdi, men der det i stede for kort fulgte med en liten kladdebok hvor samtlige elever hadde skrevet en personlig hilsen. Noen hadde limt inn bilder, noen hadde tegnet en tegning. Sånne ting setter jeg stor pris på! 

Så ser jeg at det er en som foreslår vin. Jeg synes ikke man skal gi vin til mennesker man ikke kjenner godt nok til å vite at de ikke har noe slags alkoholproblem. Jeg har ikke problemer med det selv, men vet at for enkelte kan en slik gave være vanskelig å motta, og jeg har hørt historier der dette har vært med på å tippe en tørrlagt alkoholiker over på feil side igjen. Så, alkohol som gave kun til mennesker man kjenner godt! 

Anonymkode: abf6c...fe7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! 

Hadde du tatt imot treet dersom det kom fra en enkelt elev? Eller hva er grensen for at du hadde takket nei, eller forhørt deg med sjefen?

Anonymkode: 20153...a68

Nei, jeg hadde ikke tatt i mot treet om det kom fra en elev med familie. Det er altfor mye. Syns som sagt at verdien var litt for høy selv om det var fra hele klassen også, men jeg valgte allikevel å ta i mot. Sommeravslutningen ble holdt hjemme på min gård og de hadde med seg treet som en overraskelse. Et par sterke pappaer plantet treet sammen med hjelpsomme elever, og det ble en veldig naturlig del av avslutningen. Tenker på dem hver vår når det blomstrer ☺️

Det kan hende jeg hadde reagert annerledes om er f.eks. var et armbånd med samme verdi. Da hadde jeg nok tatt en prat med rektor først. Grensen for om jeg ville snakket med arbeidsgiver går derfor ikke på noen konkret sum, mer på gavens natur sett i sammenheng med prisen. Som regel ligger gavene på rundt 200-300,- fra klassen samlet og det syns jeg er et passende nivå ☺️

 

Endret av Maude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den enkelte kommune har nok noen retningslinjer som sier noe om gaver og verdi. Skoler, slik jeg opplever det, prater lite om dette. Det hadde vært enkelt å tatt opp en gang i blant, og si noe om retningslinjene. For det er ubehagelig å motta en gave med høy verdi. Noen har gitt den fordi de setter stor pris på jobben læreren har gjort, og da er det både ubehagelig og vanskelig å takke nei. Samtidig vet man at lærer i parallellklassen har mottatt gave med en helt annen verdi. Er den ene læreren en bedre lærer, eller er foreldrene i den ene klassen rikere enn i den andre? Læreren får lønn, og det er hyggelig å vise at man setter pris på jobben som gjøres, så en liten ting til sommer/jul er hyggelig. Og da gjerne noe som kan brukes opp. 

Anonymkode: f3778...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjemmestrikk når jeg gikk i permisjon. Det satt jeg veldig pris på. Foretrekker personlig hilsen fra elevene, eller noe man bruker opp,spiser eller drikker. Liker ikke blomster, men det handler vel mer om at jeg ikke eier grønne fingre😂 alt som er over 500 tenker jeg blir voldsomt...

Anonymkode: ba855...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med de som sier gaver som kan brukes opp. Sjokolade, fruktkurv eller lignende er fine gaver. For min del er det egentlig ikke gaven i seg selv jeg blir glad for, men tanken bak. Den gaven jeg har fått som jeg ble mest glad for var en liten ting av absolutt ingen verdi, men der det i stede for kort fulgte med en liten kladdebok hvor samtlige elever hadde skrevet en personlig hilsen. Noen hadde limt inn bilder, noen hadde tegnet en tegning. Sånne ting setter jeg stor pris på! 

Så ser jeg at det er en som foreslår vin. Jeg synes ikke man skal gi vin til mennesker man ikke kjenner godt nok til å vite at de ikke har noe slags alkoholproblem. Jeg har ikke problemer med det selv, men vet at for enkelte kan en slik gave være vanskelig å motta, og jeg har hørt historier der dette har vært med på å tippe en tørrlagt alkoholiker over på feil side igjen. Så, alkohol som gave kun til mennesker man kjenner godt! 

Anonymkode: abf6c...fe7

Synes å gi vin som gave fra barn er en uting uansett. 

Mannen min har pleid å få en kaffikopp med godteri, påskeegg, julesjokolade osv.

i år hadde han en avslutningsklasse, og fikk gavekort hvor alle elevene hadde skrevet en personlig hilsen på et kort. Han ble mest rørt og glad av hilsene. 

Klassen til datteren min gav frukttre da de fikk nye kontaktlærere. Det ble godt mottatt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fineste gavene jeg har mottatt er håndskrevne kort og en film som klassen hadde klippet sammen. 

Har egentlig aldri fått noe særlig annet enn blomster, sjokolade også videre. En gang fikk jeg en vinåpner av en muslimsk elev. 😅 

På skolen jeg jobber på er det ikke en kultur at man gir læreren masse «greier» i avslutningsgave og det synes jeg er like greit. Kort holder i massevis. Blomster er også kjekt, men absolutt ikke noe jeg forventer. Ellers har jeg nok av «ting og tang» hjemme fra før av. 

Ellers er retningslinjene for min kommune ganske strenge, vi har i teorien ikke lov til å ta imot noe, men i praksis så er det greit med små gaver. Alt som koster mer enn noen hundrelapper (og særlig hvis det blir gitt fra en familie og ikke spleiselag fra klassen etc.) ville jeg syntes var direkte ubehagelig å motta. 

Jeg jobber med såppas gamle elever (13-16) at jeg setter mer pris på det elevene har ordnet selv enn at foreldrene skal føle seg presset til å gi noe. 

Anonymkode: 8b967...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ofte lærere til avgangsklassene som får gaver fra foreldregruppen. Det varierer hva det er,  alt fra blomster,  rosebusker, sjokolade etc.  Jeg har fått kunstglass som var laget av en av foreldrene,  og det satte jeg veldig pris på.  Den mest verdifulle gaven jeg har fått,  er en Mulberry clutch.  Det var av en gruppe vi hadde hatt i tre år.  Hos oss er det ingen restriksjoner, så vidt jeg vet.  Jeg har aldri fått en upassende gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet en gang et sted hvor grensa for hvor stor verdi man hadde lov til å ta i mot i gave var satt til 300 kr. Ved høyere verdi enn det hadde de ansatte ikke lov til å ta i mot uten å diskutere det med leder. 

Vet om ei som fikk et par gulløredobber kjøpt i utlandet en gang. Da måtte hun diskutere med HR før hun fikk lov til å beholde de. 

 

Anonymkode: b88f3...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...