Gå til innhold

Blogger sa alle hadde godt av å kutte ned på gluten. Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brudd på regler om opphavsrett og svar til dette. 

Mynona, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier man lege eller ekspert til deg, så tenker jeg du er villig til å gjøre hva som helst. 

Vet du egentlig hvor lite leger lærer om kosthold? Og disse "ekspertene" har ingen interesser om å si sannheten når de har interesser i planteoljeindustrien. Det hele er bare et show. Folk i Norge er dumme som geiter ;) En dag får vi vite sannheten og folk kommer til å bli pissed når de vet hvordan de kunne forhindret diabetes og kreft bare for å nevne 2 ting.

Anonymkode: ac3a8...3a2

Jeg stoler mer på en lege enn en blogger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bettsa said:

Jeg stoler mer på en lege enn en blogger

Du burde aldri stole på hva én person sier.

Anonymkode: 3f8c0...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av innlegget om antibeite-stoffer ? 

Ser den ikke lenger ? 

Anonymkode: e4172...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ble det av innlegget om antibeite-stoffer ? 

Ser den ikke lenger ? 

Anonymkode: e4172...612

Det er moderert bort (pga opphavsrett?), men det så ut som mye av innholdet i det var mer eller mindre utklipp av linken jeg postet i innlegg #24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, I Grosny said:

Jeg googlet antibeitestoffer og fant denne artikkelen: https://tidsskriftet.no/2004/05/kronikk/evolusjon-kosthold-og-livsstil

 

Problemet med dette er at når noen snakker om antibeitestoffer så vil de stort sett at man skal spise mye kjøtt, noe som ikke er forenlig med god helse. Bare ordet i seg selv indikerer at man må holde seg unna ting som man "beiter" på, altså alt som kommer fra planteriket. Samme som at "fruktaner" skal være farlig, det er bare et ord som er skapt for at vi skal ligge unna frukt.

Her er konklusjonen i artikkelen: 

"Bare i de siste århundrene er karbohydrater fra korn, poteter og sukker blitt en dominerende del av kostholdet (19). Studier viser at kosthold med lite karbohydrater kan gi helsegevinster (20). Evolusjonære argumenter og slike studier bør gi grunnlag for mindre skråsikre råd fra myndighetene om at man bør holde seg unna sunne matvarer som egg, kjøtt, vilt og ubehandlet fett."

Men problemet er at de som lever lengst i verden spiser hovedsakelig karbohydrater, og alle studier viser at en høy andel med frukt og grønnsaker i kosten er svært fordelaktig. Til og med et forsikringsselskap har fått med seg dette og tilbyr billigere livsforsikring til veganere: https://www.plantbasednews.org/post/vegans-plantbased-cheaper-life-insurance-healthy-diet

Anonymkode: 41af2...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med dette er at når noen snakker om antibeitestoffer så vil de stort sett at man skal spise mye kjøtt, noe som ikke er forenlig med god helse. Bare ordet i seg selv indikerer at man må holde seg unna ting som man "beiter" på, altså alt som kommer fra planteriket. Samme som at "fruktaner" skal være farlig, det er bare et ord som er skapt for at vi skal ligge unna frukt.

Her er konklusjonen i artikkelen: 

"Bare i de siste århundrene er karbohydrater fra korn, poteter og sukker blitt en dominerende del av kostholdet (19). Studier viser at kosthold med lite karbohydrater kan gi helsegevinster (20). Evolusjonære argumenter og slike studier bør gi grunnlag for mindre skråsikre råd fra myndighetene om at man bør holde seg unna sunne matvarer som egg, kjøtt, vilt og ubehandlet fett."

Men problemet er at de som lever lengst i verden spiser hovedsakelig karbohydrater, og alle studier viser at en høy andel med frukt og grønnsaker i kosten er svært fordelaktig. Til og med et forsikringsselskap har fått med seg dette og tilbyr billigere livsforsikring til veganere: https://www.plantbasednews.org/post/vegans-plantbased-cheaper-life-insurance-healthy-diet

Anonymkode: 41af2...339

Frukt må jo prioriteres, men man kan bremse de kjappe karbohydratene fra øl, hvete og sukker. At kjøtt er farlig har jeg ikke fått med meg. Jeg har blitt litt forsiktig med poteter og erstatter ofte poteter med blomkål, broccoli og andre grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 5.51, AnonymBruker skrev:

"Fruktaner er et karbohydrat som befinner seg i blant annet frukt eller grønnsaker. Fruktaner opptrer også sammen med gluten i noen kornsorter, som hvete – den viktigste kilden til fruktaner i norsk kosthold."

Nei, frukt og grønnsaker er ikke skurken, det er det vi bør spise MER av. Det skremmende er at når de advarer mot disse "fruktanene" så advarer de mot frukt og grønnsaker også, men det de har brukt i studien er noe helt annet.

Jeg orker ikke lese hele testen for å finne ut hvordan de har gjort det, men her er det iallefall flere kilder til prosessert sukker i den musli-baren de har brukt. Ikke vet vi om lønnesirupen er ren eller rå (rå, ren lønnesirup er ok), ikke vet vi hva det brune sukkeret er, ikke fruktosen og ikke sakkaridene. Alle vet at prosessert sukker er skadelig, så det var ikke noe nytt. Man kan ikke putte dette i en sekk sammen med frukt og grønnsaker.

image.png.64a3d38f7b7e86034fd7ddef595ce33c.png

Anonymkode: 41af2...339

Du har ikke så god kunnskap om dette, du. Jeg har ibs og reagerer på fruktaner, spiser jeg for mye av noen typer grønnsaker løper jeg på do i ett sett. Det er en kjent sammenheng. Det betyr ikke at hvermansen skal kutte fruktaner, alle som ikke har allergi/intoleranse/o.l. bør spise så variert som mulig. Og sukker er ikke farlig i seg selv, men overforbruk av tomme kalorier via sukker er dumt. Hull i tennene får man også. God regel generelt: ikke følg kostholdsråd fra bloggere. 

Anonymkode: 34cf0...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...