Gå til innhold

Hvorfor er norske kvinner så abortkåte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen anelse om hva det vil si å bære et barn fram til termin og så føde det? Jeg har, og det er veldig langt fra en dans på roser. Det er ikke noe man ønsker å gå gjennom med mindre man virkelig, virkelig ønsker seg barn.  Man er kvalm, sliten, ustabil i humøret på grunn av hormoner, får masse vann i kroppen, hovner opp, noen får åreknuter, andre strekkmerker og hemoroider, noen får bekkenløsning som er invalidiserende, andre får det så mildt at de bare blir ute av stand til å jobbe. Og så kommer fødselen. 3-4 kilo unge skal ut gjennom det samme trange stedet dere menn liker så godt, og for mange går det bare ikke uten at hele skiten revner. Musa revner, for noen hele veien til endetarmen. Kan du tenke deg hvordan det ville oppleves å revne fra ballene til endetarmen? Blodet fosset og det gjorde så vondt at du svimte av. Hvordan hadde du likt det om det ikke var noe du kunne velge bort fordi du ikke fikk bestemme over din egen kropp? Å føde barn er ikke en filleting. Det er ingenting noen andre enn hun som eier kroppen som evt skal gjennom det skal bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, hind skrev:

Har du noen anelse om hva det vil si å bære et barn fram til termin og så føde det? Jeg har, og det er veldig langt fra en dans på roser. Det er ikke noe man ønsker å gå gjennom med mindre man virkelig, virkelig ønsker seg barn.  Man er kvalm, sliten, ustabil i humøret på grunn av hormoner, får masse vann i kroppen, hovner opp, noen får åreknuter, andre strekkmerker og hemoroider, noen får bekkenløsning som er invalidiserende, andre får det så mildt at de bare blir ute av stand til å jobbe. Og så kommer fødselen. 3-4 kilo unge skal ut gjennom det samme trange stedet dere menn liker så godt, og for mange går det bare ikke uten at hele skiten revner. Musa revner, for noen hele veien til endetarmen. Kan du tenke deg hvordan det ville oppleves å revne fra ballene til endetarmen? Blodet fosset og det gjorde så vondt at du svimte av. Hvordan hadde du likt det om det ikke var noe du kunne velge bort fordi du ikke fikk bestemme over din egen kropp? Å føde barn er ikke en filleting. Det er ingenting noen andre enn hun som eier kroppen som evt skal gjennom det skal bestemme. 

Jeg har ikke født barn og klarer likevel å forstå at det å gå gravid, føde og være der for ungen 24/7 de første årene (og resten av livet) er svært krevende og en jobb mange ikke ønsker (deriblant meg, har søkt om sterilisering og venter på svar, helt utrolig at jeg må få lov av andre til å sterilisere meg). 

TAKK for innlegget ditt. Men noen menn, og kvinner som ikke har vært gravide, forstår ikke dette. De VIL ikke forstå det. "Alle andre gjør det så da kan du også gjør det" kjære vene. 

Anonymkode: 2f76a...219

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, hind skrev:

Har du noen anelse om hva det vil si å bære et barn fram til termin og så føde det? Jeg har, og det er veldig langt fra en dans på roser. Det er ikke noe man ønsker å gå gjennom med mindre man virkelig, virkelig ønsker seg barn.  Man er kvalm, sliten, ustabil i humøret på grunn av hormoner, får masse vann i kroppen, hovner opp, noen får åreknuter, andre strekkmerker og hemoroider, noen får bekkenløsning som er invalidiserende, andre får det så mildt at de bare blir ute av stand til å jobbe. Og så kommer fødselen. 3-4 kilo unge skal ut gjennom det samme trange stedet dere menn liker så godt, og for mange går det bare ikke uten at hele skiten revner. Musa revner, for noen hele veien til endetarmen. Kan du tenke deg hvordan det ville oppleves å revne fra ballene til endetarmen? Blodet fosset og det gjorde så vondt at du svimte av. Hvordan hadde du likt det om det ikke var noe du kunne velge bort fordi du ikke fikk bestemme over din egen kropp? Å føde barn er ikke en filleting. Det er ingenting noen andre enn hun som eier kroppen som evt skal gjennom det skal bestemme. 

Abort er ikke blitt ulovlig, slapp helt av.

Dessuten har vi noe som heter prevensjon, sterilisering og avholdenhet. Alle ypperlige midler dersom man ikke ønsker å bli gravid. Og skulle uhellet være ute har vi nødprevensjon og abort er fortsatt lovlig. 

Anonymkode: fbbe0...76a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde forstått hvorfor om du hadde orka å engasjert deg. Det er "ingen norske kvinner som har så lyst til å ta aborter". At du ikke evner å tenke lengre enn lengden på tisseluren er noe du må ta ansvar for selv. Kan så klart hende du er kvinne, men tviler egentlig. 

Jeg lurer på hvorfor norske menn er så engasjerte på den måten at de bare skal slenge dritt. Er dere redde for å bli barnløse? Kan dere ikke bare reise til utlandet og finne en kjæreste der og få barn med henne, hvorfor gidde å bry dere med hva norske kvinner gjør? Dere skal bare rakke ned og kritisere uansett, men så snart de kjemper for sin egen kropp, nei da må dere ha kontroll over de. 

Dere menn hadde freaka ut om dere måtte stå foran en nemnd for å få godkjent noe dere ønsket å gjøre med deres kropp. Det verste er jo at om en kvinne tar abort har det null konsekvenser for noen som helst. Kanskje mannen som gjorde henne gravid, men om han ikke ønsker at dama skal ta abort, så kan han droppe å gjøre henne gravid. Om han ønsker å bli pappa, finn en som er likesinnet. Er faen ikke verre enn det. 

Abort skal være lovlig fordi vi kvinner bestemmer over vår egen livmor. Man er ikke en morder om man tar abort. Da er man også kannibal når man svelger sæd, og menn tar livet av potensielt mange liv når de spruter sæden i sokken sin. 

Jeg er så vanvittig sjokkert over at mennesker tror de kan bestemme over andres liv og at de vet hva som er best. Om ei 17 år gammel frøken med narkotikaproblemer ble gravid og ønsket å ta abort, mener dere at hun skal nektes? Men at barnet skal bli født og havne i hendene på barnevernet på sekundet ungen kommer ut, for så å bli kasteball i et ikke fungerende system? Det er et lite eksempel på mange eksempler der det ikke er noe særlig gunstig å sette et liv til verden. Prevensjon brukes som oftest, men det er ikke alltid sikkert. Sterilisering er så og si 100% sikker, men til og med der kan det glippe. Den sikreste prevensjonen er å ikke ha sex, men det er latterlig å i det hele tatt kalle det for en type prevensjon. Klart man skal få ha sex. 

Piss meg i øret, jeg er så dritt lei denne debatten og alle tullingene som skriker om at man dreper når man tar abort når embryoet er et par uker gammelt. Det er faen ikke et liv. Det har potensiale for liv, akkurat som sædceller. Dere forsøpler debatten så til de grader med å oppføre dere som idioter. Dere er kun imot abort fordi dere syns det er galt av andre å velge abort, dere gir jo blanke i fakta og forholder dere bare til det dere selv har tenkt ut eller religion. 

Kvinnen som bærer embryoet er kapabel til å forutse sin fremtid og barnets, dermed skal hun bestemme hva som skjer videre. Ikke du Karen på 35 år som leser bibelen før du går ut døra om morgenene og har åtte unger som du knapt klarer å oppdra. Ikke du Ronny på 40 år som har sittet på gutterommet hele livet og er bitter som faen og skylder på alle andre enn deg selv for at livet ble som det ble. Dere kjenner ikke menneskene som tar abort og dere har ingen rett til å blande dere inn i hva de gjør. 

Jeg har vanvittig lite respekt for de som er imot abort. Dere er det kun av prinsipp, et jævla dårlig prinsipp. Hva JEG gjør med min kropp skal dere drite i, dere kan se på dere selv i stedet. Syke folk som tror de kan kontrollere mennesker. Syke, syke forbanna folk som skal bestemme hvordan livet mitt skal bli, når jeg fint klarer det selv. 

Verden er ikke underbefolket og det er ikke unntakstilstand i landet fordi det blir født for lite barn. Om det så blir født for lite barn skal vi ikke gå all in med Handmaid's Tale praksis og forbud mot abort. Kanskje man får barn i robotform i fremtiden. 

Mannfolk har ikke en dritt de skal si i denne debatten. Dere får kjempe deres sak om juridisk abort, noe dere klør både i fingrene og ballene etter å få vedtatt. Da kan dere knulle rundt og få damer gravide og ikke stå til ansvar for en dritt. Hører dere hvor banalt det høres ut? Så klart mener jeg ikke det der. Jeg mener det om deg, ts, som kaller kvinner "abortkåte". Altså er det mulig? Er det i det hele tatt et ord? Eh, nei. Når det kommer til kvinnens selvbestemmelse vedrørende abort kan dere bare holde kjeft. Dere har ingenting dere skulle sagt, bare fordi deres sæd befruktet kvinnen. Hadde embryoet blitt til i deres kropp skulle jeg ikke sagt noe, men slik er det altså ikke. 

Noen menn vet jo for faen ikke hva abort er en gang. Det gjør ikke mange kvinner heller. Det er særdeles traumatisk for mange og en svært ubehagelig opplevelse som setter arr. Jada, nå kommer geniene og bare "jammen da hadde hun ikke trengt å ta abort daaaaa", eh, jo, det er en grunn til at hun gjorde det. Og det har du ingenting med å gjøre ditt nysgjerrige krek! 

Faen ta mennesker noen ganger, og spesielt dere abortmotstandere. Jeg unner dere lite godt. 

Anonymkode: 2f76a...219

Dette er biologisk ukorrekt. En sædcelle alene kan ikke bli til liv. Men det kan et befruktet egg. Så her tar du helt feil.

Anonymkode: e03a7...8b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er biologisk ukorrekt. En sædcelle alene kan ikke bli til liv. Men det kan et befruktet egg. Så her tar du helt feil.

Anonymkode: e03a7...8b1

Har ikke sagt at sædcelle ene og alene kan bli til liv, les igjen. Alt som brukes til å lage et liv har potensiale for liv. 

Anonymkode: 2f76a...219

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir det så mye oppstyr med saken om at man nå må til nemd for å fågjort fosterreduksjon? Hva er det som gjør at norske kvinner har så lyst til å ta aborter?

Anonymkode: e03a7...8b1

Folk har ikke lyst å ta abort...hallo, you stupid? Folkønsker bare ikke barn...og ikke kom med regla om at dama skal ta p-piller og skitt, mannen burde også gjøre sin del, kanskje kondom. Vi får håpe det snart kommer p-piller for menn på markedet i Norge. Oisann, men det skjer vel aldri? P-piller til menn mener jeg i Norge. Nei, du vet, mannen kan jo ikke lide seg gjennom eventuelle bivirkninger, det er jo sååå grusomt, men er greit at dama kan det. 

Anonymkode: 75932...776

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt at sædcelle ene og alene kan bli til liv, les igjen. Alt som brukes til å lage et liv har potensiale for liv. 

Anonymkode: 2f76a...219

Evner du ikke å se forskjellen på en sædcelle og et befruktet egg? Et befruktet egg vil bli til liv om det ikke skjer et ingrep, det vil ikke en sædcelle.

Anonymkode: e03a7...8b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Abort er ikke blitt ulovlig, slapp helt av.

Dessuten har vi noe som heter prevensjon, sterilisering og avholdenhet. Alle ypperlige midler dersom man ikke ønsker å bli gravid. Og skulle uhellet være ute har vi nødprevensjon og abort er fortsatt lovlig. 

Anonymkode: fbbe0...76a

Hva ville du gjort da, hvis du var gravid med tvillinger og så oppdager de at det er noe alvorlig galt med den ene tvillingen? Ville du og din partner ønske å ta avgjørelsen selv, eller vil du ønske å bruke uker på å søke en nemnd og likevel ikke være sikker på hva de bestemmer for dere? Mens fostrene vokser enda mer. Eller ville du tatt abort av begge med en gang? - det sistnevnte må dere nemlig ikke gjennom noen nemnd for å få gjennomført.

Det finnes ikke noen quickfix her. Bare mennesker i svært vanskelige situasjoner.

Anonymkode: b7678...54c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har ikke lyst å ta abort...hallo, you stupid? Folkønsker bare ikke barn...og ikke kom med regla om at dama skal ta p-piller og skitt, mannen burde også gjøre sin del, kanskje kondom. Vi får håpe det snart kommer p-piller for menn på markedet i Norge. Oisann, men det skjer vel aldri? P-piller til menn mener jeg i Norge. Nei, du vet, mannen kan jo ikke lide seg gjennom eventuelle bivirkninger, det er jo sååå grusomt, men er greit at dama kan det. 

Anonymkode: 75932...776

Det kan vel kanskje ha noe med at det er enklere å utvikle hormonprevensjon for damer enn for menn?
For øvrig er en ny p-gele for men under utprøving nå.

Uansett tror jeg ikke damer stoler nok på mannen. Det er uansett dama som blir gravid. Jeg ville ikke stolt på at en mann gikk på hormonprevensjon selv om han sa det, så sånn sett er det vel egentlig ganske bortkasta?

Anonymkode: fbbe0...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at jeg ikke ser forskjellen? Hvorfor bruker du teite herseteknikker? Skaff deg en hobby. Jeg sier det samme som jeg skrev i første, andre og tredje innlegg. De fleste vet forskjellen på en sædcelle og et befruktet egg, inkludert deg, og om du vet det, så vet nok mange andre det også. 

Anonymkode: 2f76a...219

Du sammenligner dem som om de var likeverdige i forhold til liv...

Anonymkode: e03a7...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort da, hvis du var gravid med tvillinger og så oppdager de at det er noe alvorlig galt med den ene tvillingen? Ville du og din partner ønske å ta avgjørelsen selv, eller vil du ønske å bruke uker på å søke en nemnd og likevel ikke være sikker på hva de bestemmer for dere? Mens fostrene vokser enda mer. Eller ville du tatt abort av begge med en gang? - det sistnevnte må dere nemlig ikke gjennom noen nemnd for å få gjennomført.

Det finnes ikke noen quickfix her. Bare mennesker i svært vanskelige situasjoner.

Anonymkode: b7678...54c

Det vil uansett bli godkjent av nemden, selv om man må innom der. 
Det er sjelden at man i det hele tatt er på ultralyd før uke 12, og enda sjeldnere at de finner ut at det er noe galt med et av to fostre dersom man er på ultralyd før uke 12. Scenarioet er derfor ganske usannsynlig.

Anonymkode: fbbe0...76a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Abort er ikke blitt ulovlig, slapp helt av.

Dessuten har vi noe som heter prevensjon, sterilisering og avholdenhet. Alle ypperlige midler dersom man ikke ønsker å bli gravid. Og skulle uhellet være ute har vi nødprevensjon og abort er fortsatt lovlig. 

Anonymkode: fbbe0...76a

Vi bør i alle fall starte med å tvangssterilisere menn som ikke vil ha barn. Det er så vidt jeg vet reversibelt for de fleste, og da slipper kvinnene å mishandle kroppene sine med hormoner i år etter år etter år for å slippe å bli gravide. Ypperlige midler, seriøst?? Hormoner som tuller med kroppen og til og med fjerner sexlysten hos mange? Som kan gi depresjoner, blodpropp og det som verre er? Litt tvangssterilisering kan vel de lite barnekjære mennene neppe ha noe imot siden de ofte mener kvinner skal finne seg i at andre bestemmer over kroppene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, norske kvinner er ikke abortkåte. De vil bare slippe å føde barn de ikke ønsker seg eller er i stand til å ta seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, hind skrev:

Vi bør i alle fall starte med å tvangssterilisere menn som ikke vil ha barn. Det er så vidt jeg vet reversibelt for de fleste, og da slipper kvinnene å mishandle kroppene sine med hormoner i år etter år etter år for å slippe å bli gravide. Ypperlige midler, seriøst?? Hormoner som tuller med kroppen og til og med fjerner sexlysten hos mange? Som kan gi depresjoner, blodpropp og det som verre er? Litt tvangssterilisering kan vel de lite barnekjære mennene neppe ha noe imot siden de ofte mener kvinner skal finne seg i at andre bestemmer over kroppene deres. 

Jeg er selv en av de som ikke tåler prevensjon. Kondom kan gå til nød, men det blir ofte sårt, så det er egentlig utelukket.
Tåler ingen hormoner og kobberspiral blør jeg for mye av.
Å unngå graviditet går egentlig veldig bra, så lenge man kjenner kroppen sin. 

Dersom det er helt krise å få barn burde man faktisk avstå fra sex. Det gjelder begge kjønn.

Tvangssterilisering er så tullete at jeg vet ikke om det er nødvendig å kommentere på det en gang. Menn kan ikke bli gravide.

Anonymkode: fbbe0...76a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vil uansett bli godkjent av nemden, selv om man må innom der. 
Det er sjelden at man i det hele tatt er på ultralyd før uke 12, og enda sjeldnere at de finner ut at det er noe galt med et av to fostre dersom man er på ultralyd før uke 12. Scenarioet er derfor ganske usannsynlig.

Anonymkode: fbbe0...76a

Så hva er poenget med nemnden da, mener du, hvis de uansett innvilger søknadene? Totalt unødvendig ressursbruk!

Det er tvert i mot vanlig med ultralyd før uke 12, svært mange benytter seg av muligheten til å bruke privatklinikk til dette.  

Anonymkode: b7678...54c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslsg: abort utenfor 2c blir ulovlig, men alle menn skal få snappet strengen ved (sin egen) fødsel. Er jo tross alt en bitteliten prosedyre å sveise strengen samme igjen når man endelig vil ha barn, og da må man ha underskrift fra den som vil bli gravid og tidsrom pikken skal brukes. Når kvinnen er blitt gravid, må mannen snappes igjen. 

Ingen ufrivillige graviditerer= Problemet løst. Problemet kan bare løses optimalt ved å ta kulen fra våpenet, istedenfor å drive nødhjelp når våpenet er brukt og kulen har truffet. 

Anonymkode: 996a0...6d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hva er poenget med nemnden da, mener du, hvis de uansett innvilger søknadene? Totalt unødvendig ressursbruk!

Det er tvert i mot vanlig med ultralyd før uke 12, svært mange benytter seg av muligheten til å bruke privatklinikk til dette.  

Anonymkode: b7678...54c

Antagelig at folk skal tenke seg ekstra godt om. Og det skal vurderes om det i det hele tatt foreligger gode nok grunner for å fjerne et foster. At det ikke er friskt er en god nok grunn. At det "passer litt dårlig" er, etter min mening, ikke en god nok grunn. Forhåpentligvis er det ikke det for nemden heller.

Anonymkode: fbbe0...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ellers avblåse kjønnsdebatten i denne saken. De aller, aller fleste fosterreduksjoner gjennomføres av par i faste forhold. Det er altså både far og mor som ønsker fosterreduksjonen. På bakgrunn av en avgjørelse DE har kommet frem til, og ikke en overformyndersk nemnd.

Anonymkode: b7678...54c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg er selv en av de som ikke tåler prevensjon. Kondom kan gå til nød, men det blir ofte sårt, så det er egentlig utelukket.
Tåler ingen hormoner og kobberspiral blør jeg for mye av.
Å unngå graviditet går egentlig veldig bra, så lenge man kjenner kroppen sin. 

Dersom det er helt krise å få barn burde man faktisk avstå fra sex. Det gjelder begge kjønn.

Tvangssterilisering er så tullete at jeg vet ikke om det er nødvendig å kommentere på det en gang. Menn kan ikke bli gravide.

Anonymkode: fbbe0...76a

Nei, men de kan pule barn på kvinner, og har det først skjedd er det kvinnens kropp, kvinnens valg og ferdig med det. Alle menn bør klappe igjen og overlate til kvinnene å bestemme om barn skal bæres fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hind skrev:

Nei, men de kan pule barn på kvinner, og har det først skjedd er det kvinnens kropp, kvinnens valg og ferdig med det. Alle menn bør klappe igjen og overlate til kvinnene å bestemme om barn skal bæres fram. 

Det er mannens barn også.

Anonymkode: fbbe0...76a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...