Gå til innhold

Traumer fra sexuelle misbruk og kommentar på graviditeten..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble i flere år misbrukt av en venn av min stefar. Har hatt mye traumer både når det gjelder intimitet og relasjoner til andre. Det gjør også forholdet til samboeren min vanskelig, men vi klarer oss greit og venter nå vårt første barn sammen. 

Men når det har begynt å bli offentliggjort nå så var vi i selskap hos min svigerfar og hans nye kone. Hun hadde broren sin der, og han lo og sa "jeg vet hva du har gjort" og gliste skikkelig ekkelt mot meg. Jeg har vært helt ødelagt etter dette og vil ta abort nå. Jeg føler meg så skitten og at alle tenker på hva jeg har gjort. Jeg går i behandling, men føler ikke hun heller klarer å hjelpe meg nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre, er snart 17 uker på vei og jeg både ønsker og elsker dette barnet. Men jeg føler meg så kvalm og ekkel! 

Anonymkode: 8b471...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ærlig talt, dette må du kunne heve deg over. Dette har ingenting med traumer etter tidligere misbruk å gjøre. Du synes det er skammelig/flaut at du har hatt sex og blitt gravid og du fikk en slepphendt kommentar av en med ekstremt dårlig humor. Dette er likevel ikke noe som bør trigge abort-tanker hos deg. Hvordan tenker du at du skal kunne gjennomføre svangerskapet dersom du skal la deg bli halt satt ut av blikk mot magen eller andre slepphendte kommentarer. Folk er forkjellige og noen har elendig humor. Sånn er det bare. Mener ikke å være kjiiiiip altså. Har selv vært gjennom misbruk og vet at det er mange utfordringer i ettertid. Men enkelte ting kan må man likevel heve seg over når det ikke ligger særlig dramatikk bak. Dette er en slik ting. Beklager om jeg ikke viser nok sympati, men her synes jeg du gjør ting mer vanskelig enn nødvendig.

Anonymkode: 65910...2b4

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, dette må du kunne heve deg over. Dette har ingenting med traumer etter tidligere misbruk å gjøre. Du synes det er skammelig/flaut at du har hatt sex og blitt gravid og du fikk en slepphendt kommentar av en med ekstremt dårlig humor. Dette er likevel ikke noe som bør trigge abort-tanker hos deg. Hvordan tenker du at du skal kunne gjennomføre svangerskapet dersom du skal la deg bli halt satt ut av blikk mot magen eller andre slepphendte kommentarer. Folk er forkjellige og noen har elendig humor. Sånn er det bare. Mener ikke å være kjiiiiip altså. Har selv vært gjennom misbruk og vet at det er mange utfordringer i ettertid. Men enkelte ting kan må man likevel heve seg over når det ikke ligger særlig dramatikk bak. Dette er en slik ting. Beklager om jeg ikke viser nok sympati, men her synes jeg du gjør ting mer vanskelig enn nødvendig.

Anonymkode: 65910...2b4

Dette handler ikke om å gjøre ting mer vanskelig enn nødvendig, men om faktorer som trigger reaksjoner hos ts. I dette tilfellet var det en kommentar. Og måten du skriver på hjelper definitivt ikke på skammen. Tenk deg om før du ber folk skjerpe seg. 

 

Ts; dette hørtes ut som en vond opplevelse. Jeg regner med at hans intensjon sannsynligvis ikke var å få deg til å føle slik, men det gjør ikke opplevelsen mindre vond av den grunn. Jeg vet ikke hvor du går til behandling, men har selv gode erfaringer med Smiso (senter mot incest og overgrep). Kanskje det hadde hjulpet å snakke med andre i tillegg? De som jobber på Smiso har ofte egne erfaringer, og kanskje noen har erfaringer som kan hjelpe deg? 

Håper du får hjelp for dette slik at du kan nyte tiden med baby i magen ❤

Anonymkode: b4305...ceb

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du har en reaksjon på dette, fordi du har den historien du har. Men prøv å tenk på at selv om det var en unødvendig og barnslig kommentar, så mente han helt sikkert ikke å være ekkel mot deg. Han vet vel ikke at du har disse traumene og han prøvde sikkert å være morsom. For de aller, aller fleste er jo det å ha sex noe helt naturlig som alle har - og særlig folk som er i forhold. 

Ja, det sier seg jo selv at du har hatt sex når du er gravid. Det er noe de fleste synes er en fin og naturlig ting, men jeg tror ikke folk flest tenker så veldig over at gravide mennesker har hatt sex. Det har jo de fleste som ikke er gravide også. Hvis jeg ser en gravid kvinne tenker jeg jo bare «å, hun er gravid». Det er ikke sånn at jeg tenker på hvordan hun ble det! 

Det hjelper sikkert ikke en døyt at jeg sier «ikke tenk på det». For du tenker jo på det, ikke sant. Du har store traumer, og hvis ikke behandlingen du får hjelper så må du kanskje bytte terapeut eller noe? Du må jo få hjelp til å håndtere disse tankene og følelsene! 

 

Anonymkode: 1378f...5d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Jeg har ingen traumer men følte på det samme i min første graviditet. Det gikk seg til, så jeg tror bare du bør overse disse tankene. 

Gratulerer med graviditet! Husk at graviditet er kun en kort periode. Barnet har du resten av livet. Gled deg over at du skaper liv og overse teite og ugjennomtenkte kommentarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener ikke å være kjiiiiip altså.

Anonymkode: 65910...2b4

Hvorfor skriver du sånn?

Anonymkode: d3676...54a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk litt rasjonelt: vil du ta livet av et menneske og ditt eget barn fordi du har utfordrende følelser for en kommentar som var ment som tøys?

At du føler det du gjør forstår jeg.

Graviditet og fødsel kan være utfordrende og trigge negative følelser for de som har opplevd traumer/overgrep/voldtekt og også spiseforstyrrelser.

Har behandleren din erfaring med overgrepsterapi? Kanskje du kan be om tips til klinikk/behandler på helsestasjonen?

Anonymkode: 208ed...7a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 14.6.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, dette må du kunne heve deg over. Dette har ingenting med traumer etter tidligere misbruk å gjøre. Du synes det er skammelig/flaut at du har hatt sex og blitt gravid og du fikk en slepphendt kommentar av en med ekstremt dårlig humor. Dette er likevel ikke noe som bør trigge abort-tanker hos deg. Hvordan tenker du at du skal kunne gjennomføre svangerskapet dersom du skal la deg bli halt satt ut av blikk mot magen eller andre slepphendte kommentarer. Folk er forkjellige og noen har elendig humor. Sånn er det bare. Mener ikke å være kjiiiiip altså. Har selv vært gjennom misbruk og vet at det er mange utfordringer i ettertid. Men enkelte ting kan må man likevel heve seg over når det ikke ligger særlig dramatikk bak. Dette er en slik ting. Beklager om jeg ikke viser nok sympati, men her synes jeg du gjør ting mer vanskelig enn nødvendig.

Anonymkode: 65910...2b4

Hjelpes... 

Jo, dette kan handle om traumene TS har knyttet til misbruket. Forstår godt at kommentaren hun fikk var triggende. Hun føler på skam knyttet til sex, og føler seg sårbar og utlevert ved tanken på at noen vet at hun har hatt samleie. Kanskje hun føler for å holde seksuelle erfaringer hemmelig? - Kanskje fordi hun har blitt truet til stillhet tidligere, og dermed sliter med skam over alt som har med sex å gjøre?

Jeg synes ikke tanken er vanskelig å forstå i det heletatt. 

«Jeg vil ikke at noen skal vite hva som har blitt gjort med kroppen min, fordi jeg er redd det gjør at de endrer syn på meg, at de ser på meg som den som ble berørt». 

Kan det være noe av dette du føler på? At du skammer deg fordi du frykter at de skal endre syn på deg som menneske? 

Hvordan reagerte kjæresten din på kommentaren? Vet han om bakgrunnen din? 

Klem :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, dette må du kunne heve deg over. Dette har ingenting med traumer etter tidligere misbruk å gjøre. Du synes det er skammelig/flaut at du har hatt sex og blitt gravid og du fikk en slepphendt kommentar av en med ekstremt dårlig humor. Dette er likevel ikke noe som bør trigge abort-tanker hos deg. Hvordan tenker du at du skal kunne gjennomføre svangerskapet dersom du skal la deg bli halt satt ut av blikk mot magen eller andre slepphendte kommentarer. Folk er forkjellige og noen har elendig humor. Sånn er det bare. Mener ikke å være kjiiiiip altså. Har selv vært gjennom misbruk og vet at det er mange utfordringer i ettertid. Men enkelte ting kan må man likevel heve seg over når det ikke ligger særlig dramatikk bak. Dette er en slik ting. Beklager om jeg ikke viser nok sympati, men her synes jeg du gjør ting mer vanskelig enn nødvendig.

Anonymkode: 65910...2b4

Signerer denne.

Du skaper unødvendig drama. Alle gravide har hatt sex. Det er ikke mer «krenkende» og vondt for deg enn andre.

For meg blir det dyrking eller alibi for annet. At du tenker abort blir for dumt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den kommentaren og det gliset høres så komplett usmakelig ut uansett, overgrep eller ei, fordi dette må da være en langt eldre mann enn TS? Hvorfor i all verden skulle han sex-braute på den måten der, som om han på noen som helst måte blir mer interessant av å kjenne til konseptet sex?

Og så kommer traumene i tillegg, vet du, jeg skjønner godt at du reagerer! Slike sex-kommentarer handler om makt, og denne eldre karen ønsker å markere seg overfor deg, og det er ekkelt på så mange måter. Mest fordi det er et så utrolig ynkelig forsøk på dominans. Likevel, dersom du klarer å definere graviditeten, barnet og måten barnet ble til på på en måte som gjør at slesk sex-brauting og dominanseforsøk preller av, har du vunnet den «maktkampen» der.

Anonymkode: d1342...7ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er broren?

Jeg selv fikk en kommentar av en dame som også pekte på magen min og sa:  hva har du holdt på med?  

Nei hva ser det ut som da tenkte jeg men jeg lo det heller bort å ble bare oppgitt🙈 trodde hun var morsom hun da 

Anonymkode: b2ed9...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
10 timer siden, Rotemor skrev:

Signerer denne.

Du skaper unødvendig drama. Alle gravide har hatt sex. Det er ikke mer «krenkende» og vondt for deg enn andre.

For meg blir det dyrking eller alibi for annet. At du tenker abort blir for dumt.

Jeg er ikke TS, men hvordan vet du det? 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg er ikke TS, men hvordan vet du det? 

Jeg gidder ikke nøre oppunder sånt.

 Hun fikk en kommentar; det må man tåle. Liker man det ikke så får man bearbeide det. Verden raser ikke av at noen påpeker at man har hatt sex når man er gravid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes. Noen folk ass! Ts burde kanskje holde dette unna kg og bare ta det med behandleren. 

Anonymkode: a785d...1ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
25 minutter siden, Rotemor skrev:

Jeg gidder ikke nøre oppunder sånt.

 Hun fikk en kommentar; det må man tåle. Liker man det ikke så får man bearbeide det. Verden raser ikke av at noen påpeker at man har hatt sex når man er gravid.

Har du blitt utsatt for voldtekt og overgrep som barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( ❤ jeg har ikke vært utsatt for seksuelt overgrep, men jeg kan si at jeg har blitt utsatt for psykiske overgrep, overtramp, svikt og ja, you name it. Jeg har mange sånne rare triggere som jeg vet at på en måte er for dumt, men jeg klarer ikke å styre følelsene jeg får rundt det. 

Bare tenk at det du føler er ikke sant, det er bare en dum følelse. Sånn du føler det som at du er ekkel og skitten er ikke sant. Det er jo ikke din skyld. Gled deg over barnet og kjæresten din og prøv å se fremover! Det blir en spennende tid i møte nå :)

Anonymkode: 3f688...2ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har du blitt utsatt for voldtekt og overgrep som barn? 

Det har ingen relevans. (Som da er poenget)

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om å gjøre ting mer vanskelig enn nødvendig, men om faktorer som trigger reaksjoner hos ts. I dette tilfellet var det en kommentar. Og måten du skriver på hjelper definitivt ikke på skammen. Tenk deg om før du ber folk skjerpe seg. 

 

Ts; dette hørtes ut som en vond opplevelse. Jeg regner med at hans intensjon sannsynligvis ikke var å få deg til å føle slik, men det gjør ikke opplevelsen mindre vond av den grunn. Jeg vet ikke hvor du går til behandling, men har selv gode erfaringer med Smiso (senter mot incest og overgrep). Kanskje det hadde hjulpet å snakke med andre i tillegg? De som jobber på Smiso har ofte egne erfaringer, og kanskje noen har erfaringer som kan hjelpe deg? 

Håper du får hjelp for dette slik at du kan nyte tiden med baby i magen ❤

Anonymkode: b4305...ceb

Det er faktisk bedre for TS å få sannheten, enn at folk skal ta på henne med silkehansker. For man må lære seg å fungere i denne verden, selv med traumer bak seg. Dersom TS ikke evnet å se forbi sitt eget traume så hadde hun jo aldri blitt gravid frivillig! For det er ting som faktisk må øves på og flere ting, som f.eks det at slike kommentarer er ufarlige og ikke noe ta innover seg og man må faktisk "skjerpe seg" og ikke tillate seg selv å reagere på slike kommentarer. For om hun graver seg ned og du kommer her og sier "Faen for en idiot han er, stakkars deg da! ❤️ " så gjør du ting så jævlig mye verre, fordi hun må lære seg å tenke annerledes! For hvis ikke så kommer hun seg ikke opp og frem i livet. 
Det å kunne tenke "ja jeg blir såret, nei jeg har ingen reell grunn til å bli såret. Så jeg bør heller ta det som det er, et patetisk forsøk på å være morsomt. Fordi han mente faktisk ikke noe vondt med det." Det er slik hun må lære seg og tenke og det der er nettopp dette man lærer seg i terapi også, mentalisering kalles det og det er svært ofte brukt i terapi og er veldig viktig når det kommer til å lære seg å endre tankemønster og for å fungere blant andre mennesker. 
Når du da kommer og bare synes synd på henne og forbanner gjøken som sier noe dumt, så lærer du henne at hun bør bli lei seg, han har gjort noe veldig galt, og du mater den følelsen av at hun ønsker abort for å unngå disse følelsene. Å skjerp seg er faktisk riktig i så mange situasjoner, bare på riktig måte. Å skjerp deg betyr ikke bare å legge lokk på ting og ignorere ting, det handler ofte om å ta seg sammen og faktisk se litt utenfor sin egen nesetipp og ikke la de stygge stemmene i hodet vinne! 

Hilsen ei som også har blitt utsatt for grov seksuell misbruk i halve barndommen!

Anonymkode: 35099...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, dette må du kunne heve deg over. Dette har ingenting med traumer etter tidligere misbruk å gjøre. Du synes det er skammelig/flaut at du har hatt sex og blitt gravid og du fikk en slepphendt kommentar av en med ekstremt dårlig humor. Dette er likevel ikke noe som bør trigge abort-tanker hos deg. Hvordan tenker du at du skal kunne gjennomføre svangerskapet dersom du skal la deg bli halt satt ut av blikk mot magen eller andre slepphendte kommentarer. Folk er forkjellige og noen har elendig humor. Sånn er det bare. Mener ikke å være kjiiiiip altså. Har selv vært gjennom misbruk og vet at det er mange utfordringer i ettertid. Men enkelte ting kan må man likevel heve seg over når det ikke ligger særlig dramatikk bak. Dette er en slik ting. Beklager om jeg ikke viser nok sympati, men her synes jeg du gjør ting mer vanskelig enn nødvendig.

Anonymkode: 65910...2b4

Hvordan kan du få deg til å skrive noe slikt som dette? Du har helt åpenbart ingen kunnskap eller anelse om hvordan traumer etter overgrep kan forfølge og påvirke et menneske i ettertid. Det er ofte det andre vil avfeie som «småting» som gjør at man får flashbacks og dette er ikke noe man kan styre selv slik du synes å tro.

TS sin reaksjon er helt normal.

Anonymkode: c127c...920

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du få deg til å skrive noe slikt som dette? Du har helt åpenbart ingen kunnskap eller anelse om hvordan traumer etter overgrep kan forfølge og påvirke et menneske i ettertid. Det er ofte det andre vil avfeie som «småting» som gjør at man får flashbacks og dette er ikke noe man kan styre selv slik du synes å tro.

TS sin reaksjon er helt normal.

Anonymkode: c127c...920

Og kommentaren du siterte har fått 16 likes... 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...