Gå til innhold

Dere som har blitt gravide med IVF & som er friske og raske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble dere gravid på første forsøk, eller måtte det flere ganger til og i så fall hvor mange? Vurderer selv IVF etter endel mnd prøving. Blir snart 36 år, både jeg & partner er i god form, sjekket at alt ellers er topp. Lurer på om vi skal sjanse på 1 forsøk, eller kjøpe pakke med 3 som er helt sykt dyrt. Fikser det privat i så fall, for gidder ikke den offentlige køen. Sjansene er vel ikke helt supre pr gang heller, de sa det lå på rundt 30 %. 

Anonymkode: 745f5...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er friske og raske, normalvektige, etc. De finner ingen årsak til at vi ikke blir gravide. Jeg er 35, og eggreserven er såklart lavere enn om jeg var 20. Vi lykkes på første ivf-forsøk, men mistet i uke 8. Er nå i gang med andre forsøk. Fikk bare ut 4 egg denne gangen, som er færre enn sist. Venter nå på om de blir befruktet og deler seg fint, og håper på innsett. Vi var optimistiske og betalte først for 1 forsøk privat, betaler nå på ny, for 1 forsøk. Burde kanskje gått for 3-pakning, men har fått plass offentlig til høsten, og prøver det, om ikke dette forsøket går. 

Dere kan jo stå på venteliste offentlig, og ta et forsøk privat først, hvis dere vil komme igang fortest mulig. Det var tidsfaktoren som var avgjørende for oss. Privatklinikken kan overføre journaler med utredninger til sykehuset. Ønsker dere lykke til. 🙏🏻❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så dårlig gjort å utnytte folk i en sårbar situasjon med å få de til å betale for to, få tre. Det er mye penger og desperate folk. 

Men nå er det en gang slik. Vi skulle egentlig starte, men ble gravid da bi skulle signere kontakt. Hadde tenkt å gå fort 3 forsøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er friske og raske. Jeg er 28. Negativt første forsøk, gravid på andre men mistet uke 9, gravid igjen på tredje og foreløpig ser det bra ut. Er 12uker på vei❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er friske, normalvektig og sunne. Har også fått et barn på naturlig vis. Måtte ha 3 forsøk før jeg ble gravid med lillebror. 

Anonymkode: f8adf...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Palme skrev:

Jeg synes det er så dårlig gjort å utnytte folk i en sårbar situasjon med å få de til å betale for to, få tre. Det er mye penger og desperate folk. 

Men nå er det en gang slik. Vi skulle egentlig starte, men ble gravid da bi skulle signere kontakt. Hadde tenkt å gå fort 3 forsøk. 

Jeg synes ikke det er dårlig gjort, det blir jo bare billigere?

For å snu på flisa: jeg var frisk og rask med gode prøver når vi egentlig skulle igang med første forsøk - men i realiteten hadde jeg moderat endometriose. Det ble tilfeldig oppdaget 1 mnd før oppstart. 

Jeg fikk også første barn uten hjelp på 7 pp ca (som jeg vet at vi nogenlunde traff EL uten å teste, kun beregning). 

Har hatt 3 uttak, 2 innsett og 1 MA. 

Anonymkode: 5cb20...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er dårlig gjort, det blir jo bare billigere?

For å snu på flisa: jeg var frisk og rask med gode prøver når vi egentlig skulle igang med første forsøk - men i realiteten hadde jeg moderat endometriose. Det ble tilfeldig oppdaget 1 mnd før oppstart. 

Jeg fikk også første barn uten hjelp på 7 pp ca (som jeg vet at vi nogenlunde traff EL uten å teste, kun beregning). 

Har hatt 3 uttak, 2 innsett og 1 MA. 

Anonymkode: 5cb20...43e

Det er jo et sjansespill for parene. Blir man gravid på første forsøk er det dyrt. Men må man opp i tre forsøk sparer man penger ja... 

Det å måtte gjette på hvor mange forsøk man trenger synes jeg er utnyttelse. Særlig da om man bare trenger et. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er uforklarlig infertile, friske og raske utenom at vi strevde med å få barn. Vi kjøpte en trepakning privat. Om det hadde gått på første forsøk, hadde vi uansett følt at det var verdt det, kom vi fram til. Det hadde blitt "mindre for pengene". Men også mindre ubehag, psykisk stress og uro. Vi tenkte at gleden over en graviditet som gikk bra, ville overskygge det sure i å betale mer enn vi hadde trengt. Vi fikk barn på 3. forsøk (måtte ha tre ferskforsøk, fikk aldri noen embryoer som kunne fryses). 

Anonymkode: e0832...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom man snart er 36 år og har prøvd et halvt års tid, er det veldig sannsynlig at man blir gravid naturlig ila de neste mnd..eller burde man bare hoppe på IVF behandling i stedet? 

TS 

Anonymkode: 745f5...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom man snart er 36 år og har prøvd et halvt års tid, er det veldig sannsynlig at man blir gravid naturlig ila de neste mnd..eller burde man bare hoppe på IVF behandling i stedet? 

TS 

Anonymkode: 745f5...480

Det er gode sjanser for å bli gravid hvis det ikke er funnet noe galt med dere. Rådet er vel å søke utredning for barnløshet etter et halvt år hvis man er over 35.

Vi tok utredningen privat etter litt over ett år (var 31). Så jeg ville startet der hvis dere ikke har gjort det, og så høre hva legene råder dere til basert på hva de finner. Med mindre det er noen åpenbare problemer, er nok anbefalingen å prøve hjemme litt til. 

Anonymkode: e0832...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet alt bortsett fra blodprøver, og det var topp. Typen har super sædkvalitet. Vanskelig vurdering det der...🙄

Anonymkode: 745f5...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har testet alt bortsett fra blodprøver, og det var topp. Typen har super sædkvalitet. Vanskelig vurdering det der...🙄

Anonymkode: 745f5...480

Da ville jeg startet med å ta blodprøver. Det kan hjelpe dere litt med vurderingen.

Hos oss viste blodprøvene at jeg hadde litt lav eggreserve. Den var ikke så lav at det hadde noe å si for fruktbarheten på det tidspunktet, men det betydde at vi kanskje ikke hadde så god tid. For oss var det avgjørende for at vi ikke ventet så lenge før vi gikk i gang med IVF. 

Anonymkode: e0832...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom man snart er 36 år og har prøvd et halvt års tid, er det veldig sannsynlig at man blir gravid naturlig ila de neste mnd..eller burde man bare hoppe på IVF behandling i stedet? 

TS 

Anonymkode: 745f5...480

For å være ærlig, dette kunne du tatt med i HI......

Dette underforumet fylles jo fullstendig opp at spørsmål fra korttidsprøvere uten noen former for diagnoser eller annet som skal tilsi at man vil slite.

Selvsagt kan du være en av de som trenger IVF eller hjelp, men nå er du jo ikke i nærheten av å ha prøvd lenge.

Jeg skjønner du er bekymret, alle er det. Men det blir jo litt fånyttes å spørre langtidsprøverne om ting til ufrivillig barnløshet.

Om du besøker en privat klinikk vil også de sende deg ut av døra med beskjed om å prøve 6 måneder til minst før du kommer tilbake igjen. Det er jo helt absurd å vurdere IVF nå - hvorfor skal du utsette deg selv for noe så belastende? 

Jeg er i IVFprosess selv etter å ha prøvd i flere år - og det er virkelig ingenting å anbefale. Det er noe du bør unngå om du kan, og sannsynligheten for at du får alle barna du ønsker er jo høy statistisk sett. 

Spør igjen om 6-12 måneder.

Anonymkode: 5cb20...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet faktisk ikke så mye om hvordan IVF behandling foregår annet enn det rent praktiske. Er det virkelig så tøft å gå gjennom? Er bare lei av å prøve uten resultater, og blir bare eldre og eldre

Anonymkode: 745f5...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er over 35, er det anbefalt å gjøre en utredning etter et halvt år med prøving. Som det er skrevet over her. Klinikken vil gi sine anbefalinger basert på undersøkelser, resultat på prøver og deres historikk. Noen er heldige, og har f.eks høy eggreserve og god kvalitet, selv om de er blitt eldre, men det vet man jo ikke før man har undersøkt. Jeg angrer selv på at vi prøvde alt for lenge før vi oppsøkte hjelp. 

Endret av Fiiol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da er det i så fall bare blodprøver som gjenstår å sjekke, det kan jeg jo uansett gjøre. Takk! 

Anonymkode: 745f5...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet faktisk ikke så mye om hvordan IVF behandling foregår annet enn det rent praktiske. Er det virkelig så tøft å gå gjennom? Er bare lei av å prøve uten resultater, og blir bare eldre og eldre

Anonymkode: 745f5...480

Vil absolutt ikke anbefale IVF som en rask og grei løsning nei, det er absolutt ingen mirakelkur. Du kan gange alle skuffelsene med vanlig prøving opp x 10, du har hormoner opp i ørene, du venter og teller og håper enda mer og fallhøyden er større. Det fysiske er ikke så veldig stort problem, hvis du synes det er greit med sprøyter og evinnelige UL oppe i gynekologstolen, men det mentale er det tøffeste. Jeg har holdt på med IVF i 1,5 år selv om alle prøvene er gode og jeg får god uttelling på stimuleringen. Alt jeg har for strevet så langt er en SA.

Men, når det er sagt så er det helt innafor å sette i gang prosessen når du har prøvd i 6 måneder og er over 35. Få en ordentlig utredning, gjerne en lapraskopi for å utelukke endometriose og få sendt en søknad til ivf, forhåpentligvis så trenger du den ikke og blir gravid på egenhånd mens du evt venter. Om du er utålmodig så er privat selvfølgelig en mulighet, det medisinske tilbudet er ikke veldig annerledes, du betaler i hovedsak for å slippe venting og for å få tettere oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ICSI her, klaffet på første forsøk. Vi gikk offentlig og det var kun 4 mndrs ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk, 25 år, normalvektig. Mannen 30 år. Lyktes på 1. forsøk.

Anonymkode: aac5e...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wiley skrev:

Vil absolutt ikke anbefale IVF som en rask og grei løsning nei, det er absolutt ingen mirakelkur. Du kan gange alle skuffelsene med vanlig prøving opp x 10, du har hormoner opp i ørene, du venter og teller og håper enda mer og fallhøyden er større. Det fysiske er ikke så veldig stort problem, hvis du synes det er greit med sprøyter og evinnelige UL oppe i gynekologstolen, men det mentale er det tøffeste. Jeg har holdt på med IVF i 1,5 år selv om alle prøvene er gode og jeg får god uttelling på stimuleringen. Alt jeg har for strevet så langt er en SA.

Men, når det er sagt så er det helt innafor å sette i gang prosessen når du har prøvd i 6 måneder og er over 35. Få en ordentlig utredning, gjerne en lapraskopi for å utelukke endometriose og få sendt en søknad til ivf, forhåpentligvis så trenger du den ikke og blir gravid på egenhånd mens du evt venter. Om du er utålmodig så er privat selvfølgelig en mulighet, det medisinske tilbudet er ikke veldig annerledes, du betaler i hovedsak for å slippe venting og for å få tettere oppfølging. 

Sånn for informasjonens del så er det noen som blir ganske dårlige fysisk og. Meg for eksempel 😛 Det mentale er selvfølgelig brutalt det og, men også de fysiske reaksjonene på hormoner var tøffe. 

Mannlig faktor her, så hadde trodd at hvis de bare fikk befruktet noen av de tilsynelatende perfekte eggene mine så skulle alt gå bra. Vel, det tok nærmere ett år, to stimuleringsrunder (med dertilhørende overstimulering som gjorde meg enda dårligere), 4 innsett, 2 SA, og til slutt en mensprøve til Hellas med påfølgende crazy antibiotikakur på begge to før spiren satt. Fått satt inn "helt perfekte" blastocyster tre av de fire gangene.

Så det kan gå alle veier det.. 

Anonymkode: 75a3e...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...