Gå til innhold

Er du snill på kort sikt (kvinner?) eller lang sikt (menn?)


AnonymBruker

Ville du reddet 1 person idag (alternativ A) , eller latt 1 person dø idag for å redde 2 personer fra å dø 10 år frem i tid (alternativ B) ?  

8 stemmer

  1. 1. Ville du reddet 1 person idag (alternativ A) , eller latt 1 person dø idag for å redde 2 personer fra å dø 10 år frem i tid (alternativ B) ?

    • A og jeg er mann
      2
    • A og jeg er kvinne
      3
    • B og jeg er mann
      2
    • B og jeg er kvinne
      1
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Begynte å tenke litt på dette, Jeg har inntrykk av at  kvinner virker mene at menn er slemme og onde (fordi de mener en må ta valg som på lang sikt er bedre selv om det kan føles ille på kort sikt), mens menn mener kvinner er korrtenkte og naive som går etter hva som føles riktig her og nå uten å tenke over konsekvensene lenge frem i tid. (overdrivelse). men tror egentlig begge deler er feil, en har bare forskjellige perspektiver kanskje ?

F.eks la oss si du har en person foran deg, du kan redde personen fra å dø, eller du kan la personen foran deg dø for å redde 2 personer fra å dø 10 år frem i tid. Hvilket valg tar du ?

Er dette noe forskningen har undersøkt eller er det bare min mega hjerne som er inne på noe revolusjonerende vitenskapelig nyfinning, nobelprisen neste ? Hey om noen fra nobelkommitten leser dette, så kan dere bare kalle meg for "anonym doler" det går bra

Gjerne svar på meningsmålingen så finner vi ut om min hypotese stemmer og at kvinner optimaliserer for kort-tid mens menn optimaliserer for lang tid. Kanskje kan vi eliminere fordommer og forstå forskjellene bedre, kanskje det kan gjøre at vi finner en motvekt mot tribalismen som virker spre om seg, folk kriger mot hverandre isteden for å spille på lag i Norge virker det som.

 

DISCLAIMER Dette er bare min spekulasjon og ikke ment som hets mot noen kjønn, sier ikke at noen av alternativene er bedre enn andre, men er interessant å se hvordan folk tenker forskjellig om ting uten at det nødvendigvis betyr at de er onde eller dumme av den grunn, det kan være uberettiget ☺️

Anonymkode: 09ee8...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xfs367

Mann, og gikk for A. I en sånn problemstilling ville jeg reddet den ene personen med en gang, og så ville jeg hatt 10 år på å løse problemet med de to andre. Hvis jeg er skikkelig heldig vil jeg bli presentert for en ny problemstilling angående dem. Det har jo allerede skjedd en gang, så hvem kan si det ikke vil skje igjen? Jeg kan i hvert fall ikke la den første personen dø bare fordi jeg ikke var villig til å ta en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...