Gå til innhold

Opplevd å måtte vente på et senere fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overbooking kan man tjene penger på, om man velger en senere flight. I noen tilfeller venter til neste dag.

Selv går jeg alltid inn som en av de første for å slippe dette. Noen ganger er det avklart før boarding hvem som kastes av, ofte ikke.

På heatrow fikk jeg ca 3000kr for å vente litt over en time til neste avgang.

Anonymkode: cfb0a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.6.2019 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Kusina mi skulle ta fly for å besøke meg i går, fra Oslo til Trondheim. Hun skulle reise med ungdomsbillett, Norwegian.

Da hun møtte opp ved gaten fikk hun etter hvert beskjed om at flyet hennes (om formiddagen) var overbooket. Dette gjorde at hun og 4 passasjerer til ikke fikk være med flyet de hadde kjøpt og betalt billetter for?! Hun fikk nytt flytidspunkt, ikke før på ettermiddagen. 

Er dette vanlig? Hvordan går det an at de overbooker fly? Skulle ikke vært mulig at kunder som har kjøpt billetter ikke får være med likevel?  

Anonymkode: da6e6...c17

Det skjer dessverre ofte, spesielt med SAS har jeg inntrykk av. Dette er fordi det ofte er passasjerer som ikke dukker opp og flyselskapene ønsker ikke tomme seter. Jeg synes det er helt utrolig at det er lovlig. Når man har kjøpt og betalt for en billett så blir det helt feil at man skal måtte vente på senere fly. En ting er om flyet er forsinket eller om en må vente på senere fly pga feil på det oppsatte flyet, men å skape trøbbel for reisende kun for å tjene mer penger er ganske hårreisende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Er dette vanlig? Hvordan går det an at de overbooker fly? Skulle ikke vært mulig at kunder som har kjøpt billetter ikke får være med likevel?  

Det er ganske vanlig ja, ofte opplyser de dette ved gate når det skjer, slik at frivillige kan melde seg. Det er ganske mange Euro i kompensasjon for dette. Så meld inn kravene hun har rett på. Fikk samme tilbudet i Paris en gang, men jeg takket nei. Noen andre takket ja. Tror av det var snakk om 150 euro den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Kusina mi skulle ta fly for å besøke meg i går, fra Oslo til Trondheim. Hun skulle reise med ungdomsbillett, Norwegian.

Da hun møtte opp ved gaten fikk hun etter hvert beskjed om at flyet hennes (om formiddagen) var overbooket. Dette gjorde at hun og 4 passasjerer til ikke fikk være med flyet de hadde kjøpt og betalt billetter for?! Hun fikk nytt flytidspunkt, ikke før på ettermiddagen. 

Er dette vanlig? Hvordan går det an at de overbooker fly? Skulle ikke vært mulig at kunder som har kjøpt billetter ikke får være med likevel?  

Anonymkode: da6e6...c17

Altså Norwegian overbooker ikke i tradisjonell forstand. (Selger fler billetter enn det er seter). Men siden de selger gjennomgående billetter så er det nok folk som har kommet til OSL med et fly som har vært så forsinket at de har mistet det flyet de egentlig skulle ha. Og da oppstår det overbooking når neste mulige fly er fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DavinaWin skrev:

Det skjer dessverre ofte, spesielt med SAS har jeg inntrykk av. Dette er fordi det ofte er passasjerer som ikke dukker opp og flyselskapene ønsker ikke tomme seter. Jeg synes det er helt utrolig at det er lovlig. Når man har kjøpt og betalt for en billett så blir det helt feil at man skal måtte vente på senere fly. En ting er om flyet er forsinket eller om en må vente på senere fly pga feil på det oppsatte flyet, men å skape trøbbel for reisende kun for å tjene mer penger er ganske hårreisende. 

Det er EU regler på dette her, så at de tjener penger er neppe rett. For dette løses ofte med frivillighet. Har jeg god tid takker jeg gjerne ja til de 150 Euro det er snakk om(tror det var det) som sagt var det "kamp" i gaten med å få dette, mange som meldte seg frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbooking er vanlig både på fly og hotell. 

Tenk hvor mange som flyr med fleksibilletter feks. Jeg reiser på en del dagsturer ifm jobb, og har alltid fleks på returen. Det er ikke sjelden at jeg ombooker kort tid før avgang. Dette har flyselskapene statistikker på, og stort sett klarer de å overbooke «riktig» slik at alle som vi komme med kommer med. 

På hotell gjøres det også. På et av hotellene jeg jobbet på overblikket vi over 10% hver natt. Det gikk bra i ca 8 av 10 tilfellene, men av og til skar det seg. Da måtte vi ringe rundt til andre hoteller i nærheten for å få flyttet våre gjester dit. På samme måte overtok vi gjester fra andre hoteller. 

Selvsagt ikke ideelt for kundene, men det er mange som bestille flyreiser og hotellovernattinger som av ulike grunner ikke dukker opp, eller som ombooker så sent at man ikke vil få solgt turen/rommet. 

 

Tror Overbooking er ganske vanlig i mange bransjer. Vet at enkelte studiesteder også tar inn flere studenter enn de har studieplasser, nettopp fordi de vet at en del takker nei, eller ikke dukker opp.  

Anonymkode: 4327d...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...