Gå til innhold

Opplevd å måtte vente på et senere fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kusina mi skulle ta fly for å besøke meg i går, fra Oslo til Trondheim. Hun skulle reise med ungdomsbillett, Norwegian.

Da hun møtte opp ved gaten fikk hun etter hvert beskjed om at flyet hennes (om formiddagen) var overbooket. Dette gjorde at hun og 4 passasjerer til ikke fikk være med flyet de hadde kjøpt og betalt billetter for?! Hun fikk nytt flytidspunkt, ikke før på ettermiddagen. 

Er dette vanlig? Hvordan går det an at de overbooker fly? Skulle ikke vært mulig at kunder som har kjøpt billetter ikke får være med likevel?  

Anonymkode: da6e6...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det skjer ofte. Passasjerene har rett på dekking av mat, og noen ganger pengekompensasjon. Google det så finner du regler og satser. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbooking er helt vanlig prosedyre.  Det er ikke så ofte det får konsekvenser, og ofte løses det ved frivillighet før man kommer til gaten.  Tommelfingerregel.  Mer en tre timer forsinket til ANKOMSTSTEDET kan utløse kompensasjon.

Prøv denne linken, som er en veiviser.  Desverre ikke på norsk, men engelsk.

Endret av Whistler
Staving...
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de overbooker er at de vet at det er en del som ikke møter opp. De har statistikk på dette, vanligvis går det greit fordi de fikk rett. Men ofte blir det litt feilberegning. De har selvsagt regnet på dette og funnet at om de må betale kompensasjon til noen innimellom så lønner det likevel seg å overbooke. Og de vet også at mange ikke sender inn krav om kompensasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :) Da må hun prøve å søke om kompensasjon. Håper ikke det samme skjer på hjemturen, da har hun noe hun må rekke i Oslo rett etterpå. Synes det er merkelig at de bare velger ut noen passasjerer som ikke får lov til å reise likevel. Snakk om å ta vare på kundene sine.... 

Anonymkode: da6e6...c17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle :) Da må hun prøve å søke om kompensasjon. Håper ikke det samme skjer på hjemturen, da har hun noe hun må rekke i Oslo rett etterpå. Synes det er merkelig at de bare velger ut noen passasjerer som ikke får lov til å reise likevel. Snakk om å ta vare på kundene sine.... 

Anonymkode: da6e6...c17

Har aldri opplevd det etter at jeg fikk gullkort. Så flyselskapene tar vare på kundene, og prioriterer de som reiser mest. Opplevde det senest sist uke da min flyging  ble kansellert, men jeg fikk plass på neste flyging, som i utgangspunktet var «fullt». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika

Jeg reiser mye i jobb, og ser dette stadig vekk. Særiig på morgenruter i ukedagene, det er mange med gullkort som hiver seg på et fly i siste liten, så her har nok kusinen din mistet plassen fordi noen måtte på et hasteoppdrag i jobben.

Har også lagt merke til at det som oftest er de som reiser alene med ungdomsbillett som tas ut. Det er vel den billigste billetten? Og som regel så spør de ved gaten om noen kan ta et annet fly mot kompensasjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Grunnen til at de overbooker er at de vet at det er en del som ikke møter opp. De har statistikk på dette, vanligvis går det greit fordi de fikk rett. Men ofte blir det litt feilberegning. De har selvsagt regnet på dette og funnet at om de må betale kompensasjon til noen innimellom så lønner det likevel seg å overbooke. Og de vet også at mange ikke sender inn krav om kompensasjon. 

Er det mange som betaler for reisene sine som ikke møter opp? Ettersom flyselskaper ofte overbooker?

Anonymkode: b31f1...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det mange som betaler for reisene sine som ikke møter opp? Ettersom flyselskaper ofte overbooker?

Anonymkode: b31f1...78f

Ja. Mest de som ikke rekker det pga deres reise før er forsinket. Også andre tilfeller .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har opplevd dette flere ganger. Både i Norge og i USA, hvor jeg har på følelsen at det er ennå vanligere. Jeg ble veldig sur da jeg en gang hadde ungdomsbillett med SAS, men da flyet ble forsinket ble jeg fortalt at jeg måtte betale mer for å være med på neste, fordi da hadde de brukt opp antall kvote ungdomsbilletter på akkurat det flyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det slik at man alltid får plass på et nytt fly samme dag, eller kan det være at man blir "overlatt til seg selv" etter å bli nektet adgang? 

Anonymkode: da6e6...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Malika skrev:

Jeg reiser mye i jobb, og ser dette stadig vekk. Særiig på morgenruter i ukedagene, det er mange med gullkort som hiver seg på et fly i siste liten, så her har nok kusinen din mistet plassen fordi noen måtte på et hasteoppdrag i jobben.

Har også lagt merke til at det som oftest er de som reiser alene med ungdomsbillett som tas ut. Det er vel den billigste billetten? Og som regel så spør de ved gaten om noen kan ta et annet fly mot kompensasjon også.

Det hjelper ikke å ha gullkort og hive seg på fly i siste liten, du har garantert plass når det er så og så mange timer i forkant, men Diamant har bedre betingelser også har du SAS Pandion kort som omrtent gir deg alt har fordeler og muligheter, men det gies ut kun til utvalgte. Men de aller fleste flyselskap overbooker på mange av sine avganger, det er jo fordi mange ikke møter opp til avganger pga diverse årsaker og de da skal slippe kjøre med halvtomme fly. Så kan det også være de må sette inn en annen flytype med færre seter, veldig ofte så plukkes de kundene ut som er senest til innsjekk eller de med lavest pris på billettene sine. 

Anonymkode: 56f05...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det betyr at det er stor risiko for de med ungdomsbillett hos Norwegian å ikke få være med flyet dersom alle passasjerene møter opp? Orker jo ikke å møte opp flere timer før en innenlandsflyvning bare for å være mer sikker på å få være med flyet heller. Dette er jo håpløst, ofte har man jo andre ting å rekke etter å ha kommet til ankomststedet. 

Anonymkode: da6e6...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Clefable skrev:

Ja, jeg har opplevd dette flere ganger. Både i Norge og i USA, hvor jeg har på følelsen at det er ennå vanligere. Jeg ble veldig sur da jeg en gang hadde ungdomsbillett med SAS, men da flyet ble forsinket ble jeg fortalt at jeg måtte betale mer for å være med på neste, fordi da hadde de brukt opp antall kvote ungdomsbilletter på akkurat det flyet. 

Det er helt uakseptabelt at du skulle betale noe mer.

Anonymkode: 66412...62e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd med meg i USA en gang. Fikk kupong til mat på flyplassen, men da det viste seg at neste fly også var overbooket fikk jeg overnatting på hotell inkludert transport, middag og frokost slik at jeg tok flyet dagen etter. 

Anonymkode: dd4bb...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på en ting til: Er det nødvendig å skrive ut reisedokumenter og ha med på flyplassen når man skal ut og reise? Eller holder det å skrive ned bookingreferansen og ha med ID? 

Anonymkode: da6e6...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det slik at man alltid får plass på et nytt fly samme dag, eller kan det være at man blir "overlatt til seg selv" etter å bli nektet adgang? 

Anonymkode: da6e6...c17

De skal være pliktige å ordne deg en ny flyving, men ikke nødvendigvis samme dag. Dersom du ikke har mulighet til å reise hjem, må de alternativt dekke hotellregningen. Slik gjorde Sas det en annen gang med meg i alle fall, men da var hele flyvningen kansellert, så mulig reglene er annerledes da. 

 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt uakseptabelt at du skulle betale noe mer.

Anonymkode: 66412...62e

Enig! Men jeg måtte enten vente til et fly med ledig ungdomsbillett, eller betale mellomlegget på en vanlig billett. Neste flyving gratis hadde blitt uka etterpå, og jeg måtte hjem for eksamen... Men husker det føltes veldig urettferdig! 

Endret av Clefable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting til: Er det nødvendig å skrive ut reisedokumenter og ha med på flyplassen når man skal ut og reise? Eller holder det å skrive ned bookingreferansen og ha med ID? 

Anonymkode: da6e6...c17

Neida, du må ikke skrive ut dokumentene hjemme. Bare ha med deg referansen, så sjekker du inn på app/nett/automat/skranke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, alli634 skrev:

Neida, du må ikke skrive ut dokumentene hjemme. Bare ha med deg referansen, så sjekker du inn på app/nett/automat/skranke :) 

Okei! Hun tenker å sjekke inn via appen kvelden før hun reiser. Er det da mindre sjanse for å bli nektet å fly sammenlignet med om man sjekker inn på flyplassen? 

Anonymkode: da6e6...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...