Gå til innhold

Hvorfor er bibelen så dømmende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere kristne om det?

Anonymkode: 33464...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dømmende i forhold til hva?

Anonymkode: af5f1...b6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hvor som det kalles. Homofile. At de som tror på Gud vil få evig liv. Men hva med oss andre. ?

Anonymkode: 33464...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hor skulle det stå

Anonymkode: 33464...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er bare tull. Ikke hør på det.. folk er ondskapsfulle nå idag og via bibelen ser vi at det var ett problem lenge før vår generasjon.

Anonymkode: 33878...a9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er dømmende fordi den er skrevet av mennesker og mennesker er dømmende skapninger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en kar som sier han vet det er sannhet. Han er helt overbevist. Hvordan kan folk bli så overbevist hvis det ikke er sant?

Anonymkode: 33464...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi organisert religion har som hovedformål å være en form for sosial kontroll, og en måte for en liten gruppe mennesker å gi seg selv fordeler og mulighet til å kontrollere "de uvaskede massene", altså folk flest.

Anonymkode: f8773...688

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den ble skrevet av folk som hadde en slik kultur. 

Hadde de gamle grekerne skrevet den, ville den vært full av fest, moro og orgier, samt en del filosofi, sånn i bakfylla. 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut sånn, hvis man ikke tror på det som står i bibelen. Har selv slitt med lyster til å gjøre synd. Men jeg velger å tro at når Gud sier en ting, så er det sånn. Uansett hva jeg måtte føle. Følelser kan svinge, men Gud forandrer seg ikke. 

Etter å ha gjort mye dumt, ser jeg faktisk at det er mye hverdags visdom i både taler og bibelvers, og at jeg kunne vært spart for mye, hvis jeg hadde tatt bedre valg da jeg var yngre. Når jeg sier det, mener jeg ikke at Gud straffet meg, men at de dumme valgene fikk konsekvenser for livet mitt.

Jeg tror mye av det som står er råd for å komme bedre gjennom livet. Andre ting som omtales som synd blir noe annet igjen. Det får alltid konsekvenser i en eller annen form.

Anonymkode: c2b76...525

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bibelen kom ikke med telefaks fra Himmelen! 

Den ble jo selvfølgelig skrevet av mennesker, akkurat som alle andre "hellige" skrifter... 

Anonymkode: 0bcb0...51b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bibelen er skrevet av gamle, konservative menn!

De "typene" finnes jo faktisk enda...

Anonymkode: 095a4...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi bibelen er skrevet av gamle, konservative menn!

Anonymkode: 095a4...9b4

Hvem var det som skrev bibelen?

Anonymkode: 0b701...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt over, den er dømmende fordi den er skrevet av mennesker og mennesker er dømmende. Gud er ikke dømmende.

Alt som står i Bibelen er ikke sant, men den har en del av sannheten, akkurat som alle andre religioner har.

Jeg ser på religioner som ulike biter av en kake, der kaken er sannheten. La oss si at sannheten er en ren, hvit bløtkake uten dekorasjon på. Så deler man den opp i deler med ulik størrelse og sier at dette er kristendommen, dette er islam, dette er hinduisme osv osv osv. Og så legger hver religion på sin egen pynt på kaken, noen har frukt og bær på, noen sjokolade, noen kler kanskje sin bit med marsipan, noen drukner den kanskje i pynt, mens andre beholder kaken mer som den er. Men kjernen i kaken er fortsatt den samme selv om man må lete litt etter den under pynten.

Anonymkode: eaea1...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere kristne om det?

Anonymkode: 33464...757

Bibelen er ikke dømmende. Men mennesker som leser bibel slik Fanden leser den boka, de er dømmende.

Anonymkode: 475d4...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere kristne om det?

Anonymkode: 33464...757

At den ikke er det, den sier noe om hvordan man bør leve, men påpeker samtidig at mennesket er født med fri vilje og kan velge selv hvordan man vil leve.

Anonymkode: 66338...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.6.2019 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Kjenner en kar som sier han vet det er sannhet. Han er helt overbevist. Hvordan kan folk bli så overbevist hvis det ikke er sant?

Anonymkode: 33464...757

Fordi han trenger det. Eneste positive med organisert religion er at utsatte mennesker, f eks ny-nyktre, føler trygghet og håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...