Gå til innhold

sammenheng mellom IQ og overtro


Søtnosen95

Anbefalte innlegg

Forskere har funnet ut at personer som tror blindt på religion er mindre smarte enn de som ikke gjør det. Jeg tenker selvsagt det kan stemme. De som er smarte vil gjerne etterspørre bevis og tror ikke på noe som like greit kunne vært ett natt eventyr til våre barn. Vi alle kan dermed gjøre denne IQ testen på oss selv og sjekke om vi er religiøse eller ei.

 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/mr-personality/201312/why-are-religious-people-generally-less-intelligent

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel noe man fant ut av for en god del år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen har vel så lite mellom øra som de som tror på det overnaturlige, det er mer mellom himmel og jord liksom, eller de som tror på tarotkort mm? 

Anonymkode: ac12a...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

Dette er vel noe man fant ut av for en god del år siden.

Hyssssj, du må ikke si sånt. Noen fant ut av dette nå nettopp.

Anonymkode: 267e8...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble vel litt for enkelt presentert. Hva defineres som overtro? Utover religion, inkluderer det også tro på liv på andre planeter?Jeg kan være med på at ekstreme eller fanatiske holdninger ofte finnes hos personer med manglende kritisk sans. 

Når det gjelder religion som kristendommen, så er det jo interessant å ta utgangspunkt i tid og kultur. En voldsom stor mengde genier har gjennom tidene sagt de har hatt gudsfrykt. Det å kalle seg ateist i dag krever liten mental innsats, men for 3-500 år siden var det banebrytende hver gang det skjedde.

Du er mulig du har rett, TS. Jeg bare tenker at umiddelbart ble denne "ligningen" litt for enkel. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einstein var religiøs. Så nei. Uansett inteligens, kan man få seg til å tro det meste.

Anonymkode: 2c4c6...4a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Dette er vel noe man fant ut av for en god del år siden.

 

Jepp. Og så er også artikkelen TS har funnet 6 år gammel. Men at mennesker som er svært overtroiske eller veldig religiøse tenker mindre rasjonelt har jo vært kjent i mange tiår eller århundrer.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Einstein var religiøs. Så nei. Uansett inteligens, kan man få seg til å tro det meste.

Anonymkode: 2c4c6...4a9

Einstein var ikke særlig religiøs, dogmatisk eller overtroende. Han trodde på en slags panteistisk gud, som er alle ting, alle steiner, alle mennesker, vinden..altså at gud er det samme som hele virkeligheten. (Noe som forsåvidt gjør hele konseptet "gud" meningsløst, mener jeg.)

Han trodde ikke på livet etter døden, og ikke på en personlig gud slik som gudene i kristendommen, islam eller hinduismen. Å tro på en slik gud, som bryr seg om menneskers liv og leven og aktivt påvirker virkeligheten, beskreiv han som naivt og barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Einstein var religiøs. Så nei. Uansett inteligens, kan man få seg til å tro det meste.

Anonymkode: 2c4c6...4a9

Nei det var han ikke, men av en eller annen grunn prøver religiøse å påstå at han var det. litt som når de påstår at Darwin forkastet evolusjonsteorien på sitt dødsleie noe han aldri gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
48 minutter siden, Søtnosen95 said:

Vi alle kan dermed gjøre denne IQ testen på oss selv og sjekke om vi er religiøse eller ei.

Nei. At vi ser en trend i grupper betyr ikke at det gjelder deg som individ. Individuelle forskjeller er ofte sterker enn forskjeller i grupper.

Det finnes mennesker med IQ over 140 som er religiøse, som tror på at jorden er flat, som tror at staten spionerer på de personlig. Osv

Men jeg forstår at det er mer flatterende å tenke at du er smart om du ikke er overtroisk. Det passer inn med den enkle logikken man gjerne bruker på kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 19.35, MortenMinstelønn skrev:

Dette ble vel litt for enkelt presentert. Hva defineres som overtro? Utover religion, inkluderer det også tro på liv på andre planeter?Jeg kan være med på at ekstreme eller fanatiske holdninger ofte finnes hos personer med manglende kritisk sans. 

Når det gjelder religion som kristendommen, så er det jo interessant å ta utgangspunkt i tid og kultur. En voldsom stor mengde genier har gjennom tidene sagt de har hatt gudsfrykt. Det å kalle seg ateist i dag krever liten mental innsats, men for 3-500 år siden var det banebrytende hver gang det skjedde.

Du er mulig du har rett, TS. Jeg bare tenker at umiddelbart ble denne "ligningen" litt for enkel. 

Nei, når det kommer til liv på andre planeter er det faktisk ganske stor sannsynlighet for at det eksisterer. Jeg tenkte på religion.. For alt vi vet er det noe en 7åring har skrevet. Jeg bruker av og til å tenke på hvor latterlig den personen må synes vi er. Bygger kirker til fordel for hans ord, tusenvis av prester, bønner, bøker, etc i mange herrens år 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 19.35, MortenMinstelønn skrev:

Dette ble vel litt for enkelt presentert. Hva defineres som overtro? Utover religion, inkluderer det også tro på liv på andre planeter?Jeg kan være med på at ekstreme eller fanatiske holdninger ofte finnes hos personer med manglende kritisk sans. 

 

Overtro er tro. Tro er ikke basert på vitenskapelige fakta. Hvis man tror på liv på andre planeter så støttes dette av vitenskapen. Først og fremst av statistikk. 

Anonymkode: cfd28...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Men ingen har vel så lite mellom øra som de som tror på det overnaturlige, det er mer mellom himmel og jord liksom, eller de som tror på tarotkort mm? 

Anonymkode: ac12a...f73

Mange slike mennesker er faktisk ganske smarte, mer enn den vanlige personen i gata som er materialistisk, skal imponere venner med huset sitt, er overfladisk, egoistisk, kald og manipulerende...

Anonymkode: 71d40...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange slike mennesker er faktisk ganske smarte, mer enn den vanlige personen i gata som er materialistisk, skal imponere venner med huset sitt, er overfladisk, egoistisk, kald og manipulerende...

 

Hva baserer du det på? Personlig erfaring?

 

Anonymkode: a14a9...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok overtroisk.. Har sett ting jeg ikke kan forklare...

Anonymkode: 66873...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blind tro er ikke smart. Å tro samtidig som man også ser det kritiske ved ting tyder på intelligens. Overtro handler om så mangt og ikke kun religioner. Elon Musk kan en ikke akkurat kalle uintelligent! Men mye rart han får seg til å si. Han har uttalt tro på både det ene og det andre. Og han er ikke alene. Intelligente mennesker vet veldig godt at bevis ikke alltid er bevis:-) 

Anonymkode: 8f113...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligens er vel heller ikke så enkelt å måle.. Det finnes emosjonell intelligens som mange mangler, også det som går mer på teori.

 

Men jeg har alltid trodd at jeg er litt mindre intelligent enn andre, vet ikke hvorfor. Kanskje fordi jeg har dårlig hukommelse og bruker feil setninger når jeg prater. Snakker litt usammenhengede ifølge folk rundt meg.

Anonymkode: 66873...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elon Musk kan en ikke akkurat kalle uintelligent!

Han er ikke religiøs:

When asked whether he believed "there was some kind of destiny involved" in humanity's transition to a multi-planetary species, rather than "just physics", Musk responded:

Well, I do. Do I think that there's some sort of master intelligence architecting all of this stuff? I think probably not because then you have to say: "Where does the master intelligence come from?" So it sort of begs the question. So I think really you can explain this with the fundamental laws of physics. You know it's complex phenomenon from simple elements.

Musk has stated that he does not pray, or worship any being, although previously admitted to praying before an important Falcon_1 launch, asking "any entities that [were] listening" to "bless [the] launch". When asked whether he believed "religion and science could co-exist", Musk replied "probably not"

Anonymkode: a14a9...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Nei. Som en nevnte lengre oppe, så finnes det individuelle forskjeller ift hvor høy IQ de har. IQ måles ikke utfra om man er religiøs eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke religiøs:

When asked whether he believed "there was some kind of destiny involved" in humanity's transition to a multi-planetary species, rather than "just physics", Musk responded:

Well, I do. Do I think that there's some sort of master intelligence architecting all of this stuff? I think probably not because then you have to say: "Where does the master intelligence come from?" So it sort of begs the question. So I think really you can explain this with the fundamental laws of physics. You know it's complex phenomenon from simple elements.

Musk has stated that he does not pray, or worship any being, although previously admitted to praying before an important Falcon_1 launch, asking "any entities that [were] listening" to "bless [the] launch". When asked whether he believed "religion and science could co-exist", Musk replied "probably not"

Anonymkode: a14a9...cb9

Og igjen, overtro er mer enn det vi oppfatter som tradisjonelle religioner. Se flere intervjuer med ham. Han sier mye rart. Typisk nerd som ikke akkurat er låst i en boks. 

Anonymkode: 8f113...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke religiøs:

When asked whether he believed "there was some kind of destiny involved" in humanity's transition to a multi-planetary species, rather than "just physics", Musk responded:

Well, I do. Do I think that there's some sort of master intelligence architecting all of this stuff? I think probably not because then you have to say: "Where does the master intelligence come from?" So it sort of begs the question. So I think really you can explain this with the fundamental laws of physics. You know it's complex phenomenon from simple elements.

Musk has stated that he does not pray, or worship any being, although previously admitted to praying before an important Falcon_1 launch, asking "any entities that [were] listening" to "bless [the] launch". When asked whether he believed "religion and science could co-exist", Musk replied "probably not"

Anonymkode: a14a9...cb9

Det går an å være overtroisk uten at man er religiøs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...