Gå til innhold

Å lene tilbake sete på fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei da, har sett det før. Det er bare å kontakte flypersonellet så ber de deg fjerne det. Koste meg glugg når jeg tilkalte flyvertinne for å klage på at setet mitt satt fast, hun var rutinert og ba straks han bak om å fjerne sperren. 

Anonymkode: bcf45...963

Digger meg!!👏

Anonymkode: 3725b...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har reist MYE, og spesielt langdistanser på 6-8 timer og 11-12 timer i ett strekk siden jeg har bodd i Australia. Opplever at folk flest tar hensyn til personen bak, men ikke alltid. Jeg er vel oppdratt, og spør uten unntak ALLTID vedkommende bak meg om jeg få legge setet bak litt siden jeg har lange ben. Synes det er forferdelig uhøflig å bare deise setet bakover helt plutselig. Dette skjedde på min forrige reise, var dog bare en fire timers tur. Stort sett sier jo folk at det er greit, så jeg personlig skjønner ikke hvorfor man ikke skal ta seg den høfligheten det er å bare spørre. Men, kanskje litt typisk norsk væremåte dette. Her kommer jeg liksom. Prøve og unngå å få et nei siden det ville forstyrre hele reisen...

 

Anonymkode: 7c683...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt fantastisk om flysetene kunne være som på tog. Når du tar seteryggen bak, skyves den delen du sitter på fram, slik at du kun stjeler av din egen plass... Det hadde vært en fin løsning om de hadde klart å lage slike seter på fly.... 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har betalt for plassen sin med setet tilbakelent så langt det går. Helt greit at det gjøres da.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig etikette å lene tilbake setet på korte flyturer dagtid, det er bare rasshøl og folk som ikke er vant med å fly som gjør det. Så det skjer heldigvis sjelden på de pendlerrutene jeg flyr oftest, men med en gang man hopper på et fly til sydenland så får man en pappskalle i fanget. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2019 at 7:59 PM, Unika said:

Det jeg ikke skjønner er: hvorfor legger ikke alle setet bakover? Problem solved. Det er helt sært å sitte pinnerett i stolen i flere timer, det er derfor helt legitimt å legge stolryggen ned. 

Jeg er helt enig. Om jeg har mitt eget sete pinnerett er det selvsagt ikke behagelig at den foran meg tar ned setet sitt. Men så snart jeg gjør det samme, så gjør det ingenting for meg at han foran også har nede setet sitt. Og det at man "tar ned" setet behøver ikke å bety at man tar det så langt ned som det fysisk går, men kanskje bare halvveis. Det er ikke behagelig å sitte rett opp og ned i 8+ timer. Selv på kontorer skjønner man jo at det ikke går. 

Jeg har aldri tenkt noe over at det skal være frekt å bruke setefunksjonen, spesielt ikke etter at matserveringen er over. Dersom passasjeren bak meg ha så lange bein at det ikke går, så merker man det jo. Det er en funksjon som flyselskapene har åpnet for, så da har jeg i alle fall alltid tenkt at det er helt greit. Om man ikke vil ta den risikoen så tenker jeg at man bør booke seg et sete f.eks. ved nødutgangen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.6.2019 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Mange mener at det er frekt å lene tilbake setet på et fly, men hva skal man gjøre når man skal sove? Og ettersom det er tillatt så bør man få lov til det? Eller hva mener dere?

Anonymkode: 3725b...5f8

Pappa sover ALLTID på fly og han reiser iallefall 20+ ganger i løpet av et år. Har aldri sett han lene tilbake sete så lenge jeg har vært på reise med han, og det har vært en god del ganger. Det er fullt overkommelig. 

Selv bruker jeg å se bak meg hvem som sitter der. Sitter der en liten unge lener jeg så klart bak setet, for da er jeg ikke i veien. Sitter der derimot noen som er 190 høy er det uaktuelt, for de har jo ikke beinplass fra før og det blir mye verre for dem om jeg lener bak setet. Er vell kun om man er under 180 at man har god beinplass, men til og med på 180 vil det bli trangt. 

Man kan så klart bare lene setet tilbake og gi faen. Men da kan du heller ikke bli sur når han på 2 meter trykker knærne sine mot ryggen din. Det kan han faktisk ikke noe for. Du kan heller ikke be han sitte i ro, han kan bevege seg så mye han vil. Broren min er 188 og vi var ute å reiste sammen en gang, og da satt det en person foran han som lente seg bak. Broren min kunne ikke bevege seg, og skulle han på do måtte han spørre vedkommende om å lene frem setet igjen. Når han kom tilbake fra toalettet lente mannen tilbake setet. Broren min ble så klart irritert, for det første var det ubehagelig og vondt for han, for det andre kunne han ikke gjøre noe for å få bedre beinplass. Så han bare makka litt (bevegde på beina for å finne bedre stilling, satt ikke å sparka i setet liksom, han kunne jo ikke sparke for beina fikk han ikke opp), personen foran han ble irritert og spurte om han kunne sitte i ro. Endte med at han mannen lente frem setet igjen når han skjønte at det var litt dobbeltmoral ute å gikk. 

Det er normalt å ta hensyn. Om du ikke klarer å ta hensyn, så kan du ikke forvente at personen bak deg tar hensyn heller. Er en uskreven regel at du ikke lener setet bak om noen bak deg er høy og allerede sliter med beinplassen. De aller fleste som er høye prøver å få sete fremst og ved exit, men det er ikke alltid det lar seg gjøre dessverre. Hilsen ei som selv er 170 men har familie på 185+ og alle sliter som pokker på flyturer. Ikke lengre flyturer på 6 timer + da, for da er det ofte god plass mellom setene. 

Anonymkode: 3af3e...87f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vår rett å vippe bak setet. Det er en funksjon for en grunn. Jeg vipper alltid bak og da bør de bak passe kaffekoppen sin! Jeg har like mye rett til å vippe til at de skal drikke kaffe! Husker en gang det ble voldsomt med romstering bak meg etter jeg vippa bak. Typisk charterturister som ikke passer på koppen sin

Anonymkode: 2bc16...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 10.59, altflyter skrev:

Det hadde vært helt fantastisk om flysetene kunne være som på tog. Når du tar seteryggen bak, skyves den delen du sitter på fram, slik at du kun stjeler av din egen plass... Det hadde vært en fin løsning om de hadde klart å lage slike seter på fly.... 

Fløy med Cathay pacific for noen år siden...de hadde fast rygg,, der du bare sklei ut i en forferdelig posisjon når du prøvde å hvile...  såkalte clamshellseat. Helt forferdelig...

Anonymkode: e576c...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 10.20, AnonymBruker skrev:

Det er vår rett å vippe bak setet. Det er en funksjon for en grunn. Jeg vipper alltid bak og da bør de bak passe kaffekoppen sin! Jeg har like mye rett til å vippe til at de skal drikke kaffe! Husker en gang det ble voldsomt med romstering bak meg etter jeg vippa bak. Typisk charterturister som ikke passer på koppen sin

Anonymkode: 2bc16...a6e

Men, kanskje det går an å kikke bak og se om personen bak deg er oppmerksom på at du er på vei bakover? Vanlig folkeskikk;) Og ikke legge setet helt bak før etter evnt måltid. . 

Anonymkode: e576c...654

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre legg bak setet ditt. Men å sparke i setet framfor er også mulig. Så det kan hende jeg gjør det. 

For så lenge det er mulig, så gjør jeg det uten å spørre vedkommende i sete fremfor 😁👍

Anonymkode: c527f...2eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Berre legg bak setet ditt. Men å sparke i setet framfor er også mulig. Så det kan hende jeg gjør det. 

For så lenge det er mulig, så gjør jeg det uten å spørre vedkommende i sete fremfor 😁👍

Anonymkode: c527f...2eb

Og ellers er du normal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alltid stolryggen bakover, det er en funksjon som finnes på setet jeg har betalt for, og som gir meg bedre komfort på turen. Det er helt i orden for meg at han foran meg også gjør det. Det blir for dumt å sitte helt rett i flere timer og få vondt i ryggen når flysetet har denne funksjonen.

Anonymkode: 387a6...eff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker godt den gangen jeg bøyde meg frem og litt ned for å hente opp vesken min og samtidig som jeg gjorde det kastet mannen foran meg setet sitt bakover. Det var ikke en rolig lene seg bakover, men gjort av full styrke. Det knaste godt i nakken min da og jeg måtte ligge på gulvet bak i flyet.

Anonymkode: 5f5cd...068

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg har betalt for setet mitt, setet har den funksjonen.

Men jeg ser bak meg og lener setet saaakte bakover.

Å bare plutselig ta setet ned i full fart er ikke ok. Man kan fort skade en person som lener seg forover eller at kaffekoppen full av varm drikke faller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Jeg legger aldri bak setet, men det er fordi jeg har lange bein selv og vet hvor ubehagelig det er å ha et sete så hardt klemt inn i knærne at man blir hele nummen.

Er veldig nøye på å aldri sparke i/komme bort i setet foran, og er veldig forsiktig om jeg tar ned bordet (så det ikke skal riste for den foran). Men legger den foran meg ned setet, får hen utrolig mange irritenede dytt og «ristinger» i setet sitt. Må dytte litt for å klare å endre stilling (for å ha bittelitt blodsirkulasjon i beina), men må nok innrømme at det skjer veeeldig ofte om setet er tatt helt bak. Min lille hevn 😉

Anonymkode: d6af7...76c

Forstår deg godt, jeg gjør noe lignende. Vi har familie som bor langt borte, og har dermed flydd en del med barna fra de var små, og frem til de ble 2 kan de sitte på fanget. Jeg prøver mitt ytterste for at barna mine ikke skal plage andre på flyet, men i det sekund den fremfor meg legger ned setet når jeg sitter med barn på fanget slutter jeg å korrigere sparking i setet og opp og ned med brettet. 

Anonymkode: a3405...e68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.6.2019 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Mange mener at det er frekt å lene tilbake setet på et fly, men hva skal man gjøre når man skal sove? Og ettersom det er tillatt så bør man få lov til det? Eller hva mener dere?

Anonymkode: 3725b...5f8

Det er jo ikke frekt da setet er ment å brukes slik. 

Det er mye frekkere de ekle menneskene som drar av seg skoene så fort de får satt seg. Fy f så ekkelt! 

Anonymkode: ed7af...3d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke frekt da setet er ment å brukes slik. 

Det er mye frekkere de ekle menneskene som drar av seg skoene så fort de får satt seg. Fy f så ekkelt! 

Anonymkode: ed7af...3d0

Sko er ment for å tas av og på. 😊 Den som har betalt for skoene har rett til ta dem av seg. 

Anonymkode: 65ae8...c76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke frekt, men jeg pleier å se an hvem som sitter bak meg. Er det en stakkars kar på 2 meter, så dropper jeg det eller spør om det er greit. Passer også på at setet er i normal posisjon under måltider. Jeg liker å ta hensyn til folk, men syns ikke det er frekt når folk lener setet tilbake der jeg sitter. Jeg er liten da, så det spiller ikke så stor rolle for meg om setet foran er oppreist eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke frekt da setet er ment å brukes slik. 

Det er mye frekkere de ekle menneskene som drar av seg skoene så fort de får satt seg. Fy f så ekkelt! 

Anonymkode: ed7af...3d0

Jeg tar av meg skoene på lengre turer når jeg sitter i setet (tar de selvsagt på meg om jeg skal gå noe sted). Jeg vet at føttene mine ikke lukter noe, så det gjør jeg med aller største trygghet! Hvis man derimot sliter med illeluktende føtter, er jeg enig i at skoene bør holdes på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...