Gå til innhold

Så sliten av baby som ikke vil sove!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på 4 mnd som jeg synes er og har vært ganske urolig hele tiden. Hun greier ikke sitte på fanget mer enn 2 min før hun begynner å åle seg, hjelper ikke å snakke med henne eller underholde. Hun er håpløs å ha med på besøk hos folk for hun takler ikke å være våken lenger enn Max 1 time, pg bør overtrøtt. Men hun greier ikke sove på dagtid heller, så hun forblir sur og grinete hele dagen pga dette. Føler jeg bruker hele dagen på å få henne til å sove, noe hun ikke alltid greier. Det er ofte skriking i lang tid før hun endelig sovner og når hun endelig sovner da så er hun våken igjen etter 30 min Max... ikke uthvilt men vil ikke sove mer. Så da er det ny økt med sure miner og grining pga overtrøtthet. Vil som regel ikke sove i verken vogn, vugge, seng, etc...ingentig er bra nok og jeg løper frem og tilbake som en jo-jo. Prøver å kose meg meg babytiden men jeg får det ikke til...  

Jeg et så utrolig sliten og lei, og føler barseltiden min er ødelagt. Har ikke gode minner føler jeg, bare stress og mas. 

Ser på barselgruppa hvor de har med seg babyene sine som lar seg lett underholde og ler og smiler, er med på besøk hos folk, sittet i fanget hos mor lenge og kan ligge på gulvet og leke en stund både for seg selv og med andre. Det kan ikke vi. 

Er så lei av å høre at «bare vent, det går over», for det gjør jo ikke det. Og ja jeg får avlasting når mannen kommer hjem men det er og blir jeg som sitter med hovedansvaret døgnet rundt, det er desverre ikke til å komme unna. 

Trodde ikke det skulle bli så stress, trodde jeg skulle kose meg mer, men alt jeg tenker på er at jeg håper jeg ser lyset i tunnelen snart. Men når det «lyset» kommer da skal jeg tilbake til jobb og faren får sjarmøretappen og får all kosen mens jeg ikke får ta del i dette fordi jeg må jobbe. 

Flere som har det sånn?:( 

Anonymkode: 2b558...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må legge til at hun sovner greit på kvelden og på natta sover hun bra. Spiser 2 ganger på natta, og sover videre etterpå. Så jeg har heldigvis kvelden «babyfri» og kan hvile. Men resten av dagen er virkelig et pes😢 

Anonymkode: 2b558...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få i henne mere mat. Min var sånn helt til jeg droppet helt å følge anbefalinger av antall ml NAN den skulle ha i seg. Ble rolig med en gang.

Jeg ammet ikke mer enn noen få uker.

Anonymkode: 63023...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv å få i henne mere mat. Min var sånn helt til jeg droppet helt å følge anbefalinger av antall ml NAN den skulle ha i seg. Ble rolig med en gang.

Jeg ammet ikke mer enn noen få uker.

Anonymkode: 63023...64e

Hun får flaske, og drikker seg mett. Får ikke i henne mer. 

Men det er mye kaving og uro ved mating også, men sånn har det vært lenge. En flaske bruker jeg ofte en time på å få i henne.  

Anonymkode: 2b558...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er noe som plager henne?

Anonymkode: 20c5f...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke er noe som plager henne?

Anonymkode: 20c5f...298

Har vært hos lege, helsesøster og manuellterapeut for å sjekke låsninger eller lignende. Men de finner ikke noe så de diagnostiserer med magevondt fordi de ikke finner noe annet, noe jeg ikke er helt enig i. For syns ikke hun oppfører seg som om hun har vondt, for jeg vet hvordan hun er da.  

Eneste «løsningen» jeg har fått av dem er idoform men det er jo for magevondt, men hun har jo ikke det så den har ikke funka i det hele tatt.

 

Anonymkode: 2b558...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært hos lege, helsesøster og manuellterapeut for å sjekke låsninger eller lignende. Men de finner ikke noe så de diagnostiserer med magevondt fordi de ikke finner noe annet, noe jeg ikke er helt enig i. For syns ikke hun oppfører seg som om hun har vondt, for jeg vet hvordan hun er da.  

Eneste «løsningen» jeg har fått av dem er idoform men det er jo for magevondt, men hun har jo ikke det så den har ikke funka i det hele tatt.

 

Anonymkode: 2b558...234

Hva med melken? Kan det være melkeallergi? Reflux/stille reflux?

Min hadde melkeallergi og når vi gikk over til althera og Minifom før hvert måltid så ble det bedre.

Stakkars baby som tilsynelatende har det vondt. Ikke tvil på deg selv, hvis du føler at hun har vondt så har hun det sikkert? Prøv å få hjelp, og ikke gi opp, du er moren og kjenner babyen best :)

Prøv semperdråper/minifom og se om det kan hjelpe ❤️

Anonymkode: 20c5f...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med melken? Kan det være melkeallergi? Reflux/stille reflux?

Min hadde melkeallergi og når vi gikk over til althera og Minifom før hvert måltid så ble det bedre.

Stakkars baby som tilsynelatende har det vondt. Ikke tvil på deg selv, hvis du føler at hun har vondt så har hun det sikkert? Prøv å få hjelp, og ikke gi opp, du er moren og kjenner babyen best :)

Prøv semperdråper/minifom og se om det kan hjelpe ❤️

Anonymkode: 20c5f...298

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært hos lege, helsesøster og manuellterapeut for å sjekke låsninger eller lignende. Men de finner ikke noe så de diagnostiserer med magevondt fordi de ikke finner noe annet, noe jeg ikke er helt enig i. For syns ikke hun oppfører seg som om hun har vondt, for jeg vet hvordan hun er da.  

Eneste «løsningen» jeg har fått av dem er idoform men det er jo for magevondt, men hun har jo ikke det så den har ikke funka i det hele tatt.

 

Anonymkode: 2b558...234

Beklager leste litt fort. Prøv å se om hun har låsninger i ryggen hos en kiropraktor som har erfaring med babyer. De har som oftest mer peiling på det enn manuellterapeut. 

Anonymkode: 20c5f...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper babyen din er sensitiv og tar inn mye inntrykk, så blir det overtrøtthet. 

Min er samme i perioder.. han er 9 mnd 😛 og sover ofte ikke godt på natta heller. Det var bra en periode da vi fikk til nogenlunde lange soveøkter på dagtid.. da ble både søvn på natt + humør på dag bedre.

Anonymkode: cb6ff...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun mme? Har du prøvd å gå over til en fra apoteket istedenfor de fra butikken? Hvor lenge sover hun for natten inkl to matinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en baby på 4 mnd som jeg synes er og har vært ganske urolig hele tiden. Hun greier ikke sitte på fanget mer enn 2 min før hun begynner å åle seg, hjelper ikke å snakke med henne eller underholde. Hun er håpløs å ha med på besøk hos folk for hun takler ikke å være våken lenger enn Max 1 time, pg bør overtrøtt. Men hun greier ikke sove på dagtid heller, så hun forblir sur og grinete hele dagen pga dette. Føler jeg bruker hele dagen på å få henne til å sove, noe hun ikke alltid greier. Det er ofte skriking i lang tid før hun endelig sovner og når hun endelig sovner da så er hun våken igjen etter 30 min Max... ikke uthvilt men vil ikke sove mer. Så da er det ny økt med sure miner og grining pga overtrøtthet. Vil som regel ikke sove i verken vogn, vugge, seng, etc...ingentig er bra nok og jeg løper frem og tilbake som en jo-jo. Prøver å kose meg meg babytiden men jeg får det ikke til...  

Jeg et så utrolig sliten og lei, og føler barseltiden min er ødelagt. Har ikke gode minner føler jeg, bare stress og mas. 

Ser på barselgruppa hvor de har med seg babyene sine som lar seg lett underholde og ler og smiler, er med på besøk hos folk, sittet i fanget hos mor lenge og kan ligge på gulvet og leke en stund både for seg selv og med andre. Det kan ikke vi. 

Er så lei av å høre at «bare vent, det går over», for det gjør jo ikke det. Og ja jeg får avlasting når mannen kommer hjem men det er og blir jeg som sitter med hovedansvaret døgnet rundt, det er desverre ikke til å komme unna. 

Trodde ikke det skulle bli så stress, trodde jeg skulle kose meg mer, men alt jeg tenker på er at jeg håper jeg ser lyset i tunnelen snart. Men når det «lyset» kommer da skal jeg tilbake til jobb og faren får sjarmøretappen og får all kosen mens jeg ikke får ta del i dette fordi jeg må jobbe. 

Flere som har det sånn?:( 

Anonymkode: 2b558...234

 

All verdens medfølelse, vi er en del som har hatt sånne babyer, og akkurat som du beskriver det kan man bli helt sprø av å se på "alle" andre som har sovebabyer, rolige babyer, babyer som ammer kjempelett, osv osv. Jeg husker jeg satt og omtrent så med HAT på de der folkene som bare ammet i vei på ikea uten å tenke over det i det hele. :p

Det er helt greit å kjenne på en "sorg" over at barselstiden ikke ble helt som en hadde håpet, og det er enda en stund til man kan forvente at det faktisk blir særlig mye bedre. Det er absolutt flere som har det sånn! Kanskje bør man bare redusere forventningen til om at det har faktisk ikke så mye for seg å gå på besøk noe sted, for det blir bare stress uansett. Og det er kanskje ikke all verdens "vidundermidler" en trenger å søke etter heller, fordi det er du som kjenner babyen din best, hvis ikke du finner noen løsning så er det kanskje ikke noen veldig løsning å finne akkurat nå.

Den største trøsten blir faktisk om en ikke har skikkelige helseplager hos babyen i tillegg, for der kan en faktisk klare å empatisere at det er faktisk en mye verre situasjon! Men du er midt inne i en "ekstremsituasjon" i forhold til de fleste andre tider i livet akkurat nå, og en gang der fremme blir det faktisk bedre.

Gi baby til far en gang om dagen og kom deg ut av huset en tur, om så bare for å gå i bilen og sitt og hør på radio og sov der!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har vært hos lege, helsesøster og manuellterapeut for å sjekke låsninger eller lignende. Men de finner ikke noe så de diagnostiserer med magevondt fordi de ikke finner noe annet, noe jeg ikke er helt enig i. For syns ikke hun oppfører seg som om hun har vondt, for jeg vet hvordan hun er da.  

Eneste «løsningen» jeg har fått av dem er idoform men det er jo for magevondt, men hun har jo ikke det så den har ikke funka i det hele tatt.

 

Anonymkode: 2b558...234

Hvorfor mener du det ikke er magevondt? Syns det høres ut som akkurat det. Testet melkefritt?

Anonymkode: d0e3d...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Prøvd bæretøy? Ulike typer hvis du ikke har likt det du har prøvd? 

Min første var sånn som bare lå til lading, og hvis jeg ikke brukte bæretøy var det et hekkan å få han til å sove. Han sov best de dagene vi hadde det travelt og han bare "hang med" i bæretøyet. Sov dårlig på rolige dager for da prøvde jeg å få han til å sove på andre måter. Han var heldigvis blid og opplagt etter korte lurer også, men det var jo frustrerende å jobbe 1.5 time for 25 minutter søvn... 

Føler med deg! Trenger ikke være at hun har vondt, noen babyer er bare veldig vanskelige å få til å sove. Min første er 3 nå, og selv om det har bedret seg veldig er han fortsatt vanskelig å legge. Andre regner med at en svært aktiv dag ute gjør at ungene sovner lett på kvelden, mens han her er vanskeligere å legge jo mer aktiv han har vært på dagen. Sliter rett og slett med å finne roen i kroppen. Så det er nok litt personlighetstype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper babyen din er sensitiv og tar inn mye inntrykk, så blir det overtrøtthet. 

Min er samme i perioder.. han er 9 mnd 😛 og sover ofte ikke godt på natta heller. Det var bra en periode da vi fikk til nogenlunde lange soveøkter på dagtid.. da ble både søvn på natt + humør på dag bedre.

Anonymkode: cb6ff...03b

Godt å høre at det gikk over. Hvordan fikk dere babyen til å sove lengre økter på dagen da? Eller var det noe han fant ut av selv? Ts 

Anonymkode: 2b558...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Albbas skrev:

Prøvd bæretøy? Ulike typer hvis du ikke har likt det du har prøvd? 

Min første var sånn som bare lå til lading, og hvis jeg ikke brukte bæretøy var det et hekkan å få han til å sove. Han sov best de dagene vi hadde det travelt og han bare "hang med" i bæretøyet. Sov dårlig på rolige dager for da prøvde jeg å få han til å sove på andre måter. Han var heldigvis blid og opplagt etter korte lurer også, men det var jo frustrerende å jobbe 1.5 time for 25 minutter søvn... 

Føler med deg! Trenger ikke være at hun har vondt, noen babyer er bare veldig vanskelige å få til å sove. Min første er 3 nå, og selv om det har bedret seg veldig er han fortsatt vanskelig å legge. Andre regner med at en svært aktiv dag ute gjør at ungene sovner lett på kvelden, mens han her er vanskeligere å legge jo mer aktiv han har vært på dagen. Sliter rett og slett med å finne roen i kroppen. Så det er nok litt personlighetstype. 

Ja altså hun er lett å legge på kvelden. Så det er jo ikke det at hun ikke KAN kunsten å sovne, men det er tiden på døgnet innsovingen skjer som er problemet. Syns bare det er så rart at det skal være så stor forskjell på dag og kveld. Hun er veldig trygg av seg, og hun kan fint sovne uten hjelp både på kvelden og på natta. Ts 

Anonymkode: 2b558...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...