Gå til innhold

Ferie, må alle være med?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har to tenåringsbarn, jeg har et som går i 1. Klasse og sammen har vi et barn i barnehagealder. Før om årene har vi vært på fine sommerferier, syden, Kristiansand dyrepark, Sverige osv. Turene har stort sett vært tilpasset de eldste, men også passet greit til de yngste. Nå er aldersforskjellen blitt mer merkbar. Storbarna synes ikke dyrepark og badeland er noe stas lenger. De to minste derimot elsker dette. I år har vi ikke planlagt noe ferietur pga. Vi i utgangspunktet ikke har fått samkjørt ferien vår, pluss at vi har et stort prosjekt på gang.

Min samboer skal i løpet av sommeren ta med eldste barnet på en utenlandsreise (gave) noe jeg synes er kjempeflott! Men samtidig så har jeg lyst til å ta med meg de to miste på egen tur, bare med meg. Ikke noen langtur, men et sted med dyrehage og/eller badeland. Da jeg sa til samboeren min at jeg planla denne turen, samtidig som han og eldstebarnet skulle på tur ble han kjempesint og sier jeg ekskluderer de andre i familien! Jeg har fri kun den uka de er bortreist, så det er den beste tiden å reise på. Kan muligens si i fra meg noen vakter uka før, men da taper jeg lønn. Dessuten blir det mye dyrere da vi må ha to hotellrom i stedet for ett. Jeg foreslo at min samboer kunne ta med seg begge storbarna på utenlandsreise, slik at alle fikk ferietur, men det ville ikke det største barnet. H*n får tydeligvis ekskludere som h*n vil... Dette føles som en pågående konflikt mellom meg og samboer, og nå begynner det å bli travelt med å bestille! Men hver gang jeg prøver å snakke med samboer om det blir han sint og fornærmet! 

Skal mine barn virkelig måtte ofre ferieturen pga. Dette?! De største barna er virkelig ikke interessert i dette «reisemålet», vi snakket om å reise dit i fjor, men da ble det til at de største’s interessert ble satt først. 

Jeg har bare lyst til å bestille, og ikke si noen ting til samboeren min. Men det blir litt dumt, da jeg har lyst til å dele gleden med den turen med barna mine! 

Hvorfor skal det være sånn?? Ødelegger hele ferien 😭

Anonymkode: b89dc...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

og sier jeg ekskluderer de andre i familien! 

Underlig argument. Spør ham videre hva han mener med dette. Tenåringene vil jo uansett ikke være med på barneferie, så argumentet hans er på viddene. 

Men har han selv tenkt noe på den yngste tenåringen? Hvorfor fikk den eldste reise i gave og ikke den yngste? Hvis du reiser på din ferie og han på sin, hvor planlegger han da at den yngste tenåringen skal være?

Anonymkode: 4b464...b42

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har to tenåringsbarn, jeg har et som går i 1. Klasse og sammen har vi et barn i barnehagealder. Før om årene har vi vært på fine sommerferier, syden, Kristiansand dyrepark, Sverige osv. Turene har stort sett vært tilpasset de eldste, men også passet greit til de yngste. Nå er aldersforskjellen blitt mer merkbar. Storbarna synes ikke dyrepark og badeland er noe stas lenger. De to minste derimot elsker dette. I år har vi ikke planlagt noe ferietur pga. Vi i utgangspunktet ikke har fått samkjørt ferien vår, pluss at vi har et stort prosjekt på gang.

Min samboer skal i løpet av sommeren ta med eldste barnet på en utenlandsreise (gave) noe jeg synes er kjempeflott! Men samtidig så har jeg lyst til å ta med meg de to miste på egen tur, bare med meg. Ikke noen langtur, men et sted med dyrehage og/eller badeland. Da jeg sa til samboeren min at jeg planla denne turen, samtidig som han og eldstebarnet skulle på tur ble han kjempesint og sier jeg ekskluderer de andre i familien! Jeg har fri kun den uka de er bortreist, så det er den beste tiden å reise på. Kan muligens si i fra meg noen vakter uka før, men da taper jeg lønn. Dessuten blir det mye dyrere da vi må ha to hotellrom i stedet for ett. Jeg foreslo at min samboer kunne ta med seg begge storbarna på utenlandsreise, slik at alle fikk ferietur, men det ville ikke det største barnet. H*n får tydeligvis ekskludere som h*n vil... Dette føles som en pågående konflikt mellom meg og samboer, og nå begynner det å bli travelt med å bestille! Men hver gang jeg prøver å snakke med samboer om det blir han sint og fornærmet! 

Skal mine barn virkelig måtte ofre ferieturen pga. Dette?! De største barna er virkelig ikke interessert i dette «reisemålet», vi snakket om å reise dit i fjor, men da ble det til at de største’s interessert ble satt først. 

Jeg har bare lyst til å bestille, og ikke si noen ting til samboeren min. Men det blir litt dumt, da jeg har lyst til å dele gleden med den turen med barna mine! 

Hvorfor skal det være sånn?? Ødelegger hele ferien 😭

Anonymkode: b89dc...593

Må helt ærlig si jeg kje  er igjen dette. Ene barneræt trumfer gjennom viljen. og noen år mellom og. Og foreldreren blir overkjørt.. En venninne sine barn. Der er det alltid den største.Må gjøre som hun vil.Hun får reise på turer.Hun får ditt og datt.Og alt.Mens minstemann alltid blir satt til side og sist.. alle ser dette.men ikke moren selv.. 

Det er ikke riktig....

Han kan ta med seg sine store barn på tur sammen.Eller ingen tur.Enkelt og greit.Og du dine. Litt kvalitetstid ja den ser jeg.Men da må han ta med den andre neste tur en helg eller noe når han er tilbake. Ikke ekskluder noen.spesielt ikke barna. Stakkars den ene som står igjen som ikke har gjort noe..

Skjønner ikke hvorfor dere ikke reiser sammen alle sammen.Som en familie. Bading er no alltid gøyt vel uansett alder?Merkligste jeg har hørt.. Og dyrepark og?

Lykke til.

Anonymkode: 8271d...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hadde reist. Hvorfor er det greit at HAN drar på ferie mens du og barna sitter hjemme og uansett har fri? 

Med særkullsbarn så vil det av og til ikke passe alle og sånn er det bare. Du har all rett til å dra på ferie med DINE barn såfremt man har tid og økonomi.

Kan ikke fatte at mannen og FAREN til barna ikke unner dere en mammatur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør i hvertfall sørge for at alle barna får en tur!

Det er jo ikke greit at de to minste får tur med deg, eldstemann får tur med far og sistemann ikke får noen tur i det hele tatt (forutsatt at han ikke har fått en ekstra tur bare han, for eksempel i fjor). 

Det er jo først og fremst pappaen som har ansvaret for dette, siden det er hans barn. Men dere bør jo begge strekke dere så hvertfall alle barna får en ferietur - ikke tre av fire. Det er veldig urettferdig. 

Anonymkode: 24f34...8ef

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt kan da dra på ferie med egne barn som de selv vil! Her er det alltid jeg, mitt særkullsbarn og fellesbarna som får ferie, fordi far ikke ønsker å spare penger til ferie for seg og sitt særkullsbarn. Han vil heller bruke sine ekstra penger på gutteturer. Så vi har aldri vært på ferie sammen. Jeg har ikke behov for fylleturer med venninner, men jeg trenger å kunne ta med mine barn på ferie. 

At eldste får dra alene med far synes jeg er ok, det er jo en gave. Da blir det nest eldste sin tur neste gang. Helt fair. 

Anonymkode: f6c4c...233

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør i hvertfall sørge for at alle barna får en tur!

Det er jo ikke greit at de to minste får tur med deg, eldstemann får tur med far og sistemann ikke får noen tur i det hele tatt (forutsatt at han ikke har fått en ekstra tur bare han, for eksempel i fjor)

Det er jo først og fremst pappaen som har ansvaret for dette, siden det er hans barn. Men dere bør jo begge strekke dere så hvertfall alle barna får en ferietur - ikke tre av fire. Det er veldig urettferdig. 

Anonymkode: 24f34...8ef

Selvsagt er det greit, hvis det feks. da er neste år igjen nest eldste får tur. Om man innfører "alenetur" i en viss alder vil det alltid være eldste som får først. Dvs, eldste får i år (hvis vi ser for oss at eldste nå er 16), nest eldste får kanskje når h*n er 16, om det så er ett eller tre år til. 

Vi hadde det jo slik med besteforeldre, sommeren det året vi ble 12 år fikk vi ferietur alene med dem. 

Anonymkode: f6c4c...233

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden far drar på alenetur med eldste den eneste uken du har ferie, så er det vel han som har ekskludert resten! 

Bestill tur, og si at i år blir det sånn, det er da jeg har fri, og dere andre er opptatte. 

Er litt bekymret for det av fars barn som ikke blir inkludert av far, men han må da ta ansvar for å lage en tur med det barnet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samboeren din sint fordi du ikke tar med den yngste tenåringen, den som ikke skal være med på gaveturen med far?

Hvor gammel er evt denne ungen (tenåring?), kan det la seg gjøre å ta med han eller henne på DIN tur? Da får du jo også litt barnevakt, skulle jeg tro, om du for eksempel vil smette ned i hotellbaren en kveld etter at småbarna har lagt seg, og noen som kan passe småungene om du går på dametoalettet når dere er i fornøyelsesparken osv. Det kan være mange øyeblikk og stunder der det er veldig masete og tungvindt å slepe med seg to småbarn. Da er det kjekt med et eldre søsken som kan passe på litt mens du er opptatt...?

Du kan jo tilby denne tenåringen å bli med, så blir far fornøyd, og så si til tenåringen at betingelsen for at han eller hun blir med, er at det ikke skal være noen syting over at h*n kjeder seg underveis 😛

Endret av Million
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Er samboeren din sint fordi du ikke tar med den yngste tenåringen, den som ikke skal være med på gaveturen med far?

Hvor gammel er evt denne ungen (tenåring?), kan det la seg gjøre å ta med han eller henne på DIN tur? Da får du jo også litt barnevakt, skulle jeg tro, om du for eksempel vil smette ned i hotellbaren en kveld etter at småbarna har lagt seg, og noen som kan passe småungene om du går på dametoalettet når dere er i fornøyelsesparken osv. Det kan være mange øyeblikk og stunder der det er veldig masete og tungvindt å slepe med seg to småbarn. Da er det kjekt med et eldre søsken som kan passe på litt mens du er opptatt...?

Den planen høres ikke så veldig realistisk ut.

Anonymkode: 4b464...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den planen høres ikke så veldig realistisk ut.

Anonymkode: 4b464...b42

Jeg hadde i hvert fall ikke blitt taknemlig for å bli invitert på en tur hvor mine meninger ikke skal bli hørt og jeg i tillegg må være barnevakt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg hadde i hvert fall ikke blitt taknemlig for å bli invitert på en tur hvor mine meninger ikke skal bli hørt og jeg i tillegg må være barnevakt. 

Og i tillegg skal man ikke få lov til å "syte" dersom stemor stikker på hotellbaren og lar tenåringen sitte alene igjen for å passe småsøsken.

Anonymkode: 4b464...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikle hvordan du bare har en uke ferie jeg... 

Anonymkode: f3faf...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det blir helt feil, fordi dere ekskluderer 1 barn. 

Dessuten er turen den eldste skal på en gave..altså noe som allerede er betalt, og påtenkt akkurat dette barnet. 

Forstår ikke hvordan det en gang er mulig å syns dette er greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alle må ikke være med på samme ferie, men alle bør få velge om de vil være med. Da tenker jeg på den tenåringen som ikke blir med. Det er mange som velger å reise på ferier hver for seg. Mange grunner til det.

Kanskje du eller faren kan ta en tur et annet sted med kanskje begge tenåringene, slik at ikke den som fikk gaven, skal føle seg snytt fordi den andre fikk ferie med en forelder, selv om det ikke var en gave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Men har han selv tenkt noe på den yngste tenåringen? Hvorfor fikk den eldste reise i gave og ikke den yngste? Hvis du reiser på din ferie og han på sin, hvor planlegger han da at den yngste tenåringen skal være?

Anonymkode: 4b464...b42

Reisen var konfirmasjonsgave fra i fjor. Derfor kun det ene barnet. Nest yngste skal være hos sin mor, regner jeg med. 

 

1 time siden, WhisperingWind skrev:

Hadde reist. Hvorfor er det greit at HAN drar på ferie mens du og barna sitter hjemme og uansett har fri? 

1 time siden, Million skrev:


😛

 

Det spør jeg han om også, han svarer unnvikende og furter bare. 

Ts

Anonymkode: b89dc...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den planen høres ikke så veldig realistisk ut.

Anonymkode: 4b464...b42

Nei, kanskje ikke, men da kan jo ikke far bli sint fordi èn unge ikke har fått noe ferietilbud? Da har man spurt i det minste, og det KUNNE jo tenkes at tenåringen ville bli med, hvis alle andre venner hjemme uansett er bortreist på ferie. Kjedelig å være eneste som er hjemme midt i ferien kanskje?

Vet ikke, men i alle fall behøver ikke far da blir så pottesur, hvis ungen er spurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Er samboeren din sint fordi du ikke tar med den yngste tenåringen, den som ikke skal være med på gaveturen med far?

 

Nei, det har han ikke nevnt noen ting om. Det han sier er at det er dårlig gjort at jeg bare tar med de små og ikke han og de store barna. Barnet er 14, men er utfordrere i for av ADHD, sånn at det blir ikke akkurat en avlastning for meg å ha h*n med. Dessuten så har barnet ingen interesse av å være med meg i ferien. Barnet har samvær med far, ikke meg.

 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikle hvordan du bare har en uke ferie jeg... 

Anonymkode: f3faf...8b0

Jeg er deltidsansatt, og ferievikar. Når de faste ansatte har sommerferie har jeg muligheter for å jobbe mye. Derfor har jeg prioritert det i fellesferien. Har noen fridager, men Max 3 på rad og jobber en del nattevakter så det blir vanskelig å kombinere det med ferietur.

 

26 minutter siden, Vera skrev:

Jeg syns det blir helt feil, fordi dere ekskluderer 1 barn. 

Dessuten er turen den eldste skal på en gave..altså noe som allerede er betalt, og påtenkt akkurat dette barnet. 

Forstår ikke hvordan det en gang er mulig å syns dette er greit.

Men da får da far ta ansvar og ta med det nest eldste barnet på tur?! Det er da vel ikke min oppgave det? Dessuten så skal vel ikke de minste bli fratatt ferieturen sin bare fordi far ikke er interessert i å lage eget opplegg for det barnet?!

 

ts

Anonymkode: b89dc...593

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reisen var konfirmasjonsgave fra i fjor. Derfor kun det ene barnet. Nest yngste skal være hos sin mor, regner jeg med. 

 

Det spør jeg han om også, han svarer unnvikende og furter bare. 

Ts

Anonymkode: b89dc...593

La han furte.

Dra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...