Jump to content
Aragorn ll Elessar

Frp protesterer mot bompenger, men foreslår egenbetaling for skolemat

Recommended Posts

The Kitten
49 minutter siden, Storebror skrev:

Det kommer jo bilistene til gode at pengene går til sykkelstier og kollektivtrafikk. Det er jo slik  man får avlastet veiene.  Skal alle kjøre bil i rushtiden så blir det mer kø.  

Å utbedre veiene eller rassikre farlige strekninger kunne også vært en mulighet.

Fortsetter under...

Storebror
Posted (edited)
51 minutter siden, The Kitten skrev:

Å utbedre veiene eller rassikre farlige strekninger kunne også vært en mulighet.

Selvsagt kommer rassikring av veiene bilistene til gode, men det endrer jo ikke at kollektivtilbudet kommer bilistene til gode. 

Edited by Storebror

Madame Butterfly

500,- til mat, eller 3000,- i bompenger.....🤔

Bruker sikkert 500,- på mat om man lager den selv også. Drikke, frukt etc. 

500,-/mnd er ca 25,-/dag med ca 20 skoledager i måneden

Minnus

Forstår ikke problemet? Er problemet at det må betales for?

Jeg synes det absolutt bør bli servert skolemat på skolen, og synes det er rart at det ikke blir gjort den dag i dag. Jeg synes dette er en kjempe fin løsning på dette, jeg kommer med glede til å betale det det koster i mnd så barna mine får skolemat på skolen. Jeg synes det er mye styr og stress med å lage skolematen de skal ha med på skolen, samtidig har det blitt en rart press på skolen blant andre elever at skolematen skal både se flott ut og ha et veldig variert innhold. Det har vært en diskusjon mange ganger dette med overdådige matpakker.

Alle foreldre sender jo med barna med mat på skolen fra før av, så jeg ser ikke helt problemet med å betale seg ut av dette. Det lager mye styr på morgenen å lage matpakker, og jeg husker selv da jeg begynte å bli eldre og kunne handle meg mat på butikken i friminuttene, at jeg ente med å kjøpe meg tomme kalorier isteden for et ordentlig måltid. Matpakken kastet jeg fordi den var tørr, vassen og kjedelig. Skulle gjerne heller ha fått servert skolemat på skolen isteden, hadde sikkert da fått økt konsentrasjonen i timen. 

Jeg synes dette forslaget er en veldig bra forslag! 

Vox_populi
42 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Bruker sikkert 500,- på mat om man lager den selv også. Drikke, frukt etc. 

2 dl melk + 2 med brunost = 10 kr. Bare snobber er ikke fornøyd med det.

Blondie65
9 timer siden, Vox_populi skrev:

Det stemmer ikke. Alle som bor så langt unna at det er for langt å gå (4 km), får gratis skyss og slipper bompenger.

Nei, barnet (ved foreldrene) betaler ikke bompenger. 

Men det gjør BUSSELSKAPET. Dvs at den som betaler for den offentlige tjenesten (kommunen, fylkeskommunen) får en ekstra utgift = mindre beløp til tjeneste pr brukt kr. 

Dette gjelder alle offentlige transporttjenester forøvrig - enten det er ambulanse, renovasjon, taxitjenester for eldre - osv.

Annonse

MyzTeri

Forstår ikke problemet.

Det er ingen forskjell på om du sender med ongen matpakke hver dag eller om du betaler for maten på skolen. Tror sistnevnte er mer lønnsom til og med.

tussi680

Ærlig talt, skal ikke foreldrene få gi barna sine egne brødskiver hjemmefra heller nå? Helt høl i hue etter min mening. Vi vokste opp vi og, som fikk med oss matpakke hjemmefra og spiste den opp og de vokste opp de som kastet maten sin i søpla! God middag hjemme ventet på oss da vi gikk på skolen. Jeg syns at samfunnet overtar fullt og helt både  oppdragelsen og nå skal dem jammen meg fore ungene til alle foreldre i tillegg. Nei, det har gått for langt og blir for dumt. Tilslutt får en foreldre som lurer i all verden på åssen en skal oppdra unger!

Vox_populi
16 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nei, barnet (ved foreldrene) betaler ikke bompenger. Men det gjør BUSSELSKAPET.

Småpenger. Ett eksempel er personbil 30,- og buss 75,-. Altså kr 30 for en unge med privatskyss, kr 3 pr. unge i buss med 25 barn.

Zienna
På ‎12‎.‎06‎.‎2019 den 15.58, Vox_populi skrev:

Barna har gratis transport med buss eller drosje om de bor i lenger unna skolen enn gangavstand. Bare dårlige foreldre kjører barn som bor innen gangavstand.

I min kommune må barn i 1.klasse gå til skolen dersom de bor under 2 km fra skolen.  Her finnes ingen fortauer, og barna på 5-6 år må gå lang grøftekanten.  Det står lyktestolper langs veien, men de fleste pærene virker ikke (ja da, kommunen ble varslet for 1 år siden..).  To trafikkerte gater må krysses.  Se for deg snø og vintermørke!

Vil du påstå at det bare er dårlige foreldre som kjører barna sine til skolen når skoleveien er slik?  Jeg vil si det motsatte, at det er uforsvarlig å slippe 5-6åringer ut på en slik vei. 

Vox_populi
5 timer siden, Zienna skrev:

Vil du påstå at det bare er dårlige foreldre som kjører barna sine til skolen når skoleveien er slik?

Jeg stoler mer på kommunens vurdering av skoleveien enn på foreldres. Hvor mange barn er blitt alvorlig skadet eller drept mens de gikk på skoleveien i nyere tid, i distriktet? ...  Ja, tenkte meg det. Et ikke-problem.

Chiyo

Skolemat er utrolig viktig. De serverte varm lunsj på en ungdomsskole jeg jobbet på. Der måtte man enten betale en større sum for at barne kunnet spise mat hver dag, eller betale de dagene man ville. Når jeg jobbet der kunne jeg få et skikkelig måltid for ganske lite penger, eller det vil si, lite penger for meg. Det må sikkert oppleves som ganske dumt hvis man er en elev fra en fattig familie og må se vennene din spise kjøttboller til lunsj, mens du må holde deg til to knekkebrød med ost. Jeg syns ikke vi bør sammenligne barna våre med bompenger. Norge har råd til å gi skolebarn et skikkelig måltid. Jeg syns i alle fall det var mye bedre å undervise i timen etter lunsj, fordi de da var alle i godt humør og hadde mer energi. :)