Jump to content
Aragorn ll Elessar

Frp protesterer mot bompenger, men foreslår egenbetaling for skolemat

Recommended Posts

Aragorn ll Elessar
Posted (edited)

- Et nivå av hykleri

Fremskrittspartiet mener det er blitt for dyrt for folk flest å kjøre bil, men foreslår selv å la foreldre betale inntil 500 kroner i måneden for skolemat til barna.

https://www.dagbladet.no/nyheter/et-niva-av-hykleri/71178669

Er du enig er dette hykleri, eller er det tullete å sammenligne skolemat og bompenger ?

Edited by Aragorn ll Elessar

Fortsetter under...

Skorstein

Tragisk rett og slett. Liker ikke hvordan de styrer landet.

Druid
29 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

- Et nivå av hykleri

Fremskrittspartiet mener det er blitt for dyrt for folk flest å kjøre bil, men foreslår selv å la foreldre betale inntil 500 kroner i måneden for skolemat til barna.

https://www.dagbladet.no/nyheter/et-niva-av-hykleri/71178669

Er du enig er dette hykleri, eller er det tullete å sammenligne skolemat og bompenger ?

Jeg mener det er feil å sammenligne skolemat og bompenger. 

Hvis vi ser på samfunnsoppgavene som skal dekkes av felleskapet begynner mann på ett basisnivå og bygger oppover, og i den settingen er infrastruktur mer basis enn en overordnet idee om at gratis skolemat kan utjevne samfunnsforskjeller. 

Skal man diskutere hykleri, handler det mer om at ett grunnleggende liberalistisk parti som FrP er motstander av bompenger og snakker om å utjevne kosten av biltransport med tanke på fattige. 

Men nå er det nå slik at FrP er mye mer ett populistisk parti enn ett fungerende politisk-ideologisk parti.

T-Rex

Jeg fatter ikke hvorfor ikke ungene kan få med seg to brødskiver med pålegg hjemmefra. Sånn var det i gamle dager, og det fungerte utmerket. Om det er barn som IKKE får med seg disse to skivene, er det grunn for at barnevernet bør kobles inn, ikke for å lage et komplisert og dyrt system med skolemat. Med tanke på all matallergien (osv) som florerer, må det være et logistisk mareritt å skulle tilby alle skolebarn noe de kan spise, og som foreldrene aksepterer.

Slaskete Maskot

Om det ikke var ille nok å betale bompenger når man drar barna på skolen så anbefaler FrP i TILLEGG at alle barnefamilier og da går jeg utifra de mener INKLUSIVT de som tjener minst i samfunnet skal betale? "Folk flest" my fucking ass

jenta7
9 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor ikke ungene kan få med seg to brødskiver med pålegg hjemmefra. Sånn var det i gamle dager, og det fungerte utmerket. Om det er barn som IKKE får med seg disse to skivene, er det grunn for at barnevernet bør kobles inn, ikke for å lage et komplisert og dyrt system med skolemat. Med tanke på all matallergien (osv) som florerer, må det være et logistisk mareritt å skulle tilby alle skolebarn noe de kan spise, og som foreldrene aksepterer.

Enig. Og folk bør roe ned med kravene til matpakke. Det er helt ok med vanlig kneip med leverpostei. Trenger ikke være spesielt laget brød, skjært i smilende fjes med tre typer pålegg. De som vil kan gjerne lage det, men det er ikke nødvendig... 

Annonse

Nimbus2000
46 minutter siden, T-Rex skrev:

Ja, det blir komplisert med gratis skolemat. Men at brødskiver med pålegg fungerte utmerket er bare tull. Det har hele tiden vært stort problem med barn som ikke spiser matpakken.  Det er jo det som er det reelle problemet, ikke at foreldre ikke gir mat til barna sine. 

T-Rex
Just now, Nimbus2000 said:

Ja, det blir komplisert med gratis skolemat. Men at brødskiver med pålegg fungerte utmerket er bare tull. Det har hele tiden vært stort problem med barn som ikke spiser matpakken.  Det er jo det som er det reelle problemet, ikke at foreldre ikke gir mat til barna sine. 

Hvorfor skal det bli bedre med gratis skolemat, da?

Nimbus2000
Posted (edited)
16 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvorfor skal det bli bedre med gratis skolemat, da?

Fordi barna kanskje blir mer villige til å spise noe næringsrikt om de ble tilbudt noe annet enn brødskiver med svett gulost.  Jeg vet med meg selv at jeg foretrekker den varme lunsjen jeg får på jobben fremfor å ha med meg noen brødskiver på jobb. Stortingsrepresentantene mener tydeligvis det samme for de har også kantine med subsidiert mat. 

Jeg får ikke varm lunsj på jobben fordi de tror jeg hadde sultet om de ikke tilbød meg mat. Det de håper på er selvsagt at den økte trivselen ved en god og næringsrik lunsj vil få meg til å jobbe bedre og få meg til å like arbeidsplassen min bedre. Det blir også bedre arbeidsmiljø av at vi spiser lunsjen sammen i stedet for at alle går hvert til sitt og kjøper seg noe mat utenfor arbeidsplassen. 

Edited by Nimbus2000

T-Rex
Just now, Nimbus2000 said:

Fordi barna kanskje blir mer villige til å spise noe næringsrikt om de ble tilbudt noe annet enn brødskiver med svett gulost.  Jeg vet med meg selv at jeg foretrekker den varme lunsjen jeg får på jobben fremfor å ha med meg noen brødskiver på jobb. Stortingsrepresentantene mener tydeligvis det samme for de har også kantine med subsidiert mat. 

Jeg får ikke varm lunsj på jobben fordi de tror jeg hadde sultet om de ikke tilbød meg mat. Det de håper på er selvsagt at den økte trivselen ved en god og næringsrik lunsj vil få meg til å jobbe bedre og få meg til å like arbeidsplassen min bedre. Det blir også bedre arbeidsmiljø av at vi spiser lunsjen sammen i stedet for at alle går hver til sitt og kjøper seg noe mat utenfor arbeidsplassen. 

Jeg har sjelden fått varm lunsj på jobben, og har likevel spist maten min i alle år. At brødskiver med pålegg ikke er bra nok, er bare tull.

Nimbus2000
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg har sjelden fått varm lunsj på jobben, og har likevel spist maten min i alle år. At brødskiver med pålegg ikke er bra nok, er bare tull.

Hva så? Tror du skolebarna slutter å kaste matpakkene deres om de hører historien om at du har spist matpakken din hele livet? Da ender det vel bare om de spør om din adresse slik de kan poste matpakkene deres til deg. 

T-Rex
1 minutt siden, Nimbus2000 said:

Hva så? Tror du skolebarna slutter å kaste matpakkene deres om de hører historien om at du har spist matpakken din hele livet? Da ender det vel bare om de spør om din adresse slik de kan poste matpakkene deres til deg. 

Historien var adressert til deg, ikke til skolebarna.

Jeg mener det er en konstruert problemstilling at barn ikke kan gå på skolen uten å få varm lunsj.

Nimbus2000
Posted (edited)
2 timer siden, T-Rex skrev:

Historien var adressert til deg, ikke til skolebarna.

Jeg mener det er en konstruert problemstilling at barn ikke kan gå på skolen uten å få varm lunsj.

Det har jo ingenting å si at du liker matpakken din, uavhengig av om du forteller det til meg eller skolebarna. Det som teller er jo om skolebarna spiser matpakken og fakta er at svært mange ikke spiser den. 

Jeg har aldri sagt at barna må få varm lunsj. Jeg har kun sagt at det bare er tull når du sier at matpakkeordningen har fungert utmerket. Det hjelper ikke at du stikker hodet i sanden og kun fokuserer på at matpakken fungerte fint for deg. Det endrer ikke at svært mange barn ikke spiser matpakken de får med hjemmefra. 

Edited by Nimbus2000

Annonse

Vox_populi
1 time siden, Slaskete Maskot skrev:

Om det ikke var ille nok å betale bompenger når man drar barna på skolen

Barna har gratis transport med buss eller drosje om de bor i lenger unna skolen enn gangavstand. Bare dårlige foreldre kjører barn som bor innen gangavstand.

T-Rex
11 minutter siden, Nimbus2000 said:

Det har jo ingenting å si at du liker matpakken din, uavhengig av om du forteller det til meg eller skolebarna. Det som teller er jo om skolebarna spiser matpakken og fakta er at svært mange ikke spiser den. 

Jeg har aldri sagt at banra må få varm lunsj. Jeg har kun sagt at det bare er tull når du sier at matpakkeordningen har fungert utmerket. Det hjelper ikke at du stikker hodet i sanden og kun fokuserer på at matpakken fungerte fint for deg. Det endrer ikke at svært mange barn ikke spiser matpakken de får med hjemmefra. 

Jeg spiste ofte ikke hele matpakken da jeg gikk på barneskolen. Men det overlevde jeg - fikk til og med gode karakterer. Er man redd for barnas blodsukker, kan man tilby dem litt frukt. Det pleier å gå ned.

Testosteron
2 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Definisjonen på "hykleri" er "dobbeltmoral" eller "at man ikke lever etter det man lærer".

FrP har aldri gått til valg på gratis skolemat, og derfor er det ikke et misforhold mellom hva de lover og hva de faktisk gjør i denne saken. 

Gratis skolemat og motstand mot bompenger er to forskjellige ting. Det er fullt mulig å være for det ene og imot det andre samtidig.

Så dette er ikke hykleri av FrP.

Guest Zogi
8 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg spiste ofte ikke hele matpakken da jeg gikk på barneskolen. Men det overlevde jeg - fikk til og med gode karakterer. Er man redd for barnas blodsukker, kan man tilby dem litt frukt. Det pleier å gå ned.

De har jo til og med tatt bort skolefrukten! Det er kun untaksvis at kommunene har det på barneskolene sine. Men det bugner med frukt og drikke på alle slags møter og sammenkomster i politikken, det være seg lokalt og nasjonalt.

Slaskete Maskot
15 minutter siden, Vox_populi said:

Barna har gratis transport med buss eller drosje om de bor i lenger unna skolen enn gangavstand. Bare dårlige foreldre kjører barn som bor innen gangavstand.

Det bor folk utenfor Oslo og da.

T-Rex
Just now, Zogi said:

De har jo til og med tatt bort skolefrukten! Det er kun untaksvis at kommunene har det på barneskolene sine. Men det bugner med frukt og drikke på alle slags møter og sammenkomster i politikken, det være seg lokalt og nasjonalt.

Da synes jeg det skal gjeninnføres. Skjønt selv DET vil vel avstedkomme en del krangling om hva som er sunt, hva som kan serveres på grunn av allergi osv osv.

Jeg ser virkelig for meg et mareritt for de som eventuelt skal ordne i stand gratis skolemat, med tanke på alle motstridende matinteresser og -meninger som finnes i samfunnet.

T-Rex
Posted (edited)
3 minutter siden, Slaskete Maskot said:

Det bor folk utenfor Oslo og da.

Jeg tror ikke det er noen i Oslo som ikke bor i gangavstand til skolen, om de velger den nærmeste. Så buss og drosje gjelder vel nettopp utenfor Oslo.

Edited by T-Rex