Gå til innhold

Siviløkonom eller ta opp fag til veterinær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke høyt nok snitt for å komme inn på veterinærstudiet (vil ikke studere i Øst Europa). Jeg mangler 3 fag fra vitnemålet som jeg må ta dette året, så kommer ikke inn på noe før neste høst uansett.

Jeg har vært veldig flink på skolen og fikk toppkarakterer hele ungdomsskolen og vg1, så det er ikke at jeg ikke har potensiale for å klare det. Men pga veldig mye forskjellig hadde jeg masse fravær og dårligere karakterer vg2 og vg3. Jeg må nok bruke 2 år på å ta opp fag for å komme inn på veterinær...

Jeg har tenkt på siviløkonom, da dette helt sikkert er en bedre jobb med tanke på arbeidstider og stabilitet osv... Men jeg vil ha mine egne hester når jeg blir eldre, og ha en liten stall utenfor huset. Jeg tror ikke dette kan være så bra å kombinere med å være siviløkonom? 

Hva synes dere jeg bør velge?

Anonymkode: 37042...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst er det viktig å tenke på hva du liker og hva du kan tenke deg å arbeide med hele livet.  Veterinær og Siv.øk er veldig forskjellige yrker.

Når det gjelder utdannelse, så er også siv.øk. på NHH i Bergen vanskelig å komme inn på.  Det kreves veldig gode karakterer.  Skal du gå på BI så koster det mye penger.  Jeg ville anbefalt deg å bruke nødvendig tid på å forbedre karakterene og i løpet av den tiden så finner du kanskje bedre ut hva som er det rette for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pillarguri skrev:

Først og fremst er det viktig å tenke på hva du liker og hva du kan tenke deg å arbeide med hele livet.  Veterinær og Siv.øk er veldig forskjellige yrker.

Når det gjelder utdannelse, så er også siv.øk. på NHH i Bergen vanskelig å komme inn på.  Det kreves veldig gode karakterer.  Skal du gå på BI så koster det mye penger.  Jeg ville anbefalt deg å bruke nødvendig tid på å forbedre karakterene og i løpet av den tiden så finner du kanskje bedre ut hva som er det rette for deg.

Tusen takk for svar! Det går fint med skolepenger til BI, jeg vil uansett ikke bo i Bergen og gå på NHH... Hvis jeg bruker 2 år på å ta opp fag til å bli veterinær og så 6 års utdannelse blir det vanvittig mye i studielån, og så er jeg ikke ferdig før jeg er 28... Hvis jeg studerer siviløkonom så kan jeg starte neste høst og er ferdig etter 5 år

Jeg sliter med svært mange ting (ikke psykiske problemer, men ekstrem belastning på hjemmebane hele livet mitt) Hest har vært hele livet mitt, og reddet meg. Jeg tror jeg kan trives som siviløkonom så lenge jeg kan ha hest på fritiden. 

Anonymkode: 37042...bea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er jo hva vil du helst bli? Siviløkonom eller veterinær? 

Hvis du har lyst til å bli veterinær, så gjør det ikke noe om du er ferdig når du er 28. Dette er jo fordi du skal jobbe med dette til du er hvertfall 65 år. Det vil si ca 37 år med arbeid.

Men hvis du vil heller bli siviløkonom så søker du til neste høst for det virker som økonomi/skolepenger er ikke noe problem for deg. 

Anonymkode: e6162...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du blir ferdig ett år senere med veterinær? Synes ikke det ene året skulle stoppe deg om det er drømmen.

Anonymkode: 64493...4e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du blir ferdig ett år senere med veterinær? Synes ikke det ene året skulle stoppe deg om det er drømmen.

Anonymkode: 64493...4e8

Jeg må ta opp fag et ekstra år og samtidig få 2 alderspoeng... For øk/ad kan jeg komme inn med karakterene jeg har + de 3 fagene jeg mangler.... 8 år med studielån for veterinær iforhold til 5 år med studielån blir det😕 

Jeg vil ikke bli veterinær pga akkurat jobben, selv om det virker veldig kjekt, det er heller fordi jeg alltid har tenkt det er bedre å kombinere med å ha hest....

Jeg vet ikke om siviløkonomer helst bare jobber midt inni storbyene, eller om det går an å jobbe som det på en plass det er mulig for meg å ha hest?

Anonymkode: 37042...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ta opp fag et ekstra år og samtidig få 2 alderspoeng... For øk/ad kan jeg komme inn med karakterene jeg har + de 3 fagene jeg mangler.... 8 år med studielån for veterinær iforhold til 5 år med studielån blir det😕 

Jeg vil ikke bli veterinær pga akkurat jobben, selv om det virker veldig kjekt, det er heller fordi jeg alltid har tenkt det er bedre å kombinere med å ha hest....

Jeg vet ikke om siviløkonomer helst bare jobber midt inni storbyene, eller om det går an å jobbe som det på en plass det er mulig for meg å ha hest?

Anonymkode: 37042...bea

Jo men du begynner likevel ikke før neste år før sivøk. Veterinær er også 5 år. Så det er bare ett år i forskjell.

Anonymkode: 64493...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo men du begynner likevel ikke før neste år før sivøk. Veterinær er også 5 år. Så det er bare ett år i forskjell.

Anonymkode: 64493...4e8

Veterinær er 5,5 eller 6 år. 2/3 av elevene bruker 6 år og 1/3 bruker 5,5 år.

Anonymkode: d73a4...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Synes veterinær yrket høres spennende ut! Du får jo en utdannelse som kan gi deg mange ben å stå på senere i livet også.

Må du ha studielån? Finnes mange små stillinger overalt,spesielt innen servering. Kanskje ofre en sommer eller to for å kun jobbe? Kanskje du kan få deltidsjobb i stall, dyrebutikk o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at å studere til siviløkonom, er å studere business. Det er jo haugevis av ting du kan gjøre! Du vil da også ha en kjempebra kunnskap til å starte noe selv, om du ønsker det. Jeg skal selv ta master som siviløkonom.

Vurderer du kun å ta veterinærstudiet fordi du skal ha hester? Hva med å studere til agronom i tillegg? Utdanningen er kort, og du lærer mye om dyr og deres helse. Eller vil du faktisk bli veterinær?

Hvis jeg var deg, ville jeg gått for det jeg mest vil jobbe med. Mistrives man i jobben, så blir livet ganske kjipt. Bare husk at bare fordi du er utdannet siviløkonom, så betyr det ikke at du må sitte på et kontor og føre regnskap. Mulighetene er mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg må ta opp fag et ekstra år og samtidig få 2 alderspoeng... For øk/ad kan jeg komme inn med karakterene jeg har + de 3 fagene jeg mangler.... 8 år med studielån for veterinær iforhold til 5 år med studielån blir det😕 

Jeg vil ikke bli veterinær pga akkurat jobben, selv om det virker veldig kjekt, det er heller fordi jeg alltid har tenkt det er bedre å kombinere med å ha hest....

Jeg vet ikke om siviløkonomer helst bare jobber midt inni storbyene, eller om det går an å jobbe som det på en plass det er mulig for meg å ha hest?

Anonymkode: 37042...bea

De årene er så lite når du skal være i arbeidslivet i 40 år. Et år fra eller til gjør ingenting! Gå for drømmen din. Jeg synes siv.øk virker dødskjedelig, så hadde lett tatt veterinær. Kjipt å ta det «smarte» valget, jobbe i 10 år og så angrer man seg. Det er jo fortsatt ikke for sent å få drømmen da heller, men da blir det ytterligere 6 år på skolen, studielån osv.

Anonymkode: 48461...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den innstillingen ovenfor veterinæryrket, så anbefaler jeg deg å finne på noe annet enn vet.med. 
- Veterinær

Anonymkode: 396a0...8fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den innstillingen ovenfor veterinæryrket, så anbefaler jeg deg å finne på noe annet enn vet.med. 
- Veterinær

Anonymkode: 396a0...8fe

Vil du utdype?

Anonymkode: d73a4...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Tibbie skrev:

Husk at å studere til siviløkonom, er å studere business. Det er jo haugevis av ting du kan gjøre! Du vil da også ha en kjempebra kunnskap til å starte noe selv, om du ønsker det. Jeg skal selv ta master som siviløkonom.

Vurderer du kun å ta veterinærstudiet fordi du skal ha hester? Hva med å studere til agronom i tillegg? Utdanningen er kort, og du lærer mye om dyr og deres helse. Eller vil du faktisk bli veterinær?

Hvis jeg var deg, ville jeg gått for det jeg mest vil jobbe med. Mistrives man i jobben, så blir livet ganske kjipt. Bare husk at bare fordi du er utdannet siviløkonom, så betyr det ikke at du må sitte på et kontor og føre regnskap. Mulighetene er mange.

Trodde du hadde studert master i markedsføring på BI? Og nå plutselig siviløkonom på NHH?

Anonymkode: 64493...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den innstillingen ovenfor veterinæryrket, så anbefaler jeg deg å finne på noe annet enn vet.med. 
- Veterinær

Anonymkode: 396a0...8fe

Det jeg mente er om 2 år for å ta opp fag og så 6 år skole er verdt det, fordi når jeg leser om veterinæryrket så er det veldig dårlig lønn og folk angrer på yrkesvalget... For jeg har hatt et litt romantisk/idyllisk bilde av veterinærer, og tenkt at jeg kunne ha en liten stall, veterinærpraksis på gården jeg bor på og kjøre rundt fra gård til gård.

Men hverdagen blir sikkert ikke sånn, derfor lurer jeg på om siviløkonom hadde vært en bedre vei å gå....

Anonymkode: 37042...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ikke særlig motivert for veterinær studie og yrke. Hvis du virkelig ønsker å bli veterinær er 5,5 års utdanning ingenting, men det at du revurderer yrke på grunn av hvor lang utdanningen er - sier veldig mye om din innstilling og holdning. 

Hvis du ønsker bare å eie en stall med hester, bør du heller vurdere å bli ridelærer eller ta en yrkesfaglig utdanning innenfor hestefaget.

Signerer AB 396a0...8fe

Anonymkode: e223a...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal du bli veterinær kun fordi du vil ha hest på fritiden? Hvorfor skulle du ikke kunne ha hest som siviløkonom? En siviløkonom har da som oftest bedre tid enn en veterinær, som ofte har kveldsarbeid og vaktordninger, samt et stort arbeidsfelt dersom du ikke skal være på smådyrsklinikk? 

Å ha hest er gøy, men tar tid. Hvis det er din livsstil må du kombinere det med en jobb som gir fritid. 

Anonymkode: 9b63f...610

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, hverdagen som veterinær er ikke å ha en liten praksis hjemme hos seg selv, og så kjøre rundt fra gård til gård. Det høres ut som om du ikke helt vet hva det innebærer å jobbe som veterinær. Kanskje du skal lese deg opp litt, besøke veterinærer i nærmiljøet o.l før du tar løs på en så lang utdanning. 

Anonymkode: 9b63f...610

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du hadde studert master i markedsføring på BI? Og nå plutselig siviløkonom på NHH?

Anonymkode: 64493...4e8

Hæ? Har ikke studert noen av stedene.

Jeg har bachelor i markedsføring, og fortsetter så med master som siviløkonom.

Det finnes flere enn to universitet i Norge, altså :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor givende og omvekslende yrket kan bli, ville jeg valgt veterinær. Har ingen anelse om lønnsforskjellene mellom siviløkonom og veterinær, men jeg tror veterinær er mye mer givende. Man kan også med tiden kanskje starte egen klinikk, evt sammen med en eller flere av medstudentene på studiekullet sitt, om man kommer veldig godt overens og blir venner med noen der? 

Veterinær kan man bli i alle geografiske omgivelser, by og bondeland. Siv.øk. forestiller jeg meg at der er jobbene hovedsaklig å finne i byer.

Hadde jeg vært litt lurere og mere voksen da jeg var 16 og skulle bestemme meg for hva jeg ville bli, hadde jeg valgt veterinær.

Anonymkode: ed409...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...