Gå til innhold

Tynn, hyper katt med enorm appetitt. Stoffskifte? Trenger litt råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 4 år gammel katt som jeg føler har blitt svært tynn på hoftepartiet. Hun er ekstremt aktiv og spiser som en utsultet ulv. Vi har gitt henne en ormekur for noen uker siden uten at vi ser noen bedring.

Leser på nettet at det kan være noe feil med stoffskiftet, men at det er vanligere for eldre katter. Kan det fortsatt være orm? Er det lett å teste for stoffskiftefeil hos katter? Er det kostbart? Hvis det er noe med stoffskiftet, er det vondt for henne? Kan man teste for orm?

Jeg har en til katt (9 år) som sliter med tennene. Han har TR (veldig vondt) og trekker tenner når de blir såpass angrepet at dyrelegen anbefaler det. Dette er selvfølgelig veldig dyrt. Mistet jobben like før julaften og økonomien er ikke helt på topp. Føler nesten jeg må ha nok på konto til å trekke en del tenner på 9åringen når det kommer siden dette er såpass smertefullt (ca. 20-30 000 kr, med forsikring). Vil dere si at dette er noe som haster å få utredet på 4åringen?

Anonymkode: 40718...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På en av mine puser var det ingen tegn til orm ved en kur, men ga henne en ny etter en måneds tid, og da bokstavelig talt kravlet det over alt i kassa... 
Men for de fleste puser er det nok med en kur. Det kan testes for orm, da isåfall med avføringsprøve som leveres til analyse. 

Prisene for tanntrekk varierer veldig fra dyrelege til dyrelege, jeg har betalt 15 000,- uten forsikring, da ble alle tenner utenom hjørnetenner og noen av de små fortennene trekt. 

Stoffskiftet kan testes ved blodprøve, min dyrelege tar en tusenlapp (pluss konsultasjon) for det. 

Men hvilket for gir du? Ett for-bytte, eventuelt tilleggsforing med tilpasset energinivå kan løse mye! 
At hun spiser mye kan tyde på at det ikke er nok energi i foret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så ekkelt med ormer som kravler over hele kassa 🤮

Jeg frifôrer med Royal Canin for steriliserte katter og varierer våtforet med whiskas, iams og applaws hvor kattene får 1 pose/boks om dagen. Nå spiser hun den andre katten sin porsjon også, mens han sitter og ser på. Hun spiser ikke mye tørrfôr. Vet at en av naboene ofte gir henne fiskekaker og den andre gir henne kylling en gang i blandt. Har bedt dem om å slutte, men hun kommer hjem og lukter fiskekaker enda. Tror også at hun spiser fra søpla til en annen nabo siden hun kommer hjem med pølsebiter, smultringer, epleskrotter og rottene spurver.

Hun er liten av vekst og veier 3,5 når hun er sunn. Kan prøve å få veid henne igjen og se hva hun veier nå.

Jeg har prøvd vigor&sage, men det fikk hun diaré av, og han andre ville ikke ha det.

Jeg er fornøyd med dyrelegen så tror ikke jeg vil ringe rundt etter en ny. Har vært uheldig tidligere og spesielt når dyret skal under anestesi vil jeg være trygg. Trakk hjørnetenner sist så kan hende det er billigere når det er andre tenner det gjelder, men så var det begynnende angrep på den ene hjørnetanna forrige gang så jeg regner med den skal ut neste gang.

Jeg kan høre hvor mye dyrelegen min tar for å utrede stoffskifteproblemer :).

Anonymkode: 40718...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker stoffskifte med en gang. Høres ut som min katt. Hjelper godt med medisiner. 

Anonymkode: 08971...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig plagsomt for henne. Er lett å teste for. Men hun må gå på medisin resten av livet. Er ikke spesielt dyrt. 

Anonymkode: 08971...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 4 år gammel katt som jeg føler har blitt svært tynn på hoftepartiet. Hun er ekstremt aktiv og spiser som en utsultet ulv. Vi har gitt henne en ormekur for noen uker siden uten at vi ser noen bedring.

..............................

Jeg har en til katt (9 år) som sliter med tennene. Han har TR (veldig vondt) og trekker tenner når de blir såpass angrepet at dyrelegen anbefaler det. Dette er selvfølgelig veldig dyrt. ......................

Anonymkode: 40718...90c

Det enkleste er å prøve annet for til fireåringen. 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

(ca. 20-30 000 kr, med forsikring).

Dette er galskap i min verden så jeg skal avstå å kommentere videre.

Endret av Whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sjekket stoffskiftet, og så ville jeg vurdert bytte for.
Sterilized er ett for som er ment for katter som har lett for å legge på seg, kanskje Outdoor kan være mer riktig for henne siden hun er hyperaktiv? 

Har selv ei som er vanskelig, da hun også er hyperaktiv og tynn. Jeg forer nå med Digestive, siden hun fort bli løs i magen, og så tilleggsforer jeg med mother&kitten våtfor innimellom. Vigor&Sage funker ikke her heller. 
Heldigvis henter hun ikke inn alt mulig, hoved"fangsten" hennes ute er chips og halvspiste kyllingvinger fra byggeplassen, og sommerfugler :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle katt var likens og det viste seg at hun hadde kroppen full av spolorm. Vanlige markkurer fikk ikke tatt knekken på den, det vat ført da vi tok henne med til dyrlegen at vi fant ut hva som var galt. Dyrlegen dro en enormt lang orm ut av den stakkars lille katten. Ta turen til dyrlegen uansett om det er orm eller stoffskifte. Håper det går bra med pus!

Anonymkode: 73af9...876

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte dyrelegen nå. De anbefaler at jeg prøver med kattungefor til henne en periode og så blir det kontroll og vaksine i juli hvor vi sjekker stoffskifte om hun ikke legger på seg til da

Anonymkode: 40718...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...