Gå til innhold

hvorfor er kroniske bygdemennesker så bestemt på at de har valgt det rette ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er enkelte som mener at mennesker som velger Oslo, eller andre byer er uansvarlige foreldre. Å la barna vokse opp så utrygt liksom. 

Bygda er det mest fornuftige, med tanke på alt. Det er så godt og stille. Det er så trygt for barna. Ikke noe stress. 

 

Anonymkode: 159c1...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er på bygden alle drapene skjer. I byene er narkomane den største trusselen, og dem skader ikke andre enn seg selv. (Bergen) er kanskje mer gjengkriminalitet og ran og slik i Oslo.. vet ikke. Men på bygden er det skumle einstøingene bor. Jeg skal iallefall la min datter vokse opp i en by. Hun trenger ikke sykle langt til venner uten et menneske eller gatelys i sikte. Alltid noen gode mennesker ute å kjører eller går. 

Anonymkode: 93b55...80c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er enkelte som mener at mennesker som velger Oslo, eller andre byer er uansvarlige foreldre. Å la barna vokse opp så utrygt liksom. 

Bygda er det mest fornuftige, med tanke på alt. Det er så godt og stille. Det er så trygt for barna. Ikke noe stress. 

 

Anonymkode: 159c1...89e

Fordi de har ikke peiling på hvordan det egentlig er utenfor bygda si. De mikser sin angst og sneversynthet med fordommer og noe skummelt de har lest om i avisen.

Anonymkode: 05a15...2ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i stor by og nå mange år i bygd, bygd er best for meg uten tvil 

Anonymkode: d9be6...ede

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det folk som faktisk mener dette? :P 

De virker ikke spesielt opplyst. By betyr ikke automatisk ghetto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner heller ikke dette. Jeg har bodd flere år i Oslo, og hele 10 år i en bygd, og som jeg mistrivdes i bygden. Og jeg og barna mine, trives så mye bedre i en stor by. Eldste barnet mitt, var 8 år da vi flyttet, og det barnet har takket meg mange ganger, for at vi flyttet. Men så har det barnet, fått helt andre muligheter i byen, holder på med noe, som ikke hadde vært mulig på bygda. Og gjør det svært bra innen dette, og har store muligheter til å utvikle seg. 

Men folk som trives på bygda, må jo selvfølgelig få lov til det. Men det blir for dumt å mene, at alle må bo på bygda, ellers så går det galt med barna. Selv om det for meg er by, som er det eneste rette, så skjønner jeg godt, at sånn er det ikke for alle. Takk og pris er vi forskjellige.

Anonymkode: 61e04...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på bygden alle drapene skjer. I byene er narkomane den største trusselen, og dem skader ikke andre enn seg selv. (Bergen) er kanskje mer gjengkriminalitet og ran og slik i Oslo.. vet ikke. Men på bygden er det skumle einstøingene bor. Jeg skal iallefall la min datter vokse opp i en by. Hun trenger ikke sykle langt til venner uten et menneske eller gatelys i sikte. Alltid noen gode mennesker ute å kjører eller går. 

Anonymkode: 93b55...80c

Med en slik virkelighetsoppfatning er det best du bor i byen:-)

Anonymkode: d823a...083

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd ca 50-50 i bygd og by. Må nok si at jeg som er oppvokst 10 år i by, så 10 år i bygd, så 10 år by, så 5 år bygd, så 2 år by og nå bygd, så foretrekker jeg bygd. 

Her kan ungene være mer frie utenfor husets vegger, og "alle kjenner alle". Savner velferdstilbudene og det kulturelle med å bo i by tho.

Anonymkode: dbc33...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd begge steder og folk på bygda er virkelig ikke så fastsatte på bygda som det virker som på kg. Folk reiser mye, så godt som alle må flytte ut av bygda for å gå skole, de fleste liker byen men trives best på bygda. Akkurat som byfolk valfarter til distriktsnorge på hytta, men trives best i byen. 

Anonymkode: f55a2...e83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de har ikke peiling på hvordan det egentlig er utenfor bygda si. De mikser sin angst og sneversynthet med fordommer og noe skummelt de har lest om i avisen.

Anonymkode: 05a15...2ca

Vel, den tråden her viser jo med all ønskelig tydelighet at byfolk har et like sneversynt og fordomsfullt syn på bygda😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være enten eller.Virker som enten er Oslo eller grisebygda aldeles uttafor allfarvei.  Det er jo masse mindre byer/tettsteder som har litt av begge deler.  Samt at du har distrikter som ligger nær større byer, og har gode kommunikasjoner dit.  Finnes en mellomting mellom Groruddalen og "Ytre Bakfjord"

Anonymkode: 0690d...219

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roci skrev:

Vel, den tråden her viser jo med all ønskelig tydelighet at byfolk har et like sneversynt og fordomsfullt syn på bygda😉

Det er ikke byfolk. Byfolk liker bygda. Folk som trasher bygda er bygdefolk. 

Anonymkode: f55a2...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke byfolk. Byfolk liker bygda. Folk som trasher bygda er bygdefolk. 

Anonymkode: f55a2...e83

Ok, hvis du sier det, så🙂 Bor selv på bygda og er glad i stedet, i likhet med de fleste jeg kjenner som bor her🙂  Elsker byferier, men vil helst ikke bo i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Roci skrev:

Ok, hvis du sier det, så🙂 Bor selv på bygda og er glad i stedet, i likhet med de fleste jeg kjenner som bor her🙂  Elsker byferier, men vil helst ikke bo i byen.

Mente bygdefolk som har flyttet til byen. Da blir de plutselig så mye bedre enn alle på bygda. 

Anonymkode: f55a2...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd begge steder og folk på bygda er virkelig ikke så fastsatte på bygda som det virker som på kg. Folk reiser mye, så godt som alle må flytte ut av bygda for å gå skole, de fleste liker byen men trives best på bygda. Akkurat som byfolk valfarter til distriktsnorge på hytta, men trives best i byen. 

Anonymkode: f55a2...e83

Enig. Forskjellene i lille Norge er ikke så veldig store. At man blir så mye mer verdensvant og åpen av å bo i Trondheim kontra Heimdal har jeg liten tro på.

Anonymkode: 7bff4...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke så stort sammenligningsgrunnlag enn bygda broren min flyttet til og byen jeg bor i. Og jeg kunne ALDRI bodd i hans bygd. Folk er trege, på grensa til åndsvake, ukultiverte, fordomsfulle og uinteressante. Sikkert noen som er ålreit innmellom der, også. Men, sånn av de jeg har møtt, akkurat i den bygda der, så bekrefter de alle fordommer man har mot bygdefolk. I min storby kan man møte på folk fra de fleste steder i verden, dyrke den ene sære hobbien etter den andr, eller subkulturen, og møte likesinnede. Det er kulturtilbud for nesten alle og enhver. Det er et stort og variert mattilbud. Barn blir sofistikerte og verdensvant av å møte på alle slags folk, kulturer og å klare seg på et stort sted.
 

Som forelder hadde jeg følt at ungen hadde fått et slags handicap av å vokse opp understimulert og overbeskytta på bygda. Men, det er nå meg, da.

Anonymkode: 5eb96...9b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de har ikke peiling på hvordan det egentlig er utenfor bygda si. De mikser sin angst og sneversynthet med fordommer og noe skummelt de har lest om i avisen.

Anonymkode: 05a15...2ca

Det er byfolk som er sneversynte og har fordommer. Bare hør på deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen stereotypene fra KG. Men i den virkelige verden er det ikke så svart og hvitt.

Bor landlig med ca10 min. Til by. Ikke urbant men heller ikke finnskogen. Veldig mange i min omgangskrets bodde i by til barna kom i skolealder, da flyttet de ut. De fleste av mine naboer har en eller annen gang bodd i by. 

Folk er forskjellige. Som student, singel, barnløs hadde jeg gjerne bodd i by, men elsker stor terrasse og egen stor garasje.

Men det er lite forståelse mellom urbane og bygder når det gjelder de forskjellige problemer folk har. 

Typisk at byfolk lirer av seg at bensin burde kostet 30kr literen og "bil ikke er en menneskerett". Slike folk burde blitt pålagt å bo 1 år Tamokdalen uten bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, OPIgirl skrev:

Det er byfolk som er sneversynte og har fordommer. Bare hør på deg selv. 

Jeg er oppvokst på bygda. Dette er de verste eksemplene. Ja, de finnes! 

Anonymkode: 05a15...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...