Gå til innhold

Sykemeldt i en inneklemt ferieuke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært 100 % sykemeldt i 4 uker. Enten blir sykemeldingen forlenget med en uke, eller så blir det en gradert sykemelding fremover. Ferieplanen ble gitt i februar, og jeg har 1 ukes ferie om 2 uker, altså en inneklemt uke ift sykemeldingen. Hva gjør jeg da? Be om å få utsatt ferieuken og være sykemeldt da, eller ta ut ferieuken for deretter å få en gradert sykemelding? Og dersom jeg tar ferieuken for deretter å bli gradert sykemeldt, er det da arbeidsgiver som på nytt må betale de første 16 dagene?

Ble litt rotete dette, håper det var forståelig. Kort fortalt har jeg en inneklemt ferieuke som på mange måter "kræsjer" med sykemelding. 

Anonymkode: 5704e...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du krysser for at du har avtalt ferie. Da får du ikke sykepenger den uken, men feriepenger fra arbeidsgiver. 

Helt eller gradert sykemeldt har ingenting å si. 

Anonymkode: 12fb6...b76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var litt uklart. Hvis du er for syk til å ha normal ferie, så bør du ha forlenget sykmelding ut forbi ferien. Det skal være en 100% sykmelding, da du ellers ikke har krav på å ta igjen tapte feriedager hvis du er gradert sykmeldt. Er du frisk til å ha ferie så tar du ferie og får da ikke sykepenger, men feriepenger for den uken. 

Når det gjelder arbeidsgiverperiode: Hvis du blir friskmeldt og så sykmeldt igjen gradert etter en uke, påløper det ikke noen ny arbeidsgiverperiode. Du må ha gjenopptatt arbeidet og det må ha passert 16 dager etter du gjenopptok arbeidet før arbeidsgiver må dekke en ny periode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du f.eks. har en utenlandstur i bestilling den uken, men mener du egentlig bør være sykemeldt, så må du søke Nav om å beholde sykepengene i ferien. Det må være avklart FØR du reiser! 

Du kan søke elektronisk på Nav sine sider. MEN siden du allerede har avtalt ferie med din arb.giver, så vil du få beskjed om at du ikke trenger søke... krysser du for at du ikke har avtalt ferie, får du søke. 

Du vet best selv hva som er mest rett og redelig i din situasjon.

Anonymkode: 12fb6...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du f.eks. har en utenlandstur i bestilling den uken, men mener du egentlig bør være sykemeldt, så må du søke Nav om å beholde sykepengene i ferien. Det må være avklart FØR du reiser! 

Du kan søke elektronisk på Nav sine sider. MEN siden du allerede har avtalt ferie med din arb.giver, så vil du få beskjed om at du ikke trenger søke... krysser du for at du ikke har avtalt ferie, får du søke. 

Du vet best selv hva som er mest rett og redelig i din situasjon.

Anonymkode: 12fb6...b76

Man må også avklare med arbeidsgiver om man søker om å få beholde sykepenger under opphold i utlandet. 

Anonymkode: 656bb...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært 100 % sykemeldt i 4 uker. Enten blir sykemeldingen forlenget med en uke, eller så blir det en gradert sykemelding fremover. Ferieplanen ble gitt i februar, og jeg har 1 ukes ferie om 2 uker, altså en inneklemt uke ift sykemeldingen. Hva gjør jeg da? Be om å få utsatt ferieuken og være sykemeldt da, eller ta ut ferieuken for deretter å få en gradert sykemelding? Og dersom jeg tar ferieuken for deretter å bli gradert sykemeldt, er det da arbeidsgiver som på nytt må betale de første 16 dagene?

Ble litt rotete dette, håper det var forståelig. Kort fortalt har jeg en inneklemt ferieuke som på mange måter "kræsjer" med sykemelding. 

Anonymkode: 5704e...731

Dette tar du med sykemeldingslegen. Det er ikke ferien som er løsningen her, men helsen. Er du frisk nok til friskmeldiing, wå kommer det først og ferien deretter, gradert eller ikke.

Anonymkode: af5e8...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Planen videre er 1 uke til med 100 % sykemelding deretter gradert sykemelding. Ferieuken min kommer etter den siste uken med 100 % sykemelding. Jeg har ingen reiseplaner. 

Anonymkode: 5704e...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Planen videre er 1 uke til med 100 % sykemelding deretter gradert sykemelding. Ferieuken min kommer etter den siste uken med 100 % sykemelding. Jeg har ingen reiseplaner. 

Anonymkode: 5704e...731

Hva ønsker du da? Det er muligheter for deg å ta ut ferien, men om du ønsker å få den utsatt fordi du f.eks føler at det er lenge siden du har vært på jobb så er du nødt til å snakke med arbeidsgiveren din. Jeg aner ikke om du har en type jobb som du kan utsette ferie på...? Jeg har hatt jobber der ferien kan utsettes fordi man jobber selvstendig og ikke er avhengig av å dekke opp et behov, og jeg har hatt jobber der ferien ikke utsettes om skiftplanen er sendt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke reglene sånn at man har krav på å få ta ut ferien senere, dersom man er sykmeldt i ferien? Det har vel vært sånne regler i mange år? Husker det var sånn tilbake på begynnelsen av 90-tallet også.

Anonymkode: 807e2...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Planen videre er 1 uke til med 100 % sykemelding deretter gradert sykemelding. Ferieuken min kommer etter den siste uken med 100 % sykemelding. Jeg har ingen reiseplaner. 

Anonymkode: 5704e...731

Så du kommer til å være gradert sykmeldt når du skal ha ferie? Da må du avvikle ferien som planlagt, da man kun får tilbake feriedagene dersom man er 100% sykmeldt i ferien (og varsler arbeidsgiver i henhold til fristen) 

For å få feriedagene til gode må du altså være 100% sykmeldt når du skal avvikle ferie, samt varsle arbeidsgiver om st du ikke avvikler planlagt ferie pga. 100% sykmelding. 

Anonymkode: e7753...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...