Jump to content
Sign in to follow this  
Anonym-gutt

Usunt foreldresamarbeid?

Recommended Posts

AnonymBruker
6 timer siden, RoH skrev:

Du har ikke barn? Har du? Ungen går på en BH, en skole, har bare en fødselsdag pr. år  

BH= brystholder

Bhg= barnehage

Anonymkode: 595c4...c69

Fortsetter under...

Anonym-gutt
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og TS, hvorfor har du ikke barnet mer enn 40%? 

Anonymkode: 1be09...97f

Ikke noe veldig spesiell grunn, men har økt gradvis ettersom jeg ikke hadde noe bosted i begynnelsen etter bruddet. Bodde hos et familiemedlem de første månedene. Er ikke optimalt slik det er nå, men får holde ut litt til,  så får vi gå over til 50/50 om ikke så alt for lenge. Føler det er viktig å ikke forandre så mye på hverdagen hele tiden hos en liten gutt.

Anonym-gutt
7 timer siden, Vera skrev:

Jeg tror du fokuserer på feil ting, og at det har forringet kommunikasjonen. Jeg tror også at eksen føler at du prøver å invadere hennes liv - ved å stille helt urelevante spørsmål eller komme med kritikk om urelevante ting (som feks kjærlighetslivet hennes). 

Har ikke kritisert henne for noe som helst? Å snakker aldri med henne om noe annet en hva som omgår barnet vårt. 

Klart jeg har noen tanker om henne, men de holder jeg for meg selv.

RoH
14 timer siden, Vera skrev:

I en ideell verden ville ikke foreldre gått i fra hverandre. Vi lever dessverre ikke i en ideell verden. Det begynner å bli mer vanlig med samlivsbrudd, enn å holde sammen. Den tapende part vil alltid være barnet. Barnet blir vanvittig sårbart i en slik situasjon, selv om jeg vet at det er mange som hardnakket liker å si «Vårt barn syns det var viktigere at jeg og mor/far hadde det godt, så barnet vårt reagerte ikke på samlivsbruddet» noe som selvsagt er så bullshit som det er mulig å bli. Barnet ønsker at familien holder sammen. Barnet ønsker å ha både mor og far kontinuerlig i livet sitt. Dessverre er ikke virkeligheten slik. Når barnet da får revet grunnlaget og tryggheten bort under føttene sine er det så vanvittig viktig at det i tillegg ikke blir blandet inn i foreldrenes konflikt. Det er derfor jeg sier at dersom man ikke klarer å holde kommunikasjonen på et saklig nivå, må man heller la være å kommunisere - for barnets skyld. 

Du sier at seriemonogami fungerer dårlig for barnet - jeg er enig, i den grad der foreldre introduserer nye stefedre/stemødre annenhver mnd for barna. I tilfellene hvor mor og far har vært skilt i lang tid, og har fått settlet et nytt liv for barnet, og fortsatt har en noenlunde god kommunikasjon - kort sagt, i de tilfellene hvor foreldrene klarer å sette barnet foran seg selv, ser jeg ingen problemer med å introdusere nye mennesker i barnets liv. Men da må det ha gått så lang tid at barnet har funnet roen og tryggheten tilbake i livet sitt. Og det må være en seriøs relasjon, en man har tenkt å satse på. Her er det også særdeles viktig at foreldrene er positivt innstilt overfor den nye relasjonen, i hvert fall klarer å late som overfor barnet. Ellers sender man barnet rett tilbake til en utrygg verden. 

Jeg vet ingenting om eksen til Ts, og kan kun uttale meg ifht det han skriver her. Men, jeg syns det er veldig tidlig å introdusere steforeldre etter 4 mnd..altfor tidlig. Og jeg skjønner ikke hastverket. Men, allikevel har Ts ingenting med eksens kjærlighetsliv..det er hardt og brutalt, men slik er det. Ts må konsentrere seg om barnets ve og vel, og bite tennene sammen over eksens dårlige valg. Ts må sette alle krefter inn på å lage trygge og gode omgivelser for barnet, når barnet er hos Ts. Og det er det. Det er fullt forståelig at Ts blir deprimert over å ikke få tilbringe all tid med barnet - men det er en konsekvens av samlivsbruddet. Det virker som mange tar veldig lett på samlivsbrudd, og får sjokk når det går opp for dem hva samlivsbrudd innebærer. De harde fakta er at man i de fleste tilfeller mister 50% av tiden med barna om man gjennomfører et samlivsbrudd. Det er beinhardt, både for barnet og foreldrene. Da er det ekstremt viktig å være en god forelder! 

Hvor i helvete er tommel opp knappen ;)

.

AnonymBruker
21 timer siden, Vera skrev:

Jeg vet ingenting om eksen til Ts, og kan kun uttale meg ifht det han skriver her. Men, jeg syns det er veldig tidlig å introdusere steforeldre etter 4 mnd..altfor tidlig. Og jeg skjønner ikke hastverket. 

Hvor leser du at barnet er introdusert for steforeldre etter 4 mnd? 

Anonymkode: 1be09...97f

AnonymBruker

Ts, jeg forstår at du har det vondt. Å se eksen din gå videre med ny familie og å ikke se barnet ditt mer enn 40% er ikke lett. Samtidig må du prøve å se fremover, bygge opp en ny tilværelse som er positiv for deg selv, og viktigst av alt: en tilværelse som barnet ditt har det bra med og som h*n kan glede seg til å komme til når han skal til deg. 

Min samboer har to barn fra før og de hadde ikke landet samarbeidet da jeg kom inn i bildet. Eksen var veldig involvert i samboeren min sitt liv og dette ble både rart og feil da vi hadde kommet så langt i vårt forhold at vi ble samboere. 

Det beste for oss og ikke minst for barna har vært å leve separate liv men samtidig ha en vennskapelig og grei tone sammen alle sammen. Vi feirer bursdager sammen men utover det er det lite kontakt. Vi utveksler praktisk info ved levering, stort sett via mld, eller hvis det skjer noe spesielt som både mor og far (innimellom oss bonuser også) bør være på sammen. 

Gjør deg sterk og glad igjen, ts. Lev livet og finn motivasjonen i å starte på nytt og bygge opp noe for deg og barnet ditt. Så lenge det ikke er dårlig stemning mellom deg og barnemor så er nok alt på stell. 

Anonymkode: 56535...cfd

Annonse

AnonymBruker

Se kommentar om den bamsen og dagbok. Ikke diskuter med mor OM dere skal lage en sånn, bare lag den og så kan poden vise mor den. Etterhvert vil poden ønske at han og mor også skal skrive i den. Da løser det seg selv. 

Anonymkode: bc842...1f9