Gå til innhold

Usunt foreldresamarbeid?


Anonym-gutt

Anbefalte innlegg

Hei

For snart 2 år siden, ble det slutt mellom meg og barne-mor.
Vi hadde et relativt bra forhold etter bruddet, kommuniserte bra, å godt samarbeid med barnet vårt.  (Første halvåret) Dette begynte å dabbe litt av etterhvert (når hun begynte å date en ny), å ble mye misforståelser og litt dårlig kommunikasjon over hele fjøla. (Tok ca 4måneder for hun begynte å date en ny)
Jeg kalte inn til et meklingsmøte med hun, for å prøve å pusse litt opp på vårt samarbeid. Hun skjønte også at det trengtes, men det varte bare et par uker, så dabba det av igjen.

NÅ, har hun flytta sammen med 'han nye.
Å vårt foreldresamarbeid er mer eller mindre ikke eksisterende. Barnet blir levert/hentet i barnehagen, å det er ikke så mye prat imellom det. Jeg vet ingenting om hverdsgen til barnet mitt når hun har barnet, å omvendt.
Jeg skal ikke legge alt skylda på hun, det blir litt feil.
Vi ses aldri, vi ringes aldri. Er kun en tekstmelding eller 2 i måneden. Å det blir som regel diskutering inni blant.
Jeg sender så lite melding som.mulig til hun, da hun bruker veldig lang tid på å svare (kan gå 3-24timer mellom hver gang.

Slet nokk med at hun hadde fått seg samboer, men synes det er extra tungt slik ting har blitt nå.
Spørsmålet her er, er det slik ting skal være? 
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre egentlig, er ting rett nå?
Jeg sliter litt med å se at det er slikt vårt barn skal vokse opp. 
Jeg er begynt å slite litt med depresjon som følge av dette, å har veldig lite glede i hverdagen min for tiden. Gråter litt av og til i frustrasjon, særlig da barnet er hos barnemor.

Nå er det slik at jeg blir usikker på hva et foreldresamarbeid faktisk er, å hva slags rolle jeg spiller inn i sønnen min sitt liv. Å føler jeg ikke strekker til lengre.

Det jeg PRØVER å gjøre, er å fokusere kun på meg og barnet vårt. Å hva som er best for meg og barnet. Men hva betyr nå det da, dette er da ikke en konkurranse heller. Å ja, jeg skjønner at hun å jeg har separate liv nå.

Noe jeg gjør galt? Forventer jeg for mye? Er det sjalusien som har tatt meg?

Noen som har erfaring/tips å dele?

Barnet er til informasjon 4år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjalusi er noe dritt.

 

Det ser ut som om dere samarbeider så bra som det kan forventes med en fireåring.   Så lenge rutinene fungerer så trenger man ikke snakke sammen veldig ofte.  Det kommer til å bli litt mer når det nærmer seg skole og når aktivitetsnivået tar seg opp med idrett, musikkorps og whatnot.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som det er nå virker det som du er uintressert i barnet ditt sin hverdag,det kan hun bruke mot deg senare. Vis interesse på melding å spør om ting som har barnet å gjøre. Som hva har de gjort på i helgen for eksempel osv.

Anonymkode: d9f46...04d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min eks har ett DÅRLIG foreldresamarbeid, fordi vi liker ikke hverandre. Jeg bruker flere timer på å svare han på en mld, fordi jeg orker ikke snikksnakk og masse påfølgende mlder uten viktig innhold. Jeg kontakter han når det er noe viktig ift barnet, men vi har ikke noe "vennskap. Grunnen til dette, er at hvis han får "hele fingeren, så tar han hele hånda". Han har ikke grenser. Det første halvåret etter bruddet, gjorde vi ting sammen med barnet og snakket hverdagslig, men jeg ble aldri "kvitt han". Mld'er om hva jeg gjør, når jeg har barnefri og besøk i tide og utide med barnet - ingen begrensninger.

Det er mulig eksen til TS ikke ønsker å ha noe forhold til deg, kanskje også pga nye typen. Det viktigste er uansett å være vennlig mot hverandre og kun kontakte hverandre etter behov. Det er ikke realistisk at man skal kunne sende mld til hverandre å spør hva den andre gjør og hva barnet har gjort hver dag. Om du er helge-pappa, kan du jo engasjere deg i sosiale ting i barnehagen og når skolen begynner, kan du også bidra der, for å delta mer i barnets liv og bruke mye tid på å snakke med barnet, når du har samvær. Ikke forvent mer enn det.

Anonymkode: 1c93b...a2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som det er nå virker det som du er uintressert i barnet ditt sin hverdag,det kan hun bruke mot deg senare. Vis interesse på melding å spør om ting som har barnet å gjøre. Som hva har de gjort på i helgen for eksempel osv.

Anonymkode: d9f46...04d

Pleier å spørre hvordan det har gått med barnet, den uka jeg Skal ha han. (Vi har 60/40) ordning forresten.

Da får jeg som regel: Har gått fint, + en kort setning eller 2 i tillegg. 

Litt av problemet her er at dette (melding forholdet) gjør at det oppstår misforståelser, og da oppstår det krangling. Litt uklart iblandt. 

Men jeg gidder ikke bombe hu med meldinger om barnet mitt når hun har han, da bruker jeg å savne han noe kolossalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min eks har ett DÅRLIG foreldresamarbeid, fordi vi liker ikke hverandre. Jeg bruker flere timer på å svare han på en mld, fordi jeg orker ikke snikksnakk og masse påfølgende mlder uten viktig innhold. Jeg kontakter han når det er noe viktig ift barnet, men vi har ikke noe "vennskap. Grunnen til dette, er at hvis han får "hele fingeren, så tar han hele hånda". Han har ikke grenser. Det første halvåret etter bruddet, gjorde vi ting sammen med barnet og snakket hverdagslig, men jeg ble aldri "kvitt han". Mld'er om hva jeg gjør, når jeg har barnefri og besøk i tide og utide med barnet - ingen begrensninger.

Det er mulig eksen til TS ikke ønsker å ha noe forhold til deg, kanskje også pga nye typen. Det viktigste er uansett å være vennlig mot hverandre og kun kontakte hverandre etter behov. Det er ikke realistisk at man skal kunne sende mld til hverandre å spør hva den andre gjør og hva barnet har gjort hver dag. Om du er helge-pappa, kan du jo engasjere deg i sosiale ting i barnehagen og når skolen begynner, kan du også bidra der, for å delta mer i barnets liv og bruke mye tid på å snakke med barnet, når du har samvær. Ikke forvent mer enn det.

Anonymkode: 1c93b...a2e

Skjønner, og jeg har aldri spurt hun om noe på hennes private front. Det er ikke det det handler om. Men jeg vil heller ta en telefonsamtale med hun iblandt. Istedenfor å bruke 3 dager på noen tekstmeldinger, hvor det bare oppstår kvalme. 

Å felles bursdagsfeiringer og slikt med barnet. Trodde slike ting var en selvfølge. Men nå er det slik at vi kan ikke ha felles bursdagsfeiring ilag siden hun har fått seg samboer.

Vi har 60/40 ordning, så er ingen helgepappa forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som det er nå virker det som du er uintressert i barnet ditt sin hverdag,det kan hun bruke mot deg senare. Vis interesse på melding å spør om ting som har barnet å gjøre. Som hva har de gjort på i helgen for eksempel osv.

Anonymkode: d9f46...04d

Hvorfor skal hun bruke det imot meg? Konkurrerer vi om barnet?

Dette går jo begge veier, er ingen som er bedre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi brukt favoritt bamsen til datteren vår som en dialog. Vi kranglet hver gang vi snakket sammen, og det var lite koselig for oss og alle rundt oss. Så vi ble enige om 0 kontakt oss imellom. 

Her er alltid denne bamsen med i barnehagen, og hver gang vi leverer, legger vi ved en «dagbok» i sekken sammen med bamsen. Her limer vi inn bilder, tegner blomster, bruker klistremerker osv, og skriver alt vi har gjort under samværet. Maks en dobbelside PR besøk, med mindre det er høytider, bursdager, eller andre store ting. Datteren vår syns det er så gøy å vise bildene og fortelle om samværet når hun har byttedag. 

Dette har virket utmerket, for vi klarer nå å være i samme rom uten å bli sinte. Stort fremskritt! 

Felles bursdagsfeiring har jeg sjeldent hørt om. Holder med konfirmasjon. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym-gutt skrev:

Hvorfor skal hun bruke det imot meg? Konkurrerer vi om barnet?

Dette går jo begge veier, er ingen som er bedre enn den andre.

Å jada misforstå med vilje du..

Anonymkode: d9f46...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har en ny familie som du ikke er en del av. Sånn er det blitt, så kan dere sitte der med fårete flir på avslutninger i BH, skoler, konfirmasjoner osv. Ungen som selvfølgelig helst skulle hatt en familie, lobber for dette, men bor og lever i realiteten en splittet tilværelse. 

Neste gang du skaffer deg dame TS får du sjekke ut hva slags verdier hun har før du lager barn, det er faktisk en jævlig bra løsning for de fleste menn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha så mye kontakt? 

Anonymkode: 1be09...97f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym-gutt skrev:

Skjønner, og jeg har aldri spurt hun om noe på hennes private front. Det er ikke det det handler om. Men jeg vil heller ta en telefonsamtale med hun iblandt. Istedenfor å bruke 3 dager på noen tekstmeldinger, hvor det bare oppstår kvalme. 

Å felles bursdagsfeiringer og slikt med barnet. Trodde slike ting var en selvfølge. Men nå er det slik at vi kan ikke ha felles bursdagsfeiring ilag siden hun har fått seg samboer.

Vi har 60/40 ordning, så er ingen helgepappa forresten.

Det er vel mest vanlig å feire bursdager hver for seg. 

Herregud mann, lev livet. Du fokuserer veldig mye på eksen din. 

Anonymkode: 1be09...97f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ha så mye kontakt? 

Anonymkode: 1be09...97f

Fordi de har felles barn f.eks.. fordi barnet har to foreldre og bare et liv. Desto større avstand / negativitet mellom mor & far, desto større belastning for barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Summ skrev:

Her har vi brukt favoritt bamsen til datteren vår som en dialog. Vi kranglet hver gang vi snakket sammen, og det var lite koselig for oss og alle rundt oss. Så vi ble enige om 0 kontakt oss imellom. 

Her er alltid denne bamsen med i barnehagen, og hver gang vi leverer, legger vi ved en «dagbok» i sekken sammen med bamsen. Her limer vi inn bilder, tegner blomster, bruker klistremerker osv, og skriver alt vi har gjort under samværet. Maks en dobbelside PR besøk, med mindre det er høytider, bursdager, eller andre store ting. Datteren vår syns det er så gøy å vise bildene og fortelle om samværet når hun har byttedag. 

Dette har virket utmerket, for vi klarer nå å være i samme rom uten å bli sinte. Stort fremskritt! 

Felles bursdagsfeiring har jeg sjeldent hørt om. Holder med konfirmasjon. 

Dette var en utrolig fin løsning! 

Anonymkode: 1dff7...8ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mest vanlig å feire bursdager hver for seg. 

Herregud mann, lev livet. Du fokuserer veldig mye på eksen din. 

Anonymkode: 1be09...97f

Du har ikke barn? Har du? Ungen går på en BH, en skole, har bare en fødselsdag pr. år  

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, RoH skrev:

Fordi de har felles barn f.eks.. fordi barnet har to foreldre og bare et liv. Desto større avstand / negativitet mellom mor & far, desto større belastning for barnet. 

Man trenger vel ikke å ha noe kontakt utenom det som har med barnet å gjøre. Virker vel som om Ts er sjalu og veldig opptatt av livet til sin eks. At han ikke lever sitt eget liv. Han var kanskje ikke den som ville ut av dette forholdet?

Anonymkode: 1be09...97f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RoH skrev:

Du har ikke barn? Har du? Ungen går på en BH, en skole, har bare en fødselsdag pr. år  

Jeg har flere barn, det samme har min samboer. Vi har begge et godt forhold til våre ekser. 

Anonymkode: 1be09...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoH skrev:

Du har ikke barn? Har du? Ungen går på en BH, en skole, har bare en fødselsdag pr. år  

Som Ts skriver i HI, så har han nok bidratt til at forholdet mellom han og barnets mor har blitt dårlig - ved å blande seg inn i hennes kjærlighetsliv. Det er en balansegang mellom det å være opptatt av barnets ve og vel, og det å være opptatt av eksens kjærlighetsliv. 

All kommunikasjon mellom mor og far skal dreie seg om barnet. Er det slik at partene ikke kan kommunisere uten at det blir konflikter, er det bedre med minimal kommunikasjon. For barnets beste. Et barn er ikke tjent med foreldre som er fiendtlig innstilt til hverandre, det fører til at barnet blir utrygt og mistrives. 

Jeg syns også ideen med kommunikasjon gjennom en bamse feks er veldig bra - der er det barnet, og kun barnet som er i fokus. Ts sier selv at han sliter med sjalusi. Det er svært destruktivt ifht kommunikasjonen mellom dem. Han må klare å legge bort sjalusien - han er ikke lenger en del av barnets mor sitt privatliv, og har overhodet ingenting med å blande seg inn ifht til det - såfremt han ikke er bekymret for at barnets behov blir dekket når barnet er hos mor. Kjærlighetslivet til eksen har han ingenting med! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Som Ts skriver i HI, så har han nok bidratt til at forholdet mellom han og barnets mor har blitt dårlig - ved å blande seg inn i hennes kjærlighetsliv. Det er en balansegang mellom det å være opptatt av barnets ve og vel, og det å være opptatt av eksens kjærlighetsliv. 

All kommunikasjon mellom mor og far skal dreie seg om barnet. Er det slik at partene ikke kan kommunisere uten at det blir konflikter, er det bedre med minimal kommunikasjon. For barnets beste. Et barn er ikke tjent med foreldre som er fiendtlig innstilt til hverandre, det fører til at barnet blir utrygt og mistrives. 

Jeg syns også ideen med kommunikasjon gjennom en bamse feks er veldig bra - der er det barnet, og kun barnet som er i fokus. Ts sier selv at han sliter med sjalusi. Det er svært destruktivt ifht kommunikasjonen mellom dem. Han må klare å legge bort sjalusien - han er ikke lenger en del av barnets mor sitt privatliv, og har overhodet ingenting med å blande seg inn ifht til det - såfremt han ikke er bekymret for at barnets behov blir dekket når barnet er hos mor. Kjærlighetslivet til eksen har han ingenting med! 

Absolutt. 

Tja kommer ann på det. Serimonogami og barn funker dårlig, i alle fall i den grad barnet blir en del av prosjektene. 

Enig i at det kan virke som TS forsatt har kjærlighetssorg, men det er like sannsynlig at han er deprimert for tiden uten barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...