Gå til innhold

Norsk bryllup er stivt, formelt og kjedelige...


Zienna

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk taler er et must, og veldig hyggelig. For meg er egentlig det en større og viktigere del enn dans osv etterpå.

Det er en mulighet til å gjøre stas på mennesker man har nær og kjær, eller en mulighet til å bli mer kjent med den i brudeparet man kanskje ikke kjenner så godt.

Så liker jeg vel de kjipe bryllupene da😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Anim92 skrev:

Jeg synes faktisk taler er et must, og veldig hyggelig. For meg er egentlig det en større og viktigere del enn dans osv etterpå.

Det er en mulighet til å gjøre stas på mennesker man har nær og kjær, eller en mulighet til å bli mer kjent med den i brudeparet man kanskje ikke kjenner så godt.

Så liker jeg vel de kjipe bryllupene da😂

Har aldri blitt mer kjent med noen pga en tale om de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Har aldri blitt mer kjent med noen pga en tale om de

Du skjønte hva jeg mente her eller? Du får jo som regel vite noen fakta eller historier som du ikke har hørt før? Når en av mine beste venninner giftet seg med en jeg ikke hadde blitt så godt kjent med ennå, var det hyggelig å føle jeg ble mer kjent med hvem han var som person, via andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det koster 100 kr pr person snakker vi om 200000 kr. Jeg regner med at dette er samer som slakter ned 10 talls rein til hovedmenyen ? Finnes det mange rike samer eller holder de på sånn som pakistanere at fetter betaler 20000, bror 10000, foreldrene 100000 og onkel Mohammad 500000 kr ? Jeg tror samer er litt rasistiske som vil beholde sitt eget blod og kultur. Bryllupet blir en møteplass og ekteskapssentral  , som det er verd å bruke penger på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Skal i min første norske bryllup. Hvordan stivt pleier det å være mener du? Alkoholen løsner vel alt?

Anonymkode: 3501c...7f7

Ikke hvis vertene er kjipe og serverer 1 glass til hver rett.  Da pleier det å være litt trått.  3 glass på 5-6 timer er ikke akkurat hæla i taket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bryllup i Spania. Ingen toastmaster, ingen taler (bortsett fra noen spontane hilsninger fra gjester til brudeparet), mye drikke, dans og god fingermat. Kokker som gikk rundt i rommet med fantastisk tapas. Kelnere som helte oppi det man ville ha av drikke - og kom rundt med den geiteskinnsposen (eller hva det er) med uspesifisert drikke som de sprutet inn i munnen til de "barskeste" gjestene. Vi satt rundt småbord, og det var mye mingling, voksne og barn danset til langt på natt. Det var ganske tydelig å se, forresten: Det var omtrent bare spanjoler som danset. Vi stive nordmennene så på og koste oss med vinglasset, og beundret de løsslupne spanjolene.

Når jeg tenker på mitt eget bryllup, blir jeg også nesten flau over tanken på hvor viktig det var med talerekkefølge, brudevalsen, hvem som skulle sitte hvor. Selv om vi gjorde det vi kunne for at det ikke skulle bli så stivt, så var det likevel milevid forskjell fra det spanske bryllupet.

Anonymkode: cd1b8...45a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i bryllup i Norge og i utlandet. Det er ikke de norske som får meg til å trekke på smilebåndet i ettertid.Vi er for stive i snippen.

Anonymkode: 8be0e...604

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det tradisjon i flere land å spleise på bryllupet - istedenfor gave. Det gir selvfølgelig et helt annet utgangspunkt. 

Jeg tror at mange er mer opptatt av at det skal være et høyt antall gjester på gjestelisten, enn kvaliteten på bryllupet. Mange planlegger store bryllup uten å egentlig ha råd til å gjennomføre et så stort bryllup med stil. Vi ser jo utallige tråder her inne som gjenspeiler dette. Jeg tror også mange kjører seg fullstendig fast i detaljene (dokurv osv) og glemmer selve gjennomføringen av bryllupet (legge inn aktiviteter, pauseunderholdning osv). Jeg tror også at mange brudepar er ufattelig selvsentrerte - de glemmer rett og slett at de står som ansvarlige for at alle gjester skal føle seg velkomne, inkluderte, lage god stemning, og lage fest gjennom hele dagen, slik at man ikke føler for å sovne før man har kommet til middagen. Jeg har vært i alt for mange bryllup hvor man blir sittende å vente i 3-4 timer etter vielsen og bare kikke på hverandre - uten noen form for pauseunderholdning..ingen mat, ingen drikke, ingenting! Dørgende kjedelig. 

Lag mindre bryllup! Eller kutt ut gavelister og presanger, og lag festen sammen med gjestene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 20 000 bryllup i Norge årlig, hvor mange av dem er det du er i, som du bruker som grunnlag for påstanden?

Anonymkode: 3a24e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 20.53, Anim92 skrev:

Du skjønte hva jeg mente her eller? Du får jo som regel vite noen fakta eller historier som du ikke har hørt før? Når en av mine beste venninner giftet seg med en jeg ikke hadde blitt så godt kjent med ennå, var det hyggelig å føle jeg ble mer kjent med hvem han var som person, via andre. 

Ja og ofte pinlige historier om de fra barndommen... Skikkelig gøy for de det gjelder liksom.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja og ofte pinlige historier om de fra barndommen... Skikkelig gøy for de det gjelder liksom.. 

Pinlige historier har jeg hørt svært få av.. en gang, faktisk. De fleste som er noenlunde oppgående dropper vel sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame jeg kjenner var invitert i bryllup i USA. Hun tok på seg bunad med fullt tilbehør. Ble litt overrasket da bryllupsmiddagen ble holdt på McDonalds.

Anonymkode: e7860...73d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anim92 skrev:

Pinlige historier har jeg hørt svært få av.. en gang, faktisk. De fleste som er noenlunde oppgående dropper vel sånt?

Gjør de? Er mange som syns det er morsomt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Gjør de? Er mange som syns det er morsomt

Hm, muligde ikke gjør det? Men som sagt, jeg har aldri opplevd det mer enn en gang. Og har vært i ca 25 bryllup i litt forskjellige miljøer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i endel brylluper gjennom tiden. I noen av disse har det virket som om det heller var begravelse. Gjestene smilte ikke og enkelte gikk frem og tilbake i fast rute mellom baren og bordet gjennom hele festen. Driiitkjedelig.

Anonymkode: 67610...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som dreper et bryllup er:

- Bordkort

- Sanger/allsang

- Taler

- Toastmaster som tror h*n er morsom

 

Vi gikk for små bord i grupper med deleretter på bordene (social eating), rettene sto også på et buffetbord slik at man kunne prøve alt man ville.  Etter maten ble en del av bordene flyttet slik at det ble dansegulv. 

Vi hadde bar med et utvalg drinker og dessertene var i mini-størrelse og ble satt på buffetbordet.

Det ble en utrolig bra, chill fest ☺️

Anonymkode: 49126...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ting som dreper et bryllup er:

- Bordkort

- Sanger/allsang

- Taler

- Toastmaster som tror h*n er morsom

 

Vi gikk for små bord i grupper med deleretter på bordene (social eating), rettene sto også på et buffetbord slik at man kunne prøve alt man ville.  Etter maten ble en del av bordene flyttet slik at det ble dansegulv. 

Vi hadde bar med et utvalg drinker og dessertene var i mini-størrelse og ble satt på buffetbordet.

Det ble en utrolig bra, chill fest ☺️

Anonymkode: 49126...eb9

Åh, det høres ut som drømmebryllup for meg! Bryllup er sååååå kjedelig og langdrygt. Man drikker jo også kanskje litt mye for å få tiden til å gå og prøve komme i stemning. Men alle talene, samtalene med gamlemor fru Nilsen som man var så «heldig» å bli plassert ved siden av + kjedelig mat som man ikke får velge selv engang er bare ikke noe for meg. Skal jeg gifte meg en dag, skal jeg også gjøre noe a la ditt opplegg👍

Anonymkode: 40e7c...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har vært ganske heldig med familien min når det kommer til hvordan vi pleier å feire bryllup. Det er ikke så formelt, ikke flere timer sitting ved bordet, og bare noen få koselige taler. Mye dans og lek og morro. Men så har vi et veldig godt samhold i hverdagen også, kjenner hverandre godt både 3menninger, gammeltanter, oldemødre, nieser, svigerfamilier og det som er, og da er det enklere å være seg selv.

Men jeg har også vært i noen bryllup utenom familien (her må jeg poengtere at det ikke har vært kjempemange), og der har det vært litt vel stivt. Litt lite leven og lek/samhold, og noe overstadig beruselse som har skapt dårlig stemning. Altså feil type leven. Også rynker jeg automatisk litt på nesen når barn ikke er velkomne i bryllup. Synes litt av kosen er at hele familien feirer sammen, at barna også svinger seg rundt med bruden, ler og leker og får være ekstra lenge oppe. Voksenfeiring blir automatisk mer formelt føler jeg. Men selvfølgelig er det brudeparet som skal få sine ønsker oppfylt den dagen, ikke meg, så jeg klager jo egentlig ikke etter et bryllup uansett til vanlig. Stort sett er det koselig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...