Gå til innhold

Norsk bryllup er stivt, formelt og kjedelige...


Zienna

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Zienna skrev:

Ja, nettopp :)  Kulturkollisjon de lux..  . 

 

Mora var i tillegg rasistisk , slik som mange russere er. Likevel forstår jeg moren. Disse asiatiske kulturene er sterkt patriarkalske når du først har fått ringen på fingeren.

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Zienna skrev:

Ja, nettopp :)  Kulturkollisjon de lux..  . 

 

600 stykk, inviterer man da bankmannen sin, vaskehjelpa + hele slekta, de gamle naboene fra 1989 + hele slekta deres, 5 menninger og postmannen og alle hans koner og barn? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zienna skrev:

Det legges utrolig mye arbeid i planlegging, invitasjoner, leie og pynting av lokaler og bord, mat & drikke, musikk, toastmaster, bar osv. osv.  Likevel er de fleste norske brylluper grufullt kjedelige.  MÅ det være slik?
 

Helt enig, ser ikke hva som er så viktig med det.

Anonymkode: 7adfe...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis noen som mener dette om amerikanske bryllup også og at oppskriften på et vellykket bryllup er tre dager med fest, vodka og marinert sild + et ordentlig band 👍🏻

 

Endret av absinthia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, ser ikke hva som er så viktig med det.

Anonymkode: 7adfe...0b8

Veeel, hvis ikke det legges arbeid i det blir det en vanlig fest uten pynt, musikk, mat og underholdning.  Nei, vent det blir ikke drikke heller for ingen har planlagt eller kjøpt inn drikke.  Så en sammenkomst. Vil noen ha en sammenkomst uten verken vått eller tørt og uten verken taler, musikk eller underholdning i 8-9 timer er det jo perfekt å bare la være å planlegge noe som helst. Vær sin smak.  Tommel opp.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest B_K_W

Jeg har vært i flere bryllup i Norge. Helt ok, men føles alltid veldig stivt, synes jeg. Var i bryllup i Montana for noen få år tilbake og det var så utrolig laidback og morsomt. Noe helt annet enn de bryllupene jeg har vært i, her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, B_K_W skrev:

Jeg har vært i flere bryllup i Norge. Helt ok, men føles alltid veldig stivt, synes jeg. Var i bryllup i Montana for noen få år tilbake og det var så utrolig laidback og morsomt. Noe helt annet enn de bryllupene jeg har vært i, her i Norge.

Skal i min første norske bryllup. Hvordan stivt pleier det å være mener du? Alkoholen løsner vel alt?

Anonymkode: 3501c...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Har hvert i åtte bryllup. Har hvert hyggelig nok,  men gøy er det ikke akkurat. Flere folk som har sitti å glane i veggen, gått tidlig pga de kjeder seg og drar heller et annet sted og forsetter festen et annet sted. 

Anonymkode: 17116...3b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Har hvert i åtte bryllup. Har hvert hyggelig nok,  men gøy er det ikke akkurat. Flere folk som har sitti å glane i veggen, gått tidlig pga de kjeder seg og drar heller et annet sted og forsetter festen et annet sted. 

Anonymkode: 17116...3b0

Hvorfor er norske bryllup sånn?

Anonymkode: 3501c...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker norske bryllup, jeg. Jeg liker at folk har pyntet seg og retter seg litt opp i ryggen. Jeg liker at man følger skikk og bruk og sosiale koder. Jeg liker å få servert en treretters middag på tradisjonelt vis. Jeg liker den fine gesten i at folk som vanligvis ikke er talere manner seg opp og holder tale til ære for brudeparet. Jeg liker at man møtes på tvers av familier og generasjoner, ofte bare med én ting til felles, nemlig at man har en forbindelse til brudeparet (eller minst en av dem). Jeg liker å se på gavene på gavebordet. Jeg liker til og med å synge allsang til ære for brudeparet! 

Her inne går det jo sport i å mislike bryllup, uansett hvordan bryllupet er lagt opp. Vær litt mer rause ‘a! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun vært i 1 kjedelig bryllup, av over 12 de siste årene. Alle holdt i Norge. Det ene var kjedelig både pga dårlig mat og ingen «opplegg». Ingen toastmaster, ingen taler, ingenting som bandt noe sammen på et vis. Vi hadde det jo uansett hyggelig, men føltes mer som et edruelig lag enn et bryllup. 

Ellers elsker jeg å gå i bryllup! Stor stas og litt høytidelighet må det være synes jeg ☺️

Anonymkode: 6f581...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bryllupene jeg har vært i har vært veldig hyggelige, ikke stive og kjedelige😊 Kanskje du kjenner feil folk? 

Anonymkode: bb066...45f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Ha mer enn nok vin, vær nøye med bordplasseringene og begrens antallet (og lengden på) taler - så skal du se det blir hyggelig for de aller fleste 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Det er jo en eneste lang pliktgjøremålskveld. Dørgende kjedelig. Og fem -seks timer med taler der det stort sett sies det samme. Hadde jeg visst hva jeg vet i dag så hadde jeg aldri kastet bort penger på bryllup. 

Anonymkode: 97199...b8f

Er talene som gjør bryllup kjedelige. Jeg gidder ikke ha taler i mitt. Tenker folk som hater å snakke i forsamlinger blir glade for det

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Er talene som gjør bryllup kjedelige. Jeg gidder ikke ha taler i mitt. Tenker folk som hater å snakke i forsamlinger blir glade for det

Hyggelig med gode taler, men de færreste behøver særlig mer enn fem minutter for å si det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kritt skrev:

Hyggelig med gode taler, men de færreste behøver særlig mer enn fem minutter for å si det viktigste.

Jeg syns bare det er kleint. Dessuten hvis jeg har med taler så må jeg sikkert holde tale selv også og det tør jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kritt
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Jeg syns bare det er kleint. Dessuten hvis jeg har med taler så må jeg sikkert holde tale selv også og det tør jeg ikke

Jeg synes det blir litt rart med bryllupsmiddag uten noen taler. Om dere har en utradisjonell fest der man ikke sitter ned og spiser middag er det kanskje mer ok.  De fleste gjestene synes det er hyggelig med taler der de blir mer kjent med brud og brudgom gjennom hva andre sier om dem. Dumt å droppe taler bare fordi du ikke vil holde tale selv. Det er dessuten fremdeles ikke helt uvanlig at bruden ikke holder tale selv om andre gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
16 hours ago, AlkoMann said:

Jeg så nettopp et program om forhold som møter fordommer. En russisk jente hadde funnet en indisk mann. Da hennes og hans foreldre planla bryllupet sammen , fortalte den indiske familien at de skulle invitere 600 stykker .

Trenger ikke treffe en inder for å oppleve det. ;) Et samisk bryllup kan fint ha 1000 gjester. Største bryllupet jeg har vært i hadde over 2000. 

Jeg syns riktignok det er dritkjedelig, men vet mange er uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kritt skrev:

Jeg synes det blir litt rart med bryllupsmiddag uten noen taler. Om dere har en utradisjonell fest der man ikke sitter ned og spiser middag er det kanskje mer ok.  De fleste gjestene synes det er hyggelig med taler der de blir mer kjent med brud og brudgom gjennom hva andre sier om dem. Dumt å droppe taler bare fordi du ikke vil holde tale selv. Det er dessuten fremdeles ikke helt uvanlig at bruden ikke holder tale selv om andre gjør det.

 

Jeg har vært i bryllup uten taler. Syns det var helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du prøve et pakistansk eller tyrkisk bryllup😂. Fest 3-4 dager. Som regel ingen alkohol men stemmningen er HØY. Og hele familien med barn er invitert. Ingen tidspress. 

Anonymkode: 2c536...9dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...